برگ تازه ای از بزرگ ترین اختلاس های تاریخ ایران در دولت قبل رو شد دوباره 3 هزار میلیارد

گروه اقتصادی- ژوبین صفاری: روز گذشته برگ تازه ای از فساد در دولت گذشته رو شد؛ واگذاری ۳۰۰۰ میلیاردی اراضی قشم. طبق اعلام مسئولان در اواخر دولت قبل اراضی مختلفی در جزیره قشم به افراد یا سازمان‌های مختلف که با عنوان "خاص" از آن‌ها نام برده می‌شود، واگذار شد تا موجب تشکیل ۴۱ پرونده در دستگاه قضایی شود. محمود احمدی نژاد پر درآمد ترین دولت تاریخ کشور را داشت و البته در رقم اختلاس نیز رکوددار بود. اختلاس هایی که حالا با گذر زمان یکی پس از دیگری بر ملا می شود. هر چند این فساد در ساختار اقتصادی کشور ریشه دوانده است، اما باید گفت مدیریت غلط در دوره قبل و تصمیم های لحظه ای سبب شد تا تبعات آن هر روز ابعاد تازه ای را به خود بگیرد. دولت احمدی نژاد را باید کلکسیونی از فسادهای اعجاب آور دانست. مجموعه فسادهایی که با رقم 3 هزار میلیارد در سال 90 آغاز شد و هرچند بعد از آن تخلف های بزرگ تری نیز رخ داد اما این اختلاس به یک نماد در دولت قبل تا به امروز تبدیل شد. پرونده ای که در آن مه آفرید امیرخسروی توانست مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان (سه تریلیون تومان) و یا ۲۸۰۰ میلیارد تومان را از شبکه‌های بانکی کشور به سرقت ببرد تا بزرگ ترین اختلاس تاریخ ایران شکل بگیرد. در این اختلاس ۷ بانک دخیل بوده‌اند و رقم اختلاس در سال ۸۸ کمتر از ۸۰ میلیارد تومان، در سال ۸۹ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۰ نیز ۲۸۰۰ میلیارد تومان بوده‌است.
اما ماجرا به همین جا ختم نشد موضوع دکل نفتی ناپدید شده که پس از آن وزیر نفت دولت یازدهم آن را تایید کرد. قراردادی که طی آن قرار بود دکل نفتی ساخته شود و در نهایت بدون معلوم شدن مبالغ پرداختی خبری از دکل نشده است. این روند ادامه پیدا کرد تا موضوع غیب شدن نفت کش هم در دولت پاکدست مطرح شود. طی این اتفاق 8 فروند نفتکش غول پیکر ایران بدون امضای قرارداد حقوقی در اختیار یک تبعه یونانی قرار گرفت که نامبرده با سوء استفاده از موقعیت، هر 8 فروند کشتی نفتکش را به همراه محموله‌های نفتی موجود در آن در اختیار گرفت و از حوزه جغرافیایی کشور خارج کرد.
این فساد البته دامن حلقه نزدیک احمدی نژاد را نیز گرفت. اتهامات مالی محمدرضا رحیمی، از فروردین ماه سال ۸۹
رسانه ای و خبرساز شد وقتی الیاس نادران اعلام کرد که “محمد رضا رحیمی رئیس حلقه خیابان فاطمی است که در مورد منابع فاسد و توزیع آنها تصمیم گیری می کرد و تقریبا تمام اعضای این حلقه به جز وی دستگیر شده اند و این که کسی را به دلیل مسئولیت اجرایی مستثنی کنند، نه عادلانه است و نه اقدام درستی است.” بعد از آن رحیمی به عنوان مجرم در پرونده بیمه ایران شناخته و به زندان رفت.


شاه بیت فساد را البته باید درماجرای تحریم نفت و فروش آن توسط بابک زنجانی دانست. کسی که پرونده اش با رقمی حدود 5 میلیارد یورو هنوز در جریان است. اقدامات بابک زنجانی البته با امضاء و پشتیبانی برخی از مسئولان وقت صورت گرفت.
یک 3هزار میلیارد دیگر
حالا با گذشت حدود 4 سال از پایان یافتن دولت دهم سندی از یک اختلاس بزرگ دیگر رو شد. روز گذشته حمیدرضا مومنی – مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم – در گفت‌وگویی با ایسنا و در ارتباط با پرونده زمین‌هایی که در اواخر دولت احمدی‌نژاد به افراد و سازمان‌های خاص واگذار شده تا حجمی از پول‌های بیت‌المال مورد سوء‌استفاده قرار گیرد و نیز دستور ویژه دبیر شورای عالی مناطق آزاد برای بازگرداندن این اراضی، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۴ که به منطقه آزاد قشم آمدم ۴۱ پرونده مساله‌دار از قبل وجود داشت و کمیته‌ای را در این راستا تشکیل دادیم که شامل مشاوران حقوقی بود تا بتوانیم به راهکارهای مناسب دست یابیم.
