هیات معرفی فیلم ایرانی به اسکار اعلام کرد؛

گروه فرهنگ- امسال بر‌خلاف سال‌های گذشته هیات انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار تصمیم خود را به سرعت اعلام کرد. در لیست اولیه نام فیلم‌های برادرم خسرو، بیست و یک روز بعد، خانه‌ای در خیابان چهل و یکم، رگ خواب، لاک قرمز، ماجرای نیمروز، مالاریا، نفس، وارونگی و ویلایی‌ها وجود داشت که بعد از دو روز نام «نفس» به عنوان نماینده نهایی ایران در جوایز اسکار معرفی شد. این نخستین باری است که یک فیلم با کارگردانی زن سینمای ایران را در اسکار نمایندگی می‌کند. پیش از این سینمای ایران به مدت 16 سال نماینده‌ای به اسکار معرفی نکرد تا سال 1373 که فیلم «زیر درختان زیتون» ساخته عباس کیارستمی معرفی شد و سپس در سال 1374 «بادکنک سفید» به کارگردانی جعفر پناهی، سال75 فیلمی معرفی نشد، 76 «گبه» محسن مخملباف، 77 «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی (جزو نامزدها قرار گرفت)، 78 «رنگ خدا» مجید مجیدی، 79 «زمانی برای مستی اسبها» بهمن قبادی‌، 80 «باران» مجید مجیدی‌، 81 «من ترانه 15 سال دارم» رسول صدرعاملی‌،‌ 82 «نفس عمیق» پرویز شهبازی‏، 83 «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند» بهمن قبادی و 84 «خیلی دور خیلی نزدیک» رضا میرکریمی، 85 «کافه‌ترانزیت»‌، 86 «میم مثل مادر» رسول ملاقلی‌پور و 87 «آواز گنجشک‌ها» مجید مجیدی، 88 «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی و سال 89 «بدرود بغداد» مهدی نادری به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شد.
دو سال گذشته فیلم «محمد رسول‌الله» مجید مجیدی به اسکار معرفی شد و پیش از آن در سال‌های 91، 92 و 93 به ترتیب‌ «امروز» رضا میرکریمی، «گذشته» اصغر فرهادی و «یه حبه قند» رضا میرکریمی (‌البته بنابر تصمیم جواد شمقدری اسکار تحریم شد و یه حبه قند به آکادمی معرفی نشد.)
قبل‌تر هم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی معرفی شد که اسکار خارجی را برای اولین‌بار برای سینمای ایران کسب کرد.
سال گذشته سینمای ایران با معرفی فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی به اسکار برای دومین‌بار اسکار بهترین فیلم خارجی را به دست آورد.


امیر اسفندیاری، سخنگوی هیات معرفی فیلم ایرانی‌ اعلام کرد: «با انجام مباحثات نهایی و بررسی‌های کلی در خصوص چهار فیلم فهرست نهایی، این هیات با اکثریت آرا‌ فیلم «نفس» ساخته نرگس آبیار را برای نمایندگی سینمای ایران در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب کرد.»
وی افزود: «اعضای هیات امید دارند فیلم برگزیده بتواند با پشتیبانی کلیه مراکز تاثیرگذار فرهنگی کشور، نمودی دیگر از ظرفیت‌های سینمای نوین ایران را به طیفی گسترده‌تر از مخاطبان بین‌المللی بشناساند‌.»
بنابر اعلام بنیاد سینمایی فارابی در سال جاری، این هیات با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی و در نتیجه تعامل مستقیم با سازمان سینمایی و خانه سینما، با عضویت سیروس الوند (کارگردان)، مجید انتظامی (آهنگساز)، محمد بزرگ‌نیا (کارگردان)، کمال تبریزی (کارگردان)، سید‌جمال ساداتیان (تهیه‌کننده)، رسول صدرعاملی(کارگردان)، جواد طوسی (منتقد)، رضا کیانیان (بازیگر) و امیر اسفندیاری (معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) تشکیل شد.
