روند اقتصاد مطبوعات نیازمند تحولی اساسی است‌

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستين کنفرانس خبری خود با اصحاب رسانه که صبح روز دوشنبه سوم مهر در سالن کنفرانس این وزارتخانه برگزار شد، در مورد آخرین تصمیمات پیرامون نمایشگاه آينده کتاب تهران، با توجه به مشکلاتی که دومین دوره برگزاری این نمایشگاه در شهر آفتاب در سال جاری داشت، گفت: نمایشگاه کتاب در سال نخستش در شهر آفتاب، کمبودهایی داشت اما امسال با گذشت یک‌سال از شروع فعالیت مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، شاهد بودیم که شرایط زیرساختی در این مجموعه مناسب نبود که این مساله نيزدر ایام برگزاري نمایشگاه به مسئولان شهر آفتاب منتقل شد.
صالحی افزود: هفته قبل هم جلسه‌ای را با مسئولان مجموعه شهر آفتاب داشتیم و گفتیم که اگر تا پایان مهر، اتفاقات مشخص و مثبتی برای زیرساخت‌های شهر آفتاب نیفتد، به‌طور حتم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این نمایشگاه تجدیدنظر خواهد کرد. قرار بود ۱۰ سال دیگر علاوه بر سالن‌های موجود در شهر آفتاب، سالن‌هاي ديگري نيز ساخته شود که دوستان هم قول‌هایی داده و گفته اند که قدم‌هایی در این راستا برداشته شده است. امیدوارم با شرایط جدید در شهرداری تهران و قولی که مسئولان شهر آفتاب داده‌اند، بتوانیم تا پایان مهر درمورد مکان برگزاری نمایشگاه تصمیم نهایی رابگيريم.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال مکرر خبرنگاران پیرامون تغییرات احتمالی در سطوح معاونان و مدیران وزارت ارشاد ، با یادآوری سخنانش در مورد اصالت نداشتن تغییر مانند ثبات، گفت: برداشت من این است که گاهی از همه ظرفیت منابع انسانی موجود در مجموعه‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده نمی‌شود؛ این اتفاق باید بیفتد. با این وجود در صورت نیاز به تغییرات، این اتفاق خواهد افتاد.
وی در همین رابطه اظهار داشت: برای ما اين اهميت دارد که رویکردها را جدی بگیریم و برداشت خود من این است که در دوره مسئولیتم در معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد، زمانی که رویکردها را جدی‌تر می‌گرفتیم، بدون نگاه به ضرورت ایجاد تغییر در مدیران و یا تثبیت آن‌ها، در نهایت معدل مطلوب‌تری ایجاد می‌شد. این رویکرد در دوره کنونی در وزارت ارشاد نيز دنبال مي‌شود.
صالحی در مورد برنامه‌اش برای پاسخ به دغدغه مقام معظم رهبری، مبنی بر زدودن ولنگاری فرهنگی از این عرصه گفت: فرهنگ، هوای تنفس فرد در جامعه است و به‌طبع باید هم هواي سالم به آن برسد. اقتضای این نگاه این است که آنچه می‌تواند فرهنگ را آلوده کند و در حوزه فرهنگ‌آفرینی اختلال ایجاد کند، می‌تواند به عنوان دو خطر تلقی شود؛ نخست اینکه زایش فرهنگی دیگر اتفاق نیفتد و ديگرخطر این است كه فرهنگ کشور در معرض آلودگی‌هایی قرار گیرد که برای فرهنگ جامعه مضر هستند.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وزارت ارشاد به این مساله توجه جدی خواهد داشت و برای اینکه این ریزگردها وارد فضای فرهنگی نشود، برنامه خواهد داشت. اینکه این آلودگی‌ها و ریزگردها می‌تواند ریشه‌های هویتی ایرانی و اسلامی ما را تهدید کند، دغدغه‌اي ملی است. چنانچه در خیلی از کشورها نيز پروژه یکسان‌سازی فرهنگی خطری بالقوه به شمار مي‌رود که باید از بروز آن مراقبت کرد.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که مدعی شد برخی نواندیشان دینی از جمله آیت‌ا... صالحی نجف‌آبادی و آیت‌ا... صادقی تهرانی، اجازه چاپ و نشر کتاب‌های‌شان را ندارند و اینکه وزارت ارشاد برای حل این مساله چه برنامه‌ای دارد، گفت: این مساله صحت ندارد، آقای صالحی نجف‌آبادی و آقای صادقی تهرانی، هر دو مجوز نشر کتاب‌های‌شان را دارند و تاکنون نيز کتاب‌های متعددی از آن‌ها به چاپ رسيده و همچنان می‌شود . مشکلی برای چاپ کتاب‌های این بزرگان وجود ندارد. حتی برخی آثارشان که بعد از فوت آن‌ها آماده شد، زمینه چاپ را پیدا کرده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال همین خبرنگار که ترجمه آیت‌ا... صادقی تهرانی از قرآن، همچنان پشت درهای صدور مجوز ارشاد باقی مانده است، تصریح کرد: ما این اثر را به مجموعه‌ای خارج از وزارت ارشاد ارجاع داده‌ایم تا با نگاهی تخصصی بررسی شود. نگاه دوستان این مجموعه نيز این بود که این ترجمه با مبانی و منابع ترجمه‌ای دیگر قرآن همخوانی ندارد. بنده تاکید می‌کنم که هیچ فشاری از جای دیگری برای ندادن مجوز به این ترجمه وجود نداشته و این اثر در همین مجموعه و البته در مرحله‌ای دیگر در دست بررسی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران پیرامون برنامه‌اش برای حل مشکلات عدیده رسانه‌ها، به‌خصوص مطبوعات بخش خصوصی گفت: اقتصاد مطبوعات ما گرفتار اختلال است که این مساله نيز ناشی از عوامل بیرونی و درونی است.
وی ادامه داد: از یک‌سو فضای مجازی که یک فضای پرآشوب است، به رقیبی برای رسانه‌های رسمی و حرفه‌ای ما تبدیل شده؛ از سوی دیگر رسانه‌های بیرونی و خارج از مرزها، رقابت دیگری را با رسانه‌های رسمی داخلی ما به وجود آورده‌اند و از سوی دیگر ما شاهد این مساله هستیم که رسانه‌های غیرحرفه‌ای نيز رو به تزاید هستند و کار را برای رسانه‌های حرفه‌ای سخت‌تر می‌کنند.صالحی تصریح کرد: اینکه ما فقط به حمایت‌های مادی دولت برای پابرجا ماندن اقتصاد رسانه‌ها فکر کنیم، رویکردی نیست که این اقتصاد را به جای مشخصی برساند. البته این حمایت‌ها قطع نخواهد شد؛ هرچند باید اصلاح شود اما روند اقتصاد مطبوعات ما نیازمند تحولی اساسی‌تر است. ما باید برای موج جدید اقتصاد مطبوعات فکری اساسی کنیم.