افشاگری بی سابقه آبی ها علیه یکدیگر در 90

برنامه 90 این هفته طوری پیش رفت که استقلالی‌ها افشاگری‌های زیادی علیه هم انجام دادند و هواداران خود را با اظهاراتشان شوکه کردند. به گزارش ورزش سه، در این برنامه حواشی باشگاه استقلال به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت؛ طوری که سیدرضا افتخاری، مدیر عامل، ملکی، عضو هیئت مدیره، علیرضا منصوریان، سرمربی و سیدمهدی رحمتی، کاپیتان استقلال صحبت‌های مهمی به زبان آوردند. هرچند بسیاری این برنامه را آبروریزی بزرگ برای باشگاه استقلال عنوان کردند اما کیست که نداند این هیئت‌مدیره و این مسئولان انتخاب وزارتخانه‌ای هستند که ماه‌ها در اتاق فکرهایش برای انتخاب هیئت‌مدیره پرسپولیس و استقلال وقت صرف کرده بود و همه در انتظار یک هیئت‌مدیره یکدست، دلسوز و کاربلد بودند. ‌اما متاسفانه وزیر ورزش و همکارانش معیارهای زیادی را برای انتخاب افراد شایسته و صالح در نظر نگرفته بودند تا یک بار دیگر ناکارآمدی مدیریت دولتی که مدیریت هزینه است، اثبات شود و البته دودش به چشم استقلال و میلیون‌ها هوادارش برود.
 حرف‌های مهم افتخاری درباره اتفاقات استقلال
سیدرضا افتخاری، مدیرعامل باشگاه استقلال تهران با حضور در برنامه 90 در خصوص مصاحبه‌ها و عدم حمایت از کادر فنی گفت: «سال گذشته به چنین بحرانی خوردیم و یکی از اعضای هیئت مدیره گفت اگر منصوریان داربی را ببازد، اخراج می‌شود که من فردای آن روز به رختکن تیم رفتم و گفتم منصوریان تا پایان فصل می‌ماند و روحیه مضاعفی به تیم وارد شد. هواداران باید بپذیرند 9 بازیکن مصدوم به تیم آسیب می‌زند ولی البته تذکراتی به منصوریان دادم و گفتم باید دستیاران خود را تقویت کند.» افتخاری تاکید کرد: «وقتی که باشگاه را تحویل گرفتم 100 میلیارد تومان بدهی داشتیم؛ از یک طرف مالیات بود و از سوی دیگر بدهی بازیکنان خارجی وجود داشت که سال قبل نیز اجازه نداد در نیم فصل بازیکن جذب کنیم؛ مقصر آن هم کسی بود که نامه را به اشتباه ترجمه کرده بود و به دلیل حرف‌های او، ما فکر کردیم 3 روز زودتر پول را به حساب ریختیم، آخر هم از طریق یک صرافی در دبی پول را واریز کردیم ولی بعد از آن نیز 5 پرونده دیگر بود که 4 پرونده را بستیم اما پرونده پروپیچ ماند چون معتقدیم حق با ماست.» وی یادآور شد: «تکلیف تیموریان و کاوه رضایی که از طریق AFC شکایت کرده بودند را مشخص کردیم و قرار شد توافقات لازم را انجام دهیم.» مدیرعامل باشگاه استقلال بیان کرد: «9 میلیارد و 900 میلیون تومان چک برگشتی برای یک مدیری است که قبلا در استقلال بود؛ همان فردی که پرچم بالای دستش می‌گیرد. من به او می‌گویم بالای آن پرچم بنویسد 22 میلیارد و 500 میلیون تومان بدهی برای استقلال!» وی ادامه داد: «ما به تعهدات مدیران قبلی که برای باشگاه گذاشته‌اند متعهد هستیم ولی توجه داشته باشید نمی‌شود بدهی 11 سال قبل را یک شبه پرداخت کرد. در 2 سال گذشته 13 میلیارد تومان در حالی که بی‌پولی است، پرداخت کردم و در کنار آن 13 میلیارد از بدهی‌ها را داده‌ایم.» افتخاری درباره ممانعت از حضور جباری و رحمتی در تمرین استقلال و این‌که به جباری و رحمتی گفته‌اند در تمرینات حاضر نشوند، عنوان کرد: «کسی به آقای منصوریان نگفته جباری و رحمتی نباشند. نرفتن آن‌ها بر سر تمرین هم تصمیم هیئت مدیره بوده ولی آقای منصوریان در جریان بود. هیئت مدیره نباید در بحث فنی تیم نقش داشته باشد ولی جباری و رحمتی برای ادای توضیحاتی به باشگاه فرا خوانده شدند که به درخواست من قرار شد جلسه با آن‌ها پس از دیدار با ذوب‌آهن برگزار شود. همه مسائل را نمی‌توان عنوان کرد چون یکسری افراد طاقت شنیدن برخی حرف‌ها را ندارند.» وی با تاکید بر این‌که ورودش به فوتبال به دلیل ژن خوب نیست، اظهار کرد: «من به دنبال کمک گرفتن برای استقلال از طریق روابط خود با دولت هستم و این ژن خوب هیچ ارتباطی به حضورم در استقلال ندارد.» افتخاری درباره حمایت داماد او که در دولت مسئولیت دارد، ابراز کرد: «اگر پشتیبانی کرده بود که باشگاه استقلال تا این اندازه بدهی نداشت!»
