همه‌پرسی کردستان عراق با مشارکت بالا انجام شد سرانجام؛ رفراندوم کردی

روز گذشته و در حالی که بیراه نیست اگر بگوییم خاورمیانه با برگزار شدن همه‌پرسی استقلال کردستان عراق یکی از بحرانی‌ترین روزهایش را پشت سر می‌گذاشت، کمیساریای همه‌پرسی این اقلیم اعلام کرد که میزان مشارکت تا ساعت پنج عصر به وقت محلی به ۷۶ درصد رسیده است و احتمالا با تمدید ساعت رای‌گیری برای یک ساعت بیشتر، میزان مشارکت بالاتر نیز خواهد رفت. تا لحظه تنظیم این گزارش اما آمارها همان رقم 76 درصد را نشان می‌دادند.
این در حالی بود که تا یک ساعت پیش از آن شورای عالی همه‌پرسی کردستان عراق اعلام کرده بود میزان مشارکت در همه‌پرسی به ۶۵ درصد رسیده است. رسانه‌ها گزارش می‌دادند که هیچ تخلفی تا به این لحظه در روند رای‌گیری ثبت نشده است.
کردهای عراق دیروز برای شرکت در همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان به پای صندوق‌های رای رفتند؛ همه‌پرسی‌ای که جهان به‌ویژه کشورهای همسایه عراق را به چالش کشیده است. در این راستا نخست وزیر عراق صراحتا گفت گام‌های ضروری را برای «حفظ وحدت کشورش» برمی‌دارد.
مراکز اخذ رای راس ساعت هشت صبح به وقت محلی به روی رای‌دهندگان باز شد و رای‌گیری تا ساعت ۱۸ به وقت محلی ادامه داشت. حدود ۱۲ هزار و ۷۲ مرکز اخذ رای، نه تنها در اقلیم کردستان عراق که شامل استان‌های دهوک، اربیل و سلیمانیه است بلکه در مناطق مورد مناقشه از سوی دولت مرکزی و اقلیم کردستان نیز ایجاد شده بود.


ایسنا گزارش داد در استان نفت خیز کرکوک، نینوا در شمال عراق، دیالی و ‌صلاح‌الدین واقع در شمال بغداد نیز ۴۸۶۹ مرکز اخذ رای برای بیش از دو میلیون رای‌دهنده تعبیه شده بود اما در این میان مساله کرکوک که حساسیت زیادی روی آن وجود دارد و احتمال بالا گرفتن درگیری‌ها در آنجا بیشتر بود شاهد استقرار نیروهای گسترده پیشمرگ بود. نیروهای زیادی از پیشمرگ‌ها از اربیل عازم کرکوک شده‌ بودند تا از مراکز اخذ رای و نیز شهروندان محافظت کنند .سومریه‌نیوز دیروز گزارش داد، این نیروها مجهز به سلاح سبک و سنگین هستند.
آن‌گونه که رسانه‌های محلی و بین‌المللی گزارش دادند نتایج اولیه همه‌پرسی ۲۴ ساعت بعد از برگزاری آن، یعنی امروز اعلام می‌شود.دیروز همه حرف‌ها این بود که اکثر کردها اطمینان دارند که به استقلال دست می‌یابند و به این ترتیب کردها پیمان لوزان مصوب سال ۱۹۲۳ که آن‌ها را از داشتن کشوری مستقل منع کرده، زیر پا گذاشته‌اند.
دیروز حتی شورای ملی جنبش تغییر (گوران) در کردستان عراق که از مخالفان برگزاری همه‌پرسی بود شرکت در همه‌پرسی را به عهده طرفداران این جنبش گذاشت. ظاهرا شورای ملی جنبش به این مساله رای داد که طرفداران این جنبش مخیر هستند در این همه‌پرسی شرکت کنند .در همین حال اما حسن توران، یکی از رهبران جبهه ترکمانی، بازگشایی مراکز اخذ رای در مناطق و مدارس ترکمانی در کرکوک را اقدامی تحریک‌آمیز دانسته بود و تاکید کرده بود که ساکنان استان نباید در همه‌پرسی شرکت کنند.
این‌ها همه در حالی بود که کشورهای مجاور نظیر ایران و ترکیه نیز نسبت به برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق ابراز نگرانی کرده و تدابیری را برای تعامل با آن اندیشیده‌ و هر یک گفته‌اند که به نوعی به این همه‌پرسی پاسخ خواهند داد. از اولین اقدامات در این زمینه اعلام بستن مرزهای هوایی ایران به روی کردستان عراق بود. بعد از آن شورای امنیت ملی ترکیه نیز گویا روز یکشنبه اعلام کرد مرزهای هوایی خود را به روی هواپیماهایی که از اقلیم کردستان می‌آیند یا به آنجا پرواز دارند، خواهد بست. در این راستا فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق، آخرین تلاش خود را کرده و گفته بود: برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق اقدامی یک‌جانبه است و رهبران سیاسی بغداد و اربیل باید از تنش اجتناب
کنند.
