مخالفت گسترده جهانی و احزاب کرد با اصرار بارزانی برای برگزاری همه پرسی

در حالی که مخالفت‌ها با تصمیم تشکیلات کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی جدایی طلبانه ادامه دارد کمیسیون انتخابات و همه‌پرسی کردستان عراق دیروز (شنبه) اعلام کرد، رای گیری همه‌پرسی کردستان عراق در خارج آغاز شد. این کمیسیون افزود: روند رای‌گیری سه روز ادامه خواهد داشت.
شیروان زراری، سخنگوی کمیسیون انتخابات و همه‌پرسی استقلال کردستان عراق به سومریه نیوز گفت: روند رای‌گیری همه‌پرسی در خارج رسما آغاز شد.
وی تصریح کرد: روند رای‌گیری به صورت الکترونیک خواهد بود و داشتن کارشناسایی که نشان دهد افراد تابعیت عراقی دارند شرط رای‌گیری است.
زراری ادامه داد: روند رای‌گیری سه روز ادامه خواهد داشت و تعداد کسانی که در خارج می‌توانند در رای گیری شرکت کنند مشخص نیست چراکه آمار دقیقی وجود ندارد.


موج مخالفت‌ها با همه پرسی
برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان نه تنها واکنش منفی دولت عراق، کشورهای منطقه و جامعه جهانی را به دنبال داشته بلکه در داخل اقلیم کردستان نیز با مخالفت‌های جدی مواجه است.
یکی از مسئولان جنبش تغییر (گوران) در سلیمانیه عراق، که دومین حزب سیاسی بزرگ در اقلیم کردستان محسوب می‌شود، درخصوص همه‌پرسی کردستان عراق و میزان مخالفت‌های احزاب کرد با آن می‌گوید:
اقلیم کردستان عراق خود را برای برگزاری رفراندوم استقلال و جدایی از عراق آماده می‌کند، مساله‌ای که واکنش‌ها و مخالفت‌ کشورهای منطقه و جهان را به دنبال داشته است و باعث نگرانی شدید بسیاری از مردم آن سامان نیز شده است. خطرات و پیامدهای این رفراندوم قابل تامل و بررسی است.
از سوی دیگر معاون نمایندگی اتحادیه میهنی کردستان عراق در کرکوک در کنفرانسی مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: زمان برای برگزاری همه پرسی در استان کرکوک مناسب نیست و نباید همه پرسی در این استان برگزار شود.
روند ملامحمود با اعلام این مطلب افزود: اگر اتحادیه میهنی کردستان عراق از همه پرسی حمایت نکند، این پروسه با شکست روبه رو خواهد شد.
این سخنان به دنبال نشست دیروز اتحادیه میهنی کردستان عراق با سایر احزاب کردی در استان کرکوک مطرح شد. شمار زیادی از سران اتحادیه میهنی کردستان عراق خواهان بیانیه رسمی حزب برای افکار عمومی هستند تا در صورتی که همه پرسی در کرکوک برگزار شود، اتحادیه میهنی کردستان عراق مسئولیت آن را نخواهد پذیرفت.
گفتنی است، 40 تن از اعضای 60 نفره کمیسیون عالی انتخابات و همه پرسی در استان کرکوک مخالف برگزاری همه پرسی در کرکوک هستند.
به اعتقاد ناظران سیاسی در منطقه، برگزاری همه پرسی در مناطق مورد مناقشه باعث بحران و برخورد و درگیری خواهد شد و ضروری است کردها از این اقدام خودداری کنند.
در همین حال منابع امنیتی عراق از دستور وزارت کشور عراق به نیروهای پلیس برای ترک پست حفاظت از حوزه‏‌های همه‎پرسی در استان کرکوک خبر دادند.
این منابع اعلام کردند که وزارت کشور عراق به نیروهای امنیتی مستقر در کرکوک دستور داد که حفاظت از حوزه‌های همه پرسی در این استان را رها کنند.
گزارش دیگری حاکیست رئیس ستاد کل ارتش عراق در آستانه برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان، برای دیدار با مقامات ترکیه وارد این کشور شد.
