پایان پرونده آتنا

شهروند|  پرونده قاتل آتنا اصلانی پس از 3 ماه در سحرگاه دیروز و در میان ازدحام زیاد مردم پارس‌آباد بسته شد. قاتل این دختربچه 6ساله در برابر چشمان مردم به دار مجازات آویخته شد. این در حالی بود که اسماعیل رنگرز در آخرین لحظات باز هم جرم خود را انکار کرد.
اوایل آخرین هفته شهریورماه بود که قاضی عتباتی، دادستان عمومی و انقلاب اردبیل اعلام کرد كه به ‌زودی حکم اعدام قاتل آتنا اصلانی به اجرا در خواهد آمد اما همه منتظر بودند تا روز و مکان این مراسم تا صدور حکم اعلام شود. تا این‌که از عصر سه‌شنبه خودروهایی با میله‌های داربست در خیابان ولیعصر، محله باکری جنب باشگاه شهید شیرزاد شهرستان پارس‌آباد توقف کردند. همین کافی بود تا ماجرای اجرای حکم در سحرگاه چهارشنبه در سطح شهر پخش شود. شامگاه سه‌شنبه بود که صحنه اجرای حکم آماده شد و نیروهای امنیتی، پلیس و آتش‌نشانی در محل حاضر شدند و این در حالی بود كه اهالی شهرستان پارس‌آباد گروه‌گروه به سمت آخرین مرحله بسته‌شدن پرونده آتنا اصلانی رفتند.
عقربه‌ها ساعت 4:30 بامداد چهارشنبه، 29 شهریورماه را نشان می‌داد. جمعیت زیادی در محله باکری جمع شده بودند و در انتظار اجرای حکم اعدام بودند. در این میان شعارهای تشکر از نیروی انتظامی، سکوت بامدادی را شکست و مردم در انتظار حضور اسماعیل رنگرز در صحنه اعدام بودند.
حضور خانواده آتنا اصلانی در صحنه اعدام


ساعت 4:50 بود که خانواده آتنا اصلانی برای مشاهده صحنه اجرای حکم قاتل دختربچه‌شان پای در محل گذاشتند. شعارها بار دیگر از سوی مردم به صدا درآمد و مردم برای ورود به محوطه اعدام داربست را شکستند. در این صحنه ماموران امنیتی و یگان پلیس وارد عمل شده و مانع حضور مردم در محل اجرای حکم شدند.
طناب سفید
همه چشم انتظار بودند تا حکم به اجرا برسد که طناب سفید دار به جرثقیلی که قرار بود با بالاکشیدن اسماعیل رنگرز حکم را به اجرا برساند، بسته شد. در همین لحظات بود که به خاطر ازدحام زیاد مردم ناگهان لوله گاز شکسته شد و آتش‌سوزی در محل اجرای حکم شکل گرفت که خیلی زود تیم‌های آتش‌نشانی دست به کار شده و موفق به خاموش‌کردن آتش شدند.
قاتل در صحنه اعدام
عقربه‌ها ساعت 4 صبح چهارشنبه را نشان می‌داد که اسماعیل رنگرز با پیراهن آبی‌رنگ و با شلوار تیره و دستبند به دست همراه ماموران پلیس به محل اجرای اعدام منتقل شد. اسماعیل رنگرز که در جریان ربودن آتنا 6 ساله و پس از تجاوز او را به قتل رسانده بود همراه با مامور امنیتی سیاپوش آرام آرام و در حالی‌که طناب دار را پیش روی‌اش می‌دید، قدم برمی‌داشت. قاتل آتنا اصلانی در حالی ‌که صدایش می‌لرزید و در چهره‌اش ترس نمایان بود، در آخرین لحظات اجرای حکم اعدامش گفت: «حکم اعدام را قبول ندارم، من راست گفتم ولی همه می‌گویند حرف‌هایم دروغ است. من قصد کشتن نداشتم و در مغازه‌ام گرفتار شدم. چون آتنا داخل مغازه‌ام روی زمین افتاد و حتی من او را آزار و اذیت هم نکردم. خودم پدر یک دختر هستم ولی پزشکی قانونی تأیید کرده که من تجاوز کردم؛ من بی‌گناهم.»
قاتل آتنا اصلانی که حکمش را قبول نداشت، پس از آخرین صحبت‌هایش به سمت محلی که قرار بود زندگی‌اش در آن‌جا پایان گیرد، قدم برداشت. ترس در چشمان اسماعیل نمایان بود این را می‌دانست که آخرین لحظات زندگی‌اش را سپری می‌کند. در این لحظه حکم صادره از دادگاه کیفری اردبیل به قصاص و اعدام قاتل آتنا اصلانی به خاطر تجاوز و قتل خوانده شد و پس از آن اسماعیل آخرین قدم‌های زندگی‌اش را برداشت و در کنار طناب دار ایستاد.
زمانی که حکم اجرا شد، مردم شروع به دست‌زدن کردند. بار دیگر شعارهای تشکر از نیروی انتظامی را فریاد زدند. با طلوع خورشید و روشن‌شدن هوا پزشک حاضر در محل مرگ اسماعیل را تأیید کرد و این صحنه، آخرین برگ از پرونده قاتل آتنا اصلانی بود که بسته شد.
