دختر شطرنج‌باز ایرانی به تیم ملی آمریکا نابغه رفت که رفت

دختر شطرنج‌باز ایرانی که به‌دلیل حضور بدون حجاب در چند رقابت‌ بین‌المللی از تیم ایران اخراج شده بود، به تیم ملی آمریکا پیوست.
درسا درخشانی، شطرنج‌باز ایرانی‌الاصل و استاد بزرگ و بین‌المللی شطرنج که به‌دلیل حضور بدون حجاب در رقابت‌های بین‌المللی از تیم ایران اخراج شد، از این پس در تیم ملی آمریکا در مسابقات شرکت می‌کند. روز گذشته اکثر خبرگزاری‌های داخلی نوشتند درخشانی در دو سال اخیر در چند رقابت بین‌المللی بدون حجاب شرکت کرده بود که درنهایت حضور بدون حجاب او در اوایل سال ۲۰۱۷ و در مسابقات شطرنج جبل‌الطارق سبب اخراج او از تیم ملی ایران شد. او پس از سارا خادم‌الشریعه، دومین شطرنج‌باز زن ایرانی بود که علاوه‌ بر کسب درجه استاد بزرگ بانوان، در ۱۸سالگی و در هشتاد و هفتمین کنگره شطرنج جهان عنوان استاد بین‌المللی را به‌دست آورد. وی سابقه قهرمانی شطرنج نوجوانان آسیا در سال ۲۰۱۲ و کسب مقام ششمی شطرنج جوانان جهان در سال ۲۰۱۵ را برای ایران در کارنامه خود دارد. درسا درخشانی حدود سال ۹۴ با یک پیشنهاد از باشگاه بارسلونای اسپانیا برای ادامه تحصیلات دانشگاهی و شطرنج به آن کشور رفت و برای آن تیم بازی کرد.
واکنش رئیس فدراسیون شطرنج به حضور درسا درخشانی در تیم آمریکا
در همین رابطه دیروز رئیس فدراسیون شطرنج ایران در واکنش به پیوستن درسا درخشانی به تیم آمریکا گفت: این بازیکن عضو تیم ملی ایران نبود. ضمن این‌که این‌گونه جابه‌جایی‌ها در شطرنج عادی است.
مهرداد‌پهلوان زاده در گفتگو با مهر گفت: انتقال شطرنج‌بازان بین فدراسیون‌ها انجام می‌شود، درخشانی نیز در واقع فدراسیون خود را از ایران به آمریکا تغییر داده است. وی با یادآوری این‌که این شطرنج باز در دو سال گذشته در آمریکا حضور داشت خاطرنشان کرد: طبق قوانین شطرنج‌بازی که کشور خود را تغییر می‌دهد، بعد از دو سال می‌تواند برای فدراسیون شطرنج آن کشور بازی کند، درسا درخشانی هم از این قانون به‌نفع خود استفاده کرده است. رئیس فدراسیون شطرنج با تاکید بر اینکه درخشان تنها سال ۲۰۱۴ و یک‌بار برای تیم ملی شطرنج ایران بازی کرد اظهار داشت: وی جزو ملی‌پوشان شطرنج کشورمان به‌حساب نمی‌آمد، به‌خصوص اینکه در دو سال گذشته هیچ دیداری برای ایران و به نام کشورمان انجام نداده بود. ضمن اینکه این نوع جابه‌جایی بازیکنان در شطرنج امری عادی و متداول است. پهلوان‌زاده به نمونه‌های دیگری از این دست اشاره کرد و افزود: امین باقری جزو شطرنج‌بازان ایرانی بود که مدتی فدراسیون خود را تغییر داد و برای فرانسه بازی کرد. بعد از چهار سال دوباره به فدراسیون ایران بازگشت. بردیا دانشور هم برای گرجستان به میدان رفت، سپس از تصمیم خود بازگشت. الشن مرادی هم از جمله شطرنج‌بازانی است که به خاطر تحصیل در آمریکا، فدراسیون خود را تغییر داد و هم‌چنان برای آمریکا بازی می‌کند. رئیس فدراسیون شطرنج تاکید کرد: بازیکنان شطرنج بعد از تغییر فدراسیون خود می‌توانند مجددا تصمیم خود را تغییر دهند.
سایر اخبار این روزنامه
بازگشت به آموزش عملگرا، راهی برای عبور از گسست به کودکان ما بوییدن گل رایاد بدهید گزارش ساخت مدرسه در یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان مادر کودکان بلوچ، بوی ماه مهر را در خاطره «‌سرخ کلوت» ثبت کرد ضد و نقیض‌های تغییر نظام ریاستی به پارلمانی متاسفانه برخی فارسی زبانان درپیج من فحاشی کردند شفر: من «شیر» آلمانم سازمان مردم نهاد «شفافیت وعدالت» علیه بانک مرکزی ایران اعلام جرم کرد اژدهای هفت سر در دام قانون افتاد گزارش تحلیلی لحظه‌به‌لحظه «همدلی» از شور حسینی در بیجار؛ بام ایران هنوز نبض زمان در قیام عاشوراست ظریف: شانس باقی‌ماندن برجام بیش از 50 درصد است پاول دوروف: ایران تلگرام را فیلتر نخواهد کرد دزد بیمارستان دستگیر شد دختر شطرنج‌باز ایرانی به تیم ملی آمریکا نابغه رفت که رفت روحانی : نتیجه هر گونه تغییر در مرزهای جغرافیایی، گسترش بی‌ثباتی است نوبل پزشکی به 3 دانشمند آمریکایی تعلق گرفت پروانه سلحشوری می‌گوید برای افزایش حداقل سن ازدواج کودکان در مجلس، نمایندگانی سنگ‌اندازی می کنند