«ابتکار» از نظارت سازمان‌های مرتبط با کیفیت نان بر بهبود آن گزارش می دهد از هر طرف بخوانید نان است!

پویان خوشحال
نان است اما آب می‌رود! امروز از ضخامت آن می‌زنند و فردا طول و عرضش را. شواهد نشان می‌دهد از آن روز که قرار شد قیمت آرد آزاد شود، همه چیز بدتر شد. یعنی کیفیت نان تبدیل شد به بی کیفیت نان اما با توجه به این موضوع که نان یا همان «نون» بخش اصلی اغذیه ایرانیان را تشکیل می‌دهد، مردم ناچار هستند با هر کیفیت و قیمتی نان را تهیه کنند. هرچند افزایش قیمت برنج هم بسیاری را به سمت مصرف نان سوق داد. شوراهای شهر به عنوان یک ارگان قانون‌گذار سعی می‌کنند بر کیفیت نان تاثیرگذار باشند. در تهران نیز چندسالی می‌شود که شورای شهر گام‌هایی را برای بهبود وضعیت نان برداشته اما خروجی ای از آن مشاهده نشد. حال اینکه بهبود کیفیت نان عواملی زنجیره‌ای دارد و سازمان‌های زیادی در تصمیمات آن نقش دارند. باید دید نان بالاخره کِی نان می‌شود!
نان؛ از شورای چهارم تا شورای پنجم
ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با حضور در جلسه شورای آرد و نان تهران عنوان کرد: «شورای شهر تهران درحوزه بهبود کیفیت آرد و نان عزم جدی دارد و به جد به دنبال آن هستیم که مشکل موجود در کیفیت نان که قوت اصلی مردم است، حل شود.»


این در حالی است که شورای شهر چهارم نیز تصمیماتی را برای بهبود وضعیت نان داشت. تصمیماتی که منجر به راه اندازی کمیته‌ای شد اما هیچگاه خروجی مناسبی از آن ارائه نشد. جالب است که پیشنهاد داده بودند که برای نان یک رشته تحصیلی دایر شود یا به عبارتی نان را دانشگاهی کنند!
در آخرین پیگیری روزنامه «ابتکار» که سال گذشته از شورای چهارم صورت گرفت؛ زهرا ریاضی، دبیر کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفته بود: «در شورا کارگروهی وجود دارد برای پایش آب و مواد غذایی، مسائل مربوط به نان نیز در این حوزه مواد غذایی می‌گنجد. در اولین گام‌ها ما برای تشکیل کارگروه تخصصی کیفیت نان، کسانی را که در این زمینه فعالیت می‌کردند و تخصص لازم را داشتند، گردهم آوردیم. از اتحادیه‌ها تا اداره بهداشت و اداره استاندارد کشور. در جلساتی که با این افراد داشتیم مشکلات نان از اولین مرحله که کشت گندم است تا آخرین مرحله که مربوط به عرضه می‌شود را مورد بررسی قرار دادیم.» ریاضی گفته بود: «10 ارگان دولتی در کارگروه کیفیت تخصصی نان حضور دارند که در این میان می‌توان به اتحادیه های نان، اداره استاندارد تهران، واحدهای بهداشتی دانشگاه ها، سازمان غذا و دارو، جهادکشاورزی ، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ... اشاره کرد.»
دبیر کمیسیون سلامت در ادامه فعالیت های کارگروه از تشکیل «آکادمی ملی نان» خبر می‌دهد که با کمک اتحادیه‌ها و پژوهشگاه غلات به زودی تاسیس خواهد شد اما هنوز خبری از تاسیس چنین آکادمی نیست و دوره چهارم شورای شهر نیز به پایان رسید.
حال با روی کار آمدن شورای شهر پنجم، ناهید خداکرمی با بیان اینکه طی جلسه هفته آینده(هفته دوم مهر) با اتحادیه نانوایان به بررسی مشکل اصلی آ‌ن‌ها و بازنگری در ساختار نانوایی‌های پایتخت خواهیم پرداخت گفت: «در مورد کیفیت نان مشکلاتی وجود دارد و لازم است تا مسایل موجود را از زبان تولیدکنندگان و نانوایان بشنویم تا بتوانیم در پیمودن برنامه‌هایی که برای افزایش کیفیت نان طراحی خواهد شد موفق عمل کنیم.»
چرخه ای که قرار است یک بار دیگر تکرار شود! حال باید پرسید چرا شورای پنجم از نتایج تحقیقات شورای چهارم برای بهبود وضعیت نان کمکی نگرفته است؟ آیا اصلاً آن تحقیقات نتایجی داشته است؟ اگر نه چرا کمیته بررسی کیفیت نان شکل گرفت؟ سوالات در این باره زیاد است و پاسخ ها بسیار اما ارتباطی نمی توان میان علت و معلول یافت!
گفتنی است اوایل دی ماه سال 94 رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از تشکیل کارگروهی تخصصی برای ارزیابی و کیفیت نان تهران خبر داد که با این کارگروه با 10 ارگان دولتی و غیردولتی تشکیل شد و هدف آن بررسی و بهبود وضعیت نان بود.
نان با کیفیت چه نانی است؟ سوالی که باید از مصرف کننده پرسید. بسیاری به سایز نان توجه می‌کنند. بسیاری نیز به این موضوع دقت می‌کنند که نان زود خشک می‌شود یا نه! حتی دیده شده که بسیاری از روی رنگ نهایی نان آن را قضاوت می‌کنند.
