شفاف سازی کارنامه 12ساله قالیباف در شهرداری

گروه سیاسی: انتشار لیست املاک نجومی‌سرآغاز این بود تا طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در بهارستان مطرح شود و برخی از نمایندگان مردم تهران برای انجام این طرح پیش قدم شدند و طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران با 21 امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد و در مهرماه 1395سخنگوی کمیسیون عمران مجلس دهم با اشاره به اعلام وصول پرونده تحقیق و تفحص از شهرداری تهران ازسوی این کمیسیون، از احتمال دعوت از قالیباف برای پاسخگویی به سوال‌های نمایندگان خبر داد. صدیف بدری در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به آخرین وضعیت تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران، اعلام کرد: تحقیق و تفحص از شهرداری تهران با امضای ۲۱ نفر از نمایندگان مجلس ازسوی کمیسیون عمران مجلس اعلام وصول شد و بنابر آیین‌نامه، مدارک و مستندات لازم را ظرف ۱۵ روز از شهرداری تهران دریافت خواهیم کرد.او با اشاره به ادامه روند بررسی این تحقیق و تفحص در کمیسیون عمران اعلام کرد: پس از دریافت مدارک، نسبت به برگزاری جلسه‌ای با نمایندگان متقاضی تحقیق و تحفص اقدام خواهیم کرد و پس از شنیدن نظرات تفحص‌کنندگان، این تفحص پیگیری می‌شود و بعد از آن چندین و چند جلسه در مجلس و در شهرداری تهران پیرو این موضوع برگزار شد و در 24 آبان 95 یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی‌از توقف طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران خبر داد. محمدمهدی افتخاری نماینده مردم فومن در خانه ملت با اشاره به جلسه کمیسیون عمران و بررسی طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران که با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران برگزار شد، گفت: برخی همکاران ما در این جلسه به این نکته اشاره کردند که با توجه به اینکه پرونده رسیدگی به واگذاری املاک شهرداری تهران در قوه قضائیه در حال بررسی است، براساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی‌امکان تحقیق و تفحص در مجلس مقدور نیست.عضو کمیسیون عمران‌ مجلس دهم شورای اسلامی،گفت که بر این اساس قرار شده است محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، این موضوع را با هیات رئیسه مطرح کند. افتخاری در ادامه گفت که طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران منتفی نشده است بلکه به دلیل مغایرت با آیین نامه داخلی مجلس متوقف شده است.در تبصره 7 ماده 214 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی‌نوشته شده است که «تحقیق و تفحص مجلس شامل شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و پرونده‌های جریانی مراجع قضایی و امور‌ماهیتی قضایی نمی‌شود.» البته این اتفاق اعتراضاتی را هم به همراه داشت؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌نسبت به منتفی شدن تحقیق و تفحص از شهرداری تهران اعتراض کرد.
مصطفی کواکبیان در تذکری در جلسه علنی صبح 24 آبان 95 مجلس اظهار کرد: روز گذشته در کمیسیون عمران مجلس اتفاق عجیبی افتاد. در این جلسه که آقای قالیباف هم تشریف آورده بودند کمیسیون به متقاضیان تحقیق و تفحص از املاک نجومی‌اجازه نداد بحثشان را مطرح کنند و استدلال می‌کردند که چون پرونده قضائی تشکیل شده مجلس حق تحقیق و تفحص ندارد. آقایان چاقوی خود را کند کردند.او افزود: این اتفاق در حالی افتاد که فردای روزی که آقای غندالی دستگیر شد، تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس به تصویب رسید. ما از هیات رئیسه می‌خواهیم حتما به کمیسیون عمران تذکر دهد زیرا این کار از طرف هیات رئیسه به کمیسیون ارجاع شده بود و کمیسیون حق ندارد جلوی تحقیق و تفحص را بگیرد.
