وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: رفتارهای فراقانونی با هیچ استدلالی در کشور پذیرفتی نیست

بخش خبری: کشور را باید با قانون اداره کرد حتی قانون بد بهتر از بی‌قانونی است؛ به همین دلیل هیچ رفتار فرا قانونی یا غیر قانونی با هیچ استدلالی پذیرفته نیست.
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌های گروهی با بیان مطلب فوق در باره برخی از رفتارهای فراقانونی با اهالی فرهنگ و هنرخصوصا در برخی از استان‌ها افزود: با همین رویکرد با برخی از مجموعه‌هایی که در این بحث‌ها موثر بودند مذاکره کردیم که خوشبختانه نتایج مثبتی هم گرفتیم تا ان شاء‌الله به اجماع ملی در مورد قانون در کشور برسیم تا قانون مبنای هر عملی باشد.
وی همچنین با اعلام گزارشی از عملکرد یک ماهه وزارت ارشاد افزود: در این مدت تلاش کردیم برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی برای اخذ رای اعتماد را عملیاتی کنیم که ما این برنامه‌ها را مشتمل بر سه هدف، 9 مساله و 40 برنامه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌کنیم.
صالحی با بیان اینکه بسته اول اهداف، بسته هویت ایرانی اسلامی است که دارای دو مسئله و 9 برنامه است، به بسته دوم که بسته تولید و مصرف فرهنگی است نیز اشاره کرد و گفت: آن هم چهار بسته و 12 برنامه دارد.


وی بسته سوم را بسته مناسبت‌های فرهنگی و بین‌المللی ذکر کرد و افزود: این بسته شامل 3 بسته و 12 برنامه است؛ این بسته‌ها به معاونت‌ها ابلاغ شده است و در پایان مهر باید برنامه‌ها و اقدامات ما تکمیل شده باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به برنامه‌هایش در خصوص لغو کنسرتها و اجراهای موسیقی در کشور گفت: وقتی اتفاقی فرهنگی رخ می‌دهد برهم زدن کاری که مخاطب فراوان دارد، کشور را دچار اختلال می‌کند. از این رو در مجلس شورای اسلامی هم موکدا اعلام کردم ما مسئولان باید مسائل خودمان را بین خود حل کنیم و مردم را به عنوان تهیه‌کننده و مصرف‌کننده درگیر قضایا نکنیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر مناسب نبودن زیرساختهای نمایشگاه شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب، گفت: نمایشگاه کتاب، دو سال در محل شهر آفتاب برگزار شد، که کمبودهای سال اول آن قابل اغماض بود اما دومین سال، شرایط زیرساختی شهر آفتاب واقعا مناسب نبود که این موضوع را در ایام برگزاری و بعد از آن به مسئولان و دست اندرکاران شهر آفتاب اعلام کردیم.
صالحی تاکید کرد: اگر تا پایان مهرماه امسال با توجه به وعده و قول‌هایی که داده شده، اتفاقی در زیرساخت‌های این نمایشگاه رخ ندهد قطعا وزارت ارشاد در خصوص جابجایی محل نمایشگاه کتاب سال آینده تصمیم جدی خواهد گرفت.
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طی دوره گذشته، مدام آمار ارائه می‌شد که به عنوان مثال اجرای 110 تئاتر در یک شب را داشتیم، اما با این وجود هیچ تاثیری در نمایشنامه خوانی و ارتقای این حوزه دیده نشد، گفت: فعالیت‌های فرهنگی و هنری یک شاخص کالبدی و شاخص کلیدی (سخت افزاری) یعنی تعداد تولید اجرا دارند و این موضوع در شاخص‌های جهانی نیز وجود دارد.
به گفته وی شاخص‌های آماری، غلط نیست اما شاخص‌های دیگری نیز وجود دارد که باید در موضاجرای تئاتر همراه با رونق تولید نمایش نامه اندیشید.
صالحی افزود: باید دید چقدر توانسته‌ایم به مطالعه نمایشنامه‌ها، تنوع ایجاد سرگرمی در بخش‌های اجتماعی که جنبه اثرسنجی و کنشی در این حوزه دارد وارد شویم.
وزیر ارشاد تاکید کرد: به دنبال این هستیم که چگونگی اتصال بخش‌های فرهنگی و هنری را ایجاد کنیم و معتقدیم ادبیات باید کنار تئاتر قرار گیرد تا با رویکرد و برنامه‌هایی که ایجاد می‌شود به طرف شاخصه‌های نرم افزاری بیشتر حرکت کنیم.
وی تصریح کرد: صرفا نباید به مسائل، نگاه انتقادی داشت بلکه نگاه‌های ما معطوف به ترکیبی بودن دو شاخص قبلی (کالبدی و سخت افزاری) باشد از همین رو، تغییراتی در سالن‌های سینمایی بعد از تعیین برنامه‌ها انجام می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که طی چهار سال گذشته، اهل فرهنگ هنر انتظار داشته‌اند تغییرات اساسی در حوزه فرهنگی و هنری صورت بگیرد ولی این اتفاق نیافتاد، گفت: اجازه بدهید در خصوص تغییرات معاونت‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه وزارتخانه در مرحله دوم یعنی بعد از ارائه برنامه‌ها و رویکردها، بررسی توانمندی و ظرفیت‌های موجود، تصمیم گیری کنیم لذا بر اساس برنامه‌های تعیین شده، همکاران مدیریتی تعیین خواهند شد.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی درباره تسهیلات مسکن: دوره بازپرداخت 20 ساله و کاهش 2درصدی نرخ سود درتماسهای جداگانه روسای جمهور ایران، ترکیه ونخست وزیرعراق تاکید شد تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق به هیچ وجه نباید مورد خدشه قرارگیرد دولت بحرین خطبا را از سخنرانی علیه اسرائیل منع کرد شهردار لندن: ترامپ به زبان داعش سخن می‌گوید مساله‌ کردستان عراق را جدی بگیرید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: رفتارهای فراقانونی با هیچ استدلالی در کشور پذیرفتی نیست پاسخ علمای اهل سنت ایران به مفتی اعظم مصر: اهل سنت در جمهوری اسلامی ایران از آزادی‌های دینی،اجتماعی و فرهنگی برخوردارند با اتمام عملیات حج 96 آخرین گروه از حجاج ایرانی امروز به کشور باز می‌گردند نتایج اولیه چهارمین آزمون استخدامی امروز اعلام می‌شود پرداخت 70 درصد مطالبات گندم‌کاران روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری: دیرکرد پرداخت حقوق بازنشستگان ارتباطی به صندوق بازنشستگی کشوری ندارد ابراز خشنودی سفیر انگلیس از توجه به قراردادهای دوجانبه با ایران