تامین نقدی، تنها راه ایجاد رونق نیست

ابراهیم جمیلی* - تلاش دولت برای تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط جهت بازگشت رونق به اقتصاد کشور قابل توجه است هرچند باید این نکته را در نظر داشت که تمام مشکلات واحد‌های تولیدی در بحث پول خلاصه نمی‌شود.
در واقع نیاز بنگاه‌ها به نقدینگی تنها یکی از مولفه‌های تاثیرگذار است و در کنار آن باید به سایر موارد هم توجه داشت.
به‌عنوان مثال یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توفیق در اجرای طرح رونق تولید از طریق بنگاه‌های کوچک و متوسط، تامین به موقع منابع مورد نیاز این بنگاه‌هاست به طوری که گاهی اوقات شاهد طولانی شدن فرآیند تخصیص تسهیلات و اعتبارات به واحد‌های تولیدی هستیم و این امر منجر به بروز مشکلاتی برای واحد‌ها می‌شود. ضمن اینکه برخی مشکلات زمانی خود را نمایان می‌سازند که دیگر امکان رفع آنها با اهرم پول وجود نخواهد داشت.
باید توجه داشت که می‌توان از ابزار‌های دیگری جز تامین نقدینگی برای بنگاه‌های تولیدی استفاده کرد و در این رابطه فرهنگ عدم معامله به صورت صرفا نقدی را می‌توان ایجاد کرد. برای مثال این امکان وجود دارد که انجام معاملات با ضمانتنامه بانکی یا گشایش‌های LC یا مواردی از این دست در دستور کار قرار گیرد.


یکی از مشکلات کنونی، جهت‌گیری جامعه به سمت معاملات نقدی است و این امر می‌تواند در بلند‌مدت خطرآفرین باشد. در بازار سرمایه، ابزار‌هایی وجود دارند که امکان برقراری معاملات به صورت اعتباری را فراهم می‌کنند و می‌توان از آنها الگوبرداری و در تامین منابع بنگاه‌های اقتصادی استفاده کرد.
بنابراین حائز اهمیت است که تامین نقدی به صورت صرف نمی‌تواند تاثیرگذار باشد و گره مشکلات کنونی را باز کند. در این راه می‌توان تحریک تقاضا را نیز مدنظر قرار داد به طوری که برای تولیدات داخلی در بازارهای خارجی به دنبال مشتری بود و توجه به تولید صادرات‌محور داشت.
ضمن اینکه اگر خواهان رقابتی شدن و توسعه تولید کشور هستیم، لازم است تا تمام واحد‌های تولیدی با تمام ظرفیت خود کار کنند و در این راه برنامه دقیقی برای شناسایی و رفع مشکلات موجود مورد نیاز است.
برای حل این مسایل نیز افزایش نقش‌آفرینی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی می‌تواند تاثیرگذار باشد. در واقع تصمیمات این ستاد باید به منزله یک فرمان واحد تلقی و اجرا شوند نه اینکه با اتخاذ تصمیمات شاهد عملکرد سلیقه‌ای و منفرد سازمان‌های مختلفی همچون امور مالیاتی، بیمه‌ای یا محیط‌زیستی باشیم.
در واقع اگر ستاد اقتصاد مقاومتی تقویت شود و فرماندهی آن مورد توافق همه بخش‌های مرتبط باشد، می‌توان امیدوار بود بخش‌های فعال و بنگاه‌های اقتصادی نیز از مشکلات به وجود آمده رهایی یابند و مسیر رونق و توسعه کشور هموار شود.
*رییس خانه اقتصاد ایران