مخالفت مجلس با تحقیق و تفحص
 از شهرداری تهران


در این بین شهرداری تهران در تلاش بود مانع طرح تحقیق و تفحص از شهرداری در صحن علنی مجلس بشود و اما از آنجاییکه به این مهم دست نیافت تمام تلاش خود را کرد تا این طرح رای نیاورد و نمایندگان در جلسه علنی روز سه شنبه 24 اسفند95 مجلس شورای اسلامی‌به بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در واگذاری املاک و پروژه‌های مشارکتی به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداختند اما به این تقاضا رای منفی دادند.این تقاضای تحقیق و تفحص 132 رای موافق، 90 رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر را کسب کرد و به تصویب نرسید.
درخواست مجدد برای تحقیق و تفحص
اما این پایان کار نبود و برخی از نمایندگان دوباره پیگیر طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران بودند و 20 اردیبهشت96 نماینده مردم تهران در مجلس دلایل کلید خوردن مجدد تحقیق و تفحص از عملکرد محمدباقر قالیباف شهردار تهران برای بار دوم را تشریح کرد. مصطفی کواکبیان در جمع خبرنگاران پارلمانی گفت: به دلیل نامشخص بودن نحوه واریز پول بوستان مادر و نحوه واگذاری املاک شهرداری تهران و تغییر کاربری‌ها و همچنین نحوه ساخت و ساز نمایشگاه شهر آفتاب و ضعف مدیریتی شهردار تهران در پیشگیری از تخلفات و بی انضباطی‌های مالی، جمعی از نمایندگان مجلس تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران را برای بار دوم مطرح کردند.این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین با انتقاد به تقسیم بندی جامعه به 96 و 4 درصد گفت: برخی نامزدها متوجه نیستند که بر سر شاخه نشسته و بن می‌برند و به خاطر یک دستمال، قیصریه را آتش می‌زنند.وی ادامه داد: بنده به هیچ عنوان با تقسیم بندی جامعه به 96 درصد و 4 درصد موافق نیستیم، اما انشاء‌الله با به نتیجه رسیدن تحقیق و تفحص از عملکرد شهردار تهران این بار حتما ثابت خواهد شد که آقای قالیباف جزو کدام گروه درصدی اعلام شده است.کواکبیان از پیگیری اعلام وصول تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران پس از برگزاری انتخابات 29 اردیبهشت ماه سخن گفت.
اما باز برخی از افراد مانع اجرای این طرح می‌شدند و در شهریور ماه دوباره نماینده تهران نسبت به قرار نگرفتن موضوع تحقیق و تفحص از املاک نجومی‌شهرداری تهران در مجلس انتقاد کرد.
مصطفی کواکبیان در تذکری مطرح کرد: بعد از گذشت دو ماه و نیم از تقاضای ما برای انجام تحقیق و تفحص از املاک نجومی‌شهرداری تهران هنوز این موضوع برای انجام پروسه کاری‌اش در گردش کار مجلس قرار نگرفته است که انتظار می‌رود هیئت رئیسه هرچه سریعتر در این‌باره تصمیم‌گیری کند. وی گفت: همانطور که کمیسیون عمران برای حادثه پلاسکو دوبار گزارش تهیه کرد ما نیز در این تفحص می‌خواهیم درباره املاک نجومی‌شهرداری تهران پیگیری‌های لازم را انجام دهیم. علی مطهری رئیس جلسه در پاسخ به این تذکر گفت که این موضوع را پیگیری می‌کنیم.
تلاش شورای پنجم برای تحقیق و تفحص
حال دیگر شرایط فرق کرده است و قالیباف از بهشت رفته است و اعضای شورای شهر تهران نیز در تلاش اند تحقیق و تفحص از شهرداری تهران کلید بخورد. دو فوریت «ارائه گزارش 100 روزه سند تغییر و تحول مدیریت شهری» در جلسه پیش با اکثریت رای اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید تا نخستین گام‌های مدیریت شهری کنونی برای شفاف سازی عملکرد پر حرف و حدیث 12 ساله مدیریت محمدباقر قالیباف رسما آغاز شود.
