نبايد با منتقدان برخورد سخت شود

گروه سياسي| اين روزها مساله كردستان عراق به موضوع روز منطقه تبديل شده است. همه‌پرسي استقلال اقليم كردستان در عراق با وجود مخالفت‌ها برگزار شد اما علاوه بر مسوولان دولت مركزي عراق، همسايگان اين كشور از جمله ايران و تركيه كه مناطق كردنشين دارند هم به‌شدت با اين اتفاق مخالفند و به شكل‌هاي مختلف اين مخالفت خود را اعلام كرده‌اند. در اوضاع نابسامان خاورميانه، شكل‌گيري كشور جديدي بر مبناي نژاد مي‌تواند آتش اين منطقه را شعله‌ورتر كند. به همين دليل موضوع استقلال كردستان با واكنش‌هاي بسياري روبه‌رو شده است. درباره كردستان مسوولان مختلف ايراني در اين مدت نظرات زيادي را ارايه كرده‌اند. نظر علي مطهري اما كمي متفاوت است. او اعتقاد دارد نبايد به مساله كردستان خيلي حساسيت نشان داد. به گزارش ايلنا، نايب‌رييس مجلس در حاشيه نشست علني ديروز پارلمان با حضور در جمع خبرنگاران درباره موضوع برگزاري همه‌پرسي استقلال در اقليم كردستان عنوان كرد: بهتر بود تلاش بيشتري مي‌كرديم تا اين اتفاق نمي‌افتاد اما حال كه همه‌پرسي استقلال در اقليم كردستان برگزار شده و به نظر مي‌رسد راي نيز خواهد آورد نبايد بيش از حد حساسيت نشان دهيم بلكه بايد مردم كردستان عراق را قانع كنيم كه استقلال اقليم به صلاح‌شان نيست. وي همچنين گفت: مشخص است كه كردها از همه‌پرسي استقلال كردستان حمايت مي‌كنند. اما برگزاري اين همه‌پرسي لزوما به معناي استقلال اقليم نيست. بلكه مراحلي دارد كه حتي اگر قرار به انجام باشد دو تا سه سال به طول مي‌انجامد. 
روايت مطهري از سفر سردار سليماني به منطقه
خيلي‌ها اين اقدام را در كردستان طراحي امريكا و رژيم صهيونيستي براي رسيدن به خاورميانه بزرگ مي‌دانند و از طرفي با انتقاد از دولت ايران معتقدند كه جمهوري اسلامي دير به فكر جلوگيري از اين موضوع افتاده است. در همين رابطه مطهري در پاسخ به سوالي مبني بر موضع‌گيري ديرهنگام جمهوري اسلامي اظهار كرد: اقداماتي انجام شده و مقاماتي از سوي ايران از جمله سردار سليماني به منطقه رفته و هشدارهاي لازم را داده‌اند اما نبايد فراموش كنيم كه اين طرحي بين‌المللي است كه با مديريت امريكا و اسراييل در حال انجام است. به نظر مي‌رسد امريكا به ظاهر مي‌گويد با استقلال كردستان عراق مخالف است. همچنين در مورد موضع‌گيري تركيه نيز نمي‌توان با اطمينان قضاوت كرد اما آنچه مسلم است، اين است كه ما نبايد با حساسيت نابجا، موضع‌گيري سخت كنيم بلكه بايد با مردم آنجا صحبت كنيم و قانع‌شان كنيم كه اين اقدام به صلاح‌شان نيست همچنين بايد دقت كنيم كه اقدامات خشونت‌آميز نيز لزوما به صلاح نيست. 
نبايد با منتقدان و معترضان برخورد سخت شود
بازداشت تعدادي از روزنامه‌نگاران و برخورد با اعتراضات كارگري موضوعات ديگري بودند كه مطهري درباره آنها اظهارنظر كرد. اين نماينده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوالي درباره بازداشت برخي روزنامه‌نگاران از جمله ساسان آقايي و يغما فشخامي بيان كرد: مواردي از اين دست كه به ما مراجعه مي‌كنند را از طريق و مراجع مربوطه پيگيري مي‌كنيم. وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره اعتراضات كارگري و بازداشت برخي فعالان اين حوزه خاطرنشان كرد: در مورد آقاي شهابي در جريان موضوع هستم و تا حدي مطلع شده‌ام. وظيفه ما به عنوان نمايندگان اين است كه موضوعات را به نهادهاي مربوطه منتقل كرده و از حقوق مردم دفاع كنيم و از آنها بخواهيم كه در اين رابطه توضيح بدهند و سخت‌گيري نكنند. اين عضو فراكسيون اميد مجلس در ادامه تصريح كرد: قرار نيست اين افراد به دستور ما آزاد شوند، بلكه ما صرفا پيگيري مي‌كنيم و در مواردي نيز پاسخ‌هايي دريافت مي‌كنيم و اطلاعاتي به دست مي‌آوريم كه بعضا با آنچه درباره اين افراد در رسانه‌ها منعكس شده متفاوت است. مطهري در پايان يادآور شد: موضوع مهم اين است كه نبايد با منتقدان و معترضان برخوردي سخت شود، چرا كه اين كار ضرورت ندارد و با چند اعتراض نظام به خطر نمي‌افتد بنابراين بايد اين رويكرد را اصلاح كنيم.