ترامپ تهدید به گزینه نظامی کرد

کیم جونگ‌اون، رهبر جوان کره‌شمالی می‌گوید کشورش با وجود تحریم‌های سخت توانسته به اهداف برنامه هسته‌ای‌اش بسیار نزدیک شود و وعده داد این برنامه را تا پایان ادامه دهد‌.
این سخنان را تلویزیون رسمی کره‌شمالی به نقل از کیم جونگ اون و تنها ساعاتی پس از جدیدترین پرتاب موشکی این کشور پخش کرد؛ موشک بالستیک میان‌بردی که صبح جمعه گذشته با عبور از آسمان شمال ژاپن رکوردهای برنامه موشکی کره‌شمالی را بهبود بخشید‌. رهبر کره‌شمالی اعلام کرد، کشورش در آستانه تکمیل توانمندی هسته‌ای و نظامی خود است‌. وی افزود، آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی در راستای تقویت توانمندی نظامی هسته‌ای برای ایجاد توازن در قدرت نظامی کشورش با آمریکاست و اینکه سردمداران آمریکایی جرات نکنند درباره راهکار نظامی علیه پیونگ یانگ صحبت کنند‌. اون تاکید کرد: ما باید به‌طور واضح به ابرقدرت‌های خودپرست نشان می‌دادیم که چطور با وجود تحریم‌های بی‌انتهای آنها توانسته‌ایم به قدرت اتمی مورد هدف‌مان دست پیدا کنیم‌. در گزارش خبرگزاری رسمی کره‌شمالی به نقل از کیم جونگ اون آمده است: هدف نهایی ما رسیدن به توازن واقعی قوا با آمریکاست‌.
این بیانیه یک روز بعد از شلیک موشک بالستیک جدید بود که از فراز ژاپن عبور و در اقیانوس آرام سقوط کرد.
شورای امنیت محکوم کرد


شورای امنیت فعالیت موشکی کره‌شمالی را محکوم کرد، اما به اقدامات تحریمی شدیدتر دست نزد‌. چین می‌گوید که آمریکا باید از تهدید نظامی کره‌شمالی دست بردارد‌. شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه گذشته آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی را محکوم کرد و آن را نقض جدی قطعنامه‌های شورای امنیت دانست‌. در بیانیه سازمان ملل آمده است: شورای امنیت تاکید می‌کند که این فعالیت‌ها نه تنها منطقه، بلکه همه کشورهای عضو سازمان ملل را به خطر می‌اندازد‌. شورای امنیت اما تحریم‌های اقتصادی موجود علیه کره‌شمالی را افزایش نداد‌. این موضوعی است که ناخرسندی ایالات متحده را برانگیخت، زیرا دولت ترامپ به شدیدترین اقدامات تنبیهی علیه کره‌شمالی چشم دوخته است‌. بلافاصله پس از انتشار بیانیه شورای امنیت، رهبر کره‌شمالی، اظهار داشت: ما خواهان توازن نظامی با ایالات متحده هستیم تا این کشور جرات نکند ما را به هجوم نظامی تهدید کند‌.
تهدید به گزینه نظامی
رییس‌جمهور آمریکا در سخنانی در یک پایگاه هوایی ارتش این کشور و در مقابل یک بمب‌افکن بی‌-2 بار دیگر کره‌شمالی را تهدید کرد و گفت پاسخ نظامی آمریکا به بحران کره‌شمالی بسیار قوی و موثر خواهد بود‌.
دونالد ترامپ در جریان این سخنرانی در پایگاه نیروهوایی جویت‌بیس‌اندروز در حومه واشنگتن اعلام کرد که گزینه‌های نظامی آمریکا برای مقابله با بحران کره‌شمالی کاملا موثر و قوی هستند و در صورت نیاز برای واکنش نشان دادن به تهدیدهای پیونگ یانگ به کار گرفته می‌شوند‌.
وی خطاب به صدها نفر از پرسنل نیروی هوایی این کشور ادامه داد: پس از مشاهده توانایی‌ها و تعهدات‌مان من بیش از هر زمان دیگری اطمینان دارم که گزینه‌های نظامی ما برای مقابله با این تهدید نه تنها موثر بلکه بسیار قوی خواهند بود‌.
ترامپ پیش از قرار گرفتن پشت تریبون سخنرانی که در مقابل یک بمب‌افکن بی-2 موسوم به شبح تعبیه شده بود، از کنار یک جنگنده استراتژیک اف-35 نیز عبور کرد تا گوشه‌ای از توانمندی‌های نظامی کشورش را به رخ کره‌شمالی بکشد‌.