به گفته آقای معصوم در برابر این اقدام یک‌جانبه باید بر اساس قانون اساسی عمل کرده و کشور و مردم را خطرات جدی دور کنیم. از رهبران بغداد و اربیل می‌خواهم فورا به مذاکره بازگردند و توافق را در اولویت قرار دهند .این مقام عراقی تصریح کرده بود: به عنوان رئیس‌جمهوری عراق به تلاش‌ها برای تعجیل در ازسرگیری مذاکرات بین دو طرف ادامه خواهم داد تا به راه‌حل‌هایی برای عبور از این بحران حساس و منع سوء استفاده تروریست‌ها از آن برسیم. همه باید از دستاوردهای ارتش عراق در مبارزه با تروریسم پاسداری کنند.
با این وصف از امروز باید منتظر بازتاب‌های برگزاری این همه‌پرسی در خاورمیانه بود؛همه‌پرسی‌ای که هرچه تلاش شد تا لغو یا تعلیق شود، سرانجام با عزم کردهای عراق برگزار شد.
اردوغان: جلوی صادرات نفت اقلیم کردستان عراق را می‌گیریم
یک شب ناگهان می‌آییم!
رییس‌جمهور ترکیه روزگذشته در واکنش به همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، ضمن تاکید بر غیرقانونی بودن این همه‌پرسی، تهدید کرد کشورش اجازه انتقال نفت کردستان عراق از خاک ترکیه را نمی‌دهد. به گزارش شبکه اسکای نیوز، رجیب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی در استانبول خاطرنشان کرد: همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق غیرقانونی است و ترکیه آن را غیرمشروع می‌داند و به هیچ وجه آن را به رسمیت نخواهد شناخت. از نظر ما وحدت و تمامیت ارضی عراق بسیار مهم است. اردوغان همچنین از آمادگی کشورش برای اعمال تحریم‌ها علیه کردستان عراق به عنوان اقدامی تنبیهی در پاسخ به این همه‌پرسی خبر داد و گفت: می‌خواهم بدانید ترکیه در سطح سیاسی، تجاری و امنیتی هر اقدامی لازم باشد اتخاذ خواهد کرد. همین حالا هم نیروهای نظامی ما در مرزهای شمال عراق مستقر هستند. ایران هم هر آنچه لازم باشد انجام می‌دهد. نیروهای هوایی ترکیه در حال حاضر در آماده‌باش کامل هستند. رییس‌جمهور ترکیه همچنین با اعلام تشدید تحریم‌ها علیه اقلیم کردستان در آینده اعلام کرد که کشورش مرزهای خود با اقلیم کردستان عراق را به طور کامل می‌بندد. وی گفت: آنکارا هرگز اجازه ادامه صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق اراضی‌اش را نمی‌دهد و امکان مداخله نظامی نیز وجود دارد. اردوغان تصریح کرد: بعد از یک روز می‌بینیم که اقلیم کردستان به کجا نفت می‌فروشد؟ قدرت دست ماست و وقتی مرزهایمان را ببندیم این مساله پایان می‌یابد. عراق به عنوان یک کشور نیازمند اتحاد است و تلاش‌ها برای تفرقه‌افکنی غیرقابل‌قبول است و ما در حال حاضر تنها به طرف عراقی اجازه عبور می‌دهیم و این هفته تدابیر دیگری را اتخاذ می‌کنیم و گذرگاه خابور را می‌بندیم. وی گفت: مسئولان کردستان عراق باید بدانند نباید بدون هماهنگی تصمیم‌های احساسی و هیجانی اتخاذ کنند. اسرائیل هم باید به حمایت‌های دیپلماتیکش از کردستان عراق پایان دهد. در زمان مناسب اقدامات بیشتری را اتخاذ خواهیم کرد چرا که این همه‌پرسی غیرقانونی است و قانون اساسی عراق هم آن را تایید نمی‌کند. رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: ما ۹۱۱ کیلومتر مرز با سوریه داریم. هرگز اجازه تاسیس چنین کشوری را در مرزهایمان نمی‌دهیم. همانطور که گفتم یک شب ناگهانی وارد می‌شویم. ما این کار را در عملیات سپر فرات در سوریه انجام دادیم. همه گزینه‌ها در عراق و سوریه برای ما روی میز است. ما گام‌های جدیدی برمی‌داریم ۲۰۰۰ کیلومتر مربع را از وجود داعش پاک کردیم و برای چنین کاری در عراق خویشتن‌داری نمی‌کنیم. رییس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: چنین تحولاتی خطری استراتژیک برای منطقه و ترکیه است. برای حفاظت از خود هر آنچه لازم باشد انجام می‌دهیم.
