اقليم بارزانی !

پس از کش و قوس فراوان، بالاخره همه پرسی استقلال در منطقه کردستان عراق برگزار شد و مسعود بارزانی به هدف جنجالی خود رسید؛ رییس اقلیم، جزو نخستین کسانی بود که رای خود را به صندوق انداخت. حالا معلوم نیست از این پس در کردستانی که دورتادور محاصره شده، چه اتفاقاتی خواهد افتاد.
ایران، ترکیه و عراق، مرزهای هوایی خود به سوی شهرهای اقلیم را بسته اند و در عمل حکومت خود مختار بارزانی در محاصره ای اقتصادی- سیاسی قرار گرفته است. حتی دیروز دوشنبه خبر رسید که قطر نيز پروازهایش به مقصد اقلیم را به حالت تعلیق در آورده است؛ چرا که مسیر هواپیمایی قطر ایرویز، از آسمان ایران می‌گذرد.
دیروز همچنین، رییس جمهور ترکیه نیز به بارزانی و همکارانش هشدار داد که از این پس اجازه نمی دهد نفت کردستان از گذرگاه های ترکیه به بازارهای جهانی راه پیدا کند. حلقه محاصره هر روز تنگ‌تر می‌شود و این برای شروع گفت‌وگوهای اربیل و بغداد، می‌تواند هم خوب و هم بد باشد!
شاید نخستین مساله ای که به ذهن می رسد، این باشد که مسعود بارزانی ، انتخابات را برای پر بودن دستش در مذاکرات با بغداد می‌خواسته و این‌قدر مصرانه پیگیر بوده است. به هر حال، او در چند سال اخیر ، چالش‌هایی اساسی با حکومت مرکزی داشته و این بر کسی پوشیده نیست امابا این حال، راه حل ماجرا، همه پرسی و استقلال نیست. اگر قرار بود هر قومیتی ، ساز جدایی کوک کند الان سازمان ملل به اندازه دو هزار کشور در جهان، عضو داشت. همین حالا که نزدیک به 200 کشور در دنیا وجود دارد، اوضاع این‌گونه است چه برسد به روزی که کشورها هر روز کوچک‌تر و بیشتر شوند؛ آن وقت اداره کردن جهان واقعا غیر ممکن می شود.


ایرانی‌ترین قوم ایرانی و ضرورت پرهیز از بازی خوردن توسط بیگانگان
مطابق اسناد بین المللی و قدیمی، کُردها اصیل‌ترین و ایرانی‌ترین قوم ایران هستند و هیچ کس منکر این پیشینه تاریخی نیست. هویت کردها ، ایرانی است زمانی که قلمروی ایران تا قلب اروپا پیش رفته بودو از هزاران سال پیش به این سو، کردها همواره هویتی ایرانی داشته‌اند و همین حالا، هم افتخار ایران و هم افتخار کردها این است که کردها ، ایرانی هستند و ایران، سرزمین اصلی کردهاست. بر حسب اتفاقاتی که در طول تاریخ افتاده، برخی از کردها در جنوب ترکیه، برخی در شمال عراق و برخی نیز در شمال شرق سوریه و شرق اردن پراکنده شده اند. حتی برخی کردها در سوئد هم زندگی می کنند. قرار نیست که به‌دليل برخی خواسته های شخصی، هر کسی دنبال استقلال باشد. تمام زیبایی های یک کشور به تفاوت‌های فرهنگی، زبانی و نژادی است. این تفاوت‌هاست که جغرافیای یک مرز و بوم را شکل می‌دهد. اگر قرار بود هر خرده فرهنگ یا حتی گروه های بزرگ‌تر نژادی و قومی دنبال استقلال باشند، حال هند باید متشکل از ده ها کشور کوچک تر بود!
اردوغان کردستان را تحریم می کند
دیروز دوشنبه، همزمان با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، گفت که مرزهای کشورش با عراق را می‌بندد.اردوغان همچنین به کردستان عراق هشدار داد که مسیر صادرات نفت این منطقه به کشورهای دیگر را نیز خواهد بست.به گزارش خبرگزاری‌ها، اردوغان در سخنان خود، این همه‌پرسی را «غیر مشروع» نامید و افزود: «بعد از این (همه‌پرسی) ببینیم که آن‌ها (کردها) به چه كسي نفت می‌فروشند. شیر لوله‌های نفت دست ماست. وقتی ما آن‌ها را ببندیم، همه چیز تمام می‌شود».
