لغو حتی یک مجوزکنسرت غلط است

آرمان: نخستین نشست خبری سیدعباس صالحی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز دوشنبه برگزار شد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با تاکید بر اینکه کشور را باید با قانون اداره کرد و هیچ‌رفتار غیرقانونی با هیچ‌استدلالی پذیرفته نیست، لغو حتی یک مجوز کنسرت موسیقی را اقدامی اشتباه دانست و درباره نمایش فیلم سینمایی «رستاخیر» نیز گفت که فعلا این فیلم فقط در خارج کشور، اکران می‌شود.سیدعباس صالحی روز دوشنبه در نخستین نشست خبری خود افزود: بارها گفته‌ام قانون بهتر از بی‌قانونی است لذا این نگاه من به عنوان خادم اهالی فرهنگ و هنر و رسانه است.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص تصمیم خود برای ایجاد سخنگو در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: همان‌طور که گفتم در مرحله برنامه‌ریزی، شناخت و جمع‌آوری نظرات و پیشنهادات هستم و بعد از جمع‌بندی نهایی در خصوص تغییرات تصمیم‌گیری خواهم کرد. صالحی گفت: فعلا ارتباط ما با رسانه به همین شیوه رودررو ادامه خواهد یافت و درخصوص نحوه و چگونگی تغییرات، تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به برنامه‌هایش در خصوص لغو کنسرت‌ها و اجراهای موسیقی در کشور گفت: در حال گفت‌و‌گو و رایزنی با بسیاری از افراد در جاهای مختلف هستیم و امیدواریم این گفت‌و‌گوها که علائم روشنی نیز تاکنون نشان داده، به مرحله اجماع ملی برسیم تا قانون، مبنای عمل برای همه باشد.وی در زمینه انعکاس اخبار مربوط به لغو کنسرت‌ها در دوره گذشته، گفت: معتقدم هر مساله‌ای را باید به اندازه حساسیت و نوع واقعه پیگیری و منعکس کرد.لذا رسانه‌ها باید به عنوان کنشگران اجتماعی، وزن آن خبر را تعیین کرده و به میزان آن مانور دهند. وزیر ارشاد با تایید ارائه مجوزهای اجرای موسیقی بیان داشت: البته موارد لغو کنسرتهای موسیقی، اندک بوده است اما پیگیر موضوع از طریق مبادی، موسسات و افراد مرتبط هستیم.صالحی تاکید کرد: وقتی اتفاقی رخ می‌دهد در واقع مخاطب فراوان داشتن آن، کشور را دچار اختلال می‌کند از این رو در مجلس شورای اسلامی هم موکدا اعلام کردم ما مسئولان باید مسائل خودمان را حل کرده و مردم را به عنوان تهیه‌کننده و مصرف‌کننده درگیر قضایا نکنیم و موارد محدود تخلف را به صفر برسانیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفت‌و‌گوهای صورت گرفته میان مسئولان سازمان سینمایی با عوامل فیلم «رستاخیز» اشاره کرد و گفت: خسارت تعیین شده به تهیه‌کننده پرداخت شده و فیلم سینمایی «رستاخیز» در خارج کشور اکران می‌شود ولی در داخل کشور، فعلا اجازه نمایش ندارد. وی خاطرنشان کرد: قرارداد و تعهدنامه‌ای بین سازمان سینمایی و عوامل فیلم «رستاخیز»، امضا شده که هر دو طرف موظف به اجرای مفاد آن هستند و باید بر مبنای توافق صورت گرفته، حرکت کنند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر مناسب نبودن زیرساخت‌های نمایشگاه شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب، گفت: نمایشگاه کتاب، دو سال در محل شهر آفتاب برگزار شد، که کمبودهای سال اول آن قابل اغماض بود اما دومین سال، شرایط زیرساختی شهر آفتاب واقعا مناسب نبود که این موضوع را در ایام برگزاری و بعد از آن به مسئولان و دست‌اندرکاران شهر آفتاب اعلام کردیم. صالحی تاکید کرد: اگر تا پایان مهرماه امسال با توجه به وعده و قول‌هایی که داده شده، اتفاقی در زیرساخت‌های این نمایشگاه رخ ندهد قطعا وزارت ارشاد در خصوص جابه‌جایی محل نمایشگاه کتاب سال آینده تصمیم جدی خواهد گرفت.
