پایان ‌خوش ۵ ساعت استیضاح

آرمان- سارا خوشنویس: ۳ بار توانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند؛ یکبار که توسط رئیس جمهور برای تصدی وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد و توانست با کسب ۱۵۹ رای از ۲۸۴ رای تصدی وزارت را بدست بیاورد. یکبار دیگر در ۱۴ مهر ۱۳۹۴ که جلسه استیضاح او که در قامت وزیر راه بود برگزار شد و با ۷۲ رأی موافق، ۱۷۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ رأی مأخوذه، رأی نیاورده و عباس آخوندی به‌عنوان وزیر راه ابقاء شد و سومین مورد هم دیروز بود که پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف استیضاح وزیر راه، سرنوشت درخواست ۳۱ نماینده برای استیضاح با رای گیری مشخص شد : ۷۴ رأی موافق، ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۷ نماینده دستاورد جلسه استیضاح وزیر راه و حکم به ادامه فعالیت او بود. جلسه استیضاح آخوندی در قامت وزیر راه و شهرسازی روز گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، جلسه‌ای که طولانی بود اما عاقبت خوبی داشت.
آزادراه تهران- شمال یک افسانه شده بود
کمتر از ۳ ماه تا پایان دولت یازدهم نمانده است و تاکید برخی نمایندگان که اغلب آنها در دایره مخالفان دولت شناخته می‌شدند بر اهداف سیاسی استیضاح افزود. پیش از این اعلام شده بود که رئیس جمهور در جلسه استیضاح وزیر راه حضور دارد اما دیروز اسحاق جهانگیری در قامت معاون اول و صالحی امیری به عنوان وزیر ارشاد به مجلس آمدند که دلیل غیبت رئیس جمهور شاید اطمینان او از رای به تداوم حضور آخوندی بود. استیضاح وزیر‌راه ۵ ساعته بود. نماینده تبریز در مجلس اظهار کرد: باید فرهنگ پاسخگویی در بین مسئولان نهادینه شود و مسائلی هم که در مورد استیضاح وزیر راه مطرح شده است صرفا بر مبنای وظایف قانونی نمایندگی است. محمداسماعیل سعیدی یادآور شد: در حادثه قطار چنین بود که ابتدا وزیر به جای عذرخواهی گفت نگران نباشید همه مسافران بیمه هستند. خانواده‌ای عزیزانش در آتش سوختند و حتی یکی از اعضای این خانواده می‌گفت تلاش کردم تا شیشه قطار را بشکنم، نشد یا خانواده دیگری از ۵ آذر تا به امروز به خانه خودش نرفته است.
استیضاح به معنای نادیده گرفتن خدمات نیست


سیدمهدی مقدسی، نماینده اراک در مجلس هم گفت: استیضاح وزیر به معنای نادیده گرفتن خدمات دولت نیست. سیدمهدی مقدسی اظهار کرد: من با افتخار از دولت حمایت کرده و می‌کنم و اگر موضوع استیضاح وزیر هم مطرح شود نباید آن را به معنی نادیده گرفتن خدمات دولت دانست. در مقابل هر جا دولت خوب عمل می‌کند ما خود را موظف به حمایت از دولت می‌دانیم. لذا نگاه ما یک نگاه سیاه و سفید نیست و بر اساس منطق، ‌عقلانیت و اعتدال مسائل را مطرح می‌کنیم. محمدرضا صباغیان یک عضو فراکسیون امید با تأکید بر اینکه «نمایندگان فارغ از نگاه سیاسی رأی خود را درباره استیضاح اعلام کنند» ابراز امیدواری کرد که این استیضاح باعث کاهش تخلفات و رشد ایران اسلامی شود. حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان درمجلس در موافقت با استیضاح وزیر راه به آمارهای پزشکی قانونی در رابطه با تلفات جاده‌ای اشاره کرد.
