پرواز موشک روسی در آسمان ایران

آفتاب یزد- گروه سیاسی: رویای بشقاب پرنده‌ها‌ یا شاید هم آدم فضایی‌هایی که به زمین می‌آیند یا از آسمان این کره خاکی همچون رهگذری که برحسب تصادف گذرشان به سیاره ما خورده، می‌گذرند، همیشه از جذاب‌ترین سوژه‌های نویسندگان و بسیاری از مردم بوده. خدارا چه دیدی شاید هم این‌ها‌ نه از ستاره‌ای دیگر بلکه از دنیایی متفاوت و یا شاید هم از آینده، پای به امروز ما گذاشته‌اند.
این رویاها و خیالات گاه در فیلم‌های علمی تخیلی به تصویر کشیده می‌شوند و گاه در جهان واقعی ما در تصوراتمان به رشته تحریر درمی‌آیند. معمولا پرنده‌های ناشناس در فیلم‌ها‌ بر زمین می‌نشینند و در دنیای حقیقی به شکل اجسام نورانی ناشناخته بر آسمان نمایان می‌شوند تا باز همان سوال تکراری "بودن یا نبودن " فرازمینی‌ها را برایمان تداعی کنند.

تکرار یک سوژه تخیلی


اما قصه‌های ما پیرامون آن جسم نورانی آسمانی، معمولا در عرصه حقیقت، دروغ از آب درمی‌آید چرا که معمولا چند روز بعد، راجع به آن شیء درخشان درمی‌یابیم که نه تنها بشقاب پرنده‌ای در کار نیست بلکه پای موشک و یا وسیله فوق پیشرفته نظامی به میان بوده است.

نگاهی بر آسمان نورانی ایران
آسمان ایران نیز در این سال‌ها کم از این اشیای نورانی در آسمان خود ندیده. اشیایی که باعث می‌شود درآن لحظه به ذهن برخی این سوال خطور کند" بشقاب پرنده‌ها‌ نه فقط درکتاب‌ها‌ بلکه بر فراز این مرزو بوم نیز گهگداری به پرواز در‌می‌آیند. "
در این سالها از این اشیا نورانی که گاه شب را مسحور خود می‌کنند و شبکه‌ها‌ی اجتماعی و رسانه‌ها را به چالش وا می‌دارند زیاد دیده و شنیده‌ایم.
مشابه این پدیده در خرداد 1386 در آسمان کشور به چشم آمد. آن طور که عصر ایران می‌نویسد اما در آن شب، بخشی از سوخت مرحله دوم یکی از موشک‌های فضایی بر فراز آسمان خاورمیانه منتشر شد و ابر مثلثی ‌شکل درخشانی را پدید آورد که پس از غروب آفتاب همه را متحیر ساخت. حتی بعدها شایعه کردند که یک شیء نورانی در جاهایی مثل بهبهان فرود آمده است.
شاید مشهورتر از آن خردادماه 91 بود. هنگامی که پدافند غیر عامل ایران، آن شیء را ناشی از یک مانور می‌دانست و بعدها معلوم شد موشک بالستیک ‌قاره‌ای جدید روسیه از سری TOPOL-M را با نام RS-12M از جنوب این کشور شلیک شده و در کشوری دیگر
فرود آمده است.
همین چند وقت پیش اوایل اسفند 95 بود که بازهم دیده شدن شیء نورانی پرنده در آسمان کشورمان، داستان‌های علمی تخیلی را بر سر زبان‌ها آورد، شیئی که این بار به موشک‌ها‌ی ماهواره بر غربی اطلاق شد. اگرچه بعضی وقت‌ها‌ از احتمال سقوط این اشیا در دل هراس می‌افتد و عده‌ای متصور این هستند که چنین حوادثی می‌تواند خطرناک باشد، اما تنها اشاره‌ای که در این گونه مواقع از زبان مسئولین شنیده می‌شود این است:" جای نگرانی نیست."

