نخستین نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد با رونمایی از برنامه چهارساله وزارت متبوعش برگزار شد

پاسخ‌های همیشگی به دغدغه‌های همیشگی هنر
حوزه فرهنگ و هنر، در کنار حوزه معیشتی و سیاست بین الملل یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های حسن روحانی در کارزار انتخابات امسال را شامل می‌شد. دوره نخست ریاست جمهوری وی در حوزه فرهنگ با فراز و نشیب‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف همچون لغو کنسرت‌ها، فیلم‌های توقیفی و کتاب‌هایی که پشت سد ارشاد مانده بود روبرو شد تا جایی که وزیر اسبق وزارت فرهنگ شخصاً برای جلوگیری از لغو کنسرت‌ها وارد شد و در مواردی با حضور در کنسرت‌ها، تضمین برگزاری آن‌ها را به وجود می‌آورد. یکی از پایگاه‌های رای روحانی را حمایت خانواده فرهنگ و هنر از وی می‌توان دانست. حمایتی که اهالی فرهنگ از آن به عنوان حمایت مشروط در قبال دغدغه‌های این بخش یاد کردند.
انتخاب سیدعباس صالحی، به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دوازدهم که در دولت قبل معاونت فرهنگی این وزارتخانه را بر عهده داشت بیم و امیدهای بسیاری در دل اهالی فرهنگ ایجاد کرد. برخی کارشناسان حضور وی در وزارت فرهنگ را نشانه تصمیم جدی دولت در حل مشکلات این حوزه از جمله بحث لغو کنسرت‌ها دانستند. با گذشت حدود یک ماه از رای اعتماد مجلس به سیدعباس صالحی، او روز گذشته نخستین نشست خبری خود در مقام وزیر فرهنگ و ارشاد را برگزار کرد و برنامه‌های چهار سال آتی این وزارتخانه را که او نام «گفت‌وگو، حقوق و هویت فرهنگی» بر آن گذاشته، رونمایی کرد.
گفت‌وگو، حقوق و هویت فرهنگی


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح این برنامه‌ها اظهار کرد: «برنامه‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عمل به سه هدف، ۹ مسئله و ۴۰ برنامه در دولت دوازدهم شکل ‌گرفته که با شعار گفت‌وگو، حقوق و هویت فرهنگی در سه بسته قرارگرفته است. اولین برنامه هویت ایرانی - اسلامی است که در دو مسئله و ۹ برنامه قرار دارد، دومین برنامه تولید و مصرف فرهنگی است که چهار مسئله و ۱۹ برنامه دارد و سوم مناسبات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای بین‌الملل است که سه مسئله و ۱۲ برنامه دارد. این سه بسته با ۴۰ برنامه در فضای وزارت فرهنگ کلید خورده است. همچنین به معاونت‌ها، سازمان‌ها و مدیریت‌های این وزارتخانه، نامه‌هایی در این زمینه ارسال‌شده تا مدیران، مسئولیت‌های ستاره‌داری که مشخص‌ شده‌اند را متناسب با این ۴۰ برنامه ارائه کنند.» وی در ادامه افزود: «در ‌یک ماه گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه صد روزه‌ای را در نظر گرفت زیرا آقای روحانی، رئیس‌جمهور، در دولت یازدهم و دوازدهم تاکید داشتند که هر وزارتخانه برنامه صد روزه‌ای را در نظر بگیرد که قرار است در این مدت چه اقداماتی انجام دهد. بسته صد روزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند حوزه ارائه ‌شده که به بهبود فضای کسب‌وکار، فضای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که در حال انجام است، منجر شود. برای مثال شناسایی قوانین، مقررات و ساختارهایی که مانع بهبود کسب‌وکار هستند و همچنین شناسایی نقاطی که ایجاد اختلال می‌کنند، یکی از آن‌هاست.»
