معاون اول رییس‌جمهور در گشایش نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست اعلام کرد؛

گروه انرژی- با وجود روند رو به توسعه صنعت پتروشیمی در کشور، توسعه صنایع تکمیلی و تکمیل زنجیره ارزش متناسب با توسعه بخش بالادستی این صنعت ارزش‌آفرین پیش نرفته است، از این‌رو توجه به توسعه متوازن صنعت پتروشیمی هدفی که در ادامه مسیر توسعه باید به آن توجه داشت؛ از این‌رو نمایشگاه ایران‌پلاست بهترین فرصت برای ارائه توانمندی‌ها و دستاوردهای صنعت پتروشیمی کشور و رایزنی برای جذب سرمایه‌های جدید و همچنین انتقال دانش فنی روزآمد جهان است.
در همین حال یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست روز گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، بیژن زنگنه وزیر نفت، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران ارشد صنعت پتروشیمی و فعالان این صنعت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به‌طور رسمی آغاز به کار کرد‌.
اسحاق جهانگیری در افتتاحیه یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست ۲۰۱۷ اظهارکرد: یکی از اصلی‌ترین رشته‌های صنعتی ایران، صنعت پتروشیمی است‌ که صنعتی پویا، توجیه‌پذیر و از هر جهت با سیاست‌های داخلی ایران سازگار است‌.
معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه اولویت دولت به‌صورت ویژه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت پتروشیمی است، گفت: در دوران بعد از برجام حدود ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده است‌.


وی افزود: پتروشیمی صنعتی دانش‌بنیان و مردمی است که قادر است در فضای بین‌المللی حضور داشته باشد بنابراین در این زمینه وزارت نفت برنامه‌های خوبی را تهیه کرده است‌.
معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: صنایع پایین‌دستی حتما با حمایت وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به سرعت توسعه پیدا کند‌.
جهانگیری همچنین گفت: یکی از اولویت‌های دولت به‌صورت ویژه برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، بخش صنعت پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی آن است‌.
وی یادآور شد: از اول دولت یازدهم تا شهریور سال ۹۶، ۱۹ میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار طرح سرمایه‌گذاری مستقیم در وزارت امور اقتصادی و دارایی تحت حمایت قانون سرمایه‌گذاری خارجی کشور به تصویب رسید‌.
وی اظهارکرد: بیش از ۱۱میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار آن جذب شده و در واقع تبدیل به کارخانه و صنعت در کشور شده است‌.
معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: در دوران بعد از برجام حدود ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده است‌.
جهانگیری در ادامه به موضوع سخنرانی ترامپ رییس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: در مقطع خاصی از جهان قرار گرفته‌ایم، هفته گذشته تصویری از جهان در مجمع عمومی سازمان ملل به نمایش گذشته شد‌. در یک طرف تمایل جنگ‌طلبانه‌ای بود که ترامپ و نتانیاهو به نمایش گذاشتند و آن را نمایندگی می‌کردند و به نظر می‌آمد به دنبال ایجاد هراسی باشند برای تجارت اسلحه و سلطه بر جهان‌.
معاون اول رییس‌جمهور افزود: در طرف دیگر کشورهای مستقلی بودند که به رای ملت و خودشان پایبند بودند ومی خواستند روی پای خودشان بایستند‌.
جهانگیری اضافه کرد: سخنان سنجیده دکتر روحانی را همگان شنیدید که پیامش این بود که ایران به دنبال تنش‌زدایی است، ایران به قوانین و مقررات بین‌المللی پایبند است، به دنبال جهانی عاری از خشونت و افراط‌گرایی و تروریسم است و سابقه عمل ایران در این سال‌ها به خوبی به نمایش گذاشته شده است‌.
