شکست پرسپوليس را قول داده بودم

عليرضا منصوريان اين روزها روي ابرهاست. او پنج برد پشت سر هم در ليگ برتر به دست آورده و توانسته با استقلال به مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا صعود کند. شکست‌دادن السد و پرسپوليس در يک هفته رؤيايي براي استقلال «علي منصور» جايگاه او را حسابي پيش هواداران تثبيت کرده و از همين حالا او به فکر فصل بعد استقلال هم هست. اين بردها پس از روزهاي تلخ نيم‌فصل اول و محروميت استقلال از خريد بازيکن به دست آمد و براي او و استقلالي‌ها شيريني دوچنداني داشت. در آستانه بازي اين تيم با الاهلي امارات در هفته اول ليگ قهرمانان آسيا، با او گفت‌وگو کرده‌ايم. منصوريان که سرحال نشان مي‌داد، بي‌تعارف پاسخ همه سؤالات را داد.
 
استقلالي که اول فصل همه را نااميد کرده بود، حالا علاوه بر اميدوارکردن، همه را سورپرايز هم کرده است. در اين مدت چه اتفاقي افتاد؟
اول از همه چيز لطف خدا شامل حال عليرضا منصوريان و بازيکنان و کادر فني استقلال شده است. بقيه هم تلاش و کوشش کادر فني و بازيکنان است.
 عليرضا منصوريان باورش مي‌شد آن استقلال بي‌نظم و بي‌برنامه به چنين استقلالي تبديل شود؟
اگر اين سؤال فني است، مي‌شود به آن پاسخ داد.


 بي‌نظم و بي‌برنامه در قالب مسائل فني بيشتر جا مي‌گيرد تا مسائل حاشيه‌اي، اما در هر حال برخي از پيش‌کسوتان معتقد هستند که کمتر کسي فکر مي‌کرد استقلال دوباره در مسير اوج‌گرفتن قرار بگيرد... .
ما براي ساختن تيم استقلال بايد خيلي کارها مي‌کرديم. من قبل از شروع فصل گفته بودم که اين استقلال خيلي کار دارد. براي اينکه استقلال را دوباره همان استقلال هميشگي کنيم که روي زمين بازي مي‌کند و به گل مي‌رسد، کار سختي داشتيم.
 يکي از انتقادها اين است که استقلال کمي دير به ترکيب اصلي رسيد. حالا که البته در فاصله 10امتيازي رقيب ديرينه قرار دارد، مي‌شود گفت دير به ترکيب اصلي رسيده است... .
من نمي‌دانم ترکيب اصلي در فوتبال چه معني‌ای دارد؟ ما يک تيم داريم که همه در آن تمرين مي‌کنند. مگر ما با 11 نفر تمرين مي‌کنيم؟ همه بازيکنان در شرايط بازي قرار دارند و هر کس بهتر تمرين کند، شانس بازي دارد. ترکيب اصلي در فوتبال امروز معنا ندارد. شما بايد روي نيمکت بازيکناني داشته باشي که در زمان مصدوميت يا محروميت بازيکنان داخل زمين بتوانند مثل آنها باشند تا کار تيمي و تاکتيکي ضربه نخورد.
منظور بازي‌ندادن به بازيکناني مثل بهنام برزاي، فرشيد اسماعيلي، علي قرباني، ميلاد زکي‌پور، اميد نورافکن و ديگر جواناني بود که حالا عصاي دست عليرضا منصوريان و استقلال هستند.
اين بخش سؤال شما هم کلي است. منِ مربي بايد تشخيص دهم که چه کسي بازي کند و چه کسي بازي نکند. باور کنيد که آن زمان بازيکناني مثل برزاي و ديگر بازيکناني که اسم بردي، هنوز در شرايط آرماني حضور در زمين نبودند.
بالاخره همه ماجراي درگيري‌ها و اختلاف‌هاي شما با برزاي و بختيار رحماني و ديگران را به ياد دارند... .
