روايت سردار جعفري از دیدار فرماندهان سپاه با روحانی

سردار «محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره موضوعات مختلفی صحبت کرد؛ از دلیل حضورش در مجلس پس از حمله داعش تا سال‌های جنگ و البته جلسه شورای‌عالی امنیت ملی که در آن موضوع رفع حصر مطرح شده بود. او همچنین توضیحاتی درباره جلسه فرماندهان سپاه با رئيس‌جمهوری پس از ایام انتخابات داد. او این جلسه را مثبت دانسته، البته با محتوایی انتقادی.
به گزارش «مهر» او در پاسخ به سؤالی درباره این دیدار گفت: «دغدغه‌هایی بود که در ذهن فرماندهان سپاه ایجاد شده بود؛ بعد از انتخابات... در شرایط انتخابات که شرایط خاصی بود و متأسفانه نباید این شرایط ایجاد می‌شد البته به نظر ما خیلی از دلسوزان اصلی نظام رنجش خاطری برایشان ایجاد شد از این فضایی که در انتخابات بود. شرایط بعد از انتخابات به گونه‌ای شد که لازم بود چنین حرکتی انجام شود. بیشتر با این هدف، یعنی هدف ایجاد وحدت و انسجام و جلوگیری از شکافی که بین نیروهای انقلاب احساس می‌شد که دارد پیش می‌آید، با برخی از شخصیت‌های دیگر هم دیدار کردیم. از جمله با رئیس‌جمهور دیدار کردیم و دغدغه‌ها را مطرح کردیم و ایشان هم استقبال کردند. این موضوع جلسه بود». فرمانده کل سپاه در واکنش به این سؤال که «جلسه تند و انتقادی نشد؟» گفت: «نه، جلسه خوبی بود. البته بحث انتقادی بود ولی در مجموع ایشان هم از این استقبال کردند، چون هدف مخلصانه بود و از روی اخلاص انجام گرفت». او افزود: «ایشان هم جواب مثبت دادند. تاکنون هم که خوب پیش می‌رود. با رؤسای دیگر قوا، برخی مسئولان دیگر هم این جلسات بود». اوایل مرداد سال جاری، پنج فرمانده ارشد سپاه پاسداران، شامل سردار «محمدعلی جعفری»، فرمانده کل سپاه؛ سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه؛ سردار «غلامحسین غیب‌پرور»، رئيس سازمان بسیج؛ سردار «امیرعلی حاجی‌زاده»، فرمانده نیروی هوافضای سپاه و سردار «اسماعیل کوثری»، فرمانده قرارگاه ثارالله تهران با «حسن روحانی»، رئيس‌جمهوری، دیدار کردند.
آمادگی برای اجرای دوباره داشتند
سردار جعفری همچنین درباره علت حضورش در مجلس پس از حمله تروریستی داعش هم گفت: «یکی از ویژگی‌های نوع مدیریت و فرماندهی انقلابی سپاه بر انجام مأموریت‌هایش، فرماندهی در میدان و صحنه است. یک حسن بزرگی که وجود دارد آرامشی است که نیروهای رزمنده و مدافع با حضور فرمانده در کنار خود خواهند داشت و قوت و قدرت می‌گیرند و مأموریتشان را انجام خواهند داد. یکی هدایت صحنه و دیگری قوت قلبی است که نیروی مدافع و رزمنده و امنیتی خواهند داشت. مجموعه اینها کمک می‌کند که بحران سریع‌تر حل شود. آن روز هم من جلسه داشتم و نتوانستم جلسه را تمام کنم و به دیگری سپردم و به صحنه آمدم». او افزود: «این غافلگیرانه بود. البته این مدل خیلی پیش‌بینی نمی‌شد. اگر این نوع عملیات توسط اینها پیش‌بینی شده بود، قطعا اقداماتی انجام گرفته بود. همین حادثه اگر در کشور دیگری اتفاق افتاده بود که تروریست‌ها توانسته بودند نزدیک پارلمان شوند، خیلی ماجرا‌های دیگری اتفاق می‌افتاد. ماجراهای مشابه هست که چند روز به طول انجامیده بود. با تانک و توپ در کشورهای دیگر مقابله می‌کنند. در جمهوری اسلامی با دو الی سه دسته از نیروها این برطرف شد. ظرف چند ساعت بود». فرمانده کل سپاه ادامه داد: «تأکیدی که حضرت آقا بعد از این ماجرا داشتند، برای برقراری موضوع امنیت اماکن حساس و حیاتی بود که تأکید بیشتری داشتند و هم بر موضوع اشراف اطلاعاتی تأکید داشتند. هماهنگی‌ها در حال انجام است و انجام می‌گیرد. کارهای خوبی هم انجام شده است و امیدواریم تکرار نشود». او در پاسخ به این سؤال که «بعد از آن، اتفاقی رخ داد که خنثی شود؟»، گفت: «بله، آمادگی برای اجرای دوباره داشتند. مهم‌تر از همه، آن اشراف اطلاعاتی است که باید قبل از وقوع حادثه بر آنها وجود داشته باشد. اشراف اطلاعاتی کامل و صددرصد که نیروهای اطلاعاتی اشراف خودشان را بیشتر کردند که خیلی از گروه‌ها بعد از این حادثه دستگیر شدند و مقابله شد. الان کشور ایران را با کشورهای اروپايی مقایسه کنید، حوادثی که در آنجا ناامنی ایجاد کرده است و تکرار می‌شود، اصلا قابل مقایسه نیست. در جمهوری اسلامی حداقل از تکرار این موارد جلوگیری شد و این موفقیت بزرگی است».