وی گفت: لازمه زندگی در جهان پرمخاطره‌ای که در آن قرار گرفته‌ایم همان‌طور که رهبری تاکید کردند، توانمند کردن کشور و جامعه از نظر علمی، تکنولوژی، صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است‌. جهانگیری تاکید کرد: نیازمند عزم ملی برای نوسازی نگرش‌ها و نهادها در جهت توانمندی شهروندان‌مان هستیم، البته در این مسیر نوسازی با چالش‌ها و فرصت‌هایی روبه‌رو هستیم‌.
وی با بیان اینکه سیاست‌های مورد نیاز برای توانمندسازی جامعه و کشور مورد اجماع همه است، گفت: امروز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد اجماع همه است، قوای سه‌گانه، بخش خصوصی و دولتی هماهنگ هستند‌. معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: امروز در مقطعی قرار گرفته‌ایم که اقتصاد با توجه به نقدها و تنگ‌نظری‌هایی که داریم در مسیر صحیح قرار گرفته است‌.
جهانگیری با اشاره به فعالیت‌های مهم وزارت نفت افزود: صنعت نفت ایران اکنون آماده امضای قراردادهای جدید نفتی است و این بهترین فرصت برای شرکت‌های نفت و گاز جهان برای مشارکت در توسعه میدان‌های نفت و گاز ایران محسوب می‌شود‌.
وی تاکید کرد: قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با کنسرسیومی به رهبری توتال نخستین قرارداد بود، امیدواریم بقیه قراردادها هم امضا شود‌.
معاون اول رییس‌جمهور گفت: وزارت نفت افق‌های روشنی در زمینه توسعه صنایع نفت و گاز کشور و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها برای آینده کشور ترسیم کرده است‌.
وی با بیان اینکه «برنامه‌های بسیاری برای بهینه‌سازی در حوزه انرژی داریم»، اعلام کرد: در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، استفاده بیشتر از حمل‌ونقل و جابه‌جایی بار از طریق ریل و بخش ساختمان‌سازی باید اقدام‌های زیادی انجام دهیم‌.
معاون اول رییس‌جمهور افزود: همه صنعتگران مطلع باشند که اولویت نخست ما جذب سرمایه خارجی، بخش خصوصی و واحدهای خصوصی است‌. فرصت‌های زیادی برای کشور پیش آمده است که باید از آنها استفاده کنیم‌. به توان صنعتگران کشور و نیروی کار ایران اعتماد داریم، آنها می‌توانند چرخ توسعه ایران را به حرکت درآورند‌.
جهانگیری تصریح کرد: اکنون در حال همکاری با دنیا هستیم اما در شرایطی که آمریکا و قدرت‌های جهانی به فکر محدود کردن باشند، قادر خواهیم بود از توانمندی‌های داخلی استفاده کنیم‌.
وزیر نفت نیز از افتتاح طرح‌های پتروشیمی‌ کاوه، فاز سوم پتروشیمی پردیس و بوشهر تا پایان امسال خبر داد و گفت: باید از حضور سرمایه‌‌گذاران خارجی برای بالابردن ارزش افزوده، دستیابی به فناوری‌های نو و تولید محصولات باارزش‌تر استفاده و از تولید محصولات کم‌ارزش دوری کنیم‌. بیژن زنگنه با بیان اینکه در دوره دهم این رویداد جهانی نوید افتتاح چند طرح پتروشیمی را داده بودم، گفت: خوشبختانه در سال ۹۵ و ابتدای امسال چند طرح به بهره‌برداری رسید که ظرفیت عظیمی را به این صنعت اضافه کرد‌.
به گفته وی، پتروشیمی‌های لرستان، ارومیه، مهاباد، مرودشت، کارون، فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید، کردستان، مروارید، فاز دوم پتروشیمی کاویان، انتخاب و تخت جمشید عسلویه از جمله طرح‌هایی بودند که در سال ۹۵ و ابتدای امسال به بهره‌برداری رسیدند‌.
وزیر نفت یادآور شد: در سال ۹۵ سه واحد پلی‌اتیلنی خط لوله اتیلن غرب با مجموع ظرفیت یک میلیون تن افتتاح شد‌.
