انتخابات پارلمانی آلمان تاریخ‌ساز می‌شود؛

حزب آلترناتیو برای آلمان یا AfD به احتمال زیاد اولین حزب ملی‌گرای راست‌افراطی خواهد بود که بعد از جنگ جهانی دوم به پارلمان آلمان(بوندستاگ) راه
پیدا می‌کند.
این حزب یک سال قبل حزب محافظه‌کار صدراعظم آلمان را در انتخابات محلی تا رده سوم پایین آورد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که AfD در انتخابات پارلمانی امروز با کسب ۱۲ درصد آرا می‌تواند تا ۵۰ کرسی را در بوندستاگ (پارلمان آلمان) به دست آورد.
این حزب در سال ۲۰۱۳ به عنوان حزبی ضدیورو، واحد پول اروپایی تاسیس شد اما بعدا به حزبی تبدیل شد که با مخالفت با مهاجرت و ضدیت با اسلام شناخته می‌شد. AfD در حال حاضر در ۱۳ پارلمان محلی از ۱۶ ایالت آلمان نماینده دارد. حزب آلترناتیو برای آلمان واکنش‌های منفی به تصمیم خانم مرکل را برای پذیرش حدود ۹۰۰ هزار پناهجو در سال ۲۰۱۵ به نردبان ترقی خود تبدیل کرد.


بین این حزب و جنبش افراطی پاگیدا که هر هفته تظاهراتی در ضدیت با اسلامی کردن غرب برگزار می‌کرد، ارتباط‌هایی وجود داشت. AfD بعضی از شعارهای ضدسیستمی پاگیدا مانند رسانه‌های دروغگو را برای خود برگزید که یادآور آلمان نازی بود. این حزب پایگاهی بسیار قوی در مناطقی از آلمان شرقی سابقا کمونیست دارد. این در حالی است که تمرکز اصلی مهاجران و پناهجویان در آن مناطق نیست.
حزب آلترناتیو برای آلمان می‌گوید این کشور باید سیستم کنترل مرزی را از نو تعریف کند و مرزهای خارجی اروپا کاملا به روی مهاجران بسته شود. این موضع‌گیری با سیاست‌های حوزه شنگن- حوزه رفت‌وآمد آزاد در اروپا که بیشتر این قاره را پوشش می‌دهد و کنترل مرزی سختگیرانه‌ای در آن وجود ندارد- در تناقض است.
هدف از تاسیس AfD در اوایل سال ۲۰۱۳ در واقع مخالفت با کمک‌ مالی به کشورهای در حال ورشکستگی حوزه یورو و مقابله با ایده حفظ واحد پول اروپایی بود. از آن زمان این حزب با گردش بیشتر به راست، سیاست‌های ضدمهاجراتی و ضداسلامی تندتری را در پیش گرفته اما همچنان جایگزین کردن یورو با مارک آلمان (واحد پول قبلی) را جزو وعده‌های خود قرار داده است.
برند لوکه، اولین رهبر حزب، ریاست گروهی از اقتصاددان‌‌ها را برعهده داشت که با کمک مالی به یونان و کشورهای جنوب اروپا در زمان بحران مخالف بودند. آنها می‌گفتند مالیات‌دهندگان آلمانی نباید جور بدهی‌های هنگفت کشورهای ولخرج و بی‌مبالات حوزه یورو را بکشند.
لوکه در سال ۲۰۱۵ حزب آلترناتیو برای آلمان را به این دلیل که می‌گفت بیش از حد بیگانه‌ستیز شده، ترک کرد. خروج او اولین جنگ قدرت از چندین مورد منازعه داخلی در حزب را رقم زد. سیاست‌های ضدیوروی AfD با سیاست‌های دیگر گروه‌های راست‌افراطی اروپا مانند جبهه ملی فرانسه و حزب استقلال بریتانیا (UKIP) همخوان است.
آلترناتیو می‌گوید به جای اقدامات تمرکزگرایانه در اتحادیه اروپا، کشورها باید خود به صورت مستقل قدرت بیشتری داشته باشند. AfD هشدار داده اگر اتحادیه اروپا نتواند خود را اصلاح کند و همچنان به تمرکزگرایی ادامه دهد، این حزب تمام تلاش خود را برای خروج آلمان از اتحادیه خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
کتاب‌های درسی ما دانش‌آموز را برای دیروز تربیت می‌کنند شجریان 77 ساله شد؛ برندهای ملی همچنان دست‌و پا می‌زنند؛ شرط تداوم رونق بورس هکرها در کمین سرقت بسته‌های شبکه؛ سکوت دولت در مورد پیشنهاد تسهیل شرایط دریافت وام مسکن؛ محرومیت پرسپولیس از نقل و انتقالات و چهار ماه دوری طارمی از میادین؛ ما همه گناهکاریم! تاسف برای ژاپنی‌ها! بانکداری احمدی‌نژادی! هرج و مرج بازار به دنبال حذف برچسب قیمت کالا؛ انتخابات پارلمانی آلمان تاریخ‌ساز می‌شود؛ تزریق سرمایه به بخش تولید واکاوی دوباره یک معضل اجتماعی؛ آقای روحانی کاش این را هم گفته بودید! زاویه اتحادیه اروپا با آلمان پس از انتخابات جنگ‌سالار پشت سر خزانه‌دار معاون اول رییس‌جمهور در گشایش نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست اعلام کرد؛ مطهری:بر اساس قانون اساسی حق اعتراض برای همه محفوظ است رونمایی از جدیدترین راهکار دولت برای کاهش بیکاری؛ ورود انبوه‌سازان به بافت‌ فرسوده در ابهام؛ مشاور اقتصادی رییس‌جمهور در جمع فعالان بخش خصوصی انتقاد کرد: آمار تکان‌دهنده کودک‌آزاری از سوی رییس اورژانس اجتماعی؛ بررسی برنامه های روز جهانی گردشگری؛ قرائت «گزارش ملی بررسی پلاسکو» در شورای شهر؛ دم همتون گرم! خدا می‌رسونه! صورت‌های مالی شفاف می شود شرکت «ایرانی- چینی» در راه بورس اپراتورهای فضای مجازی فقط امکانات مالی و بانکی می دهند؛ دلایل مخالفت ایران رییس اقلیم کردستان با تاکید بر برگزاری رفراندوم: دلایل مخالفت ایران تمام‌قد در برابر استقلال اقلیم کردستان اولین گام برای مبارزه با فساد مالی اولین گام برای مبارزه با فساد مالی اولین گام برای مبارزه با فساد مالی اولین گام برای مبارزه با فساد مالی