«ابتکار» نتایج انتخابات آلمان، پیروزی دوباره مرکل و موفقیت معنادار حزب آلترناتیو را بررسی می‌کند

پیام جدی راست افراطی به اروپا
محمدرضا ستاری
پس از ماه ها مبارزات انتخاباتی که بسیاری آن را رقابتی سرد و کسل کننده توصیف می کردند، انتخابات پارلمانی فدرال آلمان روزیکشنبه برگزارشد و نتیجه آن ریزش آرای هر دو حزب اصلی آلمان و افزایش قابل ملاحظه آرای حزب ملی گرا و پوپولیست نوظهور در این کشور بود. دو حزب بزرگ و شریکان دولت ائتلافی کنونی آلمان در انتخابات روز یکشنبه میلیون ها رای را از دست دادند که تنها بیش از 1.5 میلیون آن به سبد آرای حزب پوپولیست «آلترناتیو برای آلمان» واریز شد.
به گزارش ایرنا، هر چند حزب اتحاد دموکرات مسیحی آنگلا مرکل (به همراه حزب خواهری خود سوسیال مسیحی ها) همچنان با حدود 33 درصد آرا قدرتمندترین حزب آلمان باقی مانده، اما مساله مهم این است که این حزب نزدیک به 9 درصد از آرای خود را از دست داده و بدترین نتیجه انتخاباتی از سال 1949 تا کنون را کسب کرد ودرواقع متحمل یک شکست سیاسی شد. حزب سوسیال دموکرات شریک ائتلافی حزب دموکرات مسیحی نیز بیش از 5 درصد از آرای خود را از دست داد و با کسب حدود 20 درصد از آراء ضعیف ترین نمایش انتخاباتی خود از سال 1933 تا کنون را داشت.


این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران قدرت گیری حزب آلترناتیو برای آلمان را با ورود بیش از یک میلیون پناهجو به آلمان از سال 2015 به این سو مرتبط می دانند اما صرف نظر از اینکه ریزش آرای احزاب بزرگ آلمان وتقویت حزب ملی گرای آلترناتیو برای آلمان بنا به چه عللی بوده است،اکنون این حزب یک واقعیت سیاسی ویک قدرت قابل اعتنا در عرصه سیاسی آلمان است که حدود 90 نماینده در پارلمان آلمان خواهد داشت که بسیاری از آنان افرادی با گرایشهای نژادپرستانه و افراطی و خارجی ستیز و دیدگاه های پوپولیستی هستند. موفقیت این حزب در آلمان نشان می دهد که پوپولیسم به متغیر مهمی در سیاست اروپا تبدیل شده که باید جدی گرفته شود.
پیام روشن جریان افراطی به جامعه آلمان
در همین رابطه دکتر علی بیگدلی استاد دانشگاه شهید بهشتی در خصوص ارزیابی خود از انتخابات آلمان به «ابتکار» گفت: انتخابات آلمان با موفقیت حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان یک وضعیت جدید و پیام وحشت‌آوری را برای اروپا به دنبال داشت. حزب آلترناتیو که هنوز بیش از 3 سال از تاسیس آن نمی‌گذرد تمایلاتی افراطی و نزدیک به فاشیسم دارد و توانست در انتخابات روز یکشنبه حدود 13.5 درصد آرا را به خود اختصاص دهد. از سوی دیگر شاهد بودیم که آنگلا مرکل به رقم پیروزی در این انتخابات، نسبت به دوره قبل دچار ریزش 10 درصدی آرا شد و این امر می‌تواند تهدیدی جدی برای حزب حاکم آلمان به شمار بیاید.
اختلافات عمده میان احزاب آلمانی به خصوص دو حزب اصلی دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات به مساله پناهجویان باز می‌گردد. خانم مرکل از اواخر سال 2015 و اوایل 2016 به صورت سخاوتمندانه‌ای درب‌های کشور را به سوی پناهجویان گشود و پیامدهایی نظیر اعمال تروریستی در این بازه زمانی در اروپا باعث شد که جریانات راست افراطی و نزدیک به نازیسم در آلمان و سایر کشورهای اروپایی با اعتراض نسبت به این قضایا، توان رقابت، ظهور و بروز را در انتخابات پیدا کنند. البته خانم مرکل تا حدودی جلوی این جریانات را گرفت و حتی شاهد بودیم که طی ملاقاتش با دونالد ترامپ، مورد سرزنش رئیس جمهوری آمریکا نیز قرار گرفت.
هر چند مرکل آنقدر موفقیت داشته و توانسته اقتصاد آلمان را در بهترین وضعیت خود نگاه دارد و از همین منظر نیز توانست در انتخابات روز یکشنبه برای چهارمین بار پیاپی به پیروزی برسد، اما موفقیت حزب افراطی آلترناتیو می‌تواند یک چالش جدی برای وی محسوب شود. در انتخابات اخیر شاهد بودیم که بیشتر رای دهندگان سنتی به سمت آنگلا مرکل آمدند، اما تمام واجدین شرایط در انتخابات شرکت نکرده و همین امر باعث شد تا جوانان آلمانی با تمایل به حزب آلترناتیو برای مرکل مشکل‌ساز شوند به طوریکه میزان آرای وی برای پیروزی به 23 درصد رسید.
