می‌خواهند خانم‌ها را رو در روی هم قرار دهند

آفتاب یزد – گروه سیاسی: یک استثنا رخ داده است، به طوری که اقرار رئیس جمهوری در پیشگاه نمایندگان مردم و در پشت تریبون مجلس شورای اسلامی‌را وقتی که گفت: «خیلی دلم می‌خواست سه زن را به عنوان وزیر معرفی کنم، اما نشد.» نقض کرده است. یک «خانم» قرار است به کابینه مردانه حسن روحانی ورود کند.
از مصاحبه‌ها و فعالیت‌های این روزهای الهام امین زاده می‌توان دریافت که او گزینه نهایی تصدی‌گری وزارت علومی‌است که بیش از یک ماه است به وسیله سرپرست اداره می‌شود. امین‌زاده هنوز از جانب دولت به شکل رسمی‌معرفی نشده اما تحرکات اخیرش حاکی از آن است که او چرخاننده آسمان علم و دانش کشور در دولت دوازدهم خواهد شد. رقیب امین زاده، سید ضیاء‌هاشمی‌سرپرست فعلی وزارت علوم است که در طول یک ماه اخیر دست به یک اقدام مهم زد و دانشجویان ستاره‌دار را به مامنی که به آن تعلق دارند، بازگرداند؛ اتفاقی که شاید برای آحاد ملت ایران برگ برنده‌هاشمی‌تلقی شود اما برای آنهایی که از حضور اصلاح طلبان شاخص و زنان در کابینه ممانعت کردند و معاونت زنان ریاست جمهوری را از شهیندخت مولاوردی ستاندند، یک کارنامه منفی به نظر برسد.
سفر روز یکشنبه امین زاده به شهر قم، حاکی از دور شدن‌هاشمی‌از صندلی وزارت و به موازات آن نزدیکی امین زاده به سکان داری نهاد متولی دانشگاهیان کشور بوده است. پیش از این سفر هم امین زاده گفته بود که برنامه مدونی برای وزارت‌خانه علوم تهیه کرده تا در‌صورت نهایی شدن گزینه‌های تصدی وزارت‌خانه علوم، تحقیقات و فن‌آوری آن را در اختیار
رئیس جمهور بگذارد.


الهام امین زاده در دولت یازدهم، نخست معاون حقوقی رئیس جمهوری بود و در پی تدوین منشور حقوق شهروندی توسط خودش، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی شد، اما در دولت دوازدهم جای خود را به شهیندخت مولاوردی معاون زنان رئیس جمهوری در دولت یازدهم داد و برای مدتی در قوه مجریه نقشی نداشت. این درحالی است که دیدارهای اخیرش‌هاله شایعه را از وزارتش زدوده و این اتفاق را به واقعیت نزدیک کرده است. با نگاهی به رویکرد سیاسی امین زاده می‌توان دریافت که او از تبار اصولگرایان است؛ هرچند که در دولت یازدهم همواره خود را یک اعتدالگرا معرفی کرده اما در مجلس هفتم زمانی که ردای وکالت مردم را به تن کرده بود در فراکسیون اصولگرایان حضور داشت. نگاه سیاسی و همینطور سوابق عملکرد امین‌زاده نگرانی‌هایی را پیرامون وضعیت آموزش عالی کشور ایجاد کرده است تا جایی که آذر منصوری عضو حزب اتحاد ملت و عضو جمعیت زنان مسلمان نواندیش در توییتر خود چنین نوشته است:«وزیر زن یک مطالبه است، اما وزیر موافق توسعه علمى و فرهنگى در دانشگاه‌ها نیز یک مطالبه است. باید دید آیا برنامه الهام امین زاده از این ویژگیها برخوردار است؟»
حال آنکه ممکن است به جامعه زنان کشور اعتراض شود که «اکنون که به مطالبه تان برای حضور زنان در کابینه دولت جامه عمل پوشانده شده است ، هنوز هم ناراضی هستید.»
برای پی بردن به آنچه زنان جامعه خواهان آنند
به سراغ فاطمه راکعی دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش و رئیس کمیته زنان خانه احزاب رفتیم. راکعی بر این باور است که انتخاب امین زاده برای رو در رو قرار دادن زنان در مقابل یکدیگر بوده است. او معتقد است که برای کنار گذاشتن گزینه‌هایی چون جعفر توفیقی و رضا فرجی دانا، درصدد معرفی الهام امین زاده به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت علوم هستند.