هنوز به طرف انجام تغییرات نرفته‌ایم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که طی چهار سال گذشته، اهل فرهنگ هنر انتظار داشته‌اند تغییرات اساسی در حوزه سازمان سینمایی صورت بگیرد ولی این اتفاق نیفتاد، گفت: اجازه بدهید در خصوص تغییرات در مرحله دوم یعنی بعد از ارائه برنامه‌ها و رویکردها، بررسی توانمندی و ظرفیت‌های موجود، تصمیم‌گیری کنیم لذا بر اساس برنامه‌های تعیین شده، همکاران مدیریتی تعیین خواهند شد. وی تصریح کرد: هنوز به طرف انجام تغییرات نرفته‌ایم و نگاهمان در حوزه برنامه ها، نظرات، پیشنهادات و مصادیق است.صالحی گفت: برنامه‌هایی را به مجلس شورای اسلامی ارائه کردم و با آنها برای خودم و وزارتخانه تعهداتی نسبت به مجلس، مردم، نظام و به ویژه اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کرده‌ام که برای پیشبرد این برنامه‌ها و برنامه‌های جدیدی که تعیین کرده‌ایم به‌طور یقین از افراد قوی، جدی و با انگیزه استفاده خواهیم کرد.وی تاکید کرد: معتقدم از منابع انسانی به درستی استفاده نمی‌شود چرا که ظرفیت نهفته‌ای در افراد داریم که نادیده گرفته می‌شود. صالحی به حضور خود طی چهار سال گذشته در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: به دنبال احساسی وارد کردن نیرو با نگاه اتوبوسی نبوده‌ام لذا از نیروهای موجود و انرژی‌های جدید و یا بعضا ترکیبی از هر دو استفاده خواهیم کرد. وی افزود: گاهی مشاهده می‌شود که از همه ظرفیت‌های مدیران استفاده نمی‌شود و این امر به معنای آن نیست که باید همه را تغییر داد و یا برعکس آن عمل کرد. وزیر ارشاد تاکید کرد: دولت دوازدهم، ادامه دولت یازدهم است و دولت جدیدی نیست بنابراین باید با یک ترکیب سازی و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جدید برنامه‌ها و کارهای وزارتخانه و زیرمجموعه‌های آن را به پیش برد.
مجوز به نواندیشان دینی


صالحی در پاسخ به سوالی در خصوص ندادن مجوز به نو اندیشان دینی از جمله آیت‌ا... صالحی نجف آبادی و صادقی تهرانی گفت: آثار این دو دارای مجوز است و به کرات منتشر شده است هرچند حوزه ترجمه قرآن به دلیل حساسیت کار به مجموعه‌ای دیگر سپرده شد و نظر آن مجموعه این بود که این آثار با مبانی همخوانی ندارد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تقویت شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز گفت: این شورا تعهداتی دارد که لازم است به درستی به آن عمل شود، تردیدی نیست این شورا برای ادامه کار نیاز به تقویت و بررسی بیشتر دارد.