جدیدترین آدم فضایی‌ها
و حالا جدیدترین آدم فضایی‌ها با بشقاب پرنده‌های نورانی شان در شهرستان بجنورد دیده شده‌اند. فرمانده انتظامی شهرستان بجنورد می‌گوید شئ نورانی دیده‌شده در آسمان بجنورد کپسول موشک‌های ماهواره‌بر است که پس از استفاده جدا می‌شود. برابر اعلام پایگاه هوایی شهرآباد این شئ نورانی در منطقه کیفان ناپدید شده است. شیئی که در برخی از استانهای مرکزی، شمالی و غربی کشور نیز دیده شده است.
تا اینکه خبرگزاری "میزان" نقل قولی را ازامیر الهامی معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) عنوان کرد:" شیء نورانی مشاهده شده در برخی نقاط کشور «موشک بالستیک RS12M روسیه» بوده است."
شبکه خبری راشاتودی، هم از آزمایش این موشک در منطقه آستراخان، واقع در جنوب روسیه خبرداده و اینکه کلاهک موشک با موفقیت پس‌از طی مسافت 1200مایلی به هدف خود که در نزدیکی قزاقستان قرار داشت اصابت کرده است.
یک سخنگوی وزارت دفاع روسیه هم گفته هدف از پرتاب این موشک، آزمایش کلاهک‌های پیشرفته موشک‌های بالستیک بوده است.
نیوزویک نیز گزارش داده موشک Topol RS-12M
قابلیت جاسازی کلاهک هسته‌ای و طی مسافتی 6800کیلومتری را دارد که این باعث می‌شود شهرهای نیویورک و واشنگتن به‌آسانی در تیررس موشک‌های روسیه قرار بگیرند.
خبرگزاری تسنیم می‌نویسد آزمایش این موشک، سردرگمی مردم روسیه را در پی داشت که بعداز آزمایش آن در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از مشاهده شیء نورانی در آسمان منتشر کردند.

بازهم بده بستان؟
و این چندمین باری است که موشک‌ها‌ی قاره پیمای روسی از آسمان ایران می‌گذرند و یا لااقل آثاری را از خود برجای می‌گذارند. آثاری که بی‌اختیار این سوال را مطرح می‌سازد که آیا نقض حریم هوایی ایران صورت گرفته؟ و یا صرف دیده‌شدن آثار یک موشک قاره پیما بر آسمان دلیلی بر عبور از مرز هوایی یک کشور است؟ و یا اینکه باید این اتفاقات را ناشی از یک بده بستان
از پیش تعیین شده ارزیابی کرد؟
داستان بده بستان‌ها‌ی نظامی ایران وروسیه تمامی ندارد از ماجرای تحویل پر از تاخیر اس 300 به ایران بگیرید تا سوخو 30 وتانک تی 90.
ماجرای پرواز و سوخت گیری هواپیماهای روسی از پایگاه هوایی نوژه همدان را نیز کسی از یاد نبرده؛ موضوعی که قرار بود سری باشد اما روس‌ها‌ آن را برملا کردند، کار به مجلس ایران کشید و نتیجه؛ لغو ادامه این همکاری شد.
و حالا چندمین آزمایش موشک قاره پیمای روسی که آثارش در ایران دیده می‌شود را هم باید چیزی شبیه به همان بده بستان‌ها دانست؟ راستی(!) در جریان این آزمایشات ممکن است چیزی از آسمان اشتباها برزمین فرود بیاید و خطرآفرین باشد؟