هم بُرد و باخت تراکتور مهم است، هم جان مردم
نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه گفت: ما آذری زبان هستیم و افتخار ما این است و برای ما هم برد و باخت تیم تراکتور مهم است هم جان مردمی که در سانحه قطار جان خود را از دست دادند. شما یک فعال اقتصادی هستید و شرکت‌ها و بنگاه‌های مختلفی را تاسیس کردید، اما چرا در میان این فعالیت‌ها، کارخانه تاسیس نکردید که جوانان بتوانند در آنجا اشتغال داشته باشند و فقط دنبال تجارت بودید و اگر ان‌شاءا... رای نیاوردید حتما یک کارخانه تاسیس کنید بیش از یک گونی مدارک در مورد آقای آخوندی به دست آمده و همه آنها مساله دار است و در کنار این یک گونی، انتصاب‌های ایشان نیز مشکل دار است. نماینده تبریز هم، مهمترین دلیلش برای امضای استیضاح را استفاده وزیر از فاینانس خارجی برای خرید هواپیمای ایرباس و ای تی آر اعلام کرد. احمد علیرضابیگی گفت: آیا شهادت شهدای منا بی‌شباهت با جان باختن عزیزانمان در منطقه هفت خان سمنان نیست؟ یا جان باختن دیگر عزیزانمان در حادثه تبریز با شهدای پلاسکو شباهت ندارد؟ همان‌طور که معتقدیم آل سعود لایق خدمت‌گزاری حرمین شریفین نیستند با همان استدلال معتقدیم آقای آخوندی لیاقت و کفایت وزارت راه و شهرسازی را ندارد.
یک بار دیگر بابت هرگونه قصور پوزش می‌طلبم
وزیر راه و شهرسازی در دفاع از خود در جریان رسیدگی به استیضاح در مجلس با توجه به حوادث اخیر اظهار کرد: یک بار دیگر بابت هرگونه قصور یا کوتاهی از دستگاه خودم یا سایر دستگاه‌های اجرایی و شخص خودم پوزش می‌طلبم. عباس آخوندی افزود: پنج بار از مجلس رأی اعتماد گرفتم؛ یک بار برای تصدی مسئولیت وزارت، سه بار پس از پاسخ قانع کننده به سوالات نمایندگان و یک بار نیز در جریان استیضاح در مجلس قبل که این نشان‌دهنده سیاستگذاری درست و تدبیر مطلوب بر وزارت راه و شهرسازی است و شاید جالب باشد که بدون دریافت هیچ کارت زرد و اخطاری دو بار برای استیضاح به مجلس آمدم در حالی که روند اجرای استیضاح معمولا به گونه‌ای است که اگر وزیر نتواند به سوالات نمایندگان پاسخی قانع کننده بدهد در جریان می‌افتد. وی تصریح کرد: در شرایطی که استیضاح در مجلس در جریان بود و بخشی از تمرکز ۶۷ هزار کارمند وزارتخانه معطوف این موضوع شده بود کارها در جریان بود و قرارداد احداث راه مرند- تبریز، گسترش فرودگاه مشهد و تصویب طرح مسکن اجتماعی و حمایتی در دولت و همچنین پیشرفت پروژه راه‌آهن کرمانشاه- خسروی در همین دوران به ثمر رسید.
