برنامه دولت برای بهبود وضعیت بازنشستگان

مراسم تجلیل و تکریم از بازنشستگان نمونه کشوری با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهوری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از بازنشستگان نمونه کشوری در تالار همایش‌های پژوهشگاه نفت برگزار شد.
به گزارش «ایران» در این مراسم، معاون اقتصادی رئیس جمهوری با بیان اینکه متأسفانه در گذشته در صندوق‌های بازنشستگی میل زیاد به بنگاه‌داری داشتند، گفت: مسیر اصلاحی در صندوق شروع شده است و با سرعت بیشتر در دولت دوازدهم ادامه می‌یابد. محمد نهاوندیان با بیان اینکه زندگی افراد دارای سه مرحله است، افزود: بازنشستگی سومین مرحله بالندگی است. مرحله اول آموزش، مرحله دوم کار و مرحله سوم زندگی، انتقال تجارب به دیگران است که اهمیتی حیاتی دارد و نیازمند یک حرکت اساسی در این زمینه هستیم.
نهاوندیان اضافه کرد: وقتی نگاه به بازنشستگان، نگاه فرصت اندوزی و بهره‌وری نباشد، رویکرد صندوق‌های بازنشستگی همین می‌شود که در دهه‌های گذشته شاهد بودیم و به جای آنکه حاصل اندوخته تجارب، درآمد پایدار باشد، صندوق‌ها به چالش تبدیل شدند که حاصل سوء‌تدبیر است.
وی با بیان اینکه این پدیده بسیار تلخ است که در دولت نهم و دهم با وجود افزایش حقوق، تورم به قدری بالا رفته بود که قدرت خرید بازنشستگان ۶۷ درصد کاهش یافت، گفت: تلخی کاهش قدرت خرید در کام تک تک بازنشستگان احساس شده است.


نهاوندیان با بیان اینکه حتماً باید به فکر درمان همه دردهای بازنشستگان باشیم، عنوان کرد: دولت تدبیر و امید در این راستا تلاش می‌کند. وی ادامه داد: توانستیم در شرایط دشوار اقتصادی در دولت یازدهم بخشی از عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم. البته هنوز به جبران کامل نرسیدیم اما در مسیر درست قرار گرفتیم و این ما را امیدوار می‌کند که می‌توانیم به هدف خود برسیم.
نهاوندیان با تأکید بر اینکه باید یک کانال ارتباطی میان تجارب پیشکسوتان با تصمیمات مدیریتی ایجاد شود، خاطرنشان کرد: نگذارید قواعد حسابرسی در نظام در جاهایی تخصیص و استثناء بخورد. عمده‌ترین فایده سرمایه عظیم بازنشستگان انتقال تجارب است، اما لازمه آن این است که خود بازنشسته هم از وضعیت باکرامتی برخوردار شود. مفهوم صندوق‌های بازنشستگی هم این است که فرد در مرحله سوم زندگی‌اش، اوقات را با فراغت بیشتر و دغدغه کمتری بگذراند و ثمرآفرین باشد.
نهاوندیان ادامه داد: صندوق بازنشستگی تحقیقات جامعی انجام داده و در این پیمایش جامع علاوه بر بازنمایی اشکالات راه حل‌های خوبی ارائه شده است. متأسفانه در گذشته میل زیاد به بنگاه‌داری دیده می‌شد و گاهی بنگاه‌های زیانده به صندوق‌ها منتقل شده‌اند و برخی سودآوری پایین داشته‌اند. در حالی که صندوق‌ها در دنیا ریسک گریز هستند و کمتر وارد بنگاه‌داری می‌شوند.
وی افزود: خبر خوب این است که مسیر اصلاحی در صندوق شروع شده و با سرعت بیشتر در دولت دوازدهم ادامه می‌یابد. جامعه بازنشستگان حق دارد نسبت به منابع و ذخایر خود اطلاع کافی داشته باشد و اظهارنظر کند. دولت وکیل و نماینده جامعه بازنشستگان است.