پدر آتنا پس از اجرای حکم
بهنام اصلانی، پدر دختربچه‌ای که به دست اسماعیل رنگرز به قتل رسیده است پس از اجرای حکم اعدام قاتل دخترش، به «شهروند» گفت: «خانواده قاتل دخترم هیچ‌وقت به سراغ ما نیامدند و در اصل نمی‌توانستند حتی تا خیابان نزدیک خانه ما بیایند. قاتل هم هیچ‌وقت حرفی نزد که خواستار بخشش باشد. اعدام این قاتل باعث نمی‌شود که درد دوری و مرگ دخترم کم شود، اما من و خانواده‌ام خوشحالیم که حق دخترمان پایمال نشد.»
وی افزود: «از قوه قضائیه، نیروی انتظامی، دادستان اردبیل و پارس‌آباد تشکر و قدردانی می‌کنم که به این پرونده به صورت ویژه رسیدگی کردند و حکم را سریع به اجرا رساندند. دست همه مردم را می‌بوسم که آنها از همان روز نخست با من همراه شدند و اگر آنها نبودند شاید دخترم پیدا نمی‌شد.»
بهنام اصلانی ادامه داد: «زمان و مکان اجرای حکم به من ابلاغ نشده بود و از مردم شنیدم که قرار است صبح چهارشنبه حکم اعدام قاتل دخترم اجرا شود. مراسم اجرای حکم در امنیت کامل برگزار شد و مردم با شعارهای «تشکر تشکر نیروی انتظامی» ما را در این مراسم همراهی کردند. آرامشی که به خاطر این جنایت از شهر رفته بود با اجرای این حکم به پارس‌آباد بازگشت.»
فرماندار پارس‌آباد در صحنه اعدام
اکبر صمدی، فرماندار پارس‌آباد نیز در این‌باره به «تسنیم» گفت: «مردم پارس‌آباد قدردان تلاش و زحمات شبانه‌روزی دستگاه‌های قضائی و امنیتی در پیگیری و به فرجام رساندن پرونده قاتل آتنا اصلانی هستند و روز گذشته مردم به‌عینه به دار آویخته شدن قاتل فرشته مغان را در ملأعام دیدند.»
وی با اشاره به این‌که مسئولان دادگستری استان، دادستان اردبیل، دادستان پارس‌آباد، نیروهای نظامی و انتظامی و دیگر دستگاه‌های مربوطه از همان روز نخست پیگیر موضوع و قضیه بودند، افزود: «پرونده قاتل آتنا به‌صورت فوق‌العاده و خارج از نوبت توسط دستگاه قضائی بررسی شد و سرانجام این پرونده با تلاش‌های شبانه‌روزی دستگاه‌های قضائی و امنیتی به فرجام رسید.»
فرماندار پارس‌آباد ضمن تشکر و قدردانی از مردم پارس‌آباد مغان در ارتباط با پرونده آتنا گفت: «مردم پارس‌آباد، استان اردبیل و کشورمان از همان روز نخست همدردی خود را با خانواده آتنا اعلام کردند که این امر شایسته تقدیر است.»
صمدی با بیان این‌که پارس‌آباد شهری فرهنگی است، ادامه داد: «از این خطه زیبا جوانان و قهرمانان بزرگی به‌پاخاسته‌ و افتخارات زیادی برای کشورمان به‌دست آورده‌اند. امیدواریم دیگر شاهد چنین حادثه‌های تلخی در پارس‌آباد نباشیم و به دار آویخته شدن قاتل آتنا در ملأعام درس عبرتی برای تمام شیاطینی باشد که فریبکاری را مبنای کار خود قرار داده‌اند.»
اجرای حکم
 بازخورد بسیار موثری داشت
ناصر عتباتی، دادستان عمومی و انقلاب اردبیل نیز با قدردانی از دستور ریاست قوه قضائیه در رسیدگی به این پرونده، به «میزان» گفت: «پس از این‌که این جنایت اتفاق افتاد، دستگاه قضائی آن استان چه در پارس‌آباد و چه در اردبیل با تأکیدات رئیس‌کل دادگستری استان و نظارت مستقیم دادستان مرکز استان موضوع را به صورت فوق‌العاده در دستور کار قرار دادند.»
وی با مثبت ارزیابی کردن همکاری‌های مردمی و تعاملات بین بخشی نهاد‌های مختلف در این پرونده افزود: «با لحاظ دقت و سرعت به این پرونده رسیدگی شد و دادگاه کیفری یک استان اردبیل موضوع را خیلی دقیق بررسی کرد. پلیس آگاهی پارس‌آباد و دادستانی پارس‌آباد موضوع را به صورت دقیق بررسی کردند و هماهنگی خیلی خوبی بین مجموعه قضائی و انتظامی انجام شد.»
وی با قدردانی از دستور ریاست قوه قضائیه در رسیدگی به این پرونده، ادامه داد: «این دستور بسیار راهگشا بود و از لطف او از جانب مردم بسیار تشکر می‌کنیم که در رسیدگی فوق‌العاده به این پرونده خیلی موثر بود. بررسی‌هایی که در دیوانعالی کشور انجام شد به رسیدگی به پرونده در تأیید حکم و اجازه اجرا کمک زیادی کرد. نهایتا این حکم اجرا شد و انبوهی از مردم پارس‌آباد و منطقه در محل اجرای حکم حضور داشتند و از اقدامات سریع و فوق‌العاده دستگاه قضائی نهایت تقدیر و تشکر را داشتند. اجرای حکم بازخورد بسیار موثری داشت و امیدواریم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.»