وزیر ارتباطات:

گروه فناوری- نگاه به فیلترینگ در ایران سیاسی است‌. این را وزیر ارتباطات می‌گوید‌. جهرمی معتقد است نگاه به سیستم پالایش و فیلترینگ در داخل کشور فارغ از مسایل فرهنگی، نگاه نسبتا سیاسی است که برخی فکر می‌کنند قرار است امتیاز به گروهی از افراد باشد اما واقعیت این است که باید تمام جناح‌ها و ارکان کشور به این مساله توجه داشته باشند و نظام خودتحریمی برداشته شود تا دانشجویان ایرانی بتوانند از منابع استفاده کنند‌ البته نگرانی‌های فرهنگی نیز مهم است اما وزارت ارتباطات به دنبال راه‌حل‌هایی است‌.
آذری‌جهرمی همچنین از اسنپ و تپسی به عنوان نمونه‌ای از کسب و کارهای نو و ایده‌های خلاق یاد کرد و گفت: امروزه مفهوم حاکمیت از زورگویی به ارائه امکانات تغییر پیدا کرده است‌‌. ما وظیفه داریم تا امکانات ارائه کنیم چراکه مردم منتظر نمی‌مانند تا خدمات داخلی عرضه شود‌‌. عرصه ارتباطات راهبردی‌ترین بخش اقتصاد است‌.
محمدجواد آذری‌جهرمی با بیان اینکه مذاکراتی با رییس دادستانی کل کشور برای رفع محدودیت به منظور دسترسی دانشجویان به منابع علمی دنیا صورت گرفته است، گفت: در نزدیک به دو ماه گذشته مذاکراتی با رییس دادستانی کل کشور انجام دادیم و موافقت‌های اولیه‌ای نیز صورت گرفته است‌‌. البته شرایط در نظر گرفته شده از سوی دادستانی سخت است اما در تلاش هستیم تا با فراهم کردن شرایط، این سد را از بین ببریم و نگاه سیاسی از این ماجرا برداشته شود تا در نهایت دانشجویان بتوانند از منابع علمی که در سطح دنیا موجود است، استفاده بهتری کنند‌.
ماهواره دوستی آماده پرتاب


وزیر ارتباطات در رابطه با توسعه بخش ماهواره در دانشگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: ما سه مجموعه ماهواره آماده پرتاب را داریم و این ماهواره‌ها را در نوبت پرتاب قرار دادیم و مذاکراتی را با وزارت دفاع داشتیم و هر زمانی وزارت دفاع اعلام کند، ما آمادگی پرتاب این ماهواره‌ها را داریم‌‌. ماهواره دوستی متعلق به دانشگاه شریف نزدیک به سه ماه است که آماده پرتاب است و هزینه پرتاب به وزارت دفاع پرداخت شده است و در حال حاضر منتظر هستیم تا برنامه‌ریزی عملیاتی انجام شود‌‌. همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منعی ندارد تا برای پرتاب ماهواره‌ها از لانچرهای بین‌المللی استفاده کند اما گزینه اول ما لانچرهای داخلی با شرایط وزارت دفاع است‌.
اسنپ و تپسی نمونه‌ای از کسب و کارهای نو و ایده‌های خلاق است
محمدجواد آذری‌جهرمی با اشاره به در ارتباط بودن حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تولید، خدمات و صنعت گفت: مردم نیاز و نیازمندی‌هایی در حوزه فضای مجازی دارند و منتظر نمی‌مانند تا بخش خصوصی نمونه‌ای از آن را در داخل کشور راه‌اندازی کند ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که منتظر باشید تا نمونه داخلی یک سیستم کاربردی راه‌اندازی شود‌‌. در واقع مردم تشنه فناوری هستند و این مساله نشان از بازار بزرگ فضای مجازی دارد که در نهایت اشتغال را به دنبال دارد‌. وی افزود: کسب و کارهای نوپا با ایده‌های خلاق، در این حوزه در حال کار هستند و از ظرفیت فضای مجازی استفاده می‌کنند‌‌. نمونه آن دو سیستم درخواست آنلاین تاکسی با نام‌های اسنپ و تپسی است که چند نفر با سرمایه‌گذاری شخصی توانستند تا بخش بزرگی از حمل‌ونقل را در اختیار بگیرند و نیاز مردم در حوزه حمل‌ونقل را برطرف کنند‌. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با نقش دانشگاه‌ها تاکید کرد: 17 درصد از دانشجویان به صورت مستقیم با فناوری اطلاعات درگیر هستند‌. به گزارش ایلنا،آذری‌جهرمی در رابطه با کسب و کارهای داخلی گفت: اگر امروز کسب و کارهای داخلی مثل اسنپ و تپسی را نداشتیم، اوبر به عنوان سیستمی خارجی جایگزین آن می‌شد‌‌. در صورتی که پیام‌رسان داخلی بزرگی داشتیم می‌توانستیم درآمد 3500 میلیارد تومانی تلگرام را در داخل کشور داشته باشیم‌‌. این واقعیت است که اگر شرکتی خارجی در بازار قرار بگیرد نه ما بازار را گرفته‌ایم و نه از ظرفیت‌ها استفاده کرده‌ایم پس باید از ظرفیت کسب و کارهای داخلی استفاده کنیم‌‌.