زنگنه با اشاره به اینکه پتروشیمی‌های کاوه، فاز سوم پتروشیمی پردیس و بوشهر در سال ۹۶ افتتاح می‌شوند، اظهار کرد: بهره‌برداری از این طرح‌ها، ادامه حرکت در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی است‌.
وی با بیان اینکه به برکت خوراک فراوان و ارزان برای مجتمع‌های پتروشیمی، طرح های در حال اجرا پیشرفت بسیار خوبی دارند، ادامه داد: فاینانس بیشتر این طرح‌ها از صندوق توسعه ملی یا از دیگر کشورها تامین می‌شود؛ بیشتر سرمایه‌گذاران در بخش بالادست پتروشیمی از بخش نیمه‌دولتی بوده‌اند‌.
علاقه‌مندی شرکت‌های خارجی
وزیر نفت به علاقه بسیار زیاد سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در طرح‌های پتروشیمی اشاره و تصریح کرد: این فرصت بسیار بزرگی برای بالابردن ارزش افزوده، دستیابی به فناوری‌های نو و تولید محصول با ارزش بالاتر است. امیدواریم ما از تولید محصولات با ارزش پایین دوری کنیم‌.
زنگنه با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال و گام برداشتن در مسیر سیاست‌های کشور گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش پایین‌دست داریم که برای راه‌اندازی واحدهای جدید، وزارت صنایع باید به وزارت نفت کمک کند‌. وی نوسان‌های پیش‌بینی نشده کمیت عرضه و قیمت خوراک را یکی از مشکلات صنایع پایین دست پتروشیمی عنوان کرد و افزود: واحدهای پتروشیمی کوچک به تنهایی نمی‌توانند در این شرایط وضع خود را تنظیم کنند و باید با ایجاد اتحادیه و انجمن‌ها برای کمک به تولید مستمر محصولات به این واحدها کمک کرد‌.
وزیر نفت ضرورت مراجعه تولیدکنندگان کوچک به بورس و الزام تامین مواد اولیه از بورس را یکی از نگرانی‌های موجود دانست و ادامه داد: اصل بورس راهکار درستی است و بنده مذاکراتی با بورس داشته‌ام و در این باره به نتیجه رسیده‌ایم و امیدواریم این مشکل به‌زودی برطرف شود‌.
زنگنه صادرات و عرضه داخلی را از چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان بزرگ صنعت پتروشیمی دانست و اظهار کرد: قانون معافیت مالیاتی صادرات بیشتر از عرضه داخلی برای تولیدکنندگان بزرگ صنعت در گذشته وجود داشته و اکنون این مساله باید حل شود‌.
اختصاص دو هزار هکتار زمین برای توسعه صنایع میان‌دستی
وزیر نفت به تخصیص دو هزار هکتار زمین در شرق عسلویه برای توسعه صنایع میان‌دستی پتروشیمی اشاره کرد و گفت: مشاور این طرح برای ایجاد زیرساخت‌های لازم انتخاب شده است‌.
وی با اشاره به اینکه هرچه اقتصاد کشور فعال‌تر شود، واحدهای پتروشیمی نیز فعال‌تر می‌شوند، گفت: تقاضا برای محصولات پتروشیمی چه در داخل و چه در خارج از کشور باید وجود داشته باشد‌.
وزیر نفت با بیان اینکه پس از اجرایی شدن برجام شاهد افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی بودیم، تصریح کرد: حدود یک میلیون تن عرضه خوراک به واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی در داخل کشور افزایش یافته که این به معنای ایجاد اشتغال، تولید و ایجاد ثروت برای کشور است‌.
زنگنه با اشاره به اینکه در پنج سال آینده ارزش محصولات بالادست پتروشیمی به ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد، گفت: در بخش میان‌دست و پایین‌دست نیز باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه این صنعت، اشتغالزایی و ایجاد ارزش‌افزوده صورت گیرد‌.
