درخواست ناشیانه ژاپن از ایران

آفتاب یزد- گروه سیاسی : خبر این است که وزیر امور خارجه ژاپن در دیدار با همتای ایرانی‌اش در نیویورک از وی خواسته است تا به حل مسئله کره شمالی کمک کند.
تاروکونو وزیر امور خارجه ژاپن روز جمعه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد و از وی خواست تا سراغ کیم جون اون رهبر کره شمالی برود و از وی بخواهد دست از جنگ کلامی با رئیس جمهور آمریکا بردارد.
آن طور که ایسنا می‌نویسد گفته می‌شود که وزیر امور خارجه ژاپن به ظریف گفته است: «شما باید برای حل مسئله کره شمالی به ما کمک کنید.»
آن هم در حالیکه در هفته‌های اخیر تنش‌ها میان آمریکا و کره شمالی افزایش یافته و رهبران دو کشور به طور مکرر اتهاماتی را علیه یکدیگر مطرح می‌کنند.



یکه‌تازی «اون» و یک دوستی‌؟
در دورانی که پیونگ یانگ با رهبری جوان مثل "اون" یکه‌تازی می‌کند و جهان را به تهدید، بمب هسته‌ای و هیدروژنی اش را در زیر زمین می‌آزماید و زلزله‌ای شش و نیم ریشتری به راه می‌اندازد و با این کارها به آمریکای عصر ترامپ دیوانه چنگ و دندان نشان می‌دهد و از سویی دیگر با پرتاب موشک از آسمان ژاپن ، رقص اقتدار برپا می‌کند و دم به دقیقه کره جنوبی را تهدید، عده‌ای مانند مقامات آمریکایی تلاش داشته اند تا اصرار کنند که ایران در پی ارتباط‌ها‌ی بیشتر با کره شمالی برای تجهیزات هسته‌ای خود است!
از طرفی حتی موضوع انتقال موشک‌های ایران به کره شمالی نیز مطرح شده است و در چنین آشوبی ژاپن از ایران برای گفتگو با «اون» طلب یاری می‌جوید (!)
رابطه ایران و کره شمالی اما به طور کلی از لحاظ تاریخی روایتی متفاوت با قبل و بعد از انقلاب دارد. قبل از انقلاب، ایران و کره شمالی هیچ رابطه یا مراوده‌ای با یکدیگر نداشتند، تازه از سال 52 بود که باب برخی گفتگوها و تعاملات دو کشور باز شد و حتی با تشکیل سفارت در دو کشور ایران و کره شمالی، تعاملاتی با یکدیگر نداشتند.
در طی این چند دهه، دو کشور در زمینه‌های مختلف فرهنگی ، آموزشی و نظامی با یکدیگر در مراوده هستند. چندی پیش نیز سفر رئیس مجلس کشورمان به پیونگ یانگ بر تلاش دو کشور برای تقویت رابطه‌شان صحه گذاشت. هرچند این سفر اعتراض مقامات کره جنوبی علیه کشورمان را در برداشت اما از ظواهر امر پیداست که ایران نمی‌خواهد از خیر رابطه با دولت‌ها بگذرد؛ دولتی که بسیاری آن را دشمن شماره یک آمریکا می‌دانند.

ناشیانه بود
اما حالا سوال اینجاست که آیا واقعا وجود چنین رابطه‌ای می‌تواند به معنای آن باشد که ایران آنقدر نفوذ بر کره شمالی و "اون "دارد و آنقدر رابطه اش با این کشور عالی است که ژاپن برای حل مشکلاتش از ایران درخواست کمک می‌کند؟ آیا چنین درخواستی وجهه عملی شدن هم دارد یا معانی کنایه‌ای درخود خواهد داشت؟ چه شده که ژاپن برای حل مشکلات و سرعقل آمدن " اون "از ایران استمداد می‌جوید؟
فریدون مجلسی دیپلمات سابق با بیان اینکه درخواست ژاپن از ایران را می‌توان به حساب اقدام ناشیانه این کشور گذاشت، به آفتاب یزد گفت: «ژاپن به دور از اینکه بخواهد با این درخواست سوءنیتی داشته باشد، این توهم و تصور را در نزد خود علنی کرده‌ که گمان می‌کند ایران آن قدر به کره‌شمالی نزدیک است که بتواند تمام نگرانی‌های ژاپن را حل کند. ژاپن فکر می‌کند ایران آن چنان در کره‌شمالی نفوذ کرده که قادر خواهد بود با تاثیرگذاری روی کره شمالی، ژاپن را از این نگرانی‌ حاد نجات دهد."
مجلسی افزود:" ژاپن از طرفی نگران تهدید کره‌شمالی علیه خود است و بیشتر از آن نگران تهدید آمریکا علیه کره‌شمالی است. برای آنکه آمریکا از دور دستی بر آتش دارد و ترامپ نشان داده که کارهای حماقت آمیزتری از کره‌شمالی انجام می‌دهد، این نگرانی ژاپن را به تقلا واداشته تا به هر عاملی متوسل شود و از همین رو ایران را یکی از بهترین گزینه‌ها برای حل مشکل می‌داند."
وی درباره مسائلی که پیرامون رابطه هسته‌ای ایران با کره شمالی گفته می‌شود، می‌گوید:"کره شمالی بمب اتمی و هیدروژنی‌اش را آزمایش کرده و هیچ نیازی به کمک ایران ندارد، این تفکر و توهم که دو طرف به کمک هم در زمینه هسته‌ای نیاز دارند ، گزافه‌گویی است. این حس نزدیکی بیشتر بین ایران و کره‌شمالی به زمان جنگ باز می‌گردد که در آن موقع بیشتر کشورها حامی عراق بودند ولی ایران با کره‌شمالی در زمینه تسلیحاتی بده بستان داشته است؛ موضوعی که باید آن را به حساب شرایط آن موقع و ناچاری گذاشت."
مجلسی اضافه کرد: «در شرایط فعلی جز گروهی از دلواپسان که بر سیاست‌های کره‌شمالی تاکید دارند و آن را می‌ستایند، کسی سیاست‌های «اون» را تایید نمی‌کند! و نفوذ ایران بر کره‌شمالی به همان اندازه نفوذ کشوری مثل یونان بر ترامپ است (!) یعنی قرار نیست با مذاکره ایران با کره‌شمالی اتفاقی بیفتد.»
مجلسی تاکید کرد: «اتفاقا بیشتر روابط ایران با کره‌جنوبی است و ایران و کره‌جنوبی بیشترین نفع را از رابطه‌شان با یکدیگر برده‌اند و در زمان تحریم‌ها این کره‌جنوبی بود که بیشترین روابط اقتصادی را با ایران داشته است وگرنه کره‌شمالی چه دارد که به ایران بدهد؟"
این دیپلمات سابق تاکید کرد که رابطه و نفوذ ایران با کره‌شمالی چیزی نیست که خوشایند ایران باشد، حتی در سطح گمانه و نباید درخواست ژاپن را به فال نیک گرفت ."