استقبال از طرح آیت‌الله سیستانی برای حفظ یکپارچگی عراق

طرح آیت‌الله سیستانی برای آرام کردن اوضاع سیاسی عراق با استقبال گسترده در این کشور مواجه شده است.
به دنبال ابتکار عمل آیت‌الله سید علی سیستانی مرجع عالی عراق مبنی بر رجوع به قانون اساسی برای حل بحران با اقلیم کردستان عراق، رهبران سیاسی عراق نسبت به آن واکنش مثبت نشان دادند و بغداد و اربیل در انعطافی واضح به روی هم لبخند زدند و برای از سرگیری گفت و گوها اعلام آمادگی کردند.
دفتر حیدر العبادی، موضع مرجعیت دینی بر وحدت عراق و رد همه پرسی در منطقه کردستان این کشور را تاریخی و مسئولانه توصیف کرد.
به گزارش «خبر آنلاین» به نقل از تلویزیون العراقیه، دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد موضع مرجعیت دینی و تاکیدش بر وحدت عراق و رد همه پرسی، موضعی تاریخی و مسئولانه است.


در ادامه این بیانیه آمده است: دست مرجعیت دینی و خط مشی ثابتش در حفظ وحدت عراق و شهروندان کرد را می‌فشاریم و بر قدردانی خود و استقبال از موضع مرجعیت دینی در حفظ وحدت کشور تاکید می‌کنیم.
دفتر رسانه‌ای حیدر العبادی تاکید کرد مدیریت فرودگاه‌های کردستان عراق بر اساس قانون اساسی کشور به دولت فدرال واگذار می‌شود.
دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق همچنین موضع گیری مرجعیت دینی عراق را علیه همه پرسی کردستان، موضعی تاریخی و مسئولانه خواند و از آن به عنوان خدمت به تلاش‌ها برای حراست از وحدت کشور تعبیر کرد.
نماینده آیت‌الله سیستانی در نماز جمعه در صحن حسینی در کربلای معلا، به نقل از ایشان پیشنهاد کرد که قانون اساسی مرجع حل اختلافات باشد و در صورت عدم حصول نتیجه، دادگاه عالی قانون اساسی، تصمیم گیری نهایی کند.
آیت‌الله سیستانی ضمن تاکید بر حفظ یکپارچگی عراق نسبت به هرگونه تلاش برای تجزیه این کشور هشدار داد.
«سیدعمار حکیم» رهبر ائتلاف ملی - فراگیرترین مجموعه سیاسی در عراق- نیز در آیین شب‌های عزاداری محرم در بغداد از طرح مرجعیت عالی دینی عراق به عنوان «نقشه راه» حل بحران با اقلیم کردستان عراق یاد کرد.
وی خاطر نشان کرد که آیت‌الله سیستانی در این طرح خود اصول و خط مشی‌ها را مشخص کرده و از گرایش‌های جدایی طلبانه هشدار داد و افزود که این ابتکار عمل مرجعیت عالی عراق در ادامه مواضع آیت‌الله سید محسن حکیم (ره) که فتوای تحریم جنگ با کردها را صادر کرد، آمده است.
آیت‌الله سید محسن حکیم مرجع عالی وقت عراق در جریان اقدام دولت وقت حاکم بر عراق برای جنگ با کردها، در فتوای مشهوری در سال 1344 جنگ با کردها را در شمال عراق حرام دانست که نتیجه این فتوا باعث شد، کردها و دولت مرکزی وقت عراق به تفاهمنامه صلح برسند که به تفاهمنامه «11مارس1970» مشهور است.
در همین راستا «نوری المالکی» معاون رئیس جمهور عراق نیز در بیانیه‌ای از ابتکار عمل مرجعیت عالی عراق به عنوان بستر اصلی برای از سرگیری گفت وگوهای غیر مشروط بین دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان عراق یاد کرده است.
نوری المالکی افزوده است که لغو همه پرسی و دستاوردهای آن گام درست اول برای تصحیح روابط بین دولت مرکزی و اقلیم در زیر سقف قانون اساسی است زیرا معتقدیم که جدایی اقلیم بیش از همه به خود کردها آسیب می‌رساند.
مجلس اعلای اسلامی عراق نیز در بیانیه جداگانه ای، از طرح مرجعیت عالی عراق برای حل مشکلات بین بغداد و اربیل حمایت کرده و از اقلیم کردستان عراق خواسته از این فرصت برای از سرگیری گفت وگوها استفاده کند.
استقبال اقلیم کردستان
احزاب کرد عراق در اولین واکنش به بیانیه آیت‌الله سیستانی، حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق از این ابتکار عمل اعلام حمایت کرد.
«ریزان شیخ دلیر» با انتشار بیانیه‌ای بر ضرورت تمسک به ابتکار عمل آیت‌الله سیستانی تاکید کرد و خواستار از سرگیری سریع گفت وگوها بین بغداد و اربیل شد و هشدار داد که جایگزین گفت وگو، فتنه و خرابی است.