تولید مواد اولیه پلیمری به ۱۲ میلیون تن می‌رسد
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز با بیان اینکه تولید مواد اولیه پلیمری در کشور حدود 5/7 میلیون تن در سال است، اظهار کرد: این رقم با برنامه‌ریزی‌های کلان انجام شده تا پایان برنامه ششم توسعه به ۱۲ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت‌.
مرضیه شاهدایی افزود: زمینه‌ توسعه صنعت پتروشیمی در ایران با وجود منابع عظیم هیدروکربوری در کشور با هدف تامین نیازهای صنایع داخلی و حضور در بازارهای بین‌المللی از سال‌ها قبل آغاز شده است به‌طوری‌که این صنعت با بیش از نیم قرن فعالیت چندین برنامه توسعه را اجرا کرده است‌.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اعمال تحریم‌ها علیه ایران اظهار کرد: با تشدید تحریم‌های ظالمانه رشد توسعه با کندی مواجه شد و با لغو تحریم‌های بین‌المللی و تغییر فضای حاکم بر کسب و کار کشور پس از برجام روند توسعه صنعت پتروشیمی کشور مجددا سرعت گرفت‌. شاهدایی با تاکید بر اینکه دوران پسابرجام دوران حیات مجدد صنعت پتروشیمی ایران بوده، تصریح کرد: این دوران موقعیت مناسبی را برای تکمیل زیرساخت‌ها و تامین الزامات مورد نیاز جهشی دیگر در توسعه صنعت پتروشیمی فراهم می‌کند‌. امید است این جهش موتور محرک تکمیل فرآیند توسعه صنعتی و اقتصادی کشور مخصوصا صنایع پایین‌دستی پتروشیمی باشد‌.
وی در ادامه با بیان اینکه مذاکرات و امضای تفاهمنامه با شرکت‌های معتبر بین‌المللی و همچنین ازسرگیری حضور در بازارهای جهانی و دسترسی به منابع مالی خارجی از مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی بعد از برجام است، اظهار کرد: با توجه به شرایط و گشایش‌های نسبی حاصل از اجرای برجام و ابراز علاقه سرمایه‌‌گذاران خارجی برای حضور در ایران و خصوصا در حوزه‌های مرتبط با صنعت پتروشیمی، لازم است همه مسوولان و دست‌اندرکاران صنعت با اتخاذ راهبردهای مناسب از این فرصت استفاده و زمینه ورود سرمایه‌های خارجی را چه به صورت مستقیم و چه به صورت تسهیلات فراهم کند‌.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اضافه کرد: هدف سرمایه‌گذاران خارجی در ایران عمدتا دستیابی به بازار، منابع طبیعی، ورود به بازار منطقه از طریق ایران، دسترسی به نیروی متخصص و استفاده از مشوق‌هاست که باید با پیش‌بینی‌های لازم در زمان عقد قرارداد و محبوب کردن قانون استفاده حداکثری از توانمندی داخل کشور ضمن اینکه سرمایه‌‌گذاران خارجی از مزایا برخوردار می‌شوند، زمینه‌ ارتقای جایگاه فنی و تکنولوژی سازندگان داخل در حوزه صنایع بالادستی و پایین‌دستی فراهم شود‌.