طی بیست و سه سال معرفی منظم فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، سینمای نوین ایران توانسته به سه نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان و یک نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه دست پیدا کند که در نهایت، با دریافت دو جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان در میان کلیه مدعیان عرصه سینمای جهان به سابقه‌ای درخور توجه در این رخداد بزرگ دست یافته و به همین واسطه، سقف فروش فیلم‌های ایرانی در کشورهای دیگر را به شدت افزایش داده است.
سیروس الوند که از اعضای هیات معرفی فیلم ایرانی به اسکار است درباره چگونگی انتخاب فیلم‌ها گفت: نکته‌ای که لازم است بدان اشاره کنم این است که در این مدتی که در هیات هستم بیشترین فشار از سوی رسانه‌ها برای انتخاب فیلم‌ها وارد می‌شد وگرنه هیچ فشار دیگری برای انتخاب فیلم خاصی وجود ندارد.
وی افزود: تنها مسوولی که ما در این مدت دیدیم علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بود که او هم هیچ فشاری برای انتخاب فیلمی وارد نکرد‌ اما برخی رسانه‌ها تنها به دنبال فضاسازی هستند برای مثال عده‌ای تیتر زده بودند که اراده‌ای وجود داشت که فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» انتخاب نشود در حالی که این فیلم اصلا اکران نشده است و طبق مقررات نمی‌تواند به اسکار معرفی شود.
الوند تاکید کرد: تمام فیلم‌هایی را که از مهرماه سال ۹۵ تا زمان مقرر اکران شده‌اند بررسی کردیم و همه فیلم‌ها در لیست ما بودند. ما درباره هر فیلمی که حتی یک طرفدار داشت نیز به بحث و تبادل‌نظر پرداختیم برای مثال در جلسات ما نام فیلمی آورده شد که از بین ۹ نفر از اعضا تنها یک نفر آن را قبول داشت و ما به خاطر آن یک نفر درباره آن فیلم بحث کردیم.
این کارگردان سینما ادامه داد: بعضی از فیلم‌ها را برخی از اعضای کمیته تماشا نکرده بودند به همین دلیل برای رسیدن به نتیجه بهتر و درست‌تر ما آنها را به نمایش گذاشتیم. گاهی نیز سی‌دی این فیلم‌ها را به خانه می‌بردیم و به تماشای آنها می‌پرداختیم تا به یک لیست ۱۰‌تایی رسیدیم. در واقع می‌شود گفت ۱۰ درصد از فیلم‌هایی را که دیده‌ایم در فهرست اولیه اعلام کردیم.
الوند در پایان اظهار کرد: ما حدود ۱۰۵ فیلم را دیدیم و درباره آنها بحث کردیم این در حالی است که برخی می‌گویند چرا «خانه پدری» در لیست اولیه وجود ندارد در حالی که سال ساخت این فیلم مربوط به تاریخی که عنوان کردم نیست. برخی قوانین را نمی‌دانند و نظر می‌دهند آنهم در شرایطی که این قوانین ربطی به ما ندارد و ما باید طبق مصوب اسکار به انتخاب آثار بپردازیم.
فیلم «نفس» که در اسکار 2018 نماینده سینمای ایران است، علاوه بر برخی حضورهای بین‌المللی در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر، جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی و در بخش بین‌الملل جشنواره فجر نیز پانته‌آ پناهی‌ها سیمرغ زرین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد.
«نفس» که پخش بین‌المللی آن را محمد اطبایی برعهده دارد، روایت زندگی چهار کودک به نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است که به همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان، دنیایی پر از رویاهای زیبای کودکانه است و قرار است رنگ حقیقت به خود بگیرد.
مهران احمدی، پانته‌آ پناهی‌ها، گلاره عباسی، سیامک صفری، شبنم مقدمی، ساقی زینتی، محمدرضا شیرخانلو، سیده ساره نورموسوی، علی خانبابایی و جمشید‌هاشم پور ایفاگر نقش‌های فیلم سینمایی «نفس» هستند.