موضع گیری سخنگوی وزارت خارجه
از سوی دیگر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، بر تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و روند تحولات دموکراتیک در عراق تاکید کرد.
قاسمی روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران تاکید کرد که «هر اقدامی مغایر با ثبات، امنیت و تمامیت ارضی دولت عراق، اقدامی نابجا و غلط است و می‌تواند منجر به برخی تحولات و اتفاقاتی باشد که همه مردم منطقه و به خصوص بیش از همه مردم کرد را که همواره خیرخواه آن‌ها بوده‌ایم و در زمینه کمک به آن‌ها حرکت کرده‌ایم، را تحت تاثیر قرار دهد».
همه‌پرسی استقلال کردستان عراق دیروز در شرایطی برگزار شد که علاوه بر مخالفت‌های داخلی در عراق و مخالفت شدید همسایگان آن در خاورمیانه، شورای امنیت سازمان ملل نیز با برگزاری آن مخالفت کرد ه بود و از مقامات کردستان عراق خواسته بود تا این رفراندوم را برگزار نکنند.
گفت‌وگوی تلفنی روحانی و پوتین
دیروز همچنین دکتر روحانی در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین ، گفت که« تمامیت ارضی در منطقه و عدم تغییر مرزها برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حايز اهمیت است و ما کاملا آماده ایم روند همکاری ها و هماهنگی ها را برای اجلاس بعدی آستانه ادامه دهیم».
روحانی با اشاره به تحولات جاری عراق اظهارداشت: برای جمهوری اسلامی ایران، امنیت منطقه و حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق بسیارمهم وحیاتی است و هماهنگی و همراهی کشورهای منطقه در این ارتباط بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود.
رییس جمهور روسیه همچنین با تبیین مواضع مسکو در قبال تحولات عراق گفت: دولت روسیه از دولت بغداد و تمامیت ارضی عراق حمایت می کند.
حمایت اتحادیه اروپا از تمامیت ارضی عراق
اتحادیه اروپا نیز در آخرین واکنش نسبت به همه‌پرسی استقلال کردستان عراق از تمامیت ارضی عراق دفاع کرد و اعلام کرد که رهبران کرد باید به جای برگزاری همه پرسی با مقامات عراقی گفت‌وگو کنند. مارک پرینی، کارشناس سیاسی در بروکسل می گوید: « کردها به‌دلیل کمکی که به نیروهای ائتلاف در عراق کرده اند و می کنند، انتظار دارند که اتحادیه اروپا و آمریکا از استقلال و همه پرسی آن‌ها حمایت کند. البته به نظرم غرب برای کمک به کردهای عراق، به جای حمایت از همه پرسی استقلال به دنبال پیداکردن یک راه حل دیپلماتیک است».
سخنان بارزانی در نشست خبری
بارزانی دیروز در نشست خبری خود همچنین نگرانی کشورهای همسایه، ترکیه و ایران را در این مورد که همه‌پرسی باعث بی ثباتی منطقه می‌شود، رد کرد. او گفت که ما خواستار برقراری روابط خوب با ترکیه و ایران هستیم! رییس اقلیم کردستان عراق افزود ما به جامعه بین‌المللی ثابت می‌کنیم که تهدیدی برای ثبات منطقه نخواهیم بود.
حال و هوای روز رای گیری
از ساعات ابتدایی آغاز همه‌پرسی صداى ا... اکبر از مساجد و نواى ناقوس‌ها از کلیساهاي اربیل به گوش مى‌رسيد که به نوعى شکرانه برگزارى همه پرسى را به‌جا مى آوردند.به گزارش بی بی سی، جلوى ساختمان ها و برسردر بیشتر خانه‌ها و روى اتومبیل‌ها، پرچم کردستان عراق آویخته شده است و بسياري، اینجا درست مثل اینکه آماده عروسى رفتن مى‌شوند، لباس کردى مخصوص جشن به تن کرده و به سوى صندوق‌هاى راى مى‌روند.
نتیجه همه پرسی
حال باید منتظر ماند و دید بعد از مشارکت بیش از 70 درصدی مردم در اقلیم کردستان عراق و پیروزی اولیه بارزانی در این همه پرسی ، رفتار دولت مرکزی عراق در قبال این موضوع چگونه خواهد بود.مساله اصلی در این میان تنها دولت مرکزی عراق نیست، همسایگان کشور عراق و همچنین اقلیم کردستان نیز تاکنون واکنش هایی را به طرح همه پرسی نشان داده بودند و حال باید دید اکنون و بعد ازانجام همه پرسی، واکنش آنان چه خواهد بود.