صالحی با بیان اینکه تمرکززدایی دولتی و جغرافیایی در بسته صد روزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دیده ‌شده افزود: «دخیل کردن استان‌های کشور در تصمیم‌گیری‌های ملی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برنامه ما کمک می‌کند تا اولین پایه‌ریزی‌ها را برای اتفاقات جدی‌تر جلو ببریم و نسبت به آن امیدوارتر فکر کنیم. در این‌ یک ماه سعی شده مشورت کنیم و تلاش کردم بیشتر بشنوم زیرا شنیدن به ما برای اداره کشور کمک می‌کند.» او با بیان اینکه در همه حوزه‌های فرهنگ و رسانه بین پنج‌ تا هفت نفر از شاخص‌های هر حوزه را استقراء کردیم تا دوستان با آن‌ها مصاحبه‌های انفرادی انجام دهند، گفت: «این کار در حوزه نقاشی و موسیقی با پنج ‌تا شش نفر از بزرگان انجام ‌شده و سعی شده در حوزه‌های دیگر ازجمله سینما و تجسمی با مجموعه‌ای از افراد پیشکسوت صحبت شود تا به‌عنوان گام اول اگر حرف خاصی دارند که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید آن را بشنود، بیان کنند.»
لغو حتی یک‌ مجوز هم غلط است
صالحی در پاسخ به اینکه برای رفتارهای فراقانونی که در حوزه موسیقی رخ می‌دهد و از اجرای کنسرت‌ها در شهرهایی مثل مشهد جلوگیری می‌شود چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: «مسلما کشور را باید با قانون اداره کرد و قانون بد از بی‌قانونی بهتر است. این نگاه بنده است و با همین رویکرد در حال گفت‌وگو بودیم در این‌ یک ماه که علائم‌ روشنی را در این مدت نشان داده و امیدواریم به اجماع برسیم تا قانون مبنای عمل همه باشد.» وزیر ارشاد درباره اینکه برنامه‌اش برای اینکه تحت تاثیر شانتاژ رسانه‌ها در بخش موسیقی قرار نگیرد، چیست؟ پاسخ داد:«ما برای هر موضوعی باید در اندازه و جایگاه خودش توجه کنیم. اغراق کردن درباره هر موضوعی اعتماد رسانه‌ای ما را می‌تواند کاهش دهد. در این ایام مجوزهای زیادی در بخش موسیقی صادرشده و موارد لغو مجوز نسبت به آن‌ها اندک بود. با توجه به اینکه این مسئله درست است قبول دارم که باید به هر موضوع به ‌درستی پرداخت اما نکته‌ای که من دارم این است که حتی لغو یک‌ مجوز هم غلط است چون مردم نظام و حاکمیت را می‌شناسد و وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد اختلال در نظام را می‌بینند. ما مسئولان باید خودمان مسائلمان را باهم حل کنیم و مردم را درگیر نکنیم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار کرد:«این وزارتخانه ۱۰ حوزه فعالیتی دارد که در هر بخش معاونت‌ها و سازمان‌هایی مشغول به کار هستند. در درون این ۱۰ حوزه مناسبات هم‌افزایی و در سطح بالاتر انسجام فراگشته‌ای کم است. برای مثال وقتی‌ که می‌خواهند در اقتصاد فرهنگ فعال باشند انسجام درون، میان و فراحوزه‌ای کم دارند، بگذریم که انسجام وزارت ارشاد با دیگر نهادها بحث خودش را دارد. به همین منظور نسبت به این ۱۰ موضوع کارگروه داخلی نیز شروع به کارکرده است.» صالحی بابیان اینکه نگاه بنده این است که ماه اول را به شناسایی، تدوین و تنبیه برنامه‌ها و ماه دوم را برای استقرار معاونت‌ها، مدیریت و مجموعه‌ها که هرکدام رویکرد و ادله خودشان را دارند، اختصاص بدهیم، گفت: «من می‌توانم افرادی را انتخاب کنم تا برنامه‌هایشان را ارائه دهند اما رویکردی که بیشتر می‌پسندم این است که بیشتر درباره بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدانم. گرچه چهار سال در معاونت فرهنگی حضور داشتم اما نیاز دارم که این وزارتخانه را بیشتر بشناسم و از مشورت دیگران برای شناخت آن استفاده کنم. اول باید برنامه‌ای که مشخص است را انتخاب کنم و سپس به سراغ این بروم که برای این برنامه چه افرادی مناسب‌تر هستند، طبیعی است که نگاه من تغییر بر رسالت نیست زیرا معتقدم نه تغییر ارزش است و نه ثبات بلکه برنامه و کارکرد ارزش است.»
