نباید حساسیت نشان داد

اعلام آمادگی کردهای سوریه برای دفاع از کردستان عراق
مطهری: ایران نباید حساسیتی به موضوع کردستان عراق نشان دهد
العبادی: همه‌پرسی اقلیم کردستان را
به رسمیت نمی‌شناسیم


اردوغان: همه گزینه‌ها علیه اقلیم روی میز است
آرمان: اقلیم کردستان صبح روز دوشنبه به‌رغم مخالفت دولت فدرال عراق و هشدار ایران و ترکیه و سازمان‌ملل همه‌پرسی را برگزار کرد. شمارش آرا در اقلیم کردستان عراق همچنان ادامه دارد، گرچه به‌نقل از شیروان زراری، سخنگوی کمیسیون همه‌پرسی، میزان مشارکت در آن به بیش از ۷۲‌درصد رسید و تاکنون 29/93‌درصد به جدایی از عراق رأی آری و 71/6‌درصد به این جدایی رأی منفی داده‌اند. نتایج همه‌پرسی روز پنجشنبه اعلام خواهد شد. این در شرایطی است که نیروهای امنیتی عراق به‌دستور حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور، از شامگاه دوشنبه در برخی خیابان‌های کرکوک مستقر شدند و مقام‌های امنیتی کرد اعلام کردند پس از پایان رأی ‌گیری رفت‌وآمد خودروها تا اطلاع بعدی در این شهر ممنوع خواهد بود. شهر نفت‌خیز کرکوک رسما جزو اقلیم کردستان نیست، اما کردها این شهر را بخشی جدانشدنی از کردستان می‌دانند و همه‌پرسی را در این شهر هم برگزار کردند. العبادی به نیروهای امنیتی تحت‌فرمان دولت‌مرکزی دستور داد برای اقدام نظامی درجهت حفاظت از شهروندان در مناطق موردمناقشه، ازجمله کرکوک، آماده باشند. حشدالشعبی نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌ حاضر است برای حفاظت از شهروندان در کرکوک و سایر مناطق موردمناقشه با پیشمرگه‌های کرد وارد نبرد شود. نجم‌الدین کریم، استاندار کرکوک این اقدام دولت‌مرکزی عراق را محکوم کرده و خواستار خویشتنداری شده است. العبادی در عین حال روز گذشته اعلام کرد: «دادگاه‌فدرال رأی به عدم‌برگزاری این همه‌پرسی به‌دلیل غیرقانونی‌بودن آن داد. ما از این رو درباره نتایج همه‌پرسی با اقلیم کردستان مذاکره نمی‌کنیم و این همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسیم.»
حمایت کردهای سوریه از اقلیم
رئیس حزب کردی «اتحاد دموکراتیک» سوریه اعلام کرد که یگان‌های مدافع‌خلق کرد از مردم کردستان عراق، درصورتی که حمله‌ای علیه آنها صورت بگیرد، دفاع خواهند کرد. به‌نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، هدیه یوسف، رئیس مشترک شورای فدرال شمال‌سوریه، روز دوشنبه در توئیتر نوشت که گذرگاه‌های سیمالکا و دیگر گذرگاه‌های سوریه با شمال‌عراق به‌روی اقلیم کردستان باز خواهد بود و درصورتی که این اقلیم درمعرض خطر یا حمله یا محاصره قرار گیرد، کردهای سوریه به آنها کمک خواهند کرد. در همین راستا، صالح مسلم، رئیس حزب اتحاد دموکراتیک سوریه، در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: همه‌پرسی حق‌طبیعی همگان است و ما از حق مردم حمایت می‌کنیم. برخی رهبران اتحاد دموکراتیک کرد سوریه معتقدند که همه‌پرسی فرار به جلوست. یک فرمانده کرد روز دوشنبه گفت: ما نگران این هستیم که آنچه برای ارمنی‌ها رخ داد، برای کردها رخ بدهد. خاکی را به دست آوریم و مساله‌ای را از دست بدهیم.
رأی منفی دولت به همه‌پرسی
حیدر العبادی، نخست وزیر عراق روز دوشنبه در نشستی در مقر فرماندهی عملیات مشترک اظهار داشت: دادگاه‌فدرال رأی به عدم‌برگزاری این همه‌پرسی به‌دلیل غیرقانونی‌بودن آن داد. ما از این رو درباره نتایج همه‌پرسی با اقلیم کردستان مذاکره نمی‌کنیم و با آن تعاملی نخواهیم داشت، زیرا بدون‌حمایت جامعه‌مدنی و برخلاف قانون اساسی همه‌پرسی برگزار شد. به‌گزارش از سایت شبکه سومریه‌نیوز عراق، نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: ما هرگز با زور چیزی را تحمیل نمی‌کنیم و بر قانون اساسی تکیه خواهیم کرد. دادگاه‌فدرال عراق اختلافات را حل می‌کند، نه کسی دیگر. او افزود: نه ما، بلکه هیچ‌گروه دیگری از نتایج همه‌پرسی راضی نمی‌شوند و نتایج آن را به رسمیت نمی‌شناسند. ما شهروندان کرد را مسئول نمی‌دانیم. العبادی خاطرنشان کرد: مناطق موردمناقشه باید به دولت فدرال بازگردد. عملیات کوچ و تهدید شهروندان با زور و تقلب در همه‌پرسی به‌وضوح وجود داشت.