وی خاطر نشان کرد که هیچ گریزی از اجرای توصیه‌های مرجعیت عالی عراق نیست زیرا غیر از آن، وحدت عراق از هم متلاشی می‌شود.
سایت خبری اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز اعلام کرد که مجلس اقلیم کردستان عراق نیز در جلسه ویژه خود، از توصیه‌های آیت‌الله سیستانی برای از سرگیری گفت و گوها بین بغداد و اربیل استقبال کرد.
برخی از اعضای حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی نیز در اظهاراتی از ابتکار عمل آیت‌الله سیستانی برای از سرگیری گفت و گوها ابراز رضایت کردند.
در این راستا «نور الدین اردلان» به پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفته است که رهبران کرد عراق از هر گونه طرحی از جمله ابتکار عمل آیت‌الله سیستانی برای حل مشکل و از سرگیری گفت وگوها استقبال می‌کنند و برای جایگاه مرجعیت عالی عراق احترام ویژه قائل هستند.
رسانه‌های منطقه نیز در گزارش‌هایی نوشته‌اند که ابتکار عمل آیت‌الله سیستانی، جمود حاصل از سردی روابط بین دو طرف را شکست و دو طرف برای از سرگیری گفت و گوها بر پایه قانون اساسی عراق جدی‌تر شده‌اند.
توافق اولیه دولت مرکز عراق و اربیل برای بازگشت نمایندگان کرد مجلس
حزب مسعود بارزانی اعلام کرد در مذاکره با دولت مرکزی به توافقی اولیه برای بازگشت نمایندگان کرد پارلمان عراق به بغداد دست یافته‌اند. عرفات کرم، رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان با اشاره به اهمیت حضور نمایندگان کرد در بغداد در شرایط حساس فعلی تاکید کرد: مذاکراتی برای رسیدن به یک موضع نهایی برای بازگشت اعضای کرد مجلس به بغداد وجود دارد و توافق ابتدایی در این باره صورت گرفته است.
ای عضو ارشد حزب بارزانی با بیان اینکه "کردها جز جدایی ناپذیر روند سیاسی عراق هستند" تصریح کرد: اقلیم کردستان درهای مذاکره با بغداد را نمی‌بندد و ما به مذاکرات ادامه می‌دهیم.
همکاری ترکیه با ایران و عراق
رئیس‌جمهور ترکیه گفت: به همکاری با عراق و ایران برای حل مشکل منطقه شمال عراق ادامه خواهیم داد و اجازه نخواهیم داد طرحی که ترسیم شده است، عملی شود.
به نوشته روزنامه «ینی شفق»، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی خود در تجمع حزب عدالت و توسعه گفت که نقشه ترسیم شده برای کردستان عراق را نمی‌پذیرد و از نصب پرچم اسرائیل در این منطقه ناخرسند است.
اردوغان با بیان این‌که «به نظر می‌رسد شمال عراق مدت‌ها با اسرائیل تعامل داشته و این مسئله امروز فاش شده است»، گفت: مشکل ما با مردم در شمال عراق نیست اما به شدت از برافراشته شدن پرچم اسرائیل ناراحت شدیم.
اردوغان اعلام کرد «موساد»، سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در همه پرسی کردستان دست داشته است.
نخست‌وزیر عراق: از کردها در برابر هر حمله‌ای حمایت می‌کنیم
نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که بغداد از کردها در برابر هرگونه تهدید و حمله احتمالی دفاع می‌کند.
العبادی در صفحه توئیتر خود نوشت: همانطور که از همه عراقی دفاع می‌کنیم از شهروندان کردمان هم دفاع کرده و اجازه هیچ‌گونه حمله به آنها را نمی‌دهیم.
در همین حال در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه درباره ماهیت حملاتی که العبادی به آنها اشاره دارد مشاور وی تاکید کرد: منظور العبادی هرگونه حمله خارجی و همچنین داخلی است.
نخست‌وزیر عراق همچنین شهروندان کرد را مخاطب قرار داده و گفت: اجازه نمی‌دهیم هیچ آسیبی به شما وارد شود و نانمان را با شما تقسیم می‌کنیم.
بارزانی: می‌توانم با خیال راحت بمیرم!
رئیس منطقه کردستان عراق با بیان اینکه همه‌پرسی به معنی اعلام یکجانبه و شتابزده استقلال نیست، گفت گفت‌وگو با بغداد تا هر زمان که لازم باشد ادامه می‌یابد.
«مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در اولین مصاحبه‌اش پس از برگزاری همه‌پرسی، هدف از این اقدام را آغاز گفت‌وگو با بغداد اعلام کرده و گفت این همه‌پرسی صرفا مربوط به کردهای عراق است و مداخله‌ای در امور کشورهای همسایه نیست.
وی روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با «برنارد هنری لوی» فرانسوی که در پایگاه «تبلت» منتشر شده، گفته است: «یکی به من می‌گفت که بعد از پیروزی فرانسه بر آلمان در سال 1918، یکی از سیاستمداران شما گفته است که "حالا می‌توانم بمیرم". این احساسی است که من امروز صبح داشتم.»
سایر اخبار این روزنامه