مطهری:بر اساس قانون اساسی حق اعتراض برای همه محفوظ است

گروه سیاسی- نخستین نشست علنی مجلس شورای اسلامی پس از سه هفته تعطیلات تابستانی به ریاست علی لاریجانی آغاز به کار کرد‌. همه‌پرسی اقلیم کردستان موضوعی بود که نمایندگان کرد و غیر‌کرد در تذکر و نطق خود به آن پرداختند. همچنین دیروز در صحن علنی مجلس درخصوص کارگران آذرآب و هپکو حاشیه‌هایی ایجاد شد، حاشیه‌هایی که با واکنش علیرضا محجوب نسبت به این موضوع همراه بود. گفتنی است کارگران هپکو و آذر‌آب اراک شش ماه حقوق معوق دارند و با وجود فرا رسیدن مهرماه و سال تحصیلی فرزندان کارگران و لزوم پرداخت هزینه‌های مرتبط، کارفرمایان حقوق معوق آنان را پرداخت نکرده بودند. این کارگران روز 28 شهریور تجمعی اعتراضی به این موضوع داشتند که با برخورد نیروهای امنیتی و پلیس ضدشورش روبه‌رو شد.
علی لاریجانی در ابتدای نشست علنی مجلس با اشاره به سخنرانی اخیر رییس‌جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: لازم است از سخنان روشنگرانه و صریح رییس‌جمهور محترم در سازمان ملل که پاسخ درخوری به سخنان وهم‌آلود و پوچ رییس‌جمهور آمریکا بود، تشکر کنم. آقای ترامپ نفهمید و به نظر می‌رسد با سطح فکر او نخواهد فهمید که دنیا تغییر کرده و ملت‌ها بیدار شده‌اند و به‌خوبی دریافته‌اند که ایران پس از انقلاب، با وجود همه دسیسه‌های غرب و شرق با اتکا به مجاهدت ملت توانست اهداف انقلابی خود را محقق کند و کشوری که زمانی انگشت‌نمای ژاندارمی آمریکا در منطقه بود، به ملتی سرافراز با آرمان‌های آزادیخواهانه بدل شد و این حادثه مهم را سایر ملل مشاهده و آن ‌را درک کردند‌ بنابر‌این نوعی هوشیاری و بیداری سیاسی در ملل اسلامی به‌وجود آمده است که با لاف‌زنی‌های توخالی امثال ترامپ تغییر نمی‌کند. رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: آقای ترامپ حکومت ایران را دیکتاتوری خوانده و آرزو کرده یک‌بار دیگر شرایط عوض شود و مردم ایران خوشحال و در رفاه باشند. قاعدتا مقصودشان تکرار حکومت دست‌نشانده آمریکاست تا بار دیگر مردم را خوشحال کند. آقای ترامپ، ملت ایران حدود ۴۰ سال است که با خوشحالی و استواری حکومت دست‌نشانده شما را نابود و دموکراسی را جایگزین آن کرده‌اند. شما ظاهرا نیم‌قرن از حوادث دنیا عقب هستید.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: ایشان ادعا کردند ایران دارای پوشش کاذب دموکراسی است. آیا ایران پوشش کاذب دموکراسی دارد یا در انتخابات اخیر آمریکا که اگر معیار، رای واقعی مردم بود، شما رای لازم را کسب نمی‌کردید. کدام کشور پوشش کاذب دموکراسی دارد؟!‌
وی همچنین در واکنش به اظهارات اخیر ترامپ درباره برجام اعلام کرد: ایشان سخن همیشگی خود را تکرار کرد که توافق هسته‌ای با ایران برای ایالات متحده آمریکا خجالت‌آور است. فکر نمی‌کنم حرف آخر را در این باره شنیده باشید. اینکه برای شما خجالت‌آور است یا نیست، به ما ربطی ندارد. این یک معاهده بین‌المللی است که شورای امنیت آن ‌را تایید کرده است و آمریکا به انحای مختلف نسبت به آن بدعهدی کرد و می‌دانید ملت ایران با حوصله و تدبیر عمل می‌کند. رییس قوه مقننه تصریح کرد: البته فکر نمی‌کنیم شما حرف آخر ما را شنیده باشید که ممکن است با شرایط غیرقابل باور و غیرقابل بازگشت مواجه شوید. نماینده اصولگرای قم در مجلس اعلام کرد: جدای از اینها، ادبیات موهن ایشان که در تراز شغل کاباره‌داری اوست، آن هم در سازمان ملل که برای ایجاد صلح تاسیس شده است، همراه با اطلاعات غلط و سرهم‌بندی شده، افول جایگاه آمریکا را نشان می‌دهد.