فقها گفتند خلاف شرع است

ایسنا: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، درباره توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد و اقدامی که دیوان عدالت اداری دراین‌باره انجام داده است، گفت: «من توضیحاتی را در زمانی که مصوبه مطرح شد، ارائه کردم. نظر شورای نگهبان نسبت به افراد اعلام نمی‌شود، بلکه این نظر درباره تبصره مصوبه‌ای درباره شوراهاست. ذیل ماده مربوطه، فقها اعلام نظر شرعی کردند که خلاف شرع است. اینکه دیوان عدالت اداری چه اقداماتی انجام می‌دهد، باید گفت که باید در چارچوب قانون اعلام نظر کند، 
ولی شورای نگهبان بدون اظهارنظر درباره افراد، درباره آن قانون و خلاف‌شرع‌بودن اعلام نظر کرد و در موضوع انتخابات شوراها دخالتی نکرد». سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان قانونی را که مربوط به مواد مخدر است...
و مجازات‌ها را کاهش داده و موجب ضربه‌زدن به جامعه می‌شود، تأیید خواهد کرد یا خیر، گفت: «مصلحت کارشناسی مصوبات بر عهده مجلس است.
شورای نگهبان دراین‌باره دخالتی نمی‌کند، ولی اگر مصوبه‌ای ایراداتی داشته باشد، شورای نگهبان ابایی ندارد و نظر می‌دهد. همچنین درباره این مصوبه گفتم ابهاماتی بود که امیدواریم از سوی مجلس روشن شود». او در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر تأکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه فقهای شورای نگهبان در مراسم مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور بیشتری داشته باشند، بیان کرد: «فقهای شورای نگهبان در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کردند. در مباحثی که اختلافی است و مربوط به شورای نگهبان است، لازم است فقهای شورای نگهبان شرکت کنند که از این به بعد هم چنین خواهد بود». خبرنگاری که درباره برجام سؤال پرسید، بار دیگر سؤال خود را تکرار کرد و گفت آیا درباره آن مصوبه ایراداتی وجود داشته که کدخدایی گفت: «اگر ایرادات حقوقی یا شرعی وجود داشت، شورای نگهبان اعلام نظر می‌کرد، ولی اینکه سیاست‌های کلان و راهبردی از سوی مقام معظم رهبری تعیین می‌شود، قطعا لازم‌الاتباع خواهد بود». سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان چه ایراداتی داشت، اظهار کرد: «آنچه ما آخرین‌بار درباره بازنشستگان داشتیم، در برنامه ششم مطرح شد و شورای نگهبان ایرادی نگرفت، ولی گویا به دلیل بار مالی که دولت نتوانست آن را اجرائی کند، هنوز اجرائی نشده، ولی مواجه با ایرادی نشد». خبرنگاری از کدخدایی خواست با توجه به اینکه به‌تازگی موضوع حقوق‌های نجومی و انتصابات فرزندان مقامات مطرح شده، نظرش را دراین‌باره بگوید و کدخدایی در پاسخ گفت: «ما که نه حقوق نجومی می‌گیریم و نه فرزندان‌مان در جایی انتصاب پیدا کرده‌اند، ولی آنچه مهم بوده، این است که مسئولان باید بر اساس معیارهای قانون اساسی و راهبردهای حضرت امام و مقام معظم رهبری حرکت کنند. جدای اینکه این موضوع تخلف هست یا نیست، این موضوع موجب بی‌اعتباری مسئولان در مقابل مردم می‌شود».
خبرنگاری سؤال خود را این‌گونه مطرح کرد که آیا فشار مقامات برای اخذ هرگونه امتیاز در زمان بررسی صلاحیت‌ها، مورد رصد شورای نگهبان بوده و خواهد بود؟ که کدخدایی گفت: «هر تخلفی باشد، بررسی خواهد شد. اگر افراد در مسیر تخلف بودند، مدنظر خواهد بود».  سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آخرین وضعیت بررسی رجل سیاسی به کجا رسید، گفت: ما دو جلسه نداشتیم، ولی بررسی‌ها در حال ادامه است. پژوهشکده شورای نگهبان هر هفته جلسه کارشناسی دارد و نتایج را به اعضا اعلام می‌کند».


سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه شورای نگهبان درباره قانون جامع انتخابات جلساتی داشته، دراین‌باره توضیح دهید، گفت: «علاوه بر کمیسیون اصلی که با حضور رئیس مجلس، وزیر کشور و چند نفر از رؤسای کمیسیون‌ها تشکیل شده بود، این موضوع در سطح کارشناسی به کمیته‌ای که بین شورای نگهبان، وزارت کشور و مجلس است، ارجاع داده شد که این کمیته هر هفته جلسه دارد. امیدواریم نتیجه کمیته اعلام شود و بتوانیم این موضوع را در کمیسیون اصلی مورد بحث قرار دهیم و موضوع تقدیم لایحه از سوی دولت پیگیری شود و بتوانیم در انتخابات مجلس قانون جدید داشته باشیم».
خبرنگاری از کدخدایی پرسید آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند مصوباتی را که شورای نگهبان با قانون و شرع تطبیق داده، با سیاست‌های کلی تطبیق دهد؟ کدخدایی گفت: «بر اساس آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام و آنچه که اطلاع دارم، نظارت سیاست‌های کلی بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است. کمیسیونی در این مجمع حضور دارد که وظیفه نظارت بر انطباق سیاست‌ها و مصوبات مجلس را انجام می‌دهد. شما شاهد آن هستید، مانند برنامه ششم و قانون بودجه که مجمع تشخیص مصلحت نظام نظرش را برای ما ارسال می‌کند و ما آن را به مجلس اعلام می‌کنیم».
عضو زرتشتی شورای شهر یزد: 
تاکنون ابلاغی مبنی‌بر توقف فعالیت دریافت نکرده‌ام
«سپنتا نیکنام»، عضو زرتشتی شورای اسلامی شهر یزد، به «ایسنا» گفت: هنوز هیچ حکمی برای توقف فعالیتم در شورای شهر به بنده ابلاغ نشده و درحال‌حاضر به‌عنوان عضو شورای شهر و با پشتوانه رأی مردم در حال خدمت به همشهریان هستم. او در مورد صدور حکم توقف فعالیت خود به‌عنوان عضو شورای اسلامی شهر یزد، افزود: با وجود صدور این حکم از سوی دیوان عدالت اداری، هنوز هیچ ابلاغی به من نرسیده است.
فروردین‌ سال‌ جاری، آیت‌الله جنتی در جریان بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا، ابلاغیه‌ای را برای جلوگیری از تأیید صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شوراها منتشر کرد. در این ابلاغیه تأکید شده بود: «با عنایت به اطلاعات واصله از برخی مناطق کشور که اکثریت مردم آنها مسلمان و پیرو مذهب رسمی کشور هستند و افراد غیرمسلمان در این مناطق خود را داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا کرده‌اند و با توجه به اینکه تصمیمات شوراها درباره مسلمین بدون لزوم رسیدگی آن در شورای نگهبان لازم‌الاتباع خواهد بود، تبصره یک ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ نسبت به چنین مناطقی با نص فرمایش‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی علیه‌الرحمه مغایر است و لذا خلاف موازین شرع شناخته شد». علی لاریجانی، رئیس قوه‌ مقننه، با فاصله کمی، ابلاغیه آیت‌الله جنتی درباره ردصلاحیت اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراها را رد کرد و مستقیما به هیئت نظارت بر انتخابات شوراها دستور داد قانون درباره حضور پیروان ادیان الهی در انتخابات شوراها رعایت شود و تغییر نكند. سپنتا نیکنام که به‌طور مشخص تنها فرد مورد خطاب این ابلاغیه در آن زمان بود، در انتخابات شرکت کرد و با نزدیک به ٢٢‌ هزار رأی، نفر هفتم منتخب مردم یزد شد، اما این روند مخالفت‌وار ادامه پیدا کرد و شکایت یک رقیب انتخاباتی که اتفاقا در پاسخ استعلامات و شکایت‌هایش از استانداری نتیجه‌ای دریافت نکرده بود از دیوان عدالت اداری سر درآورد. در ۱۳ شهریور جاری از سوی شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری ایران حکمی مبنی بر توقف و جلوگیری از فعالیت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد، صادر شد که در این حکم آمده بود دستور موقت صادره قطعی است، بااین‌حال خبرگزاری «ایسنا» در روز پنجشنبه از قول «علی افخمی»، دبیر هیئت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در استان یزد، نوشت: «با توجه به حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف فعالیت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد، کمیته سه‌نفره حقوقی هیئت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در استان یزد تشکیل جلسه داد و ضمن تأیید صلاحیت مجدد آقای نیکنام اعلام کرد روند کاندیداتوری، تأیید صلاحیت و انتخاب ایشان قانونی بوده و با توجه به تأیید هیئت اجرائی و نظارت مشکل قانونی نداشته است».