تاکید بر حفاظت از برجام

گروه سیاسی- برکسی پوشیده نیست که هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل یکی از بهترین فرصت‌های جمهوری اسلامی ایران برای دفاع تمام‌قد از دستاوردهای برجام در مقابل آمریکاست. اگرچه دیدار و گفت‌وگو در حاشیه این نشست‌ها میان سران کشورها امری عادی و متداول تلقی می‌شود اما برای ایران فرصت طلایی است تا بتواند بیش از پیش طرف‌های اروپایی را برای حفظ این توافق هسته‌ای بین‌المللی با خود همراه سازد. حضور حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان در مقر سازمان ملل در نیویورک و دیدار با مقامات ارشد کشورهای اروپایی پیام مهمی برای مقامات کاخ سفید است تا بدانند که در ماجرای خروج از برجام تنها خواهند ماند و طرف‌های اروپایی میل چندانی برای حمایت از سیاست‌های ضد برجامی رییس‌جمهور آمریکا ندارند. از این روست که روحانی طی این سفر با روسای جمهور کشورهای فرانسه، اتریش و نخست‌وزیر سوئد دیدار کرده است و علاوه بر گفت‌وگو درباره برجام و دستاوردهای اقتصادی آن برای ایران و اروپا درباره موضوعات مهم منطقه‌ای همچون میانمار و همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق نیز تبادل‌نظر کردند.
نباید اجازه داد دستاوردهای برجام تضعیف شود
حسن روحانی در این دیدار با امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه به اشتراکات فرهنگی گسترده دو ملت ایران و فرانسه اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت ارتقای مناسبات فرهنگی، علمی، فناوری و دانشگاهی دو کشور‌ گفت: از حضور سرمایه‌گذاران فرانسوی برای همکاری‌های مشترک در بخش‌های مختلف در ایران حمایت می‌کنیم.
رییس‌جمهور همچنین با بیان اینکه نباید اجازه داد دستاوردهای برجام تضعیف شود و همه طرفین باید علاوه بر پایبندی، سایر اعضا را به اجرای کامل تعهدات خود یادآور شوند‌، اظهار داشت: برجام حاوی این پیام بود که مسایل پیچیده بین‌المللی را می‌توان از طریق گفت‌وگو ‏و در چارچوب رویکرد برد- برد حل و فصل کرد و هر آسیبی به آن می‌تواند انتقال‌دهنده این پیام خطرناک به جهان باشد که دیپلماسی قادر به رفع ‏مشکلات نیست.‏ روحانی رفتارهای دولت فعلی آمریکا در ارتباط با برجام را برای جامعه جهانی نگران‌کننده برشمرد و تاکید کرد: تنها نهادی که باید بر برجام نظارت کند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که تاکنون هفت بار صراحتا بر پایبندی ایران بر این توافق تاکید کرده است و نباید برخی‌ها توافق روشنی همانند برجام را به مسایل دیگر مشروط کنند.


رییس‌جمهور همچنین همکاری‌های مشترک ایران و فرانسه در زمینه مسایل منطقه‌ای و به ویژه مبارزه با تروریسم را ضروری خواند و با تاکید بر نقش این همکاری‌ها در حل و فصل مسایل منطقه‌ای‌ گفت: ایران در حال مبارزه با تروریسم در منطقه است و در همین ارتباط مستشاران نظامی ما به درخواست دولت‌های رسمی عراق و سوریه در این کشورها حضور دارند.
روحانی در ادامه به موضوع عراق و اهمیت حمایت قاطع جامعه جهانی از جمله فرانسه از قانون اساسی و تمامیت ارضی این کشور اشاره کرد و افزود: بحث همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق و هرگونه حرکت در جهت تغییر مرز و جغرافیای کشورهای منطقه بسیار خطرناک است و می‌تواند درگیری‌های دراز مدت در این منطقه ایجاد کند که به نفع هیچ کشوری نخواهد بود.
رییس‌جمهور فرانسه نیز در این دیدار با تاکید بر عزم کشورش برای گسترش و تعمیق روابط با تهران گفت: دوره پسابرجام فرصت مناسبی برای گسترش همکاری‌های مشترک ایجاد کرده و پاریس به برجام متعهد است و از آن حمایت می‌کند.