اروپا در آستانه یک تحول عظیم
این استاد دانشگاه در ادامه در خصوص موفقیت حزب آلترناتیو برای آلمان، اظهار داشت: پیروزی این حزب با وجود مدت کمی که از تاسیس آن می‌گذرد و استقبالی که از سوی جوانان نسبت به آن صورت گرفت، بیانگر پیامی خطرناک و واضح برای تغییرات جدی در آلمان و حتی اروپا است. ما شاهد بودیم که خانم مارین لوپن در انتخابات اخیر فرانسه توانست 35 درصد آرا را به خود اختصاص دهد، در حالی که میزان آرای حزب راست افراطی وی در دوره قبل در حدود 12 الی 13 درصد بود. اینها همه بیانگر آن است که اروپا در آستانه یک تحول عظیم قرار گرفته است.
سرمایه‌داری در آستانه ورود به یک میدان بحران عظیم
این کارشناس مسائل اروپا در خصوص علت بروز و ظهور جریانات افراطی در اروپا که نمونه‌هایی از آن را در هلند، اتریش، ایتالیا و فرانسه شاهد بودیم و پیامدهایی که این مساله می‌تواند برای اروپا در بر داشته باشد، توضیح داد: نظام سرمایه داری در آستانه ورود به یک فضای بحرانی است. امروز در اروپا تضاد و اختلافات طبقاتی زیادی وجود دارد؛ به طوری که بیشترین سهم ثروت در دستان اقلیت محدودی قرار داشته که ثروت و قدرت را مدیریت می‌کنند. تمام این مسائل نشان‌دهنده آن است که نظام سرمایه داری در جامعه اروپایی به مرحله خطرناکی رسیده و با توجه به فراگیر بودن این مساله از اروپا به آمریکا و سایر نقاط دنیا، می‌طلبد که یک چاره‌ای برای این قضیه در نظر گرفته شود.
اکنون شاهدیم که امانوئل ماکرون در فرانسه در انتخابات محلی آرای بسیار کمی را بدست آورده است و همین مساله مقدمات شکست او را در آینده فراهم می‌کند. ماکرون از زمانی که روی کار آمد، با کاستن از سهم کارگران قصد داشت که سرمایه گذاری را افزایش دهد، ولی همین امر منجر به اعتراض و روی‌گردانی کارگران و قشر فقیر فرانسه از وی شده است. لذا می‌توان گفت که جامعه سرمایه داری در آستانه ورود به یک میدان بحران عمیق است و خروج از آن کارویژهای خاص خود را می‌طلبد.
بحث امروز اروپا حول دو محور می‌گردد. یک بخش مربوط به گذشته سلطه‌گرایانه کشورهای اروپایی است. اکنون شاهد هستیم با موج گسترده تروریسم در اروپا به جای برخورد با علت، با معلول مبارزه می‌شود و فشارهای وارد شده از سوی استعمار به کشورهای فقیر امروز در حال بازگشت به خود اروپاست. بخش دیگر نیز تفاوت طبقاتی در جامعه اروپایی که به واسطه توضیحاتی که داده شد در حال تهدید جوامع غربی است.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری: صداهای متفاوت از طرف سعودی ها شنیده می شود گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان در کمیسیون آموزش قرائت شد رازهای یک تخلف نجومی «ابتکار» از نظارت سازمان‌های مرتبط با کیفیت نان بر بهبود آن گزارش می دهد از هر طرف بخوانید نان است! جلال خوشچهره مرز جغرافیایی ضامن استقلال است‌؟ سنگ «هپکو» و «آذرآب» از چاه در می آید؟ در جست و جوی مقصر «ابتکار» نتایج انتخابات آلمان، پیروزی دوباره مرکل و موفقیت معنادار حزب آلترناتیو را بررسی می‌کند جای خالی فارغ التحصیلان هتل‌داری در مهمان‌نوازی اصیل ایرانی احساس می شود گردشگری در انتظار یک پذیرایی حرفه ای « ابتکار» از بایدها و نبایدهای سیاسی هیئت های عزاداری محرم گزارش می دهد سیاست روی منبر نخستین نشست رسانه‌ای وزیر ارشاد برگزار شد از برنامه 100 روزه تا وعده‌های 4 ساله همزمان با اجرای همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، روحانی با روسای دولت روسیه، ترکیه و عراق گفت و گو و رایزنی کرد دیدار وزیر اطلاعات با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کمال خرازی: مخالفت با برنامه موشکی ایران راه به جایی نمی برد