صحنه سازندگی، صحنه «هو» سیاسی نیست
وزیر راه در ادامه سخنان خود اظهار کرد: صحنه سازندگی، صحنه «هو» سیاسی نیست. صحنه سازندگی، صحنه تلاش، دقت، مذاکره دقیق و دفاع از منافع ملت ایران است. برای اینکه موفق شویم نیاز به اجماع مجلس، دولت و قوه قضائیه داریم. وی تصریح کرد: باور کنید تغییر جهت از دست کردن در جیب دولت و خزانه دولت و رفتن به سمت بخش خصوصی و اقتصاد مقاومتی سخت است. کار ساده‌ای نیست، همه ما عادت کرده‌ایم برای مدت‌های طولانی از اعتبارات دولت استفاده کنیم و اکنون که می‌خواهیم تغییر دهیم تغییر با مقاومت همراه است. آخوندی تصریح کرد: هر هزینه‌ای که در مملکت می‌شود امکان برگرداندن آن سخت است، در مسکن مهر چندین هزار میلیارد تومان به مملکت تحمیل شد، بنده به سهم خودم تلاش کردم که این بار را ضمن تمام تعهداتی که داشتیم از روی دوش دولت بردارم. می‌دانم این کار چقدر پر مخاطره بود. آخوندی با اشاره به اقدامات انجام شده در مورد تعمیر و مرمت گفت: در این مدت ۱۵۰ نمازخانه مورد تعمیر قرار گرفته و ۲۷ نمازخانه ایجاد شده‌اند. آخوندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود متذکر شد: در حوزه فرودگاه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد داریم و کل ناوگان هوایی باید نوسازی شود. تا به حال کدام فرودگاه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعال شده است؟ ما فرودگاه امام (ره) را با بخش خصوصی فعال کردیم و کل ترمینال سلام با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آماده می‌شود. همچنین فرودگاه کرمان با بخش خصوصی پیش می‌رود. ۳میلیارد دلار در حوزه فرودگاه‌ها در حال مذاکره هستیم.آخوندی افزود: ما مدلی ابتکاری به شکل اجاره به شرط تملیک و با تضمین قراردادن خود هواپیما به‌کار بردیم.
 
مقایسه آرای «آخوندی» در ۳ بار رأی اعتماد گرفتن از مجلس
عباس آخوندی تاکنون سه بار در مقابل رای نمایندگان قرار گرفته است و هر بار توانسته موافقت آنها برای نشستن بر صندلی ریاست وزارتخانه راه و شهرسازی را کسب کند. در جدول زیر آرای وزیر راه در جلسه رای اعتماد و دو جلسه استیضاح به تفکیک آمده است.
رای موافق رای مخالف رای ممتنع حضور یا ابقا در سمت وزارت
رای اعتماد در سال ۹۲ ۱۵۹ ۱۰۷ ۱۸ آری
استیضاح در سال ۹۴ ۷۲ ۱۷۵ ۵ آری
استیضاح در سال ۹۵ ۷۴ ۱۷۶ ۵ آری
گفتنی است در جلسه رای اعتماد آرای موافق به معنای حضور کاندیدا در سمت ریاست یک وزارتخانه است. اما در جلسات استیضاح آرای موافق به معنای عدم موافقت با ادامه حضور وزیر در یک وزارتخانه است.
 
ادامه در صفحه۷
رئیس جمهور:
امیدوارم حاصل این استیضاح هماهنگی بیشتر دو قوه باشد
همدلی مجلس و دولت بیش از همیشه در جلسه استیضاح وزیر راه در روز یکشنبه عیان شد که رای به ابقای عباس آخوندی در وزارت راه دادند که این موضوع از چشم رئیس جمهور پنهان نماند و شب گذشته به آن اشاره کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی شامگاه یکشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی افزود: استیضاح، حق قانونی مجلس است و امیدوارم حاصل این استیضاح هماهنگی بیشتر بین دو قوه و سرعت افزون‌تر در اجرای سیاست‌‌های وزارت راه و شهرسازی برای خدمت به مردم باشد. روحانی راه پیشرفت و تعالی کشور را در همدلی، هماهنگی و اتحاد نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد که این اتحاد عامل مهمی در شکست افراطی‌گری است.رئیس‌‌جمهور اعتماد مجلس شورای اسلامی را نقطه روشن شرایط سیاسی کشور و نشانه‌ای از عملکرد همدلانه مجلس و تعامل نزدیک­‌تر دولت و مجلس برشمرد و بر ضرورت تقویت این همبستگی تأکید کرد. روحانی همچنین از تلاش‌‌های وزیر نیرو و همکاران ایشان در ترمیم مشکلات ناشی از بارندگی‌‌های اخیر در حوزه آب و برق تشکر کرد و بر پیشگیری از وقوع قطع آب و برق و مضاعف کردن تلاش‌ها به‌ویژه در استان خوزستان توصیه نمود. در ادامه جلسه، هیات وزیران با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر صدور مجوز امضای موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ارمنستان در مورد استفاده مشترک از دروازه مرزی «نوردوز - مغری» موافقت کرد.