دستفروشان شیرخشک‌فروش شدند

فروش «شیرخشک‌های یارانه‌ای» توسط دستفروشان در حاشیه خیابان شهرداری رشت و مقابل بازار بزرگ، دستمایه گزارشی می‌شود. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با گلایه از کم بودن میزان سهمیه شیرخشک‌ سازمان متبوعش برای توزیع بین کودکان نگهداری‌شده در شیرخوارگاه‌ها و معلولان شدید، گفت: هم‌اکنون سالانه 500‌هزار قوطی شیرخشک توسط وزارت بهداشت در اختیار بهزیستی قرار می‌گیرد. این در حالی است که نیاز واقعی سازمان برای پوشش خانوارهای دارای چندقلوی نیازمند و سایر مددجویان حدودا 700‌هزار قوطی است که این نیاز را به وزارت بهداشت نیز اعلام کرده‌ایم. بنابراین نشت شیرخشک‌های یارانه‌ای توسط عوامل سازمان در جایی که خودمان نیز کمبود داریم غیرمنطقی است، چراکه در این صورت باید شیرخشک مورد نیاز را با پرداخت پول تهیه کنیم. حبیب‌ا... مسعودی‌فرید، ادامه داد: غیرمنطقی است که شیرخشک یارانه‌ای و رایگان را در بازار آزاد بفروشیم و سپس برویم و دوباره با پرداخت پول بیشتر شیرخشک بخریم. او تاکید کرد: میزان شیرخشک تخصیص‌یافته به بهزیستی در حدی نیست که امکان نشت آن به بازار آزاد وجود داشته باشد و همه استان‌ها همواره تقاضای افزایش سهمیه شیرخشک دارند، به این ترتیب نشت آن از طریق بهزیستی محال است. معاون بهزیستی در پاسخ به اینکه یکی از احتمالات این است که خانواده‌ دارای چندقلو ممکن است شیرخشک دریافتی را در بازار آزاد بفروشد؟ گفت: ممکن است شیرخشک ارائه‌شده با کودکی سازگار نباشد و خانواده اقدام به چنین عملی کند، اما احتمال آن باز هم اندک است.
اختصاص 9هزار قوطی شیرخشک به بهزیستی گیلان
مدیرکل بهزیستی استان گیلان در این زمینه گفت: تعداد شیرخشک‌های سهمیه‌ای بهزیستی گیلان آن‌قدر اندک است که امکان نشت آن به بازار وجود ندارد. شیرخشک‌های راه‌یافته به بازار آزاد به‌هیچ‌وجه مربوط به بهزیستی نمی‌شوند و ما نمی‌دانیم آنها از کجا و چگونه به بازار آزاد راه پیدا کرده‌اند. محمدرضا پارسی خاطرنشان کرد: این شیرخشک‌ها دارای برچسب هستند و از طریق وزارت بهداشت می‌توان مشخص کرد شیرخشک‌های راه‌یافته به بازار آزاد سهمیه تخصیصی به بهزیستی یا مراکز بهداشت این وزارتخانه است. او با بیان آنکه سال گذشته 13‌هزار قوطی شیرخشک به بهزیستی استان گیلان اختصاص یافت، افزود: در اواخر اردیبهشت سال‌جاری نیز 9‌هزار قوطی شیرخشک به بهزیستی استان گیلان تخصیص یافت که تا پایان سال نیز این تعداد افزایش نمی‌یابد. مدیرکل بهزیستی استان گیلان ادامه داد: در سال‌جاری سه‌هزار قوطی شیرخشک به خانواده‌های چندقلوی استان تخصیص داده شده است که با توجه به آنکه ‌هزار و 400خانواده چندقلو تحت پوشش بهزیستی استان گیلان هستند، به هر خانواده سه تا چهار جعبه هم نرسیده است.
شیرخشک‌های رایگان برای چندقلوها


در ادامه معاون سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر آنکه مردم به‌هیچ‌عنوان نباید شیرخشک کودکان خود را از دستفروشان خریداری کنند، زیرا سلامت آنها تضمین‌شده نیست و تنها داروخانه‌ها محل مناسب خرید چنین مواردی هستند، گفت: علت نشت این شیرخشک‌ها به بازار آزاد قابل ارزیابی است. می‌توانیم با دستگیری این افراد متوجه علت نشت آنها به بازار آزاد و نحوه توزیعشان در میان دستفروشان بشویم. مسعودی‌فرید خاطرنشان کرد: 500‌هزار قوطی شیرخشکی که توسط وزارت بهداشت به بهزیستی تعلق می‌گیرد کاملا کفاف مراکز توانبخشی و شیرخوارگاه‌های بهزیستی را می‌دهد، اما برای توسعه پوشش خانواده‌های چندقلو، نیازمند افزایش تعداد آنها هستیم. او ادامه داد: البته اولویت نخست ما تخصیص شیرخشک به شیرخوارگاه‌ها و مراکز معلولان است، پس از آن توزیع شیرخشک در میان خانواده‌های دارای چندقلو نیازمند اولویت بعدی بهزیستی است. این در حالی است که اکثر چندقلوها از وزارت بهداشت شیرخشک دریافت می‌کنند. معاون سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه شیرخشک تخصیص‌یافته به خانواده‌های چندقلو صددرصد رایگان است، گفت: خانواده‌های دوقلو و چندقلو در صورت نیازمندی توسط بهزیستی حمایت می‌شوند و به آنها شیرخشک تعلق می‌گیرد. این در حالی است که وزارت بهداشت نیز این پروتکل را دارد و حتی وزارت بهداشت به خانواده‌های تک‌فرزند نیازمند هم شیرخشک می‌دهد. به‌گزارش ایسنا، مسعودی‌فرید با تاکید بر اینکه شیرخشک‌های بهزیستی عمدتا در مراکز شیرخوارگاه‌ها و مراکز توانبخشی برای معلولان ذهنی شدید توزیع می‌شود، گفت: کماکان حمایت‌های بهزیستی از خانواده‌های چندقلوی نیازمند ادامه دارد. در این میان براساس استراتژی جدید بهزیستی از این پس سایر خانواده‌های چندقلو باید شیرخشک خود را تنها از طریق خانه‌های بهداشت تامین کنند.