رییس قوه مقننه همچنین به موضوع همه‌پرسی در اقلیم کردستان پرداخت و یادآور شد: لازم است دوستان ما در اقلیم کردستان مراقب باشند با احساسات وارد میدانی نشوند که آرامش و امنیت عراق را بر هم بزند. مردم عراق پس از سال‌ها تحمل دیکتاتوری سفاکانه صدام و پس از دخالت نظامی سبعانه آمریکا، نظامی دموکراتیک ایجاد کردند. گرچه از ابتدای دوره جدید کشورهایی با ایجاد درگیری‌های تروریستی، مشکلاتی را برای آنها ایجاد کردند اما ملت رشید عراق توانستند از همه این مشکلات خارج شوند.


وی تصریح کرد: کسانی که این فکر را در اقلیم القا‌ کرده‌اند، پایه‌گذار ماجراجویی جدیدی برای ملت عراق می‌شوند که سال‌ها آنها را درگیر کشمکش می‌کنند که نتیجه آن عقب‌افتادگی آنهاست. در سخت‌ترین شرایط نظیر بحران تروریستی داعش به کمک عراق و اقلیم کردستان پرداختیم اما نمی‌توانیم خطرات جدید را برای ملت عراق نادیده بگیریم.
در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی طرح استفساریه تبصره یک ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را با اکثریت آرا تصویب کردند. طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی روسای قوا از شمول به‌کارگیری در مشاغل بعد از بازنشستگی خارج شدند. در این طرح استفساریه، تاکید شده که بازنشستگانی که به‌واسطه انتصاب یا انتخاب در یکی از سمت‌های مذکور در ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنها به‌کارگیری می‌شوند، از شمول ممنوعیت این قانون مستثنی هستند و هر سمتی در زمان بازنشستگی یا قبل از آن داشتند ملاک نیست. علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران، با انتقاد به شیوه برخورد با کارگران این دو کارخانه، گفت: نحوه برخورد در محیط کار با این کارگران محل رسیدگی و توجه است. حقوق کارگران از مجلس،‌ رییس‌جمهور و نیروی انتظامی را مطالبه دارم. او صحبت‌های خود را با این پرسش که «کارگران حق ندارند مشکلات خود را بگویند؟»، تکمیل کرد و گفت: در قانون کار و قانون برنامه به حق اعتراض اشاره شده است. خواهشم از مراجع اساسی این است که توجه داشته باشند و حقوق کارگران را محترم بشمارند. با توجه به اینکه ما کارمان این است که قانون را اجرا کنیم، باید بگویم که به آزادی کارگران اهانت شده است. علی مطهری که ریاست مجلس را برعهده داشت، مهر تایید بر صحبت‌های محجوب زد و در پاسخ به این تذکر گفت: همانطور که شما گفتید براساس قانون اساسی حق اعتراض، نه تنها برای کارگران بلکه برای همه مردم محفوظ است، مشروط به اینکه این اعتراضات به صورت مسلحانه یا در مقابل با احکام اسلام نباشد. در غیراین صورت، هیچ کس حق جلوگیری از اعتراض ندارد.
مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس در تذکری در جلسه علنی مجلس گفت: انتظار داشتیم با آغاز سال تحصیلی دو وزیر وزارتخانه علوم و نیرو معرفی شود. حقیقتا سرپرست‌های این وزارتخانه‌ها نمی‌توانند کاری کنند و کشور را در دو عرصه مهم علمی و نیرو معطل گذاشته‌ایم. وی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به موضوع اقلیم کردستان پرداخت و گفت: «به عنوان رییس فراکسیون دیپلماسی حرف من این است که آقای بارزانی به صحبت‌های حکومت و پارلمان عراق که به ایشان نصیحت می‌کنند توجه کنند و از این همه‌پرسی که فقط امثال اسراییل از آن حمایت می‌کنند، دست بردارند.
مطهری در پاسخ به بخش اول تذکر کواکبیان توضیح داد: در مورد وزارت نیرو می‌دانید که دولت سه ماه را فرصت دارد اما در مورد وزارت علوم مهلت دولت تمام شده است و باید در اسرع وقت وزیر را معرفی کنند. محمد قسیم عثمانی، نماینده کرد مجلس دهم نیز در تذکری با اشاره به همه‌پرسی اقلیم کردستان تاکید کرد: مواضع مردم کُرد، همان موضع رسمی و شفاف جمهوری اسلامی در مورد قضایای اخیر عراق است و آن را نقشه شوم اسراییل و آمریکا می‌دانیم. اصغر مسعودی نماینده ترک‌زبان مجلس نیز در صحبت‌های خود به موضوع کردنشین‌های عراق اشاره داشت: توطئه تجزیه عراق بعد از شکست تکفیری‌ها در حال شکل‌گیری است، همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق مایه بی‌ثباتی است. بارزانی‌ها متزلزل خواهند شد و دنیا بدانند اقوام کرد ایران هیچ‌گاه خود را از ایران بزرگ جدا ندانسته‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
کتاب‌های درسی ما دانش‌آموز را برای دیروز تربیت می‌کنند شجریان 77 ساله شد؛ برندهای ملی همچنان دست‌و پا می‌زنند؛ شرط تداوم رونق بورس هکرها در کمین سرقت بسته‌های شبکه؛ سکوت دولت در مورد پیشنهاد تسهیل شرایط دریافت وام مسکن؛ محرومیت پرسپولیس از نقل و انتقالات و چهار ماه دوری طارمی از میادین؛ ما همه گناهکاریم! تاسف برای ژاپنی‌ها! بانکداری احمدی‌نژادی! هرج و مرج بازار به دنبال حذف برچسب قیمت کالا؛ انتخابات پارلمانی آلمان تاریخ‌ساز می‌شود؛ تزریق سرمایه به بخش تولید واکاوی دوباره یک معضل اجتماعی؛ آقای روحانی کاش این را هم گفته بودید! زاویه اتحادیه اروپا با آلمان پس از انتخابات جنگ‌سالار پشت سر خزانه‌دار معاون اول رییس‌جمهور در گشایش نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست اعلام کرد؛ مطهری:بر اساس قانون اساسی حق اعتراض برای همه محفوظ است رونمایی از جدیدترین راهکار دولت برای کاهش بیکاری؛ ورود انبوه‌سازان به بافت‌ فرسوده در ابهام؛ مشاور اقتصادی رییس‌جمهور در جمع فعالان بخش خصوصی انتقاد کرد: آمار تکان‌دهنده کودک‌آزاری از سوی رییس اورژانس اجتماعی؛ بررسی برنامه های روز جهانی گردشگری؛ قرائت «گزارش ملی بررسی پلاسکو» در شورای شهر؛ دم همتون گرم! خدا می‌رسونه! صورت‌های مالی شفاف می شود شرکت «ایرانی- چینی» در راه بورس اپراتورهای فضای مجازی فقط امکانات مالی و بانکی می دهند؛ دلایل مخالفت ایران رییس اقلیم کردستان با تاکید بر برگزاری رفراندوم: دلایل مخالفت ایران تمام‌قد در برابر استقلال اقلیم کردستان اولین گام برای مبارزه با فساد مالی اولین گام برای مبارزه با فساد مالی اولین گام برای مبارزه با فساد مالی اولین گام برای مبارزه با فساد مالی