امانوئل ماکرون تاکید کرد: فرانسه خواستار اجرای کامل برجام است و هر گونه مذاکره مجدد درباره آن را بی‌معنا می‌داند. وی در مورد بحث همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق نیز اظهارداشت: باید کردهای عراق در مورد جایگاه خود در ساختار قانونی قدرت در عراق ترغیب شوند. رییس‌جمهور‌ فرانسه همچنین پیشنهاد تشکیل گروه تماسی متشکل از همه گروه‌های درگیر و قدرت‌های منطقه، سازمان ملل و اعضای ثابت شورای امنیت را برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه داد و در عین حال تاکید کرد که هدف از تشکیل گروه تماسی تعطیلی و نقص روند آستانه نیست، بلکه مکمل آن است.
فرصتی برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی در دوره پسابرجام
دیدار دیگر حسن روحانی با آلکساندر فان در بلن، رییس‌جمهور اتریش بود. وی در این دیدار گفت: در دوره پسابرجام، فرصت و فضای مناسبی برای تحکیم هر چه بیشتر روابط با همه کشورهای اروپایی به وجود آمده و با توجه به ظرفیت‌های گسترده‌ای که دو کشور در عرصه‌های مختلف به ویژه از لحاظ سرمایه‌گذاری، تجارت، علمی و فناوری‌های نو دارند، باید سطح همکاری‌ها را به نفع دو ملت بیش از پیش ارتقا‌ بخشید. رییس‌جمهور اظهار داشت: هر حرکت اقتصادی نیازمند محیط مناسب است و در طول سال‌های گذشته هیچ کشور و شرکتی که با ایران کار یا در کشورمان سرمایه‌گذاری کرده، پشیمان نیست. فرصت‌های فراوان سرمایه‌گذاری در ایران از جمله در حوزه انرژی، راه و راه‌آهن، بانک و بیمه، گردشگری، تحقیقات و فناوری وجود دارد که اتریش نیز می‌تواند از این فرصت‌ها بهره بگیرد.
روحانی همچنین به نقش برجام در توسعه همکاری‌های مشترک اشاره و تصریح کرد: اجرای کامل توافق برجام به نفع اتحادیه اروپا و منطقه است بنابراین ضرورت دارد اتحادیه اروپا تلاش‌ها و نقش‌آفرینی خود را در این زمینه همسو با منافع خود و شرکت‌های اروپایی، افزایش دهد. وی در ادامه به موضوعات منطقه‌ای از جمله مبارزه ملت‌های منطقه با تروریسم اشاره کرد و گفت: ایران در مبارزه با تروریسم و به درخواست دولت‌های عراق و سوریه پاسخ مثبت داده است و تا موفقیت نهایی به مبارزه خود ادامه می‌دهد. آلکساندر فان در بلن، رییس‌جمهور اتریش نیز در این دیدار خواهان گسترش و تعمیق همکاری‌های تهران و وین در همه عرصه‌ها شد و گفت: ما علاقه‌مند به روابط خوب و سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران هستیم. وی همچنین به آمارهای امیدوار‌کننده در ارتباط با اقتصاد ایران در عرصه جهانی اشاره کرد و افزود: این آمارها بسیار امیدوارکننده است و شرکت‌های اروپایی و اتریشی را بیش از پیش برای مشارکت در بازار ایران تشویق می‌کند.
حمایت دولت دوازدهم از سرمایه‌گذاران سوئدی برای حضور در ایران
دیدار دیگر رییس‌جمهور کشورمان با استفان لوون، نخست‌وزیر سوئد بود که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد. حسن روحانی با بیان اینکه فصل نوینی در روابط تهران- استکهلم گشوده شده است‌، تصریح کرد: دولت دوازدهم نیز از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان سوئدی برای حضور و مشارکت فعال در بازار ایران استقبال و حمایت می‌کند. رییس‌جمهور همچنین بر اجرای توافقنامه‌های دو کشور برای توسعه بیش از پیش همکاری‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: برای توسعه روابط اقتصادی، نیازمند روابط بانکی بهتر هستیم و امیدوارم با توسعه مناسبات بانکی، شاهد تحول بهتر در مناسبات اقتصادی و سایر بخش‌ها از جمله مناسبات علمی، دانشگاهی و فناوری‌های پیشرفته باشیم.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از مواضع مستحکم اتحادیه اروپا و از جمله سوئد در ارتباط با برجام اظهار داشت: مواضع دولت جدید آمریکا مناسب این توافق مهم بین‌المللی نیست. برجام توافقی است که آن را برای امنیت و ثبات منطقه و جهان مفید می‌دانیم و به زیان هیچ کس‌ نخواهد بود و امیدوارم با همکاری طرفین، این توافق به خوبی تداوم یابد. وی با بیان اینکه ما به توافقات خود در برجام پایبند هستیم و بارها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را تایید کرده است و طرف مقابل نیز باید به تعهداتش پایبند باشد، گفت: نهادی که باید بر اجرای برجام نظارت کند، صرفا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و با وجود اینکه آژانس پیوسته پایبندی ایران را تایید می‌کند، برخی مقام‌های آمریکایی مدعی می‌شوند که برخی بندها به خوبی اجرا نشده است و این‌گونه اظهارات تاثیرات منفی دارد. روحانی همچنین به موضوع مبارزه با تروریسم در منطقه اشاره کرد و گفت: تروریست‌ها در عراق و سوریه در حال شکست هستند و مذاکرات خوبی در آستانه، پایتخت قزاقستان در ارتباط با سوریه با حضور ایران، روسیه و ترکیه در جریان است که موفقیت‌های خوبی داشته است و همه تلاش‌ها باید در مسیر ثبات و امنیت منطقه متمرکز شود.
