اخراج زنجانی از دادگاه

آرمان: چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به متهمان پرونده فساد نفتی به ریاست قاضی مقیسه رئیس شعبه28 دادگاه انقلاب و با حضور بابک زنجانی به‌عنوان مطلع و مهدی شمس، متهم ردیف دوم این پرونده، برگزار شد که خبرگزاری میزان، آن را پوشش داده است. در این جلسه قاضی مقیسه از بابک زنجانی درخصوص نحوه مشارکت فلاح و فعالیت او در خرید و فروش بانک ملت و میزان مبلغی که از این معامله به او تعلق گرفته بود، پرسید که زنجانی پاسخ داد: شمس و فلاح در موارد مختلف از سال88 با من کار می‌کردند. متهم ردیف اول افزود: کار شمس درباره خرید هواپیما و کشتی بود و آقای فلاح کارهای مربوط به شرکت هلدینگ را سروسامان می‌داد که عضو هیات‌مدیره بود، اما شراکتی نداشت.
وزارت اطلاعات گفت فلاح نباشد
بابک زنجانی ادامه داد: زمانی که می‌خواستم کار خود را با وزارت نفت آغاز کنم، از وزارت اطلاعات گفتند که آقای فلاح را از سیستم و از شرکت‌های خود خارج کنید که گویا آقای فلاح استخاره گرفته بودند که خوب است بمانم. متهم ردیف اول ادامه داد: اینکه می‌گویند ما بانک FIIB را 4‌میلیون دلار خریده و آن را 90‌میلیون دلار به بانک ملت فروخته‌ایم، کذب محض است و ما صرفا لایسنس آن را 4‌میلیون دلار خریدیم، 90‌میلیون دلار مربوط به منابع مالی و ساختمان‌های آن بوده است و کل سودی که ما از فروش بانک FIIB به بانک ملت داشتیم 3‌میلیون دلار بود که به فلاح دادم. البته او در هیچ‌یک از کارهای نفتی دخالتی نداشته است. هدایای من به او نیز بابت کارکرد و تجارت و همکاری فلاح با من قبل از شروع کارم با وزارت نفت بوده است. من خانه در شهرک غرب را به مبلغ 6میلیارد به فلاح هدیه دادم که فکر کنم الان حدود 40، 50‌میلیارد ارزش آن باشد و در کل پولی که به فلاح دادم، 14‌میلیارد و 800‌میلیون تومان بوده است. متهم ردیف اول ادامه داد: من بیمارستان پارسیان را 50‌میلیارد خریدم که برای سندزدن مشخص شد که سند آن جعلی است و دادسرا به من اعلام کرد که 25‌میلیارد آن را فلاح برده است.
نقش «ق»


زنجانی در مورد تماس شبانه خود به فلاح برای گرفتن چک‌ها از سعید مرتضوی گفت: موضوع آقای فلاح ربطی به سازمان تامین اجتماعی ندارد. من 4‌میلیون به حساب سازمان تامین اجتماعی در نزد بانک مسکن واریز کردم که من در آن هنگام به‌علت تحریم در مالزی بازداشت شدم و وزیر نفت مرا آزاد کرد. او توضیح داد: چون تحریم شده بودم، اگر تا 15 روز پول‌ها را از حساب‌ها خارج نمی‌کردم، حساب‌ها بلوکه می‌شد. این موضوع را من به آقای «ق» گفتم؛ او به من گفت که 4‌میلیارد پول به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شده که از این بابت 138 شرکت خریداری شود. زنجانی افزود: چون ما به رئیس وقت تامین اجتماعی دسترسی آسان نداشتم و کمتر او را پیدا می‌کردیم، گفتم که این مبلغ 4‌میلیارد را یا به حساب ما برگردانید یا بابت آن یک ضمانتنامه بدهید. وزیر نفت به من گفت که از این 4 میلیارد، تا سوئیفت بلوکه نشده است، 2‌میلیارد را به ما بدهند و شما فقط با 2‌میلیارد باقیمانده خرید کنید. متهم ردیف اول عنوان کرد: مدیر وقت تامین اجتماعی به من زنگ زد و گفت که چک شما آماده است. من به او گفتم که به جای یک فقره آن را در 5 فقره صادر کنید و به آقای فلاح بدهید و برای این کار آقای فلاح را با یک معرفی نام پیش آن شخص فرستادم. در ادامه این موضوع به وی گفتم از آن 4‌میلیارد را به وزارت نفت بدهید و الباقی را در 5 فقره چک صادرکنید؛ لذا آقای فلاح 5 فقره چک را از مرتضوی تحویل گرفته و به فرد مورد اطمینان من، یعنی آقای «م» تحویل می‌دهد.
پول فروش نفت
قاضی مقیسه گفت: آقای شمس ادعا کرده که خود شما فال را انتخاب کرده‌اید و به دستور شما نفت‌ها فروخته شده است و در خصوص پول نفت شما دستور داده‌اید که لزومی ندارد پول را به شرکت نفت بدهید بروید با آن هواپیما بخرید. در این مورد توضیح دهید. بابک زنجانی پاسخ داد: مهدی شمس اجازه نداشته است که پولی که از فروش نفت دریافت می‌کند به شرکت نفت بدهد، چون بر اساس قرارداد من طرف حساب او بوده‌ام و نه شرکت نفت. او درخصوص آشنایی با شرکت فال گفت: شرکت فال را آقای «ه» به آقای شمس معرفی می‌کند که شمس به‌رغم سخنان «ک» مبنی بر ورشکستگی فال قرارداد می‌بندد. در ادامه قاضی مقیسه خطاب به بابک زنجانی گفت: شما دستور دادید که با فال قرارداد ببندند. بابک زنجانی گفت: باشد، فال را من معرفی کردم، اگر همه اینها بگویند تقصیر من است، همه را قبول می‌کنم؛ آخرش اعدام است دیگر.
باید بدهی‌ام را پرداخت کنم
 زنجانی ادامه داد: یک بانکی وجود دارد که آقایان 1‌میلیارد و 5/967‌میلیون یورو در آن پول دارند. من به‌عنوان صاحب بانک به این آقایان متعهد هستم و باید آن را پرداخت کنم. زنجانی و شمس در ادامه دادگاه، ادعایی مبنی بر خرید اونورایر با اعتبار زنجانی را مطرح کردند که نجفی، نماینده دادستان، در واکنش اظهارکرد: مطلبی که آقای زنجانی روی آن مانور می‌دهد، بحث اعتبار است که ادعای قابل قبولی نیست. شما مطابق قرارداد باید وجوه را به حساب نفت می‌ریختید و این ادعا که وجوه را در بانک واریز کردید، تملق و ساختگی است. مهدوی، وکیل شرکت نفت نیز در پاسخ به اظهارات زنجانی گفت: آقای قاضی اگر ده‌ها جلسه هم بگذارید، از آقای زنجانی یک کلمه حقیقت نخواهید شنید. دروغ است؛ یک ریال هم واریز نشده است. پس از صحبت‌های وکیل شرکت نفت، در پی درگیری لفظی بابک زنجانی با وی، به دستور قاضی بابک زنجانی ازدادگاه اخراج شد.
واکنش وکیل زنجانی
پس از دادگاه، رسول کوهپایه‌زاده گفت: اگرچه طبق قانون، دادگاه این حق را دارد که اگر کسی برخلاف قانون عمل کند، او را از جلسه اخراج کند، اما شاید با دادن تذکر به موکلم این بحث خاتمه می‌یافت و اگر امروز به موکلم اجازه صحبت‌کردن می‌دادند، بهتر بود.