وی ادامه داد: پس از تشکیل این کمیته دستگاه قضایی کمک فوق‌العاده‌ای به سازمان مناطق آزاد قشم کرد تا در پیشبرد این پرونده‌ها گام برداریم.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم با اعلام این‌که ۴۱ پرونده مذکور که با آنها روبه‌رو بودیم رقمی معادل ۳۰۰۰ میلیارد تومان داشت، تصریح کرد: تاکنون موفق شده‌ایم ۱۳۵۰ میلیارد تومان از این ۳۰۰۰ میلیارد تومان را بازگردانیم و این موفقیت را مرهون کمک دوستان در دستگاه قضایی در عودت بیت‌المال هستیم. علاوه بر این پرونده‌های باقی‌مانده نیز در دست بررسی است.
مومنی با اشاره به این‌که ۴۱ پرونده مذکور تا پایان سال ۱۳۹۶ تعیین تکلیف می‌شود، بیان کرد: تاکنون ۱۳۵۰ میلیارد تومان از ۳۰۰۰ میلیارد تومان مورد نظر بازگردانده شده و امیدواریم تا پایان سال آتی وضعیت کلیه پرونده‌ها مشخص شود.
وی همچنین در پاسخ به این‌که این زمین‌ها به سازمان‌های خاص و نیز افراد خاص واگذار شده بود، اظهار کرد: نمی‌توانیم به صراحت بگوییم زمین‌های واگذار شده به افراد خاص یا سازمان‌های خاص بوده است، اما شبهات مختلفی در زمینه‌ی انعقاد قرارداد مابین وجود داشت که در نهایت به اختلاف تبدیل شد که در این زمینه باید دستگاه قضایی رای صادر می‌کرد که بخشی از این پرونده‌ها بررسی شده و سایر پرونده‌ها نیز در دست بررسی است.
مبارزه با فساد نیازمند شفافیت است
همچنین پازوکی پیش از این به «ابتکار» گفته بود: برای مبارزه با فساد به شفافیت نیاز داریم که باید در همه قوا جریان داشته باشد. صندوق ذخیره بانک سرمایه بیش از 10 نفر مدیر عامل طی 10 سال گذشته تغییر داده است بنابراین ساختار آن دچار مشکل است. سیستم و قانون اگر حاکم نباشد افراد سالم رشد نمی کنند.
وی افزوده بود: آقای روحانی باید یک گزارش کامل و شفاف از وضعیت بدهی های بانکی و فساد اقتصادی کشور از دولت قبل تا امروز بدهد. احمدی نژاد 25 سال کشور را به عقب انداخت و اگر دولت روحانی و وزرای اقتصادی آن بعد از 8 سال کشور را به شرایط سال 84 بازگردانند باید به آن ها مدال داد.
پازوکی تاکید کرده بود: دولت باید یک تصمیم قاطع برای اصلاح نظام بانکی و فسادهای آن بگیرد که البته سایر قوا نیز باید کمک کنند. مردم در سال 92 برای تغییر به آقای روحانی رای دادند و بعد از خدا مردم بزرگترین سرمایه او خواهد بود. بزرگترین خطر فساد و نابرابری اقتصادی تندروی هایی است که توسط برخی افراد صورت می گیرد. این رفتار باعث می شود تا فساد در اقتصاد جریان بیشتری پیدا کند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به مسائل دشوار خوزستان: وظیفه قطعی حکومت هاست که به فکر مردم باشند چالش‌ها بر سر انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری در میان اصولگرایان کماکان ادامه دارد دلواپسیبا اسم رمز بهار رئیس قوه قضاییه: بلایای طبیعی نباید ابزار سیاسی علیه دولت شود علیرضا صدقی چون تهران نبود برگ تازه ای از بزرگ ترین اختلاس های تاریخ ایران در دولت قبل رو شد دوباره 3 هزار میلیارد آموزش در مناطق دوزبانه همزمان با روز جهانی زبان مادری بررسی شد همه سختی های احیای یک اصل وزیر دفاع آمریکا به عراق سفر کرد موصل در لبه آزادی و ویرانی نگاهی به نوشتن به زبان مادری گنجینه زبانی ایران زمین سخنگوی وزارت خارجه: صبرمان در برابر ترکیه حدی دارد مردم از روزهای بدون اکسیژن در خوزستان می گویند از ترکش تا نفس لاریجانی در دیدار با رئیس مجمع عالی خلق کره شمالی: آمریکا همواره به دنبال فشار آوردن بر کشورهای مستقل است اسامی برندگان نهایی سومین دوره‌ی جایزه بهرام صادقی معرفی شدند از «نگاه بی‌قرار و چشمان سرگردان» تا «زمستان شغال» کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اعلام کرد جریمه مالی استقلال اهواز و نساجی مازندران