موافقتنامه‌های امنیتی
حشمت‌الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی دراین باره به آفتاب یزد می‌گوید: "موشک قاره‌پیمای اخیر صرفا در آسمان ایران دیده شد و این به معنای عبور از مرز هوایی ایران نیست."
وی اضافه کرد: "مقررات بین‌المللی هرگونه ورود به خاک کشورها را تخلف از اصول حاکمیتی آن کشور می‌داند مگر اینکه طبق مطالب و مناسباتی خاص بین دو کشور این اجازه از قبل به آنها داده شود، در مناسبات خاص مثل مناسبات حساس موشکی نیز همین موضوع صدق می‌کند. "
این نماینده مجلس ادامه می‌دهد:" جمهوری اسلامی ایران و روسیه یکسری موافقت‌نامه‌ها و همکاری‌های مرزی و توافق‌های امنیتی بایکدیگر امضا کرده اند که در آن فعالیت‌‌هایشان را در چنین زمینه‌هایی به اطلاع یکدیگر می‌رسانند، به‌عنوان مثال اقدامی که ایران برای آزمایش‌های موشکی انجام می‌دهد و همین طور اقدامات موشکی که روس‌ها انجام می‌دهند با اطلاع یکدیگر صورت بگیرد. به ویژه اگر بنا باشد موشکی وارد خاک یک کشور شود بنابراین چنین اتفاقی طبیعی است."
درهمین باره علی خرم استاد حقوق بین الملل و نماینده سابق ایران در سازمان ملل نیز به آفتاب‌یزد می‌گوید:" از نظر کنوانسیون‌های بین‌المللی، فضای هر کشوری منحصر به خودش است و هر نوع شیء اعم از هواپیما و غیرهواپیما که از آن مرز عبور کند می‌بایست با اطلاع آن کشور باشد یا مثل هر هواپیمایی حق عبور هم بپردازند."
وی گفت: "اما اینکه آیا کشوری که شیء از آن عبور می‌کند از آن اطلاع داشته باشد یا نداشته باشد و اگر اطلاع ندارد آیا می‌تواند جلو آن را بگیرد یا نه؟ سوالاتی دیگراست که جای بحث دارد ولی باید گفت احتمالا مقامات بلند‌پایه ما از عبور چنین شیء نورانی (یا موشک قاره‌پیما) اطلاع داشتند."
خرم ادامه می‌دهد:" معمولا روسیه، یا آمریکا و یا کشور دیگری که می‌خواهد از موشک قاره پیما استفاده کند به آن کشورهایی که موشک از آنها عبور می‌کند، اطلاع می‌دهد. مگر آنکه آن قدر فاصله آن شیء یا موشک از زمین دور باشد که در ورای جو برود و در این شرایط دیگر در حاکمیت یک کشور نتواند قرار بگیرد، اگر کشورهایی در ورای جو می‌توانند موشک‌های بالستیک یا قاره پیما بفرستند، می‌توانند این کار را انجام داده و از فضای همه کشورها نیز استفاده کنند و
به نظر می‌آید موشک اخیر هم به نوعی شامل این
قانون باشد."

آسیب زا باشد پیگیری می‌شود
اما چرا این موضوع تا این حد برای مقامات ایرانی عادی است؟ فلاحت پیشه معتقد است:"اتفاقی که در سالیان اخیر چنین شرایطی را تبدیل به یک عرف رایج کرده است، همکاری‌های نظامی ایران و روسیه در بستر سوریه است که باعث شده است چنین شرایطی برای دو طرف طبیعی و جزو همکاری‌های ایران و روسیه باشد."
پرسش دیگر اینجاست که آیا چنین آزمایش‌ها‌یی می‌تواند خطر آفرین نیز باشد؟ گفته شده شیء نورانی کپسول این موشک قاره‌پیما بوده، آیا اساساً فرود بقایای یک موشک قاره پیما به هر دلیلی بر زمین ایران احتمال دارد؟ علی خرم می‌گوید: "مطمئنا در هر آزمایش موشکی همه محاسبات برای اینکه خطری درحین عملیات انجام نشود، شده است. اما در صورت اتفاقی از این قبیل، کشور آسیب‌دیده حق قانونی پیگیری
آن را دارد. "

آدم فضایی‌ها‌ی آشنا
به نظر می‌آید آدم فضایی‌ها‌ی آسمان ایران، چندان هم ناآشنا نیستند. بلکه دوستانی البته نه چندان وفادارند که هر ازگاهی بشقاب پرنده‌هایشان را برای نمایش قدرت به رخ می‌کشند و دراین بین ایرانیان نیز به تماشای مانورهای دوست و شریک خود در عرصه نظامی می‌پردازند. با این حال باید دید در روزهای آتی مقامات ایرانی تمایلی به واکنش در قبال این‌ قدرت‌نمایی‌ها نشان می‌دهند و یا همه چیز از قبل پیش بینی شده بود؟