 منصوریان: کی‌روش گفت از استقلال استعفا نده!
علیرضا منصوریان، سرمربی استقلال تلفنی با برنامه 90 گفت‌وگو کرد و به خاطر نتایج ضعیف تیم از هواداران پوزش خواست. او با اشاره به عدم اجازه در مورد استفاده از بازیکنانش در هفته اول گفت: «بازیکنان خود را به اردوی تیم ملی امید نفرستادم و درست هم تصمیم گرفتم چون در فیفادی نبود اما برخورد کردند. تراکتورسازی را شکست دادیم، هفته چهارم مقابل تیم علی دایی در نیمه اول خیلی خوب کار کردیم اما با یک پنالتی بازنده شدیم. چطور پس از هفته چهارم هوادارانی که فصل قبل حمایت کاملی از سرمربی داشتند به یک باره نظرشان تغییر می‌کند؟» سرمربی استقلال به دلایل ناکامی این تیم هم اشاره کرد و افزود: «مصدومان زیادی دادیم. ابراهیمی، کریمی و منتظری جراحی کردند؛ به خاطر این وضعیت لازم بود من را به طبقه پنجم باشگاه دعوت کنند ولی آن‌ها طبقه همکف را انتخاب کردند تا مصاحبه انجام دهند.» منصوریان در خصوص اولتیماتوم 2 هفته‌ای گفت: «2 هفته وقت به سرمربی و ایجاد فضا بین هواداران شرایط بدی به وجود آورد. ما تیم همدل، یکنواخت، دوست و صمیمی داریم که از روی علاقه به کادر فنی می‌خواهند کاری فراتر از حد انجام دهند.» سرمربی استقلال تصریح کرد: «در دیدار با پدیده تماشاگران ما ناراحت شدند و نهایتا سر و صدا و حیا کن، رها کن به من گفتند. به پژمان منتظری گفتم تیم را به رختکن ببرد تا حرف تماشاگران را بشنوم. حالا اصلا ناراحت نیستم چون 13 ماه تماشاگران از من حمایت کردند و نیاز بود علیه من شعار دهند. به سختی آقای افتخاری من را حمایت می‌کند تا در استقلال بمانم.» منصوریان اظهار کرد: «سال قبل گفتم اگر رحمتی رضایت‌نامه بخواهد یک ساعت دیگر می‌دهم چون دروغ نمی‌گویم. نمی‌خواهم به خاطر یک روز بیشتر ماندن در استقلال جباری و رحمتی را قربانی کنم. اصلا جباری را چه کسی به استقلال آورد؟ من از آقای افتخاری خواهش کردم، منتظری را هم من خواهش کردم به استقلال بیاید.» وی درباره کنار گذاشتن رحمتی و جباری از استقلال اظهار کرد: «حوزه فنی برای من است. من باید بگویم بازیکنم بیاید یا نیاید. من را بردند لب پرتگاه و هولم می‌دهند. من هم مهدی را می‌خواهم و هم مجتبی. دوشنبه گفتم جباری و رحمتی باید سر تمرین باشند. این اتفاقات اخیر فاجعه است. مجتبی یک وزنه در استقلال است.» سرمربی استقلال تصریح کرد: «عضو هیئت مدیره می‌گوید این 2 بازیکن در اختیار هیئت مدیره هستند که من به آقای افتخاری گفتم بزرگترین اتفاقی که می‌تواند قبل از بازی با ذوب صورت گیرد، این است که جلسه جباری و رحمتی بعد از دیدار با ذوب انجام شود.» منصوریان با بیان این‌که ملکی، عضو هیئت مدیره اعلام کرده رحمتی و جباری سر تمرین نیایند، گفت: «من به آقای افتخاری گفتم با این اتفاقات یا از من حمایت کنید یا مرا بردارید. در جلسه اخیرمان گفتم حتی به دروغ به مردم بگویید منصوریان تا داربی می‌ماند.» وی تاکید کرد: «بعد از بازی