این اظهارنظر از سوی رییس‌جمهور آمریکا در حالی مطرح شده که برخی کارشناسان و متحدان سابق ترامپ می‌گویند هیچ گزینه خوبی برای رویارویی با بحران کره‌شمالی در دسترس نیست‌. استراتژیست سابق کاخ سفید در آگوست سال‌جاری میلادی گفته بود که هیچ گزینه نظامی برای کره‌شمالی در دسترس نیست‌.
ترامپ در ادامه سخنرانی خود گفت: آمریکا و متحدانش هرگز از اقدامات کره‌شمالی نمی‌ترسند‌. ما از مردم، کشور و شهروندانمان در مقابل تمام کسانی که جرات می‌کنند ما را تهدید کنند، دفاع می‌کنیم و این طرف‌ها شامل رژیم کره‌شمالی نیز می‌شود که بار دیگر دست به اقدامات تحریک‌آمیز زده است‌.
از سوی دیگر مشاور امنیت ملی کاخ سفید جمعه گذشته در واکنش به آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی گفت که از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک برای حل این بحران استفاده خواهد شد‌.
مک‌مستر در یک کنفرانس خبری تاکید کرد: به کسانی که از فقدان گزینه نظامی صحبت می‌کنند، می‌گوییم که گزینه نظامی وجود دارد، هرچند این گزینه‌ای نیست که ما آن را ترجیح دهیم‌. مشاوران ترامپ عقیده دارند اقدامات تحریمی علیه کره‌شمالی هنوز نتایج دلخواهی نشان نداده است زیرا به‌طور کامل اعمال نمی‌شود‌.
چین بزرگترین شریک تجارتی کره‌شمالی محسوب می‌شود‌.
کره‌شمالی قصد دارد نشان دهد که می‌تواند جزایر گوام، متعلق به آمریکا را در دریای آرام هدف قرار دهد‌. هم‌زمان سفیر چین در ایالات متحده از این کشور خواست که از تهدید نظامی کره‌شمالی دست بردارد‌.
او از آمریکا تقاضا کرد در جهت یک همکاری کارآمد و موثر بین‌المللی برای حل این موضوع گام بردارد‌.
تیلرسون: کره‌شمالی تهدید جهانی است
پس از آنکه پیونگ‌یانگ در کمتر از یک ماه گذشته دومین پرتاب موشکی خود را از فراز ژاپن انجام داد، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که کره‌شمالی در حال حاضر کل جهان را تهدید می‌کند‌.
رکس تیلرسون گفت: در شرق آسیا دولت منزوی و مهاجم کره‌شمالی دموکراسی‌ها در کره‌‌جنوبی و ژاپن را تهدید می‌کند و از همه مهم‌تر اینکه اخیرا تهدیداتش به آمریکا را نیز توسعه داده و کل جهان را به خطر انداخته است‌. این در حالی است که کره‌شمالی باوجود افزایش خشم بین‌المللی، به آزمایشات موشکی و نظامی خود ادامه داده است‌.
شورای امنیت در چند روز گذشته جدی‌ترین و سختگیرانه‌ترین تحریم‌های خود علیه کره‌شمالی را با هدف متوقف کردن برنامه اتمی این کشور منزوی تصویب کرد‌. رکس تیلرسون جمعه گذشته این تحریم‌ها را حداقل و نه حداکثر اقداماتی که مقامات باید انجام دهند، توصیف کرد‌.
آمریکا در حال حاضر خواستار اعمال محدودیت‌های بیشتر بر واردات نفت کره‌شمالی و ممنوعیت صدور اجازه کار برای شهروندان کره‌شمالی در خارج از این کشور شده است‌. تیلرسون از چین و روسیه که هر دو با تحریم‌های جدی‌تر علیه کره‌شمالی مخالف هستند، خواست با انجام اقدامات مستقیم خودشان نشان دهند که دیگر این پرتاب‌های موشکی را تحمل نمی‌کنند‌.
سخنگوی ولادیمیر پوتین گفت: مسکو با قاطعیت این پرتاب موشکی را محکوم می‌کند‌. این اقدام منجر به افزایش تنش‌ها و تشدید آنها در شبه‌جزیره کره خواهد شد‌. با این حال وزارت خارجه چین از تمامی طرفین درگیر خواست به وضعیت پیچیده، حساس و بحرانی شبه‌جزیره کره دامن نزنند‌.
تیلرسون گفت: از آنجا که کره‌‌جنوبی و ژاپن از آمریکا درخواست کمک کرده‌اند، ما در ایجاد یک اتفاق نظر در سازمان ملل و ایجاد یک جبهه بین‌المللی متحد که ارزش‌ها و امنیت‌مان را حفظ می‌کند، نهایت تلاش خود را انجام خواهیم داد‌.