رییس‌جمهور در ادامه به موضوع یمن و آوارگی هزاران یمنی پرداخت و گفت: همچنین امیدواریم هر چه سریع‌تر با برقراری آتش‌بس در یمن، مذاکرات گروه‌های یمنی آغاز شود و اتحادیه اروپا نیز با حمایت از این فرآیند می‌تواند به امنیت منطقه کمک کند. روحانی وضعیت غمبار مسلمانان میانمار را نیز تکان‌دهنده خواند و اظهارداشت: شرایط سختی برای مسلمانان میانمار پیش آمده و 400 هزار بی‌گناه آواره شده‌اند. فشار بر دولت میانمار برای توقف نسل‌کشی و اعمال خشونت علیه مسلمانان اقدامی ضروری است و بی‌تردید نقش اتحادیه اروپا برای توقف فشارهای غیرانسانی بر مسلمانان میانماری و کمک به آوارگان حائز اهمیت است.
نخست‌وزیر سوئد نیز در این دیدار که در محل اقامت رییس‌جمهور‌ در نیویورک انجام شد، خواهان اجرای سریع‌تر تمام‌ توافقات میان دو کشور شد و گفت: اطمینان می‌دهم که هیچ محدودیتی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور وجود ندارد و ما از حل مشکلات بانکی حمایت می‌کنیم. استفان لوون با تاکید بر اینکه «برجام نباید تضعیف شود»، بر ضرورت اجرای کامل برجام و لغو محدودیت‌ها برای تجارت با ایران تاکید کرد و گفت: ما خرسندیم که ایران طبق گزارش‌های آژانس به تمام‌ تعهداتش در قبال برجام عمل کرده و همه طرف‌ها نیز باید به انجام تعهدات‌شان پایبند باشند. وی همچنین وضعیت مسلمانان میانمار را یک تراژدی خواند و افزود: سوئد به عنوان یک کشور مستقل هر کمکی که بتواند، در این زمینه انجام خواهد داد و در همین ارتباط ما در شورای امنیت سازمان ملل متحد موضوع را مطرح کردیم و به تلاش‌های خود برای پایان دادن به این تراژدی ادامه می‌دهیم.
خروج از برجام هزینه سنگینی برای آمریکا دارد
حسن روحانی در حاشیه این نشست ها با شبکه سی‌ان‌ان مصاحبه کرد. وی در این مصاحبه در مورد خروج آمریکا از تعهد برجام، گفت: خروج از این تعهد هزینه سنگینی برای ایالات متحده آمریکا خواهد داشت. روحانی خروج از برجام را برای مردم آمریکا بی‌خاصیت توصیف کرد و پیامد آن را برای آمریکا از بین رفتن اعتماد جهانی به آمریکا دانست. رییس‌جمهور کشورمان در مصاحبه با سی‌ان‌ان افزود که در صورت خروج آمریکا، ایران عکس‌العمل نشان خواهد داد. روحانی در این مصاحبه به رییس‌جمهور آمریکا هشدار داد که اگر ایران بخواهد به شرایط پیش از برجام بازگردد، در عرض چند روز قادر به انجام این کار است. رییس‌جمهور کشورمان می‌گوید‌ همه اقدامات در صورت خروج آمریکا از برجام برنامه‌ریزی و فکر شده‌اند.