این اولین بار نیست که تلاش‌هایی برای شفاف سازی این مدیریت در دستور کار شورای شهر قرار گرفته است. پیش از این در 14 شهریورماه سال گذشته، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران  طرح «تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری املاک و اراضی شهرداری تهران» را مطرح کردند. با این حال، این طرح با مخالفت اعضای اصولگرای شورا، رای لازم را کسب نکرد و در نهایت اعضا به طرحی به نام «نظارت و بررسی» رای دادند. استدلال اعضای مخالف برای رد این طرح این بود که در قانون شوراها چیزی به نام تحقیق و تفحص وجود ندارد، از این رو فرمانداری با خواسته شورا مخالفت خواهد کرد. البته طرح مصوبی نیز به دلیل جو حاکم  خروجی مفیدی نداشت و شهرداری هرگز نسبت به چرایی املاک واگذار شده پاسخ صریح و روشنی به شورا ارائه نکرد.
حال در نخستین روزهای فعالیت از دور پنجم شورای شهر تهران، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران درصدد شفاف سازی هستند و دو فوریت ارائه گزارش 100 روزه سند تغییر و تحول مدیریت شهری را تقدیم هیات رئیسه کردند و با ارائه توضیحات، سایر اعضای شورای شهر را با خود همراه کردند.
به طور کلی شاید بتوان طرح مذکور را به نوعی تحقیق و تفحص از شهرداری دانست اما حسن رسولی عضو شورای شهر تهران با رد این مساله به «انتخاب» می‌گوید: «مساله تحقیق و تفحص در شهرداری تهران مطرح نیست بلکه ما طرح تهیه و تنظیم سند تغییر و تحول شهرداری پس از 12 سال مدیریت آقای دکتر قالیباف و انتقال آن به دکتر نجفی را در دست تهیه داریم، این طرح گزارش پایه است و داده‌های آن تصویر واقعی از حوزه‌های گوناگون شهرداری را به نمایش می‌گذارد زیرا عده‌ای عملکرد 12 ساله گذشته را بی نظیر و عده ای سیاه نمایی می‌دانند و شورا به دنبال این است بداند، کدام تصویر درست است».
اگرچه اعضای شورای شهر از به کار بردن عنوان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران پرهیز می‌کنند اما به نظر می‌رسد این امر به طور نامحسوس در حال انجام است، از این رو این احتمال به طور جدی مطرح می‌شود که طرح مذکور با جنجال سازی‌هایی از سوی جریان اصولگرا مواجه شود. رسولی در پاسخ به سوالی در این رابطه می‌گوید: «شورای شهر در عملکرد کمتر از یک ماهه خود اثبات کرده است راسا تصمیم‌گیری می‌کند. اعضای شورا قسم خورده اند با مردم شفاف باشند و بر سر قسم شان خواهند ماند».
این عضو شورای شهر می‌افزاید: «تا پیش از اتمام بررسی‌ها و کسب نتایج باید از هرگونه قضاوت و گمانه‌زنی‌های خوش بینانه یا بدبینانه پرهیز کنیم بدون شک بعد از تهیه اطلاعات پایه واقعیت هرچه باشد؛ مثبت یا منفی با جرات و جسارت در اختیار افکار عمومی‌قرار خواهیم داد».
نقاط ابهام و علامت‌های سوال بسیاری در ذهن ناظران و فعالان حوزه شهری در مورد عملکرد قالیباف وجود دارد. بعنوان مثال، بر‌اساس اطلاعات موجود، شهرداری تهران در طول 12 سال گذشته 113 هزار میلیارد تومان بودجه را در بخش‌های مختلف هزینه کرده است، از این رو لازم است مشخص شود این بودجه در چه سرفصل‌هایی و به چه صورت هزینه شده است.