آرایش جنگی عراق علیه تجزیه طلبی

استقرار نیروهای نظامی عراق و الحشدالشعبی در مناطق مورد اختلاف به دستور العبادی
تهدید اردوغان به قطع صادرات نفت از اقلیم کردستان

 
گروه بین الملل-کردهای عراق در همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان به پای صندوق‌های رای رفتند؛ همه‌پرسی‌ که کشورهای مختلف و نهادهای جهانی از جمله سازمان ملل و شورای امنیت  خواستار لغو یا  به‌تعویق‌انداختن آن بودند.در این زمینه نخست وزیر عراق به صراحت گفته است، گام‌های ضروری را برای "حفظ وحدت کشورش" برمی‌دارد. حدود ۱۲ هزار و ۷۲ مرکز اخذ رای، نه تنها در اقلیم کردستان عراق که شامل استان‌های دهوک، اربیل و سلیمانیه است بلکه در مناطق مورد مناقشه از سوی دولت مرکزی و اقلیم کردستان نیز ایجاد شده بود و پنج میلیون و ۳۷۵ هزار فرد ثبت نام کننده می‌توانستند در این همه‌پرسی شرکت کنند.سیروان بارزانی فرمانده پیشمرگه کرد هم از رژیم صهیونیستی به خاطر حمایت از همه پرسی تشکر کرد.بااین حال، دولت عراق در واکنش به برگزاری همه پرسی ، مجموعه اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است.به گفته یک منبع دولتی عراق، با کشورهای مرتبط برای توقف همکاری با اقلیم در خصوص گذرگاه های مرزی و فرودگاه ها و صادرات نفت هماهنگی صورت گرفته است. پارلمان عراق نیزدر مصوبات تنبیهی مهم خود علیه اقلیم ، حیدر العبادی را به عنوان فرمانده کل قوای مسلح عراق ملزم به بازگرداندن نیروهای مسلح عراق به مناطق مورد اختلاف در شمال عراق کرد.پارلمان عراق همچنین با بستن تمامی گذرگاه های مرزی با اقلیم کردستان عراق موافقت کرد و خواستار فراخوان تمامی سفیران خارجی که دارای نمایندگی در اقلیم هستند و بستن نمایندگی هایشان در اقلیم شد.در این مصوبه از دولت عراق خواسته شده است تمامی چاه های نفت شمال عراق در کرکوک و مناطق مورد اختلاف را نیز زیر پوشش وزارت نفت بیاورد و از استیلای نیروهای امنیتی وابسته به احزاب کرد عراق بر آن ها جلوگیری کند.شورای استانداری کرکوک نیز اعلام کرد که بیش ا  ز 30 درصد ساکنان کرکوک  خانه های خود را ترک کردند و از این شهر خارج شدند. همزمان ترکیه و عراق از آغاز مانور نظامی مشترک در مرزهای خود خبر دادند.ساعتی بعد،حیدرالعبادی به نیروی های انتظامی دستور داد از شهروندان ساکن در مناطق تحت سلطه اقلیم کردستان در برابر هر گونه فشار و تهدید حمایت کنند. بخشی از الحشد الشعبی هم برای پشتیبانی از نیروهای امنیتی عراقی در صورت هرگونه درگیری با نیروهای کرد، به شمال شرق صلاح الدین اعزام شده‌اند. «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق هم در بیانیه‌ای خواستار سیطره نیروهای عراقی بر کلیه گذرگاه‌های مشترک با منطقه کردستان و حمایت از مرزهای کشور شد.همزمان،اردوغان رئیس جمهور ترکیه با بیان این که فقط رژیم صهیونیستی از تشکیل دولت کُردی در شمال عراق حمایت می‌کند، از بستن مرزهای خود با اقلیم کردستان و قطع صادرات نفت از این منطقه در آینده نزدیک خبر داد وگفت:"از امروز ببینیم اقلیم کردی نفت خود را چگونه و به چه کسی می فروشد". کردستان  عراق چند سال است که به خاطر اختلاف با دولت مرکزی عراق، نفت خود را از طریق خط لوله کرکوک - جیهان به سواحل ترکیه در دریای مدیترانه می‌فرستد و صادر می‌کند. بودجه  اقلیم کردستان به شدت وابسته به فروش روزانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت از طریق پایانه‌های نفتی ترکیه است.ازطرفی  اقلیم کردستان  در نظر دارد میزان صادرات نفت را تا سه سال آینده به یک میلیون بشکه در روز برساند و در این باره ده‌ها قرارداد با غول‌های نفتی جهان از جمله شورون و اکسون موبیل آمریکا و لوک اویل روسیه امضا کرده است.در این میان، گزارش ها  از اربیل حاکی است صف های طویل در مقابل پمپ بنزین ها تشکیل شده و هر لیتر بنزین از 450 دینار به 1000 دینار رسیده است.
 