نخست‌وزیر اقلیم:
هدف ما از همه‌پرسی، کسب استقلال از راه دموکراتیک آن است
نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه اقدام‌ها و تهدیدهای حیدر العبادی علیه این اقلیم یادآور اقدام‌های صدام علیه کردهاست، تاکید کرد: هدف ما از همه‌پرسی دست یافتن به استقلال از راه مسالمت‌آمیز و دموکراتیک آن است. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق روز گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی همزمان با برگزاری رفراندوم جنجالی استقلال در این اقلیم که با واکنش‌های شدید داخلی و خارجی روبرو شده، گفت: این همه‌پرسی فقط تصمیم چند حزب کرد نیست بلکه خواسته همه ملت کرد است. ما تمایل داریم به استقلال از راه مسالمت‌آمیز و دموکراتیک به دور از خشونت دست یابیم. وی افزود: من به کسانی که اقلیم کردستان را تهدید می‌کنند، می‌گویم لازم نیست ما را از طریق فرودگاه‌ها و امثال آن تهدید کنید. ما تصمیم گرفتیم این همه‌پرسی را اجرا کنیم چراکه ملت کرد می‌خواهند از طریق این همه‌پرسی نظرشان درباره سرنوشت خود را اعلام کنند. وی با اشاره به تهدیدهای اخیر دولت مرکزی بغداد درباره برگزاری همه‌پرسی گفت: تهدیدهای حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق یادآور اقدامات صدام و حزب بعث علیه کردهاست؛ اقدام‌هایی که هدفش مجازات ملت کرد است. ما می‌خواهیم از طریق مذاکرات جدی با بغداد به سمت استقلال برویم. کاری که ما می‌کنیم یک روند دموکراتیک است. بارزانی همچنین درباره نگرانی‌های ترکیه نیز گفت: هدف ما تهدید امنیت ملی ترکیه نیست. به ترکیه می‌گویم دوستی بهتر از کردستان نخواهی داشت. ما از دهه ۹۰ قرن بیستم روابط خوبی با ترکیه داشته‌ایم، امیدواریم ترکیه دلایل ما برای برگزاری همه‌پرسی را درک کند و اقدامات آتی این کشور روابط ما را مخدوش نکند. ما امروز و در آینده‌های دور تلاش می‌کنیم بهترین روابط را با ترکیه در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و دیگر عرصه‌ها داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: ملت کردستان عراق در گذر سال‌ها اثبات کرده عامل ثبات و امنیت در منطقه است. من تاکید می‌کنم کردها حق برگزاری چنین همه‌پرسی را دارند و ما به عنوان یک ملت در جهان خواهان رسیدن به استقلال هستیم. وی گفت: ما اقدامات درباره تعلیق پرواز هواپیماها به سمت کردستان تصمیم‌هایی را اتخاذ خواهیم کرد و از رهبران ترکیه خواسته‌ایم مقدمات سفری را برای ما جهت توضیح دلایل‌مان برای برگزاری این همه‌پرسی فراهم کنند. برگزاری این همه‌پرسی ابدا به معنای این نیست که ما از روز سه شنبه ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۷ رسما از عراق جدا می‌شویم بلکه باید بگویم سیاست‌های اشتباه دولت بغداد باعث این اقدام شد.
سایر اخبار این روزنامه
توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد مغایر با قانون اساسی است پوران درخشنده در گفت و گو با «همدلی» از فیلم زیرسقف دودی و بحران اجتماعی طلاق عاطفی گفت همه‌پرسی کردستان عراق با مشارکت بالا انجام شد سرانجام؛ رفراندوم کردی نخستین نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد با رونمایی از برنامه چهارساله وزارت متبوعش برگزار شد یک خبر برای کسانی که می‌خواهند ازدواج کنند سامانه وام ازدواج باز شد رفتار بازیگر سرشناس در همایش «صدای آب» حاشیه‌ساز شد! آقای کیانیان !شما به کارشناس می‌گویید دهانش را ببندد؟ همدلی رویکرد اقتصادی اروپا بعد از سخنان تند ترامپ در سازمان ملل را بررسی کرد چطور کشورهای فقیر، کشورهای غنی را توسعه می‌دهند ولی الله شجاع‌پوریان چالش‌ها و فرصت‌های توریسم در ایران رییس قوه قضاییه: اظهارات ترامپ از یک سیاستمدار تازه‌کار بعید نبود واکنش ظریف به تمدید قانون اعمال محدودیت برای سفر اتباع ایرانی به آمریکا تهرانی‌ها دختر می‌خواهند