محرومیت پرسپولیس از نقل و انتقالات و چهار ماه دوری طارمی از میادین؛

فیفا گزنده‌ترین زمان ممکن را برای اعلام رای نهایی پرونده طارمی و ریزه‌اسپور انتخاب کرد. قرمزها درست قبل از بزرگ‌ترین بازی فصل با الهلال عربستان، بهترین بازیکن تیم‌شان را از دست داده‌اند تا رسانه‌های عربی از همین حالا صعود تیم سعودی را در تیترها و جلدهایشان جشن بگیرند. از شروع فصل در پرسپولیس همه چیز آرام به نظر می‌رسید. تیم به اهداف آسیایی‌اش رسیده بود و در لیگ، یکی از مدعیان جدی قهرمانی به شمار می‌رفت. پسران پروفسور در فاصله بازی سنگین با سپاهان و نبرد با الهلال، به آرامش و تمرکز نیاز داشتند اما حکم سنگین فیفا به معنای پایان دوران آرامش پرسپولیس بود.
از حالا به بعد دوران تازه‌ای برای قهرمان فصل گذشته لیگ برتر شروع می‌شود. در درجه اول آنها باید با غیبت طارمی کنار بیایند. زوج طارمی و علیپور این هفته در اصفهان هم درخشان ظاهر شدند اما از حالا به بعد، نوبت به زوج منشا و علیپور خواهد رسید. گادوین منشا همیشه یک تعویض ایده‌آل برای برانکو بود اما در وضعیت جدید، دست این مربی روی نیمکت برای پست نوک حمله خالی خواهد ماند. دومین معضل بزرگ پرسپولیس، جریمه 790 هزار یورویی به واسطه این حکم است.
موجودی حساب باشگاه عملا امکان پرداخت این مبلغ در زمان تعیین‌شده را به صفر می‌رساند. مدتی کوتاه بعد از پرونده ژوزه، باشگاه به واسطه این تنبیه سخت با بحران مالی تازه‌ای دست و پنجه نرم خواهد کرد. سومین سیلی حکم فیفا به صورت پرسپولیس، محرومیت از دو پنجره بعدی نقل و انتقالات خواهد بود. برانکو حالا ترکیب ایده‌آلی در اختیار دارد اما این محرومیت می‌تواند ترکیب سرخپوشان را با تحول روبه‌رو کند و ظاهر جذاب پرسپولیس را به هم بریزد. آنچه روند خوب تراکتورسازی را به نابودی کشاند، نه محرومیت فیفا بلکه جدایی بازیکنانی بود که بعد از اعلام رای حاضر نشدند به بازی در باشگاه ادامه دهند؛ مهره‌هایی که اگر قراردادشان را با تیم تمدید می‌کردند، تراکتور مجبور نمی‌شد با چنین دردسرهای بزرگی به حیاتش ادامه بدهد. در آینده پرسپولیس هم همه چیز به تعهد بازیکن‌ها بستگی خواهد داشت.
آنها به خوبی می‌دانند که باشگاه چاره‌ای جز تمدید قراردادهایشان ندارند و اگر تصمیم به سوءاستفاده از این موقعیت بگیرند، پرسپولیس را در معرض نابودی قرار خواهند داد. برای زنده‌ماندن تیم در چنین وضعیتی، همه مهره‌ها باید مثل آنتوان گریزمان رفتار کنند؛ ستاره‌ای که در آستانه امضای یک قرارداد نجومی با منچستریونایتد بود اما به محض اطلاع از محرومیت تیم در پنجره نقل و انتقالات، همه چیز را متوقف کرد تا تیمش را تنها نگذارد. برانکو از همین حالا باید آنتوان‌هایش را پیدا کند؛ مردانی که فقط شریک روزهای خوب باشگاه نیستند.


بحران طارمی- پرسپولیس
حکم فیفا علیه باشگاه پرسپولیس، بحث روز فوتبال ایران است؛ حکمی که روز جمعه مدیران فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس اول آن را تکذیب می‌کردند اما همین حکم، عصر روز جمعه به فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس ایمیل و بعد نمابر شده بود.