تقریبا تمامی موشک‌های سپاه نقطه‌زن هستند
او همچنین درباره حمله موشکی به مقر داعش پس از حمله تروریستی به مجلس و حرم امام خمینی(ره) گفت: «این به ذهن ما رسید و با مشورت‌هایی که انجام دادیم، پیشنهاد را محضر حضرت آقا حدود چند روز قبل از آن دادیم. ایشان هم با ملاحظاتی که به مردم آسیب وارد نشود و با این شرط که به مردم آن منطقه آسیب نرسد، موافقت کردند. ما هم تلاش کردیم که چنین باشد. بیشتر از این می‌توانستیم اقدام کنیم ولی به‌خاطر ملاحظات و توصیه رهبری در حد پنج، شش موشک جواب اینها را دادیم. به‌لطف خدا موشک‌ها دقیق هدایت شد و تلفات بسیار سنگینی به اینها وارد شد». او افزود: «من فکر می‌کنم بزرگ‌ترین پیام این بود که موشک‌های جمهوری اسلامی از روی یک کشور دیگری به نام عراق عبور بکند و وارد کشور ثالثی به نام سوریه شود و در نقطه بسیار محدودی که ۵۰ متر در ۱۰۰ متر است، فرود بیاید. کسی این مسئله را باور نمی‌کرد که موشک‌های جمهوری اسلامی و موشک‌های سپاه نقطه‌زنی کند. چند سالی است این را اعلام کردیم که به این فناوری رسیدیم. الان نویدش را به همه مردم ایران می‌دهم که تقریبا تمامی موشک‌های سپاه مجهز به این فناوری شده است».
محاکمه صورت بگیرد مشکلات بیشتری برای آنها ایجاد می‌شود
سردار جعفری همچنین در پاسخ به این سؤال که «درباره حصر که می‌گویند احتمالا برطرف می‌شود درست است؟»، گفت: «چیزی نشنیدم. یک بار بحثی در شورای‌عالی امنیت صورت گرفت ولی اجماعی روی این نبود تا این‌چنین شود، چون اجماع نظرات روی این بود که آرامش جامعه به ادامه وضع فعلی است و اگر حصر برداشته شود، یکی از دلایلی که در جلسات امنیتی به اجماع روی این رسیده نمی‌شود، این است که دوباره زمینه‌های ناامنی و ایجاد اختلاف و شکسته‌شدن وحدت در جامعه فراهم می‌شود. در مجموع به نظرمی‌رسد ادامه وضع موجود، آرامش سیاسی در جامعه را تأمین می‌کند». او افزود: «در مقابل حصر، کسی هم نمی‌گوید برداشته شود بلکه می‌گویند حصر برداشته شود و محاکمه صورت گیرد. محاکمه صورت بگیرد مشکلات بیشتری برای آنها ایجاد می‌شود. قطعا به ضرر آنهاست».
فرماندهی جنگ بر عهده هاشمی نبود
فرمانده کل سپاه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر فرماندهی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بر هماهنگی ارتش و سپاه در زمان دفاع مقدس گفت: «فرماندهی جنگ بر عهده ایشان نبود، نماینده حضرت امام در جبهه بودند. بیشتر برای هماهنگی ارتش و سپاه بودند. فرماندهی جبهه سپاه یا قرارگاه همین فرماندهی بود که بر عهده فرمانده کل سپاه و فرمانده ارتش، یعنی آقا محسن رضایی و شهید صیادشیرازی بود. حضرت امام هم فرمانده کل قوا بودند؛ ایشان نماینده حضرت امام در جبهه بودند. مشکل و مسئله‌ای بود در میان می‌گذاشتیم».