او اضافه کرد: «شاید در این برنامه و کارکرد، افراد جدیدی بیایند و شاید هم افراد قبلی که حضورداشته‌اند و به رویکردها نزدیک هستند با انرژی تازه‌ای ادامه دهند. بنده تا این مرحله صرفاً در این مسیر کارکردم و تلاش دارم صادق باشم، حرف نادرست نزنم، صداقت را فدای سیاست نکنم و با این نگاه حرکت کنم. برخی گمانه‌زنی‌هایی دارند اما تنها گمانه‌زنی محسوب می‌شود.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به اهالی رسانه بیان کرد: من شمارا دوستان خوب خودم می‌دانم. درست است که شما کارمند وزارت ارشاد نیستید اما به نحوی اکتشاف شما مکمل قاطع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
از ناحیه ارشاد هنرمند ممنوع الفعالیت نداریم
صالحی درباره از سرگیری فعالیت برخی هنرمندان که بعد از انقلاب ممنوع‌الفعالیت شده‌اند نیز بیان کرد: «ما از ناحیه ارشاد هنرمند ممنوع‌الفعالیت نداریم و شاید از حوزه قضایی این اتفاق افتاده باشد ولی از سوی ارشاد هنرمند ممنوع الفعالیت وجود ندارد.» وی درباره همراه کردن تعدادی از هنرمندان با سیاست‌های دولت گفت: «راه حل را گفت و گو و تحمل و مدارا می‌دانم. این گفت و گو با تحمل می‌تواند ما را به نقطه‌ای برساند که طرفین احساس بهتری داشته باشند.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره‌ی نمایشگاه کتاب بیان کرد: «نمایشگاه در سال اول کمبودهایی داشت که با توجه به سرعت آمادگی قابل اغماض بود اما امسال شرایط زیرساختی شهر آفتاب مناسب نبود و این مسئله به مسئولان شهرآفتاب منتقل شده است. گفته‌ام که اگر تا پایان مهرماه اتفاقی برای زیرساخت‌ها رخ ندهد وزارت ارشاد حتما در برگزاری نمایشگاه در آنجا تجدیدنظر می‌کند و همین طور حداقل ۱۰ سالن باید احداث شود که قول‌هایی داده‌اند و امیدوارم تا پایان مهر درباره مکان نمایشگاه به نتیجه برسیم.» او در پاسخ به سوالی درباره اینکه در حوزه تئاتر، وزیر قبلی و معاونت مربوطه فقط آمار داده‌اند، چرا در نمایشنامه‌ها سطح کیفی بالا نمی‌رود؟ گفت: «فعالیت‌های فرهنگی یک شاخص کالبدی دارد و یک شاخص نرم‌افزاری. اینکه در این فضا چقدر مطالعه نمایشنامه‌ها اتفاق افتاده است و چقدر با تنوعی که حوزه تئاتر دارد تاثیر کنشی داشته‌اند، در بخش شاخص‌گذاری‌هایش وارد نشدیم. تئاتر ما در کنار ادبیات باید قرار بگیرد و این‌ نوع شاخص‌ها سنجیده نمی‌شود که امیدوارم به سمت شاخص‌های نرم‌افزاری حرکت کنیم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اینکه چقدر با مدیران فعالی می‌تواند برنامه‌هایش را اجرایی کند؟ بیان کرد: «حتما هر کننده کاری از ذیل‌های تحقق آن برنامه است و برداشت من این است که بخش نهفته‌ای از ظرفیت‌های رها نشده در افراد داریم و در دوره قبل خودم در معاونت نخواستم این احساس پیش آید که اتوبوسی تغییر می‌دهیم. یک نکته هم در ساختار بروکراسی ما هست که از همه ظرفیت مدیران به خوبی استفاده نمی‌شود و اینکه همه مدیران باید تغییر کنند خیلی درست نیست، ضمن این که این دولت ادامه دولت یازدهم است.»