در واقع اختلاف بین رسیدن حکم فیفا به فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس چیزی حدود پنج دقیقه بود اما چون این ایمیل روز جمعه به فدراسیون و باشگاه پرسپولیس رسیده بود و کارمندی آنجا حاضر نبود، تایید خبر محرومیت‌های پرسپولیس و طارمی به مشکل خورد.
بر سر زمان رسیدن ایمیل هم چالش‌هایی وجود داشت و سپاهانی‌ها اول ادعا می‌کردند طارمی نباید در بازی پرسپولیس مقابل سپاهان حاضر می‌شد و به همین دلیل نتیجه باید سه بر صفر به سود سپاهان اعلام شود اما ایمیل حوالی ساعت ۱۸ روز جمعه به فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس رسید و به همین دلیل پرسپولیس در بازی مقابل سپاهان از طارمی به عنوان بازیکن غیرمجاز استفاده نکرده و نتیجه بازی مطمئنا تغییر نخواهد کرد.
اما نکته عجیب ماجرا این است که آخرین باری که فیفا به باشگاه پرسپولیس در پرونده ریزه‌اسپور و شکایت از طارمی هشدار داده بود، فروردین امسال بود و پس از آن هیچ‌گونه اخطاری به فدراسیون و باشگاه پرسپولیس ارسال نشده است. آخرین بار در فروردین امسال فیفا اعلام کرد جمع‌آوری مدارک و مستندات پرونده شکایت ریزه‌اسپور به پایان رسیده و حکم را اعلام خواهد کرد.
نکته عجیب‌تر این است که چرا در این مدت باشگاه پرسپولیس و مدیربرنامه طارمی با باشگاه ریزه‌اسپور توافق نکرده تا کار به فیفا نکشد. مهدی طارمی حتی فسخ‌نامه را امضا نکرده و اصل شکایت باشگاه ریزه‌اسپور به دلیل فسخ یکطرفه مهدی طارمی بوده است. کاری که رامین رضاییان انجام داده و قراردادش را با باشگاه ریزه‌اسپور فسخ کرده اما مهدی طارمی بدون اطلاع به باشگاه ریزه‌اسپور، ترکیه را ترک کرده و به ایران برگشته است. در این ماجرا هم باشگاه و هم طارمی می‌توانستند به صورت مسالمت‌آمیز و حتی با پرداخت وجوهی مانع از صدور چنین حکم سنگینی شوند.
حتی برای مهدی طارمی آی‌تی‌سی هم صادر نشده بوده و بخش بین‌الملل فدراسیون فوتبال هم اعلام کرده اگر برای طارمی آی‌تی‌سی صادر می‌شد، باشگاه پرسپولیس می‌توانست پس از بازگشت او از ترکیه، تقاضای آی‌تی‌سی کند.
از طرفی سابقه پرسپولیس در داشتن پرونده‌های متعدد در فیفا باعث شده چنین حکم سنگینی علیه باشگاه پرسپولیس صادر و از دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم شود؛ اتفاقی که سال گذشته برای تراکتورسازی هم افتاد و این باشگاه به دلیل داشتن چنین پرونده‌هایی از پنجره نقل و انتقالاتی زمستانی و تابستانی محروم شد.
اینکه چرا مدیران پرسپولیس، مدیر برنامه طارمی و خود طارمی پرونده را رها کرده‌اند هم در نوع خود عجیب است. مهدی طارمی حالا باید چهار ماه محروم باشد و در نتیجه این محرومیت، او هم بازی رفت و برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا و هم در صورت صعود، فینال را نیز از دست می‌دهد. از سویی دیگر چهار ماه در بازی‌های پرسپولیس و تیم ملی حضور نخواهد داشت و مهم‌تر اینکه در دربی حاضر نخواهد بود.