با پارس جنوبی با جباری و خسرو حیدری صحبت کردم تا در خصوص آینده تصمیم‌گیری داشته باشیم. هیئت مدیره می‌گوید این 2 بازیکن نباشند اما من گفتم 2 بازیکن من باید برگردند، آن‌ها گفتند بر نمی‌گردیم چون هیئت مدیره چنین تصمیمی گرفته است.» منصوریان درباره تصمیمش درباره استعفا در دیدار با پدیده گفت: «بله قصد استعفا داشتم که ابتدا گروه و مدیر فنی و مدیر عامل باشگاه و سرپرست تیم من را منصرف کردند و بعد پیغام از کی‌روش گرفتم که همین پیام در روحیه من تاثیر گذاشت تا بمانم.»
 نظرسنجی
سوال نظرسنجی این هفته 90 به تعیین مهمترین علت نتایج ضعیف استقلال اختصاص داشت که مخاطبان باید از بین بازیکنان، کادر فنی و مدیریت یک گزینه را انتخاب می‌کردند. یک میلیون و ۹۹۲ هزار نفر در نظرسنجی این برنامه شرکت کردند که ۵۴،۳ درصد کادر فنی را مهمترین عامل نتایج ضعیف استقلال عنوان کردند و ۲۷،۸ به مدیریت و ۱۷،۹ درصد به بازیکنان رای دادند.
افشاگری بی‌سابقه علیه سرمربی استقلال
عباسی ملکی، عضو هیئت مدیره باشگاه استقلال با حضور روی خط برنامه 90 در پاسخ به فردوسی‌پور درباره کنار گذاشتن رحمتی و جباری گفت: «خود آقایان در جلسات اعلام کردند که این 2 بازیکن مشکل‌ساز شده‌اند. افتخاری گفت که جباری به وضعیت زمین اعتراض کرده و به او اعلام شده اینجا قطر نیست. یک بار هم گفته به استقلال آمدم تا مطالباتم را بگیرم. افتخاری بارها خودش اعلام کرد که مخالف حضور این بازیکن است. در مورد رحمتی هم منصوریان در جلسه اعلام کرد که ایشان بی‌انضباطی کرده و در جلسه فنی شرکت نکرده است. حتی عنوان شد موقع پنالتی حریف و گلی که ما خوردیم روی نیمکت خندیده است. منصوریان گفت نمی‌خواهد مقابل ذوب‌آهن به رحمتی بازی بدهد و بهتر است در بازی با پارس هم او نیمکت‌نشین شود تا حسینی با جو بازی کردن آشنا شود. سرمربی با کنار گذاشتن رحمتی کاملا موافق بوده و در مورد جباری هم زیاد مقاومت نکرد. کنار گذاشتن جباری تصمیم افتخاری بود.»
ثابت کنند خندیدم تا برای همیشه از فوتبال بروم
صحبت‌های ملکی واکنش مهدی رحمتی، کاپیتان استقلال را به دنبال داشت تا در گفت‌وگوی تلفنی با 90 بگوید: «خوشحالم که آقای ملکی به طور شفاف واقعیت‌ها را گفت. حرف‌های زیادی شنیده بودم. همه دنبال دلیل محرومیت ما بودند؛ اول این‌که باید بگویم جلسه‌ای که درباره‌اش حرف می‌زنند اصلا جلسه هیئت مدیره نبود و فقط 2 نفر از هیئت مدیره بودند و آقای منصوریان. من با اعضا صحبت کردم واضح و صریح گفتند که موافق تمرین نکردن ما نبودند و مصوبه‌ای امضا نشده است. حق من و جباری نیست 2 ساعت در باشگاه بنشینیم. آن روز دنبال کار مالیاتی هم نبودم. نامه مکتوب خواستیم ولی به ما نامه ندادند. بارها با افتخاری تماس گرفتم جواب ندادند. در برنامه شما شنیدم جلسه ما به بعد از بازی با ذوب‌آهن منتقل شده است. اگر یک نفر از روی نیمکت تایید کند که من موقع پنالتی خندیدم برای همیشه از فوتبال می‌روم.»