فعلاً امکان اکران «رستاخیز» در ایران نیست
او درباره اکران فیلم‌های توقیفی هم گفت: «گزارش کمیته آماده شده و آنچه در این کمیته بررسی شده اگر ایرادها رفع شده باشد، مشکلی نیست.» صالحی همچنین درباره اینکه تعیین تکلیف هفت فیلم توقیفی دیگر چه می‌شود؟ پاسخ داد: «وزیر تصمیم‌گیرنده درباره محصولات فرهنگی تولید شده نیست و ساختار مشخص این‌ها طی می‌شود.» صالحی درباره سرنوشت فیلم رستاخیز و امکان رفع توقیف آن گفت: «رستاخیز مربوط به دوره قبل می‌شود و از همان دوران گفتگوهایی با صاحبان فیلم شده و کارگردان و تهیه‌کننده به جمع‌بندی رسیده و مثل هر قراردادی طرفین با آن مبنا حرکت کرده‌اند. سازمان سینمایی با صاحبان آثار گفتگو داشته و به همین ترتیب خسارت‌هایی به تهیه‌کننده پرداخت شده و نمایش خارجی نیز انجام می‌شود، اما نمایش داخلی فعلاً انجام نمی‌شود.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حفظ میراث فرهنگی شهر تهران همچون ساختمان‌های تئاتر شهر و تالار وحدت نیز گفت: «ما در تئاتر شهر و تالار وحدت نوستالژی داریم و اینکه این مکان‌ها باید آبرومندانه مسیر حیات خود را ادامه دهند و دچار ویرانی تدریجی نشوند دغدغه درستی است. من هم مثل همه کسانی که با این محیط‌ها زندگی کرده‌اند این مکان‌ها برایم ارزشمند است و معتقدم آنها باید پابرجا و پررونق بمانند. برخی اتفاق‌ها درباره این مکان‌ها نگران‌کننده است ولی تلاش می‌کنم این جور مکان‌ها شایسته اداره شوند.»
سایر اخبار این روزنامه
توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد مغایر با قانون اساسی است پوران درخشنده در گفت و گو با «همدلی» از فیلم زیرسقف دودی و بحران اجتماعی طلاق عاطفی گفت همه‌پرسی کردستان عراق با مشارکت بالا انجام شد سرانجام؛ رفراندوم کردی نخستین نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد با رونمایی از برنامه چهارساله وزارت متبوعش برگزار شد یک خبر برای کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند سامانه وام ازدواج باز شد رفتار بازیگر سرشناس در همایش «صدای آب» حاشیه‌ساز شد! آقای کیانیان !شما به کارشناس می‌گویید دهانش را ببندد؟ همدلی رویکرد اقتصادی اروپا بعد از سخنان تند ترامپ در سازمان ملل را بررسی کرد چطور کشورهای فقیر، کشورهای غنی را توسعه می‌دهند ولی الله شجاع‌پوریان چالش‌ها و فرصت‌های توریسم در ایران رییس قوه قضاییه: اظهارات ترامپ از یک سیاستمدار تازه‌کار بعید نبود واکنش ظریف به تمدید قانون اعمال محدودیت برای سفر اتباع ایرانی به آمریکا تهرانی‌ها دختر می‌خواهند