در فوتبال ایران همیشه این‌گونه است که وقتی صحبت از شکایت می‌شود، مسوولان مربوطه موضوع را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند و در خوشبینانه‌ترین حالت می‌گویند پیگیر مساله‌اند اما در نهایت حکمی علیه فوتبال ایران صادر می‌شود. حالا باشگاه پرسپولیس- که قرار بود خطری تهدیدش نکند- از دو پنجره نقل‌ و انتقالاتی زمستانی و همین طور تابستانی سال آینده محروم است و طارمی هم نمی‌تواند چهار ماه برای این تیم بازی کند و البته باید 500/789 یورو (بیش از سه میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان) هم به عنوان جریمه پرداخت کند.
کار باشگاه پرسپولیس مصداق ضرب‌المثلی است که می‌گوید بار کج به منزل نمی‌رسد. مدیران این باشگاه و البته مهدی طارمی به همراه وکیلش از همان ابتدا بار را کج گذاشتند تا حالا با جریمه سنگین و محرومیت مواجه شوند. شاید اگر مدیران باشگاه و وکیل مهدی طارمی به جای ساده جلوه دادن موضوع، به دنبال حل مساله و توافق با باشگاه ریزه‌اسپور بودند، امروز و در این مقطع حساس شاهد صدور چنین رایی علیه تیم پرطرفدار تهرانی نبودیم. تیمی که سودای قهرمانی آسیا در سر دارد، حالا علاوه بر نبود مهاجمش در بازی‌های حساس پیش رو، باید دو پنجره نقل‌ و انتقالات را هم بدون جذب بازیکن به پایان ببرد. با این وجود باید دید مدیران باشگاه چه پاسخی برای افکار عمومی خواهند داشت.
سایر اخبار این روزنامه
کتاب‌های درسی ما دانش‌آموز را برای دیروز تربیت می‌کنند شجریان 77 ساله شد؛ برندهای ملی همچنان دست‌و پا می‌زنند؛ شرط تداوم رونق بورس هکرها در کمین سرقت بسته‌های شبکه؛ سکوت دولت در مورد پیشنهاد تسهیل شرایط دریافت وام مسکن؛ محرومیت پرسپولیس از نقل و انتقالات و چهار ماه دوری طارمی از میادین؛ ما همه گناهکاریم! تاسف برای ژاپنی‌ها! بانکداری احمدی‌نژادی! هرج و مرج بازار به دنبال حذف برچسب قیمت کالا؛ انتخابات پارلمانی آلمان تاریخ‌ساز می‌شود؛ تزریق سرمایه به بخش تولید واکاوی دوباره یک معضل اجتماعی؛ آقای روحانی کاش این را هم گفته بودید! زاویه اتحادیه اروپا با آلمان پس از انتخابات جنگ‌سالار پشت سر خزانه‌دار معاون اول رییس‌جمهور در گشایش نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست اعلام کرد؛ مطهری:بر اساس قانون اساسی حق اعتراض برای همه محفوظ است رونمایی از جدیدترین راهکار دولت برای کاهش بیکاری؛ ورود انبوه‌سازان به بافت‌ فرسوده در ابهام؛ مشاور اقتصادی رییس‌جمهور در جمع فعالان بخش خصوصی انتقاد کرد: آمار تکان‌دهنده کودک‌آزاری از سوی رییس اورژانس اجتماعی؛ بررسی برنامه های روز جهانی گردشگری؛ قرائت «گزارش ملی بررسی پلاسکو» در شورای شهر؛ دم همتون گرم! خدا می‌رسونه! صورت‌های مالی شفاف می شود شرکت «ایرانی- چینی» در راه بورس اپراتورهای فضای مجازی فقط امکانات مالی و بانکی می دهند؛ دلایل مخالفت ایران رییس اقلیم کردستان با تاکید بر برگزاری رفراندوم: دلایل مخالفت ایران تمام‌قد در برابر استقلال اقلیم کردستان اولین گام برای مبارزه با فساد مالی اولین گام برای مبارزه با فساد مالی اولین گام برای مبارزه با فساد مالی اولین گام برای مبارزه با فساد مالی