اقتصاد مطبوعات دچار اختلال است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینکه اقتصاد مطبوعات گرفتار اختلال است گفت: این اختلال ناشی از عوامل بیرونی و درونی است، از یک سو، فضای مجازی که یک فضای پر آشوب است، رقیب رسانه‌های رسمی و حرفه‌ای شده، از سوی دیگر رسانه‌های بیرونی رقابت دیگری با رسانه‌های رسمی داخلی دارند و از طرفی شاهدیم رسانه‌های غیر حرفه‌ای روبه تزاید هستند و کار را برای رسانه‌های حرفه‌ای سخت می‌کنند. به گفته صالحی، ترکیب این عوامل اقتصاد مطبوعات را دچار اختلال جدی کرده است نباید صرفا به حمایت مالی دولت در این زمینه فکر کنیم زیرا این رویکردی است که ما را به جایی نمی‌رساند هرچند نیازمند این حمایت هستیم. وی با بیان اینکه در روند اقتصاد مطبوعات نیازمند اصلاح درونی‌تر و ساختاری‌تر هستیم، گفت: باید به موج جدید اقتصاد مطبوعاتی فکر کنیم که در این مسیر تجمیع سازی مطبوعاتی ایده خوبی است که می‌تواند به این فضا کمک کند.به گفته صالحی، رسانه‌های جمعی در حوزه مطبوعات شرایط سختی دارند و با یک برنامه جدید باید به طرف احیا و یا تغییر شرایط حرکت کرد.
شأن هنرمندان باید حفظ شود
صالحی درباره آثار فرهنگستان هنر و مساله پیش آمده میان هنرمندان و فرهنگستان توضیح داد: وزارت ارشاد در ارتباط با هنرمندان توجه لازم را دارد که شان آنها حفظ شود، افرادی که وارد حریم هنرمندان می‌شوند نیز باید شان هنرمندان را حفظ کنند. وی درباره ماندگاری سلگی در معاونت امور فرهنگی توضیح داد: در این حوزه یعنی معاونت فرهنگی و سایر معاونت‌ها هنوز نگاه متناسب با برنامه ماه اول است، یعنی نگاه ما در حد برنامه است و بحث مصداق را در ماه دوم پیگیری خواهیم کرد.
استقبال وزیر از انتقاد رسانه ها
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تلاش دارم حرف نادرست و بدون اطلاعات کافی نزنم تا صداقت را فدای سیاست نکنم صریح کرد: من همه شما اصحاب رسانه را دوستان خوب خودم محسوب می‌کنم و نگاه اکتشافی و تاثیر شما مکمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد لذا از هیچ‌انتقادی ولو تند وگزنده در رسانه‌ها ناراحت نخواهم شد.
ایرادهای فیلم‌های توقیفی باید حل شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درپاسخ به سوالی درباره وعده وزیر سابق ارشاد مبنی بر تعیین تکلیف فیلم‌های توقیفی به چه مرحله‌ای رسیده است، اظهار داشت: وزیربه شخصه تصمیم‌گیرنده درخصوص محصولات تولید شده فرهنگی نیست و آنچه مهم است اینکه مراحل و روال عادی بررسی فیلم‌ها توسط کمیته تعیین شده در حال طی شدن است.صالحی ادامه داد: طبق آخرین اطلاع گزارش کمیته تعیین شده، آماده است و چنانچه ایرادها و اعتراض‌ها رفع شده باشد، به‌طور یقین پس از اعلام رأی نهایی، اکران فیلم‌ها مشکلی نخواهد داشت در غیر اینصورت برابر نظر کمیته مربوطه و قانون عمل خواهد شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اصلاحیه فیلم‌های توقیف‌شده نیز گفت: باید به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در تولید فیلم‌ها احترام گذاشت لذا اجازه ندهیم که فیلمی تولید شود، اما امکان عرضه و اکران پیدا نکند. صالحی اظهار داشت: تعداد فیلم‌های توقیفی اندک است و طی این چهار سال به تعداد انگشتان یک دست نرسیده است.به گفته وی میان مسیر شورای پروانه ساخت فیلم‌ها و نمایش آنها نباید گسل باشد که فیلمی از مرحله ساخت عبور کرده اما در شورای نمایش بی پاسخ بماند.وزیر خاطرنشان کرد: گفت‌وگوهایی انجام گرفته تا بتوان ساختارقابل اعتمادتری را برای رفع فاصله این دو شورا ایجاد کنیم.