93درصد آری!
نتایج اولیه شمارش آرای همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق، از پیشتازی موافقان استقلال حکایت دارد. به‌نقل از شبکه سومریه‌نیوز عراق، کمیسیون‌عالی همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد، میزان رأی «آری» در همه‌پرسی استقلال از ۹۰‌درصد فراتر رفت. کمیسیون‌عالی همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق افزود: براساس شمارش ۲۸۲‌هزار رأی، یعنی ۹‌درصد آرای رأی‌دهندگان، بیش از ۹۳‌درصد به جدایی رأی مثبت داده‌اند. کمیسیون مذکور ادامه داد: روند شمارش آرا هم‌چنان ادامه دارد و با شمارش این میزان رأی مشخص شده 29/93‌درصد به جدایی از عراق رأی «آری» و71/6‌درصد به این جدایی رأی منفی داده‌اند. نماینده کمیسیون گفت: احتمالا نتایج تغییر کند، چون شمارش آرا ادامه دارد و نتایج‌رسمی روز پنجشنبه اعلام می‌شود. طبق بیانیه‌های جدید، حدود سه‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تن از مجموع پنج‌میلیون‌و۲۰۰‌هزار تن در این همه‌پرسی شرکت کردند. این درحالی است که دولت عراق اجرای مصوبات شورای وزارتی امنیت‌ملی این کشور را در واکنش به همه‌پرسی شروع کرده است. بنا به اعلام کمیسیون‌عالی، مشارکت بیش از ۷۲‌درصد شامل استان‌های اربیل، سلیمانیه، دهوک و مناطق مورد مناقشه بین اربیل و بغداد یعنی استان‌ کرکوک، شهرستان سنجار، شهرک بعشیقه در استان نینوا، شهرستان طوز خورماتو در استان صلاح‌الدین به اضافه شهرستان خانقین، شهرک‌های مندلی، جلولاء و قره‌تپه در استان دیالی بود. منابع رسمی گفتند، میزان مشارکت در اربیل از ۸۰‌درصد تجاوز کرد، در حالی که در دهوک نزدیک به ۹۰‌درصد بود و در استان‌های سلیمانیه و حلبچه نیز از ۵۵‌درصد تجاوز کرد.
واکنش مطهری
علی مطهری در حاشیه جلسه علنی صبح سه‌شنبه مجلس درباره همه‌پرسی اقلیم کردستان اظهار کرد: روشن است که کردها از همه‌پرسی استقلال کردستان حمایت می‌کنند، اما این همه‌پرسی به‌معنی استقلال کردستان عراق نیست و مراحلی دارد که اگر قابل انجام باشد، هم دو سه سال طول می‌کشد، پس نباید خیلی راجع به آن حساسیت نشان دهیم، بلکه باید مردم کردستان عراق را روشن کنیم که این کار به‌صلاحشان نیست. نماینده مردم تهران در مجلس درباره اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی کردستان عراق خاطرنشان کرد:‌ اقداماتی انجام شده و مقاماتی از ایران، ازجمله سردار سلیمانی و دیگران، به این منطقه رفتند و هشدارهای لازم داده شده، ولی از آن طرف این موضوع یک طرح بین‌المللی است که آمریکا و اسرائیل پشت‌پرده آن هستند.
خط و نشان‌های اردوغان علیه بارزانی
اردوغان در سخنرانی در کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه با اشاره به رفراندوم استقلال کردستان عراق هشدار داد همه گزینه‌های ترکیه، اعم از تدابیر اقتصادی تا تدابیر نظامی هوایی و زمینی، در پاسخ به این همه‌پرسی روی میز هستند. ترکیه هرگز در استفاده از ابزارهای تحت اختیارش درصورت مسدود‌شدن جاده صلح تردید نخواهد کرد. او اظهار امیدواری کرد دولت کردستان عراق سر عقل بیاید. اردوغان، مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان را متهم به خیانتکاری به‌دلیل اجرای طرح همه‌پرسی استقلال کرده و هشدار داد: کردهای عراق اگر ترکیه جلو عبور کامیون‌های آنها از مرز را بگیرد، دچار قحطی خواهند شد. اردوغان با بیان اینکه برگزاری این همه‌پرسی خیانت است، به بارزانی هشدار داد: حمایت اسرائیل از کردستان کافی نیست؛ شما باید بدانید که تکان‌دادن پرچم اسرائیل شما را نجات نخواهد داد.