قهرماني تيم آزاد و فرنگي در عشق‌آباد

وحيد جعفري
تيم‌هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي ايران با 16 كشتي‌گير در 16 وزن مسابقات داخل سالن عشق‌آباد حضور يافتند و در پايان موفق به كسب 16 مدال شدند. هر 8 فرنگي‌كار ايران در اين بازي‌ها به ديدار فينال رسيدندكه در نوع خود جالب بود. پس از شكست كشتي آزاد ايران در جهاني فرانسه همگان منتظر بازي‌هاي داخل سالن آسيا در عشق‌آباد بودند تا ببينند اين تيم در تركمنستان چه نتيجه‌اي كسب مي‌كند و مي‌تواند اعتبار ازدست‌رفته را در اين ميدان بازپس‌گيرد. ترديدي نيست كه رقابت‌هاي آسيايي را به هيچ‌وجه نمي‌توان با رقابت‌هاي جهاني قياس كرد و نتيجه آن را با رقابت‌هايي كه تمام مدعيان دنيا در آن شركت مي‌كنند مقايسه كرد؛ اما خب نبايد فراموش كرد كه كشتي آزاد در كل دنيا و با تغيير قوانين به سطحي بالاتر از چند سال گذشته رسيده است و ما شاهد سرمايه‌گذاري كشورها در اين بخش هستيم، پس نبايد منكر حضور كشتي‌گيران خوب و آماده آسيا در اين رقابت‌ها شويم. ضمن اينكه تيم آزاد ايران با نفرات دوم انتخابي تيم ملي، راهي اين ميدان شد. البته در وزن 61 كيلوگرم مسعود اسماعيل‌پور دوم شده بود؛ اما كادر فني ميدان را به جواني داد كه در انتخابي باخته بود و ايمان صادقيان، قهرمان سابق جوانان جهان هم توانست به خوبي جواب اين اعتماد را داده و قهرمان شود. در وزن 70 كيلوگرم سعيد داداش‌پور در انتخابي قهرمان شده بود؛ اما به جاي او مصطفي حسين‌خاني راهي فرانسه شد و داداش‌پور به عشق‌آباد رفت و با باخت 4 بر 4 مقابل آدام باتيروف روس كه براي بحرين به ميدان مي‌رود، به مدال برنز قناعت كرد. در سنگين وزن رامين طاهري براي مسابقات داخل سالن انتخاب شده بود؛ اما چون بايد در رقابت‌هاي ارتش‌هاي جهان به ميدان مي‌رفت، قرعه به نام يدالله محبي افتاد تا همچون جهاني فرانسه نماينده وزن 125 كيلوگرم ايران باشد. محبي در مرحله يك‌چهارم نهايي مقابل داويد مودزمانشويلي، كشتي‌گير گرجستاني‌الاصل و دارنده مدال نقره المپيك و برنز جهان از ازبكستان با نتيجه‌ دو بر يك شكست خورد و از صعود به نيمه‌نهايي بازماند. او در جهاني اين كشتي‌گير را شكست داده بود؛ اما در تركمنستان به دليل آسيب‌ديدگي پيشاني‌اش مغلوب او شد تا به عنوان سومي دست يابد. عزت‌الله اكبري در وزن ۸۶ كيلوگرم و مجتبي گليج در وزن ۹۷ كيلوگرم ديگر طلايي‌هاي ايران در اين مسابقات بودند. گليج كه به تازگي به وزن بالاتر آمده در انتخابي تيم ملي نتوانست به فينال برسد؛ اما مردان فني به او اين فرصت را دادند تا در انتخابي درون اردويي پنجه در پنجه حسن رحيمي بيندازد و او نيز به خوبي از اين فرصت بهره برد و با غلبه بر رحيمي به تركمنستان رفت و با شايستگي قهرمان شد. حسين الياسي در وزن ۷۴ كيلوگرم در اين مسابقات به مدال نقره رسيد. نادر حاج آقانيا در وزن ۵۷ و فرزاد عموزاد خليلي در وزن ۶۵ كيلوگرم به مدال برنز رسيدند تا به اين ترتيب تيم ملي كشتي آزاد ايران با ۳ مدال طلا، يك نقره و ۴ برنز به كار خود در اين رقابت‌ها پايان داده و قهرمان شود. ازبكستان با كسب سه طلا، يك نقره و يك برنز دوم شد و تيم كشتي هند با يك طلا و دو برنز سوم شد.
