دبيركل سازمان ملل به ايران مي‌آيد

پنجاه‌وسومین فوریه سرد مونیخ، میزبان مقامات ارشد کشورهای زیادی است که قصد دارند در بلبشوی سیاسی جهان نقش ایفا کنند. وزیر خارجه ایران هم که از روز جمعه در مونیخ به سر می‌برد، در حاشیه این اجلاس سالانه مذاکرات دوجانبه متعددی داشته ‌است. بین ملاقات‌های ظریف در مونیخ، افراد زیادی در سطوح مختلف دیده می‌شوند، از رئیس‌جمهوری اسلوونی تا همتایان اسپانیایی، انگلیسی، فرانسوی و...؛ این اجلاس البته یک وجه ممیزه‌ای هم دارد، اولین حضور وزیر خارجه آمریکا از کابینه دونالد ترامپ در یک جلسه بین‌المللی، همین نکته موجب شد برخی ناظران پیشنهاد بدهند «رکس تیلرسون» در این اجلاس با «محمدجواد ظریف» دیدار و ملاقات کند و از فرصت اجلاس مونیخ برای رفع برخی گره‌های ارتباطی این دو کشور استفاده کند؛ اما سخنگوی وزارت خارجه آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت: «چنین دیداری انجام نخواهد شد و قویا این موضوع و شایعه را تکذیب می‌کنیم». بهرام قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد که طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده وزیر امور خارجه در این اجلاس با تعدادی از مقامات اروپایی و همچنین منطقه گفت‌وگو خواهد کرد. او ادامه داد: «ما هیچ نوع ارتباطی با آمریکا نداریم؛ بنابراین هیچ مذاکره‌ای نیز انجام نخواهد شد». به گفته سخنگو «آقای ظریف با بیش از ۲۰ مقام شرکت‌کننده در این اجلاس دیدار و رایزنی می‌کند». در فهرست دیدارهای متعدد روز شنبه جواد ظریف، نام دبیر کل جدید سازمان ملل و یوکیو آمانو و برخی همتایان اروپایی‌اش به چشم می‌خورد. 
دبیر کل سازمان ملل مسافر  ایران
آنتونیو گوتیرس، دبیر کل سازمان ملل متحد، عصر شنبه در دیدار با محمدجواد ظریف از دعوت وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به تهران استقبال کرد و گفت در اولین فرصت به جمهوری اسلامی ایران سفر خواهد کرد. به گزارش ایسنا، در این دیدار درباره موضوعات مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای بحث و رایزنی شد. وضعیت وخیم مسلمانان روهینگیا در میانمار، اوضاع در یمن، سوریه و عراق و نقش سازمان ملل متحد و دبیر کل آن از مهم‌ترین موضوعات این دیدار بود. وزیر امور خارجه در این ملاقات خواستار حضور فعال‌تر سازمان ملل متحد در این بحران‌ها شد و آمادگی کشورمان را برای همکاری با دبیر کل و حمایت از تلاش‌های او اعلام کرد. گوتیرس نیز با اشاره به توافق هسته‌ای بین ایران و ١+٥، برجام را عامل مهمی در صلح و ثبات بین‌المللی دانست و حمایت خود و سازمان ملل متحد را از استمرار آن اعلام کرد.  ظریف روز شنبه با وزیر خارجه نروژ، یک مقام مجلس آلمان، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، آلفونسو داستیس وزیر امور خارجه اسپانیا، رئیس‌جمهور اسلوونی، وزیر امور خارجه اوکراین و وزیر دفاع پاکستان نیز گفت‌وگو کرد. 
او همچنین صبح شنبه با فدریکا موگرینی ملاقات کرد. دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره این ملاقات اعلام کرد: موگرینی در دیدارهایش با وزیر امور خارجه ایران و مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرده برنامه جامع اقدام مشترک به اهداف خود دست یافته و تمام طرف‌ها باید به آن پایبند باشند. براساس گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، در این بیانیه آمده است که موگرینی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، درباره اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت‌وگو کرده است. 


همچنین در این بیانیه آمده است: درباره اجرای توافق هسته‌ای با ایران در دیدار با وزیر محمدجواد ظریف و یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بحث شد و موگرینی در این دیدارها بر لزوم پایبندی کامل و دقیق تمام طرف‌ها بر تعهداتشان در برجام تأکید کرد. موگرینی علاوه بر این به‌عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام یادآور شد این توافق به اهداف خود دست یافته و تمام طرف‌ها باید به‌طور مؤثر در طول عمر توافق به تعهدات خود پایبند بمانند. برجام یک عامل ایجاد‌کننده ثبات و عنصری کلیدی در معماری منع اشاعه است که لازم است کاملا اجرا شود. 
دیدارهای  جمعه
جواد ظریف جمعه و در اولین روز حضورش در مونیخ به‌صورت جداگانه با یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان، بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس، مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، ژان مارک آیرو وزیر امور خارجه فرانسه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و هیئت ریش‌سفیدان (Elders) در حاشیه این اجلاس دیدار کرد. همچنین در حاشیه این کنفرانس با برنامه «کریستین امانپور» خبرنگار ارشد شبکه «سی‌ان‌ان» گفت‌وگو کرد. 
در مونیخ گفت‌وگوی برجامی نداریم
قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، با بیان اینکه ایران بارها اعلام کرده در ارتباط با موضوع هسته‌ای و برجام دیگر گفت‌وگویی نخواهد داشت مگر درباره برخی مسائل فنی که این موضوع را نیز از طریق آژانس پیگیری می‌کند، ادامه داد: طبیعی است در مذاکرات با برخی از مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس، در ارتباط با مسائل کلی برجام گفت‌وگو یا مذاکراتی انجام شود ولی قرار نیست جلسه ویژه‌ای در این ارتباط برگزار شود. 
ادعای معاون رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران
معاون رئیس‌جمهور آمریکا با وجود تأکید همیشگی مقامات ایرانی بر ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: رئیس‌جمهور ترامپ کماکان اطمینان خواهد یافت که ایران هیچ‌گاه نمی‌تواند به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. 
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری راشا تودی، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانش در کنفرانس امنیتی مونیخ، با تکیه بر ادعاهای ساختگی و بی‌اساس غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای گذشته کشورمان گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اطمینان پیدا خواهد کرد که ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای با ظرفیت تهدید کشورهای عضو ناتو، متحدان ما در منطقه، به‌ویژه اسرائیل دست يابد. وی در ادامه ادعاهای خود از برنامه جامع اقدام مشترک انتقاد کرد و مدعی شد: ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم است. وی گفت اجرای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها به ایران آزادی بیشتري برای تهدید منطقه داده است. معاون رئیس‌جمهور آمریکا افزود: در دوران ریاست ترامپ، آمریکا همچنان متعهد به اطمینان از عدم دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است تا این کشور نتواند ناتو و متحدان ما را تهدید کند.
-------------------------------------
پنجاه‌وسومین اجلاس کنفرانس امنیتی مونیخ از روز جمعه تا روز یکشنبه در هتل بایریشرهوف مونیخ برگزار می‌شود. در این نشست، 10 رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، هشت نخست‌وزیر، وزرای امور خارجه ۳۰ کشور، وزرای دفاع حدود ۲۰ کشور و مقامات بین‌المللی شامل دبیرکل سازمان ملل متحد، دبیرکل ناتو، دبیران کل سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب، سازمان شانگهای، رؤسای پارلمان و شورای اروپا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مدیران کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اینترپل، سازمان بین‌المللی مهاجرت و کمیسيونر عالی پناهندگان و کمیسیونرهای اتحادیه اروپا شرکت دارند. کنفرانس امنیتی مونیخ، یک اجلاس بین‌المللی، غیردولتی و مستقل است که برای بحث و رایزنی درباره مسائل روز امنیتی برگزار می‌شود. این کنفرانس اولین‌بار در سال 1963 برگزار شد. در این اجلاس موضوعات مهم بین‌المللی از جمله آینده ناتو، نظم جهانی، امنیت انسانی، تروریسم و افراط‌گرايی، مسائل منطقه‌ای شامل آسیای جنوب شرقی و شبه‌جزیره کره، جهان عرب، سوریه و اوکراین در قالب جلسات عمومی مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت. جلسات تخصصی ویژه هم با موضوعات امنیت سایبری، امنیت سلامت، امنیت انرژی، دفاع اروپايی و تروریسم برگزار خواهد شد. سیدعباس عراقچی معاون حقوقی بین‌المللی و مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در این سفر وزیر امور خارجه را همراهی می‌کنند.