اختصاص 220 میلیارد تومان مشوق صادراتی برای سال 96

تفاهم- گروه گزارش: رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام رشد 70 درصدی متقاضیان صادرکننده نمونه در سال 96، کاهش حجم مبادلات ایران با عراق و قطر را خلاف واقع دانست و گفت: در شش ماهه گذشته نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار صادرات به قطر داشتیم و صادرات به قطر نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۳.۲ درصد رشد پیدا کرد. مجتبی خسروتاج در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت روز ملی صادرات برگزار شد،با اشاره به معرفی صادرکنندگان برتر کشور در ویژه برنامه ۲۹ مهرماه روز ملی صادرات، افزود:  نزدیک به ۷۰۰ شرکت در فرآیند ثبت نام صادرکننده نمونه سال ۹۶ مشارکت کردند که نسبت به سال گذشته نزدیک به ۷۰ درصد رشد داشت و تعداد ۶۶۰ شرکت در بخش کالا و ۴۰ شرکت باقیمانده متعلق به شرکت‌های صادرکننده خدمات بودند. وی بیشترین فراوانی متقاضی صادر‌کننده نمونه را در گروه کالایی متعلق به بازرگانی عمومی و معادل ۶ درصد دانست و تصریح کرد: چگونگی تبلیغات بین‌المللی، ثبت سیستمی محصول، داشتن دفتر نمایندگی خارج از کشور، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، عضویت در کنسرسیوم‌های صادراتی و گواهینامه‌های بین‌المللی کیفیت و مدیریت از جمله مهم ترین شاخص‌های معرفی صادرکننده نمونه خواهد بود.
صادرات، تکرار عزم ملی؛ شعار امسال روز ملی صادرات: وی شعار روز ملی صادرات امسال را صادرات، تکرار عزم ملی اعلام کرد و گفت: در این روز از ۵۰ صادرکننده نمونه برتر با اعطای تندیس تقدیر می‌شود و به صادرکنندگانی که پنج بار حائز عنوان نمونه ملی شده و در بار پنجم نیز در گروه خود بالاترین امتیاز را کسب کنند، عنوان و تندیس صادرکننده ممتاز اهدا خواهد شد.
لزوم تثبیت مقررات صادرات برای یک دوره حداقل ۱۰ ساله : خسروتاج با بیان اینکه باید رفع موانع پیش روی همکاری‌های بانکی با کشورهای خارجی و کاهش سود بانکی تسهیلات مورد نیاز را برای توسعه صادرات در دستور کار قرار دهیم، افزود: متوازن سازی تراز تجاری از طریق سرمایه گذاری، توسعه توافق‌های تجاری دو جانبه و چند جانبه، ایجاد شرکت‌های بزرگ صادراتی، توسعه برند و برندسازی، و تثبیت مقررات صادرات برای یک دوره حداقل ۱۰ ساله از مهم ترین اقدامات بلند مدت برای توسعه صادرات است .
صادرات ۴۲ میلیارد دلاری سال گذشته کشور: وی با اشاره به صادرات ۴۲ میلیارد دلاری سال گذشته، تأکید کرد: این میزان صادرات نیازهای موجود در داخل کشور را بدون احتساب و اتکای به نفت و درآمدهای نفتی برآورده کرده است.


اختصاص 220 میلیارد تومان مشوق صادراتی برای سال 96: قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت درباره مشوق‌های صادراتی در نظرگرفته برای سال 96 بیان کرد: امسال ۱۰۰ میلیارد تومان برای کمک سود تسهیلات صادرات و ۱۲۰ میلیارد تومان برای یارانه (جایزه) کالاهای صادراتی در نظر گرفته شده است که در مجموع ۲۲۰ میلیارد تومان می‌شود.