شاهدایی تاکید کرد: البته توسعه صنعت پایین‌دست و تکمیلی پتروشیمی نیازمند حمایت همه‌جانبه ارکان نظام و مخصوصا دولت است که از جمله آن می‌توان به اصلاح نظام تعرفه‌های گمرکی روی محصولات وارداتی مشابه محصولات داخلی یا اصلاح قوانین تشویقی برای فروش داخلی محصولات پتروشیمی مجتمع‌ها اشاره کرد‌.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران‌پلاست بیان کرد: برگزاری این نمایشگاه به‌عنوان یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های تخصصی صنعت پلاستیک منطقه می‌تواند ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این صنعت را برای جهانیان عرضه کند و صنعتگران ایرانی را نیز با دستاوردهای روز دنیا آشنا کند‌. از سوی دیگر این نمایشگاه فرصتی است برای ارائه دستاوردهای جدید صنعت پلاستیک و عرصه‌ای برای به نمایش گذاشتن نوآوری‌ها و دستاوردهای فناوری این صنعت‌. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه نمایشگاه ایران‌پلاست فرصتی برای توجه ملی به قابلیت‌ها و توانمندی‌های این صنعت است، تصریح کرد: انتظار می‌رود جامعه فعالان صنعت پلیمر ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از این فرصت برای تبیین فرصت‌ها، چالش‌ها، توانمندی‌ها و ارائه‌ راهکارها و رفع موانع استفاده کنند‌.
شاهدایی در ادامه با بیان اینکه تولید مواد اولیه پلیمری در کشور حدود 5/7 میلیون تن در سال است، گفت: با برنامه‌ریزی‌های کلان انجام شده تا پایان برنامه ششم توسعه این رقم به ۱۲ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت‌. همچنین در سال ۱۳۹۵ از ۱۶ میلیون تن محصول پتروشیمی عرضه‌شده به بازار داخلی کشور بالغ بر چهار میلیون تن انواع محصولات پلیمری در اختیار صنایع پایین‌دست قرار گرفت‌. در حال حاضر عمده‌ترین این محصولات پلی‌اتیلن‌ها و پلی‌پروپیلن است که بالغ بر ۶۰ درصد مصرف کشور را شامل می‌شود‌.
سایر اخبار این روزنامه
کتاب‌های درسی ما دانش‌آموز را برای دیروز تربیت می‌کنند شجریان 77 ساله شد؛ برندهای ملی همچنان دست‌و پا می‌زنند؛ شرط تداوم رونق بورس هکرها در کمین سرقت بسته‌های شبکه؛ سکوت دولت در مورد پیشنهاد تسهیل شرایط دریافت وام مسکن؛ محرومیت پرسپولیس از نقل و انتقالات و چهار ماه دوری طارمی از میادین؛ ما همه گناهکاریم! تاسف برای ژاپنی‌ها! بانکداری احمدی‌نژادی! هرج و مرج بازار به دنبال حذف برچسب قیمت کالا؛ انتخابات پارلمانی آلمان تاریخ‌ساز می‌شود؛ تزریق سرمایه به بخش تولید واکاوی دوباره یک معضل اجتماعی؛ آقای روحانی کاش این را هم گفته بودید! زاویه اتحادیه اروپا با آلمان پس از انتخابات جنگ‌سالار پشت سر خزانه‌دار معاون اول رییس‌جمهور در گشایش نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست اعلام کرد؛ مطهری:بر اساس قانون اساسی حق اعتراض برای همه محفوظ است رونمایی از جدیدترین راهکار دولت برای کاهش بیکاری؛ ورود انبوه‌سازان به بافت‌ فرسوده در ابهام؛ مشاور اقتصادی رییس‌جمهور در جمع فعالان بخش خصوصی انتقاد کرد: آمار تکان‌دهنده کودک‌آزاری از سوی رییس اورژانس اجتماعی؛ بررسی برنامه های روز جهانی گردشگری؛ قرائت «گزارش ملی بررسی پلاسکو» در شورای شهر؛ دم همتون گرم! خدا می‌رسونه! صورت‌های مالی شفاف می شود شرکت «ایرانی- چینی» در راه بورس اپراتورهای فضای مجازی فقط امکانات مالی و بانکی می دهند؛ دلایل مخالفت ایران رییس اقلیم کردستان با تاکید بر برگزاری رفراندوم: دلایل مخالفت ایران تمام‌قد در برابر استقلال اقلیم کردستان اولین گام برای مبارزه با فساد مالی اولین گام برای مبارزه با فساد مالی اولین گام برای مبارزه با فساد مالی اولین گام برای مبارزه با فساد مالی