منِ عليرضا منصوريان عقيده دارم که يک بازيکن در تمرين و در بازي يعني در مدت‌زماني که به عنوان يار تعويضي داخل زمين مي‌شود، بايد خودش را تحميل کند. اين جوانان استقلال، خودشان را به ترکيب تيم تحميل کرده‌اند. با خوب تمرين‌کردنشان، با درخشیدنشان، با گل‌زني‌هايشان.
در کل قبول داريد ماجرايي که براي پنجره نقل و انتقالات استقلال پيش آمد، کمک بزرگي به استقلال کرد؟
از اين نظر که به جوانان بازي داديم؟
 کلا به نفع استقلال شد، اگر شما جپاروف را نمي‌گرفتيد، متوجه نمي‌شديد که از پنجره نقل و انتقالات محروم هستيد، آن وقت اگر مثلا با آندو و روزبه چشمي به مصاف السد قطر مي‌رفتيد، به خاطر استفاده از بازيکن غيرمجاز 3 بر صفر بازنده مي‌شديد.
پس عدو شده سبب خير (مي‌خندد). ببينيد هم آندو، هم جپاروف و هم روزبه چشمي و سجاد شهباززاده در برنامه‌هاي تاکتيکي ما بودند. هدف من جوان‌کردن استقلال با حفظ برخي بازيکنان باتجربه بود. در نقل و انتقالات هم همين را ثابت کردم.
خروجي‌هاي استقلال به نوعي نشان داد که برخي خريدها واقعا اشتباه بودند. شما اگر به اول فصل  برگرديد، آرش افشين و بختيار رحماني را مي‌خريديد يا اينکه ميثم مجيدي و امين حاج‌محمدي را حفظ مي‌کرديد؟
فصل نقل و انتقالات نيم‌فصل براي چيست؟ براي همين کارهاست. دليل هم ساده است؛ بازيکناني که توقعات را برآورده نکنند، جدا مي‌شوند. قراردادشان هم بايد طوري تنظيم شود که باشگاه هم ضرر نکند. ممکن است يک بازيکن قبل از حضورش شرايط ديگري داشته باشد، اما وقتي وارد استقلال و پرسپوليس شود، شرايطش فرق می‌کند.
  از نقل و انتقالات صحبت کرديد، ماجراي بسته‌شدن پنجره نقل و انتقالات استقلال هم حسابي به استقلال شوک وارد کرد. شما با اعضاي هيئت‌مديره هم در تقابل قرار گرفتيد. در نهايت مانوسي‌فر مشاور بين‌الملل از استقلال جدا شد اما اعضاي هيئت‌مديره که با شما به‌شدت مخالف بودند، همچنان در هيئت‌مديره هستند. آنهايي که خواهان اخراج عليرضا منصوريان بودند... .
دراين‌باره ترجيح مي‌دهم صحبت نکنم چون حرف‌هايم را زده‌ام و باشگاه هم با عوامل اين اتفاق برخورد کرده است. ما اگر جپاروف را نمي‌گرفتيم ممکن بود فاجعه بزرگ‌تري اتفاق بيفتد. اين اتفاق درست مثل بمب‌گذاري در استقلال بود. مي‌خواستند همه‌چيز را روي هوا ببرند. ممکن بود ما با تيموريان و چشمي به مصاف السد برويم و آن‌وقت اگر بازي 3 بر صفر به سود السد مي‌شد، چه کسي مي‌خواست پاسخ‌گوي 30 ميليون هوادار استقلال باشد؟ بارها گفته‌ام که فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ و باشگاه‌ها در امور بين‌المللي مشکل دارند و افراد متخصص در اين زمينه کمتر وارد فوتبال مي‌شوند که بايد دلايلش بررسي شود.