درخشش شاگردان اشكاني در روز شلوغ فرنگي
تيم ملي كشتي فرنگي ايران نيز با نفرات دوم انتخابي تيم ملي و در روز پاياني مسابقات راهي ميدان شد و در حالي كه رقابت‌هاي هر 8 وزن در يك روز برگزار مي‌شد، توانست 8 فيناليست داشته باشد، از همين‌رو عباس حاج كناري، قهرمان اسبق كشتي آزاد دنيا و مربي فعلي تيم ملي كشتي آزاد ايران در پايان مسابقات كشتي آزاد به ايران بازنگشت تا در روز شلوغ كشتي فرنگي، كمك حال مربيان اين تيم باشد و كنار علي اشكاني، سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي به هدايت فرنگي‌كاران اين تيم نيز بپردازد. محسن حاجي‌پور در فينال وزن ۵۹ كيلوگرم مقابل كالي سليمانوف از قرقيزستان سه بر يك شكست خورد و به مدال نقره رسيد. در فينال ۶۶ كيلوگرم امين سوري دو بر يك مغلوب دانيار كالنوف از قزاقستان شد و او نيز به مدال نقره بسنده كرد. در فينال وزن ۷۱ كيلوگرم فرشاد بلفكه به مصاف علي سيهول از تركمنستان رفت كه موفق شد اين حريف را ۱۱ بر ۲ شكست دهد و طلايي شود. بلفكه در انتخابي تيم ملي قهرمان شده بود؛ اما نه با قاطعيت و باخت داشت، از همين رو كادر فني تصميم گرفت در اين وزن محمدعلي گرايي را راهي جهاني فرانسه كند كه خب، گرايي هم جواب اين اعتماد را به خوبي و با مدال برنز داد. در ديدار فينال وزن ۷۵ كيلوگرم پژمان پشتام با نتيجه ۳ بر ۱ ريدونگ ژانگ از چين را شكست داد و به مدال طلا رسيد. در اين وزن و در انتخابي تيم ملي پيام بويري قهرمان شده بود؛ اما خب كادر فني در نظر داشت در اين وزن براي سعيد عبدولي و سه نفر برتر انتخابي، مسابقه درون اردويي بگذارد. عبدولي ابتدا پشتام را برد، در ادامه شايان عفيفي نفر دومي انتخابي تيم ملي پس از يك دقيقه، از ادامه مبارزه با عبدولي به دليل آنچه آسيب‌ديدگي عنوان شد، انصراف داد و پيام بويري هم اصلا حاضر به برگزاري ديدار انتخابي نشد تا كادر فني در نهايت عبدولي را به فرانسه اعزام كند و پشتام را به تركمنستان. عبدولي برنز گرفت و پشتام طلا. در ديدار فينال وزن ۸۰ كيلوگرم مهدي ابراهيمي با نتيجه ۳ بر ۲ آتابك عزيزبيكوف از قرقيزستان را شكست داد و به مدال طلا رسيد. سامان عزيزي، نماينده وزن ۸۵ كيلوگرم ايران با برتري مقابل حريف هندي در ديدار فينال به مدال طلا رسيد. در ديدار فينال وزن ۹۸ كيلوگرم اميرحسين حسيني با نتيجه ۳ بر ۲ وزو دژوزوپبكوف از قرقيزستان را شكست داد و به مدال طلا رسيد.


در ديدار فينال وزن 130 كيلوگرم بهنام مهديزاده با نتيجه 2 بر صفر ناوين از هند را شكست داد و قهرمان شد تا كشتي‌فرنگي با 6طلا و 2نقره با اقتدار قهرمان اين مسابقات شود.