آنکارا به طور جدی خواستار لغو رفراندوم پیشرو بوده که قرار است در روز دوشنبه برگزار شود.
مجلس ترکیه نیز به اردوغان ماموریت داد تا هرگونه که می‌تواند باهمه پرسی جدایی کردستان عراق مقابله کند.
در این حال رئیس‌جمهور ترکیه گفت که تهران و آنکارا ممکن است، تصمیم به اجرای تحریم‌های مشترک علیه کردستان عراق بگیرند.
رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌های ترکیه با هشدار درباره تاکید حکومت اقلیم کردستان عراق بر برگزاری همه‌پرسی استقلال،‌ گفت: این منطقه تنها متعلق به کردها نیست. ترکمن‌ها و اعراب نیز در آن مناطق حضور دارند.
اردوغان در ادامه از احتمال همکاری با ایران برای وضع تحریم‌های مشترک علیه کردستان عراق سخن گفت.
رئیس‌جمهور ترکیه قرار است روز چهارشنبه آینده، 12 مهرماه به تهران سفر کند.
نخست وزیر ترکیه نیز اعلام کرد، گام‌های ترکیه در پاسخ به رفراندوم استقلال کردستان عراق در حوزه‌های دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و امنیتی خواهد بود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا عملیات فرا مرزی نیز یکی از گزینه‌ها است یا نه گفت: این مساله به شرایط آتی بستگی دارد. وی خاطرنشان کرد که رفراندوم یک ماجراجویی است که ترکیه را با خطر مواجه می‌کند.
مک‌گورک: همه‌پرسی استقلال کردستان عراق عواقب جبران‌ناپذیر دارد
نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش نسبت به خطرات و عواقب سنگین همه‌پرسی کردستان عراق هشدار داد.
مک‌گورک، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش در جمع خبرنگاران هشدار داد: برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق خطرات فراوانی را به دنبال خواهد داشت.
وی گفت: این همه‌پرسی عواقبی را دارد که آمریکا نمی‌تواند بر آن چیره شود. درباره عواقب این همه‌پرسی باید بگویم برای ما ممکن نیست که بتوانیم به طور کامل بر آن چیره شویم.
بارزانی: بعد از همه‌پرسی آماده مذاکره هستیم
رئیس اقلیم کردستان عراق فشارهای بین‌المللی برای لغو همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را رد کرد و گفت، آماده پرداختن هر بهایی هستیم.
مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در واکنش به بیانیه شورای امنیت درباره همه‌پرسی کردستان عراق در میان طرفدارانش در اربیل گفت: همه‌پرسی در موعد خود برگزار می‌شود و تصمیم دست خود مردم است. این همه‌پرسی تنها برای تعیین مرزها یا تحمیل یک واقعیت نیست. ما مخالفت کشورهای دیگر با برگزاری همه‌پرسی را رد می‌کنیم.
وی افزود:‌ از بغداد و جامعه جهانی دعوت می‌کنیم بعد از سوم مهر بیایند و با ما بر سر مرزهای مورد مناقشه، نفت، گاز، آب و همه چیز مذاکره کنند. مسعود بارزانی در جمع حامیان خود تاکید کرد: قطع بودجه ازسوی بغداد به منزله "عملیات انفال" جدید علیه کردستان است.
اخبار ضدونقیض درباره تعویق همه پرسی
برخی از منابع خبری از به تعویق افتادن همه پرسی اقلیم کردستان عراق خبر می‌دهند، حال آنکه منابع دیگری چنین اخباری را تکذیب می‌کنند.
گزارشگر روسیه الیوم اعلام کرد که مسئولان اقلیم کردستان عراق با طرح بین‌المللی برای به تاخیر انداختن همه پرسی استقلال این اقلیم موافقت کرده‌اند.
پیشتر هیاتی متشکل از اعضای این اقلیم برای دیدار با مقامات بغداد عازم این شهر شده بودند.
این درحالیست که المیادین به نقل از شورای عالی همه پرسی اقلیم کردستان عراق گزارش داد که این همه پرسی روز دوشنبه برگزار خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه