دفاع مقدس؛ نامی به بزرگی رشادت یک ملت

دوران دفاع مقدس یادآور جانفشانی و ایثار مردمان این دیار کهن است. انسان هایی آزاده که تا آخرین نفس در برابر دشمنان این مرز وبوم ایستادگی کردند و با رشادت و شجاعت خود نقشه های آنان را پوچ ساختند و اینگونه درس از خودگذشتگی و مقاومت را به جهانیان آموختند.
به گزارش ایرنا،جنگ ایران و عراق از جمله نبردهای بزرگ تاریخ است که در 31 شهریور 1359 خورشیدی با تجاوز رژیم بعث به کشورمان آغاز شد. جنگی نابرابر که در آن هزاران انسان بی گناه به شهادت رسیدند و مجروح شدند.
هنگامی که نیروهای دشمن یورشی همه جانبه را به مرزهای ایران انجام دادند. مردمان این دیار کهن، دلاورانه در برابر آنان ایستادند و اجازه تاراج ذره ای از خاک میهن اسلامی را به رژیم بعث ندادند و اینگونه درس ایثار و از خودگذشتگی را به جهانیان آموختند و بر نقشه های تجاوزگران خط بطلان کشیدند و از این میدان سرنوشت ساز سربلند خارج شدند. رزمندگان ایران اسلامی در مدت جنگ تحمیلی در 163 عملیات بزرگ، متوسط و کوچک شرکت کردند که بسیاری از آنان را با موفقیت به پایان رساندند.
کشورهای زیادی در این جنگ به حمایت از رژیم بعث پرداختند و کمک های مادی و نظامی بسیاری به آن کردند. در واقع حامیان حزب بعث، دولت هایی محسوب می شدند که خواهان سقوط نظام جمهوری اسلامی ایران بودند، زیرا منافع آنها به خطر افتاده و نهضت انقلابی مردم ایران در سایه رهبری هوشمندانه امام خمینی(ره) و یکپارچگی ملت ایران به پیروزی رسیده بود.


سردار حسن نیا در بیان اهمیت دوران دفاع مقدس، گفت: دفاع مقدس یک حادثه نبود، بلکه یک واقعه از پیش طراحی شده به شمار می رفت که رژیم بعث با کمک دشمنان جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد. کشورمان در این جنگ تنها با کشور عراق و صدام نمی جنگید بلکه با حامیان و هم پیمانان آنان نیز به رویارویی پرداخت و دلاورانه در برابر رژیمی مجهز به انواع تجهیزات جنگی ایستادگی و معادله های آنان را نقش بر آب کرد.  این فرمانده جنگ تحمیلی با تاکید بر احترام و ارزشی که دفاع مقدس نزد مردم ایران و مسوولان نظام دارد، بیان داشت: دشمن حزب بعث در جنگ خسارت های فراوانی در زمینه نیروی انسانی متحمل شد اما پس از پایان این نبرد هیچ گاه این رژیم به تجلیل از کشته شدگان و بازماندگان جنگ نپرداخت و هیچ یادبودی برای آنان برگزار نکرد. در حالی که یاد و خاطره هشت سال دفاع مقدس در ایران همواره از ارزش فراوانی نزد مردم این مرز و بوم برخوردار است و ملت ایران رشادت ها و دلاوری های شهیدان، جانبازان و بازماندگان آن را ارج
می نهند. مردم می دانند که سربلندی امروز ایران در جهان، مدیون از خودگذشتگی و ایثار افرادی است که در برابر دشمن ایستادند و به آرمان های انقلابی پایبند بودند و از این جهت مردم برای این رشادت ها ارزش زیادی قایل هستند.
این جانباز دفاع مقدس با بیان اینکه همواره باید قدرشناس امنیت کشور و ارزش های موجود در آن بود، افزود: اینک ایران از جمله کشورهای اثرگذار در جامعه بین الملل به شمار می رود که بسیاری از کشورهای جهان خبرهای مربوط به آن را پیگیری می کنند. تاثیر غیرقابل انکار کشورمان در جهان و منطقه به میزانی است که در جنگ میان کشورها، هر که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار باشد در نهایت پیروز میدان خواهد بود و این مهم به برکت هشت سال دفاع مقدس و ارزش خون شهیدان به دست آمده است.
 وی با اشاره به این که هشت سال جنگ تحمیلی در ارتباط با ارزش های مقدس کشور بود، توضیح داد: ایران در این نبرد نابرابر در واقع در تمامی زمینه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... به رویارویی با دشمنان این مرز وبوم پرداخت. همچنین در این مدت مردم کشور در کنار مبارزه با رژیم بعثی می بایست به رویارویی با توطئه ها و فتنه های داخلی نیز همت می گماشتند و خرابکاری گروهک های گوناگون همچون منافقان را از میان بر می داشتند.
 سردار حسن نیا با اشاره به این که کشور در طول جنگ در زمینه تامین تجهیزات با مشکل روبرو بود، گفت: از نظر تجهیزات جنگی سختی های زیادی برای رزمندگان کشور وجود داشت، سربازان و بسیجیان با کمترین امکانات جنگی به رویارویی با دشمن برخاسته بودند و تجهیزات محدود به شکل سهمیه استفاده می شد، در حالی که برای دشمن هیچ محدودیتی وجود نداشت و آنان با حمایت ابرقدرت ها و تامین اقتصادی از طرف آنان از بهترین و مجهزترین ابزار جنگی برخوردار بودند. مظلومیت کشور ما در همین بود که در برابر دشمن با کمترین سلاح ظاهر شد، رزمندگان با کمترین امکانات و با استفاده از توان داخلی به مبارزه با دشمن پرداختند که در نهایت با قدرت ایمان و تقوای خویش به پیروزی رسیدند.
این فرمانده جنگ تحمیلی با بیان اینکه اکنون کشور، توان نظامی و اقتصادی بالایی دارد، یادآور شد: قدرت موشکی و نظامی موجود در ایران و قرار گرفتن در اوج اقتدار به برکت خون شهیدان و رشادت رزمندگان کشورمان است. جنگیدن با کمترین امکانات در برابر دشمنی که تا بن دندان مسلح بود به دلیل نیروی رهبری و ایمان سربازان این دیار کهن محسوب می شد. این عظمت دفاع مقدس است که یک ملت ایستادگی کرد و اینگونه به بزرگی رسید. حال باید قدر این جانبازی ها را به خوبی دانست و از آن در جهت رشد و پیشرفت کشور بهره مند شد. امروزه فرماندهان و نیروهای نظامی کشور در سطح بالایی قرار دارند و اینکه دشمنان این مرز وبوم ضد ایران کاری از پیش نمی برند، به دلیل توان و قدرت بالای کشور است.
این رزمنده دوران دفاع مقدس با تاکید بر اینکه پیام انقلاب ما به فرموده امام راحل در طول جنگ به جهانیان صادر شد، بیان داشت: قرار داشتن در خط ولایت و زیر چتر رهبری و توجه به ارزش هایی که با خون شهیدان به وجود آمد، علت این توفیق را فراهم آورد اما همچنان باید هوشیار بود و جهت حفظ آرامش کشور گام برداشت تا قدرت طلبی ها به اسلام و دستاوردهای جنگ تحمیلی ضربه وارد نسازد. دشمن از قدرت مسلم ایران آگاه است؛ بنابراین اگر از داخل کشور اتحاد وجود داشته باشد، هیچ دشمنی نمی تواند به کارشکنی بپردازد؛ پس باید با الگو گرفتن از دوران دفاع مقدس در مسیر آرامش و امنیت گام برداشت.
وی در پایان با اشاره به اینکه خاطره جنگ تحمیلی و ارزش های آن بایستی همچون واقعه کربلا به نسل های بعدی منتقل شود، اظهار کرد: باید به پاسداری از دستاوردهای رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس پرداخت و همه نسل ها باید بدانند که مردم ما با دست خالی چگونه از کشور دفاع کردند و پیروز واقعی میدان جنگ شدند. باید درس وحدت، یکپارچگی و با هم بودن را از دفاع مقدس آموخت و به آرمان های انقلاب و شهیدان وفادار ماند.