تناقض بزرگ
فاطمه راکعی با بیان اینکه آقایان می‌خواهند خانم‌ها را رو در روی هم قرار دهند، اظهار داشت: «یکی از مسائلی که به طور جدی جمعیت زنان مسلمان نواندیش دنبال کرده، ارتقای جایگاه مدیریت زنان بوده است و از همین روی، از گزینش یک خانم برای نشستن بر صندلی وزارت علوم خوشحال هستیم اما باید اذعان کرد که آقایان می‌خواهند خانم‌ها را رو در روی هم قرار دهند و درصدد ایجاد یک تناقض بزرگ در میان زنان کشور هستند.»
وی افزود: «احزاب و تشکل‌های زنانه کشور فهرست‌هایی از خانم‌های شاخص کشور برای تصدی گری وزارتخانه‌ها و حضور در جایگاه معاونت وزیران چه در دولت یازدهم و چه در دولت دوازدهم تهیه کردند، آن هم مبتنی بر شناختی که در طول 40 سال اخیر از ظرفیت و پتانسیل زنان برای گرفتن پست کلان مدیریتی داشتند. این لیست‌ها را در اختیار آقای دکتر روحانی قرار دادند. ما در دوره یازدهم به دلیل مشکلاتی که دولت با آن مواجه بود، اصلا پیگیری نکردیم و لیست‌های ارائه شده هم نتیجه‌ای دربرنداشت در حالی که صحبت از وزارت زنان در همان دوره هم شده بود.»
نماینده مجلس ششم اضافه کرد: «در دولت دوازدهم بعد از آن قولی که آقای روحانی در ایام انتخابات به ما دادند، بسیار امیدوار بودیم که به این وعده جامه عمل پوشانده شود که متاسفانه در یک جمله کوتاه گفتند که: «... نشد» نهایتا هم حتی به آن بخشنامه شورای عالی اداری کشور مبنی بر استفاده از زنان و جوانان در وزارتخانه‌ها و در مدیریت‌های کلان عمل نشد. نتیجه‌اش هم آن شد که انگار آقایان وزرا یک ملاحظاتی را اعمال می‌کنند؛ به جای آن که در جهت اجرای این بخشنامه عمل کنند ، در عدم استفاده از زنان در حال سبقت گرفتن از یکدیگر هستند. »

ارتقای امین زاده، تنزل مولاوردی
این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه هدف ما تنها ارتقای جایگاه زنان است، گفت: «اساس بحث ما این است که آقای روحانی! ما زنانی هستیم که نه برای پست و مقام کار می‌کنیم و نه به مباحث مالی اهمیتی می‌دهیم. به دلیل آنکه باور داریم بسیار بهتر از خیلی از آقایانی که اکنون در سطوح مدیریتی کلان نظام به فعالیت می‌پردازند، عمل می‌کنیم.»
راکعی خاطرنشان کرد: «آقای روحانی! لطفا پاسخ دهید که چرا به لیست‌هایی که حاصل هم‌اندیشی‌های جمعیت‌ها و احزاب زنانه کشور بوده توجهی نکرده اید؟ ما می‌گوییم که هر زنی در جایگاه خودش قرار بگیرد تا خدمت بهینه کند. چرا زمانی که زنان اصلاح طلب برای قرار گرفتن در جایگاهی مطرح می‌شوند در حالی که از رزومه روشنی برخوردارند و سوابق سیاسی مشخصی هم در کارنامه‌شان دیده می‌شود را نادیده می‌گیرید؟ ما قبل از آنکه آقای واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری بگوید خانم‌ها باید مراحل را طی کنند تا بتوانند پست‌های مدیریتی بالا را کسب کنند، زنانی را فهرست کرده و به رئیس جمهوری ارائه کردیم که دارای شاخص‌هایی حتی بالاتر از بسیاری از مردان بودند. اما به یکباره می‌بینیم که در مورد زنان شاخص اصلاح طلب نه تنها ارتقای جایگاهی صورت نمی‌گیرد که به بهانه‌های مختلف از پست‌های کنونی خود نیز حذف می‌شوند و آقای روحانی یک عبارت کوتاه را به راحتی بیان می‌کند که «... نشد». آقای روحانی باید پاسخ دهد که چرا نشد و چرا زنان اصلاح طلب که رزومه‌هایشان گویای آن است که می‌توانند در وزارتخانه‌های بسیاری به فعالیت بپردازند در کابینه جایگاهی ندارند و حتی چهره‌های شاخصی از زنان اصلاح طلب هم که در دولت حضور داشتند و در کابینه درخشیدند به باور جامعه ایران تنزل مرتبه پیدا کرده‌اند اما خانم امین‌زاده از پستی که داشتند ارتقای مقام می‌یابند.»