استفاده از «آرد کامل» یا «آرد سفید» در کاهش و افزایش میزان ارزش غذایی نان تاثیرگذار است. زمان پخت نیز یکی دیگر از عواملی است که با رعایت آن می توان یک نان خوش طعم پخت. همچنین زمان استراحت خمیر که باید یک ساعت باشد و عدم استفاده از جوش شیرین در کیفیت نان موثر است. آنچه باید پرسید این است که آیا مشتری این مراحل را می‌بیند؟ مصرف کننده تنها چند نان به دستش می‌رسد و پس از خوردن نیز متوجه خوب یا بدی آن می‌شود.
از روزی که طرح آزاد سازی نان آغازشد، تعداد نانوایی های کمی از این طرح استقبال کردند. اما همان تعداد نانوایی های کم نیز در کار خود فوق‌العاده ظاهر شدند تا جایی که فرقی اساسی میان نان آزادپز و دولتی وجود داشت. مردم نیز از این نانوایی ها استقبال کردند چون از آن بی کیفیتی سابق خسته شده بودند. در سال 86 بود که نانوایان آزادپز از قیمت گذاری های دولتی معاف شدند و نانوا بر اساس
هزینه ای که برای یک قرص نان می‌پرداخت، قیمتی را ارائه می‌کرد. در ادامه دولت نهم و دهم نتوانست قیمت آرد را در کشور کنترل کند و قیمت آرد در کشور از کیسه ای حدود 2 هزار تومان به بیش از 10 هزار تومان رسید و نرخ ها دوباره دولتی شد.
طرح آزادپزی رسما شکست خورد و همه چیز به حالت عادی بازگشت؛ حالتی که نان همچنان بی‌کیفیت بود و اما پدیده آزادپزی هم وجود داشت. نان گران شد و هم مردم و هم نانوا ناراضی بودند. کیفیت نان از بد به بدتر تبدیل شد و دوره نان سالم در کشور به پایان رسیده بود.
گروه ها، کارگروه ها و کمیته های بسیاری تشکیل شد، هم در تهران و هم در شهرستان‌ها. اقدامات اما تاثیرگذار نبود. روز گذشته ناهید خداکرمی به ایسنا گفت: «وقتی با تهیه و تولیدکنندگان نان صحبت می‌کنیم آن‌ها عنوان می‌کنند اگر جوش شیرین به نان نزنند کیفیت نان کاهش یافته و قوام لازم را نخواهد داشت و باید چاره‌ای اندیشید که از جایگزین‌های جوش شیرین در نان استفاده شود و این مساله نیاز به بحث و تبادل نظر با مسئولان مرتبط دارد.» رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران این موضوع را که نان بدون افزودنی مضر تولید شود و در عین حال کیفیت بالایی نیز داشته باشد را دنبال خواهد کرد. خداکرمی با بیان اینکه در حال حاضر مکمل‌هایی هم‌چون آهن و اسیدفولیک به آرد اضافه می‌کنند، گفت: «این در حالی است که لازم نیست که در همه مناطق این مکمل‌ها به آرد اضافه شود چراکه فقر آهن در برخی محلات تهران بیشتر است و در برخی مناطق به دلیل سبک زندگی و تغذیه، کمتر است و با توجه به اینکه افزودنی و مکمل‌ها می‌تواند بر کیفیت نان تاثیر بگذارد، بنابراین لازم است از افزودنی‌ها و مکمل‌ها به طور منطقی و مبتنی بر مستندات علمی استفاده شود.»
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه پس از جلسه شورای آرد و نان و شنیدن چالش های موجود از زبان نمایندگان سازمان های ذیربط، تصمیم گرفته شد که با هر یک از اعضای شورای آرد و نان در محل شورای شهر تهران جلسه‌ای جداگانه برگزار کنیم، گفت: «در این جلسات رودربایستی و پنهان کاری‌ها، تا حد امکان کاهش می‌یابد و اطلاعات مربوط به سلامت مواد خوراکی و نان در اختیار عموم مردم قرار داده خواهد شد؛ چراکه حق مردم است که از سلامتی آنچه می‌خورند باخبر باشند و از مسئولان مطالبه کنند که مواد غذایی با کیفیت در اختیار آن‌ها قرار دهند.»
انتظار می رود اینبار بر خلاف سال‌های گذشته، شورای شهر تهران برای کیفیت نان در این شهر اقداماتی را انجام دهد تا وضعیت نان شهر تهران که در بسیاری از مناطق کیفیت لازم را ندارد، در آینده به حد ایده آل نزدیک شود. اقداماتی که نیازمند کمک سایر سازمان های دولتی و غیر دولتی است.
سایر اخبار این روزنامه
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری: صداهای متفاوت از طرف سعودی ها شنیده می شود گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان در کمیسیون آموزش قرائت شد رازهای یک تخلف نجومی «ابتکار» از نظارت سازمان‌های مرتبط با کیفیت نان بر بهبود آن گزارش می دهد از هر طرف بخوانید نان است! جلال خوشچهره مرز جغرافیایی ضامن استقلال است‌؟ سنگ «هپکو» و «آذرآب» از چاه در می آید؟ در جست و جوی مقصر «ابتکار» نتایج انتخابات آلمان، پیروزی دوباره مرکل و موفقیت معنادار حزب آلترناتیو را بررسی می‌کند جای خالی فارغ التحصیلان هتل‌داری در مهمان‌نوازی اصیل ایرانی احساس می شود گردشگری در انتظار یک پذیرایی حرفه ای « ابتکار» از بایدها و نبایدهای سیاسی هیئت های عزاداری محرم گزارش می دهد سیاست روی منبر نخستین نشست رسانه‌ای وزیر ارشاد برگزار شد از برنامه 100 روزه تا وعده‌های 4 ساله همزمان با اجرای همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، روحانی با روسای دولت روسیه، ترکیه و عراق گفت و گو و رایزنی کرد دیدار وزیر اطلاعات با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کمال خرازی: مخالفت با برنامه موشکی ایران راه به جایی نمی برد