سکانس پایانی جنجال آبی‌ها


البته کار به اینجا ختم نشد تا سکانس پایانی جنجال آبی‌ها این‌گونه رقم بخورد: رحمتی: «آقای افتخاری! چرا سکوت؟ بگذارید همه چیز روشن شود و مردم بدانند. شما که می‌گویید مشکل درون خانوادگیه چرا جواب تلفن ما را ندادید. اینجا جلوی هواداران استقلال بگویید تا همه بدانند.» منصوریان: «پرده حیا افتاد و بهتر است حقیقت روشن شود. مگر ملکی به عبداللهی نگفت جباری و رحمتی حق حضور در تمرین را ندارند؟» ملکی: «به منصوریان گفتم مثل پارسال اقتدار در تیم ندارید. حرف‌ها را منصوریان زد و ما گفتیم اگر مشکل این بازیکنان هستند حرفی نداریم.» منصوریان: «شما مگر به تمرین ما آمدید که اقتدار را ببینید؟ شما گفتید که از رحمتی تصویر دارید که تیم را به تمسخر گرفته است.» ملکی: «مگر شما نگفتید رحمتی به جلسه فنی نیامد و هر کسی را فرستادیم قبول نکرد در جلسه حاضر شود؟» منصوریان: «من گفتم در جلسه شرکت نکرد و به او گفتم به خاطر نظم تیم و حمایت از رقیبت باید در جلسه حاضر شوی.» رحمتی: «شما این حرف را به من نگفتید آقای منصوریان!» (در این لحظه ملکی با صدای بلند خندید که باعث ناراحتی منصوریان شد). ملکی: «من حرف‌هایی را که شنیدم اینجا مطرح کردم. شاهد من هم آقای افتخاری است که به او اعتماد کامل دارم.» افتخاری: «این بحث‌ها بی‌فایده است. چهارشنبه بازی حساسی داریم. نباید تنش ایجاد کنیم.» فردوسی‌پور: «از بین ملکی و منصوریان یک نفر راست نمی‌گوید.» رحمتی: «جای جلسه 2 نفره باید جلسه 5 نفره می‌گذاشتند و مصوب می‌کردند نه این‌که 2 نفر بیایند و تصمیم بگیرند و با آبروی 2 کاپیتان استقلال بازی کنند. باید تکلیف را روشن کنند. منصوریان مربی من است حق دارد هر کاری کند و مرا بازی ندهد. باید مشخص شود که چه کسی گفته من هنگام پنالتی پارس جنوبی خندیدم. هیئت مدیره هم مخالف تمرین نکردن من بوده.» افتخاری: «نه محرومیتی بوده نه صحبتی. (خطاب به رحمتی) جلسه هیئت مدیره شما را دعوت می‌کنیم بیایید. کسی نمی‌خواسته با آبروی شما بازی کند.» منصوریان: «آقای افتخاری اگر امشب شما جواب ندهید من دیگر سر تمرین نمی‌روم. جان پسرت قسم می‌دهم آقای ملکی گفت عکس داریم از رحمتی در حال خندیدن به پنالتی حریف یا نه؟ من گفتم مهدی اوقات تلخی کرده و در جلسه فنی نبوده ولی آیا گفتم خندیده؟» افتخاری: «ملکی نقل قولی کرد از کسی که به ایشان گفت. شما هم گفتید که او ناراحت بود و در جلسه فنی شرکت نکرد ولی نگفتید که موقع گل حریف خندیده است.» منصوریان: «آقای فردوسی‌پور ببینید من با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنم. در این باشگاه فقط افتخاری پشت من ایستاده. وقتی زمانی می‌گوید اگر منصوریان ببازد انشاا... مربی خارجی می‌آوریم باید به حال فوتبال ایران گریست. برای پست داشتن دست به چه کارهایی می‌زنند.»