تمام‌قد در برابر استقلال اقلیم کردستان

نادر کریمی‌جونی- در حالی که همه چیز برای برگزاری همه‌پرسی استقلال عراق آماده شده و انتظار می‌رود این همه‌پرسی امروز در شمال عراق برگزار شود، همسایگان عراق و حتی دولت مرکزی این کشور از نتایج احتمالی این همه‌پرسی بیمناک هستند و نمی‌دانند که در صورت جدی شدن جدایی جغرافیای کردستان از عراق، با این کشور نوظهور باید چگونه برخورد کنند. در واقع وجود کشوری به نام کردستان، کردهای ساکن کشورهای اطراف عراق را به جدایی و تلاش برای تشکیل و تاسیس کشوری یکپارچه تحریک خواهد کرد. دقیقا به همین دلیل است که کشورهای اطراف عراق از برگزاری این همه‌پرسی نگران هستند. همین نگرانی به مراتب در مورد دولت مرکزی عراق بیشتر است و بغداد می‌داند که در آینده‌ای نه‌چندان دور بخشی از خاک تحت فرمانش را از دست خواهد داد و کسانی که تا همین امروز باید از بغداد فرمان‌بری می‌کردند، خود را هم‌اندازه و هم‌ارز مقامات بغداد خواهند دانست. علاوه بر همه اینها تردیدی نیست که اعراب نیز از دست رفتن بخش مهمی از خاک عراق را تحمل نمی‌کنند و برای حفظ یکپارچگی عراق حاضرند هزینه‌هایی را نیز بپردازند.
هراس همسایگان عراق از جدایی کردستان و استقلال این بخش شمالی عراق البته در گفتار و موضع‌گیری خاتمه نیافته و وارد فاز تهدید نیز شده است. به عنوان مثال آنکارا از هم‌اکنون تصریح کرده که کشوری به نام کردستان را به رسمیت نمی‌شناسد و تمام روابط تجاری خود را با اقلیم کردستان در صورت جدایی از عراق معلق خواهد کرد. در ایران نیز اگرچه ابتدا موضع‌گیری تندی درباره استقلال کردستان شد اما هیچ اقدام عملی در این‌باره انجام نشد و تنها دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد که در صورت جدایی، توافق‌های امنیتی با کردستان لغو خواهد شد. با این حال رزمایش سپاه در منطقه مرزی با اقلیم کردستان و همزمانی آن با برگزاری این رفراندوم، کارشناسان و ناظران مسایل خاورمیانه را به این باور رسانده که بخشی از هدف برپایی این رزمایش، هشدار به دست‌اندرکاران و دولتمردان اقلیم کردستان درخصوص تلاش برای اعلام استقلال و جدایی از عراق است.
گام دوم ایران برای نشان دادن عملی نگرانی خود، بستن پروازها از مبدا یا به مقصد کردستان عراق است. قطع ارتباط هوایی اقلیم با ایران اگرچه ممکن است چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ اجتماعی چندان قابل توجه نباشد اما این اقدام به لحاظ سیاسی بسیار بااهمیت است چراکه تحریم هوایی اقلیم کردستان از سوی ایران، الگویی برای فراگیر ساختن این تمهید در منطقه خاورمیانه است و این احتمال وجود دارد که جز اسراییل که از جدایی کردستان حمایت رسمی کرده، هواپیماهای اقلیم کردستان نتوانند به هیچ کشوری در خاورمیانه پرواز کنند.
البته در ایران گروهی هستند که معتقدند تهران باید خودش را از سبد اعراب بیرون آورد و از آنجا که کردها از اصیل‌ترین اقوام نژاد آریایی هستند، ایرانیان نیز باید از استقلال آنها دفاع کنند. این عده می‌گویند سابقه تاریخی کردها نشان‌دهنده آن است که این قوم نه فقط هیچ‌گاه در مورد سرزمین پدری- ایران- دشمنی نکرده بلکه همواره به تحکیم اقوام آریایی از جمله ایران پرداخته‌اند. این عده نتیجه می‌گیرند که ایران چه حاکمیت و چه شهروندان باید یکپارچه و تمام‌قد از استقلال کردستان حمایت کند و در صورت تشکیل دولتی به نام کردستان، ایران باید جزو نخستین کشورهایی باشد که کشور کردستان را به رسمیت می‌شناسد و با آن رابطه برقرار می‌کند.
اما این طرفداران جدایی کردستان از عراق توضیح نمی‌دهند که در صورت تمایل برخی شهروندان ایرانی کرد برای پیوستن به اقلیم کردستان، آیا در صورت متاثر شدن کردهای ایرانی و تاسیس یک حکومت فراگیر کردستان که بخشی از خاک ایران را هم دربر گیرد، آیا باید باز هم از استقلال اقلیم کردستان حمایت کرد؟
سایر اخبار این روزنامه
کتاب‌های درسی ما دانش‌آموز را برای دیروز تربیت می‌کنند شجریان 77 ساله شد؛ برندهای ملی همچنان دست‌و پا می‌زنند؛ شرط تداوم رونق بورس هکرها در کمین سرقت بسته‌های شبکه؛ سکوت دولت در مورد پیشنهاد تسهیل شرایط دریافت وام مسکن؛ محرومیت پرسپولیس از نقل و انتقالات و چهار ماه دوری طارمی از میادین؛ ما همه گناهکاریم! تاسف برای ژاپنی‌ها! بانکداری احمدی‌نژادی! هرج و مرج بازار به دنبال حذف برچسب قیمت کالا؛ انتخابات پارلمانی آلمان تاریخ‌ساز می‌شود؛ تزریق سرمایه به بخش تولید واکاوی دوباره یک معضل اجتماعی؛ آقای روحانی کاش این را هم گفته بودید! زاویه اتحادیه اروپا با آلمان پس از انتخابات جنگ‌سالار پشت سر خزانه‌دار معاون اول رییس‌جمهور در گشایش نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست اعلام کرد؛ مطهری:بر اساس قانون اساسی حق اعتراض برای همه محفوظ است رونمایی از جدیدترین راهکار دولت برای کاهش بیکاری؛ ورود انبوه‌سازان به بافت‌ فرسوده در ابهام؛ مشاور اقتصادی رییس‌جمهور در جمع فعالان بخش خصوصی انتقاد کرد: آمار تکان‌دهنده کودک‌آزاری از سوی رییس اورژانس اجتماعی؛ بررسی برنامه های روز جهانی گردشگری؛ قرائت «گزارش ملی بررسی پلاسکو» در شورای شهر؛ دم همتون گرم! خدا می‌رسونه! صورت‌های مالی شفاف می شود شرکت «ایرانی- چینی» در راه بورس اپراتورهای فضای مجازی فقط امکانات مالی و بانکی می دهند؛ دلایل مخالفت ایران رییس اقلیم کردستان با تاکید بر برگزاری رفراندوم: دلایل مخالفت ایران تمام‌قد در برابر استقلال اقلیم کردستان اولین گام برای مبارزه با فساد مالی اولین گام برای مبارزه با فساد مالی اولین گام برای مبارزه با فساد مالی اولین گام برای مبارزه با فساد مالی