يعني شما هم عقيده داري که توطئه‌اي در کار بوده که استقلال مقابل السد قطر 3 بر صفر بازنده شود؟
من واقعا نمي‌دانم. به چند جريان و ماجرا مشکوک بوديم و همين الان هم هستيم، اما دنبال سند و مدرک هستيم. اين توطئه براي تراکتورسازي هم داشت اتفاق مي‌افتاد. آنها اگر سجاد را نمي‌گرفتند شايد فاجعه به‌مراتب بدتري اتفاق مي‌افتاد. هرچند همين الان هم تراکتورسازي وضعيت خوبي ندارد. آنها با بازيکنان غيرمجاز، چهار بازي در ليگ برتر بوده‌اند.
برسيم به داربي 84؛ جايي که استقلال با يک بازگشت رؤيايي سه‌گله، پرسپوليس صدرنشين و نزديک به قهرماني را شکست داد. شما که به تاريخ بازي اعتراض داشتيد، اما در فاصله بازي السد تا پرسپوليس، استقلال عالي عمل کرد... .
ما زمان ريکاوري کمي داشتيم. دليل اعتراض استقلال به تاريخ بازي هم همين بود، اما تاريخ بازي را عوض نکردند. اگر بازي با السد به وقت 120دقيقه‌اي نمي‌کشيد، ما در نيمه دوم بازي با پرسپوليس هم حمله مي‌کرديم تا تعداد گل‌ها بيشتر از سه گل شود، اما به دليل خستگي عقب کشيديم. مي‌شد به پرسپوليس بيشتر از سه گل هم زد. فکر کنم در نيمه اول علي قرباني يک موقعيت خوب را از دست داد درحالي‌که مي‌توانست به فرشيد يا کاوه رضايي پاس بدهد تا استقلال زودتر به گل سوم برسد.
اما هنوز با پرسپوليس اختلاف امتياز داريد، آن هم 10 امتياز... .
من خودم سال‌ها در طبقه دوم ورزشگاه آزادي استقلال را تشويق کرده‌ام و هوادار دوآتشه استقلال بوده‌ام. خوب مي‌دانم هوادار آن بالا چه مي‌کشد. من از سکوهاي طبقه دوم حرف مي‌زنم. جايي که هواداران کم‌درآمد استقلال آنجا مي‌نشينند. من به همه هواداران استقلال که تيمشان زندگي‌شان است، اول فصل قول دادم داربي را ببرم؛ داربي‌ای که پنج سال بود استقلال آن را نبرده بود. مي‌دانم فاصله با پرسپوليس زياد است، اما برد در داربي مزه ديگري دارد. ما به اتفاق‌هاي فوتبال اميدواريم، اما پرسپوليس هم امسال تيم بسيار خوبي است و با بازي‌هاي خوبي که تيم برانکو انجام داده، با 50 امتياز صدرنشين است. ما اين پرسپوليس را برديم و خدا را شکر مي‌کنم که هواداران استقلال حالا سرشان بلند است.
گفته بودي شبي که پرسپوليس را بردي، بهترين شب زندگي‌ات بوده... .
بله، بهترين شب زندگي‌ام بود. ديدن خوشحالي ميليون‌ها هوادار در جاي‌جاي ايران و جهان و شبکه‌هاي اجتماعي حس خوبي به من داد. خوشحالم که به قول اولِ فصلم عمل کردم.
حالا که در استقلال تثبيت شده‌ايد، فصل آينده در تيم تغيير ايجاد مي‌کنيد؟
يکي، دو بازيکن به ترکيب استقلال اضافه مي‌شود. روزبه چشمي و جپاروف که صددرصد اضافه مي‌شوند. تيم استقلال جوان است و آينده‌دار. همه از بازي اين تيم در آينده بيشتر لذت خواهند برد. اميدوارم بتوانيم در رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا هم بدرخشيم. بايد در آسيا نماينده شايسته‌اي براي فوتبال ايران باشيم.