 
رئیس جمهور با پوتین، العبادی و اردوغان درباره اقلیم کردستان عراق گفت و گو کرد
دیپلماسی فشرده ایران علیه تجزیه عراق
اردوغان به همراه رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه به تهران سفر می کند
 
طاهری- رئیس جمهور کشورمان در ادامه رایزنی ها برای مقابله با تجزیه طلبی بارزانی در منطقه، با رؤسای جمهور روسیه و ترکیه و نخست وزیر عراق گفت و گو کرد. همزمان محمد جواد ظریف وزیرخارجه کشورمان نیز که در نیویورک حضور دارد با برخی همتایان خود در این باره بحث و تبادل نظر کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت الاسلام دکتر روحانی در تماس تلفنی پوتین با وی گفت: تمامیت ارضی در منطقه و تغییرنیافتن مرزها برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز  اهمیت است و ما کاملا آماده ایم روند همکاری ها و هماهنگی ها را برای اجلاس بعدی آستانه ادامه دهیم. رئیس جمهور با اشاره به تحولات جاری عراق اظهارکرد: برای جمهوری اسلامی ایران امنیت منطقه و حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق بسیارمهم وحیاتی است و هماهنگی و همراهی کشورهای منطقه در این ارتباط بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این گفت وگوی تلفنی با تبیین مواضع مسکو در قبال تحولات عراق گفت: دولت روسیه از دولت بغداد و تمامیت ارضی عراق حمایت می کند.
موضع هماهنگ ایران و ترکیه درباره حفظ تمامیت ارضی عراق
روحانی همچنین در ادامه رایزنی ها خود یک شنبه شب نیز با رئیس جمهور ترکیه گفت و گو کرد . در این گفت و گوی تلفنی رئیس جمهور، خطاب به اردوغان گفت: برای جمهوری اسلامی ایران حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق و امنیت منطقه بسیارمهم وحیاتی است وباید به برهم زنندگان ثبات و امنیت منطقه  پیام روشنی داده شود. دکتر روحانی همچنین تصریح کرد: هماهنگی و همراهی کشورهای منطقه در این ارتباط بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود  و بی تردید کشورهای منطقه اجازه شکل گیری بی ثباتی جدیدی را در منطقه نخواهند داد. رئیس جمهور ترکیه نیز در این گفت وگوی تلفنی با اشاره به اقدامات گسترده کشورش در مقابله با بی ثباتی در عراق به دنبال تشکیل شورای امنیت ملی ترکیه و نشست فوق العاده مجلس کشورش برای اتخاذ تصمیمات لازم در ارتباط با این همه پرسی افزود: در این نشست ها درباره اقدامات سیاسی ، اقتصادی و نظامی و هر حرکتی که انجام آن لازم باشد، بحث و گفت و گو شد و مجلس نیز اختیار انجام عملیات مرزی را در ارتباط با تحولات عراق و سوریه به دولت داد.همچنین به گزارش انتخاب، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور و خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه برای رایزنی درباره واکنش به ‏همه پرسی اقلیم کردستان عراق به زودی به ایران سفر می کنند.‏ خبر سفر اردوغان و خلوصی آکار به ایران، اولین بار یک هفته پیش توسط رسانه های ترکیه ای منتشر شد. بر این اساس ‏اعلام شده بود این دو مقام ارشد ترکیه ای، «در سفرهای جداگانه» به تهران بیایند.‏ اردوغان د ر این باره گفته بود: قرار است 4 اکتبر(12 مهر) برای شرکت در یک نشست استراتژیک دو جانبه به تهران سفر کنم و در آن سفر درباره مسائل مربوط به عملیات احتمالی مشترک علیه گروهک ( پ . ک . ک ) با مسئولان ایرانی گفت‌وگو خواهم کرد. رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: خلوصی آکار، رئیس ستاد نیروهای مسلح ترکیه «قبل از من» به تهران سفر و با همتایان خود گفت‌وگو خواهد کرد.
در کنار دولت و ملت عراق هستیم
رئیس جمهور کشورمان همچنین در گفت و گو با حیدر العبادی نخست وزیر عراق با تاکید بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با هر حرکتی که در تقابل با تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق باشد ، اظهارکرد : همه باید بدانند که مشروعیت آن ها در چارچوب قانون اساسی عراق است. وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران کاملا از دولت مرکزی عراق حمایت می کند. دکتر روحانی به گفت وگوی تلفنی خود با رئیس جمهور ترکیه و اشتراک نظر دو کشور در حمایت کامل از بغداد اشاره کرد و گفت: در این مسئله مهم عراق ، ما کنار همسایه خود و دولت عراق خواهیم بود. حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز در این گفت وگوی تلفنی با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق تصریح کرد: حرکت بارزانی در اقلیم کردستان عراق ، تحولات را به سمت یک رویارویی جدید در عراق سوق خواهد داد.
رایزنی ظریف درباره اقلیم کردستان
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، در ادامه رایزنی‌ها با مقامات شرکت کننده، روز گذشته با همتای الجزایری خود دیدار و گفت‌وگو کرد. یکی از محورهای گفت و گوی ظریف و وزیر خارجه الجزایر مسائل منطقه‌ از جمله اقلیم کردستان عراق بوده است.
بروجردی: تصمیم‌گیری درباره روابط دوجانبه پس از همه‌پرسی، برعهده شورای عالی امنیت ملی است
در همین حال علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز درباره واکنش ایران پس از استقلال اقلیم کردستان گفت: جمهوری اسلامی ایران این همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسد؛ چرا که طبیعتاً جمهوری اسلامی به تمامیت ارضی و یکپارچگی کشور عراق اعتقاد دارد. بروجردی در عین حال تصریح کرد: با این همه تصمیمات اجرایی در رابطه با چگونگی برخورد با این مسئله، برعهده شورای‌عالی امنیت ملی است و طبیعتاً این شورای عالی تصمیمات لازم در واکنش با این مسئله را اتخاذ خواهد کرد. وی همچنین در پاسخ به برخی از انتقادات درباره دیرهنگام بودن واکنش مسئولان کشورمان به این ماجرا تأکید کرد: بسیاری از اقدامات جمهوری اسلامی در ماه‌های قبل غیرعلنی بود. در واقع جمهوری اسلامی ایران اقدامات لازم را انجام داده ، اما لزوماً علنی نشده بود.
قاسمی: بعد از اعلام نتایج همه پرسی درباره اقدامات ایران اطلاع رسانی می کنیم
در همین حال به گزارش خراسان بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان نیز ضمن تاکید بر مخالفت با همه پرسی اقلیم کردستان و حمایت از تمامیت ارضی عراق ، خاطرنشان کرد : درباره این که چه اقداماتی را در عمل انجام می دهیم بعد از انجام همه پرسی و اعلام نتایج اطلاع رسانی خواهیم کرد.وی با بیان این که سیاست ایران درباره همه پرسی و بحث اقلیم عراق از همین تریبون و دیگر تریبون ها مکررا مطرح شده، تصریح کرد: هر اقدامی مغایر با ثبات، امنیت و تمامیت ارضی دولت عراق، اقدامی نابه‌جا  و غلط است و می‌تواند به برخی تحولات و اتفاقاتی منجر شود که همه مردم منطقه و به خصوص بیش از همه مردم کرد را که همواره خیرخواه آن ها بوده‌ایم و در زمینه کمک به آن ها حرکت کرده ایم، تحت تاثیر قرار دهد.
تکذیب بمباران مناطقی از اقلیم توسط ایران و احضار سرکنسول ایران در کردستان عراق
وی احضار سرکنسول ایران در اربیل عراق را تایید نکرد و همچنین انتشار خبر بمباران مناطقی از اقلیم توسط ایران را نادرست خواند و گفت: این خبر توسط برخی رسانه‌های غربی منتشر شد که نادرست و غلط بود. چنین اتفاقی نیفتاده و این یک فضاسازی در آستانه همه پرسی در اقلیم بود که اهداف مشخصی را دنبال می‌کرد. قاسمی گفت: بعد از ظهر روز گذشته یادداشتی را در این ارتباط از وزارت خارجه عراق دریافت کردیم که از ما خواسته بودند مرزهایمان را مسدود کنیم و ما نیز بنا به درخواست دولت مرکزی عراق مرزهای هوایی و زمینی خود را روی اقلیم کردستان بسته ایم.
 
   خبر مرتبط
سرلشکر باقری: پشت پرده همه پرسی کردستان عراق رژیم صهیونیستی قرار دارد
 رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، مسئله همه پرسی در کردستان عراق را توطئه دانست و اظهار کرد : پشت این مسئله رژیم صهیونیستی و استکبارجهانی قرار دارد.به گزارش پایگاه خبری وزارت اطلاعات (vaja.ir) سردار سرلشکر باقری  که صبح دیروز در آیین بزرگداشت هفته دفاع مقدس در جمع نیروها و مدیران وزارت اطلاعات حضور یافته بود ازجمله درس های هشت سال دفاع مقدس را مراقبت برای غافلگیر نشدن ، مهلت نفوذ ندادن به دشمن و همراهی و همکاری دستگاه های اطلاعاتی به منظور جلوگیری از تهدیدات بیان کرد. وی همچنین با ابرازخوشحالی از ابقای حجت الاسلام والمسلمین علوی در وزارت اطلاعات گفت: نیروهای مسلح از همکاری وزارت اطلاعات برخوردار است و ما قدردان این همکاری و هماهنگی هستیم و در دوره مسئولیت آقای علوی این همکاری و هماهنگی ها بیشتر شد و ما اعلام می کنیم که مسیر ما مسیر هم افزایی است.