عسگراولادی :آمار جذب سرمایه‌گذاری خارجی واقعی نیست

اسدا... عسگراولادی عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با نود اقتصادی در واکنش به اظهارات دو روز پیش معاون اول رئیس‌جمهور در مورد جذب 14 میلیارد دلار سرمایه خارجی در پسابرجام اظهار داشت: سرمایه‌گذاری خارجی در کل دولت روحانی حداکثر چهار یا پنج میلیارد دلار بوده و من آمار آقای جهانگیری را قبول ندارم.
وی افزود: اینکه گفته شده در دوران پسابرجام 14 میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی انجام شده دروغ است و من آن را قبول ندارم. متاسفانه دولتمردان ما فقط به فکر گفتار درمانی هستند و گفتار درمانی آنها بیشتر از واقعیت‌هاست.
این عضو اتاق بازرگانی با‌اشاره به موانع جذب سرمایه خارجی ادامه داد: مهم‌ترین موانعی که باعث شده در دوران پسابرجام توفیق خاصی در جذب سرمایه خارجی نداشته باشیم، عدم ثبات در نرخ ارز است و البته اینکه تضمینی برای بازگشت سرمایه وجود ندارد.
به گفته عسگراولادی، سرمایه‌ای که خارجی‌ها وارد می‌کنند، باید به ریال تبدیل شود و بعدا که می‌خواهند این سرمایه را برگردانند معلوم نیست قابلیت تبدیل شدن به ارز را داشته باشد.


وی بیان کرد: هیاتهای خارجی که به ایران آمدند بیشتر تمایل داشتند در بخش انرژی سرمایه‌گذاری کنند و یا کالاهایشان را بفروشند. تمایل برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن و یا مواد غذایی خیلی کم است. خارجی‌ها تنها آمده‌اند به ایران اتومبیل، درست کنند به ما بفروشند و بروند و یا آمده‌اند نفت ما را بخرند و بروند.
عضو اتاق بازرگانی گفت: بیشتر تمرکز خارجی‌ها روی بخش انرژی و اتومبیل است و در این بخشها هم ما خیلی نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی نداریم. ولی خوب خارجی‌ها به ایران می‌آیند وعده و وعید می‌دهند و می‌روند.