چرا رزومه افراد را نمی‌بینید؟
دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش اظهارداشت: «باید خاطرنشان کنم که خانم الهام امین‌زاده در منصب پیشین خود دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی و پیش از آن هم در معاونت حقوقی کارهای شایان توجهی کرده است. سوال مشخص من از رئیس جمهوری این است که چرا افراد را در جایگاه اصلی خود قرار نمی‌دهند؟ به انتظارات و توقعات جدی و تاریخی زنان این دولت پاسخ نداده است و در کابینه‌اش زنان دارای رزومه و سوابق درخشان را به کار نگرفته است. چرا خانم امین‌زاده الان باید در پستی قرار بگیرد که حتی شاید خودش هم داعیه ای برای آن نداشته است. مگر نه اینکه افراد باید با توجه به تخصص و رزومه خود در مناصب قرار بگیرند؟ متاسفانه این شائبه در میان اصلاح طلبان در سطح کشور ایجاد شده است که کسانی که مانع شدند از قرار گرفتن امثال آقایان توفیقی و فرجی دانا در منصب وزارت علوم و حتی آقای ضیا‌هاشمی‌که توانسته در همین مدت زمانی که سرپرست وزارتخانه علوم بوده نظرات اصلاح طلبان و اعتدال گرایان و حتی اصولگرایان را هم به خود جلب کند، یک خانم را مطرح کرده‌اند که تنها چون در سطح معاونت رئیس جمهوری بوده می‌تواند وزیر شود؛ بدون در نظر گرفتن رزومه‌اش که با ساختار وزارت علوم همخوانی ندارد.»

امین زاده نمی‌پذیرد!
رئیس کمیته زنان خانه احزاب با بیان اینکه می‌توان از خانم امین‌زاده در مناصبی که به سوابقش مرتبط است، استفاده کرد، خاطرنشان کرد: «بنای ما این است که ارتقای زنان را در جایگاهی که شایسته آنان است ببینیم. چرا این همه بی توجهی و تحقیر و توهین به جامعه زنان می‌شود؟ من یقین دارم خانم امین زاده هم از پذیرش این پست امتناع می‌کند. آقای روحانی چرا او را از سمت دستیار ویژه رئیس جمهوری برداشته اید؟ به نظر می‌رسد که طبق یک برنامه، خانم امین زاده از سمت دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی برکنار شد تا چند وقت بعد به عنوان یک خانم، وزیر علوم شود و دیگرانی که می‌توانند در آن سمت تحول ایجاد کنند و فعالیت‌هایشان در جهت ارتقای علمی‌دانشگاه‌ها باشد، در جایگاه وزارت قرار نگیرند. آقای ضیاء‌هاشمی‌گزینه مناسبی است. ایشان به درستی در این مدت عمل کرد.»
وی افزود: «نکند به خاطر این حرکت متحدانه، افراد اصولگرایی که همواره در سایه عمل می‌کنند، دولت را تحت فشار بگذارند تا یک خانم که رزومه اش همخوانی با مسند وزارت علوم ندارد در چنین جایگاهی قرار بگیرد و امثال ضیا‌هاشمی‌و فرجی دانا و توفیقی نتوانند به مقام وزارت برسند؟ من از سرکار خانم دکتر امین زاده به عنوان خواهر خوب و توانای خودم می‌خواهم که خودشان زنان شایسته را با توجه به رزومه‌هایشان که سال‌های متمادی در وزارت علوم فعال بودند و از چهره‌های سرشناس آکادمیک به شمار می‌روند معرفی کنند و بگویند: « چرا من؟» اگر وزارتخانه ای مربوط به مسائل حقوقی، در کابینه وجود داشت و یا نهادی که به سابقه کاری و تخصص ایشان مرتبط می‌شد، در قوه مجریه داشتیم قطعا یکی از بهترین گزینه‌ها خانم امین زاده بود و ما هم از ایشان حمایت می‌کردیم اما اجازه ندهند که وزارتخانه علوم را به اسم زنان تمام کنند چرا که هیچ پستی، تا حالا به زنانی که در جایگاه‌های شایسته و منطبق بر سوابق‌شان معرفی شده اند، از طرف دولت داده نشده است و فقط در مورد وزارت علوم که تا این میزان حساسیت نسبت به آن وجود دارد از جانب گروه‌های خاص و کسانی که همسو با دولت نیستند، یک زن معرفی شده است تا اصلاح طلبان شاخص و مورد اعتماد و کسانی که برای وزارت علوم برنامه دارند که خواسته اکثریت آن‌جاست، کنار زده شوند.»