نهاوندیان با بیان اینکه در این میان نکته اصلی این است که به سمت یک تراز متوازن برویم و نه درآمد کوتاه مدت، تصریح کرد: افزایش مستمری در کوتاه مدت که آینده را دچار بحران کند، خیانت به جامعه بازنشستگی است و هنر مدیران آن است که به جای کوتاه مدت اندیشیدن، یاد گرفته باشیم بلند مدت بیندیشیم. اشکال اساسی زمانی رخ می‌دهد که لحظه‌ای تصمیم گرفته شود. دولت‌ها فقط عهده دار آن چهار سال نیستند و هر تصمیمی می‌گیرند باید تأثیرش را در نسل آینده بررسی کنند. وی با بیان اینکه برخی تصمیمات نسلی است، گفت: جایگاه ما در انرژی و فناوری‌های نوین که برای خود تعریف می‌کنیم آثار ۴۰ و۵۰ ساله خواهد داشت.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه دود انحراف‌های موقت بخشی که اقتصاد را از تعادل خارج می‌کند، به چشم همه مردم می‌رود، گفت: باید از این برخوردهای شعاری پرهیز کنیم؛ یکی از محورهای برنامه‌های دولت دوازدهم اصلاح ساختاری صندوق‌های بازنشستگی است. در برخی صندوق‌ها مشکلات اساسی‌تر از صندوق بازنشستگی کشوری است و از اساس برای آنها غلط تصمیم‌گیری شده است.
طرح جامع پایدارسازی صندوق های بازنشستگی به دولت می‌رود
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم گفت: در تلاشیم طرح جامعی برای پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی به هیأت دولت ببریم تا بهبود معیشت بازنشستگان و وضع صندوق‌ها را در پی داشته باشد.
به گزارش« ایران »علی ربیعی در این همایش، با بیان اینکه امروز روز بازنشستگی است افزود: برای قشر بازنشسته فقط مسأله مالی و حقوق مطرح نیست و نیاز داریم فرهنگ استفاده از بازنشسته و‌شأن و منزلت و نقش او در اداره کشور را نهادینه و پایه‌ریزی کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نمی‌خواهم سخنی از بحران صندوق‌ها بگویم گفت: وقتی صحبت از صندوق‌های بازنشستگی می‌شود، گویی اینها فقط صندوق‌های کارپردازی هستند در حالی که تلاش کردم در چندسال اخیر این موضوع را نهادینه کنم که صندوق‌ها محل زندگی اجتماعی بازنشستگان هستند و باید روزنه‌ای ایجاد کنیم تا بازنشسته‌ها مسیر زندگی اجتماعی و فرهنگی خود را ادامه دهند.
وزیر تعاون با بیان اینکه ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در بازنشستگان وجود دارد و می‌توانیم 10تا 15 درصد رشد کشور را از طریق بازنشستگان دنبال کنیم عنوان کرد: 70درصد بازنشستگان ما سالمند محسوب نمی‌شوند و میانگین ورود به سن بازنشستگی در برخی صندوق‌ها 48 سال است. 30 میلیون سالمند در سال‌های نه چندان دور خواهیم داشت و نیاز است سیاست‌های مناسبی  اتخاذ کنیم.
وی ادامه داد: نمی‌خواهم سخنی از بحران صندوق‌ها بگویم اما معتقدم پاک کردن صورت مسأله باعث شد قدرت خرید بازنشستگان کاهش یابد. با چالش‌های جدی روبه‌روییم که امیدوارم آن را مدیریت کنیم. در تلاشم طرح جامعی را برای پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی به هیأت دولت ببرم که در دست انجام است تا بهبود معیشت بازنشستگان و وضعیت صندوق‌ها را در پی داشته باشد.
ربیعی با اشاره به اینکه هم خیلی راضی نیستم و هم خوشحالم گفت: خیلی کارها باید انجام دهیم و عدم رضایتم برای این است که باید گام‌های بلندتری برداریم و خوشحالم که حداقل در این چهارسال توانستیم صورت مسأله را بیان کنیم. 35هزار میلیارد تومان بار مالی ناشی از کاهش قدرت بازنشستگان بوده که امسال توانستیم 2200 میلیارد تومان آن را جبران کنیم و هنوز راه درازی در پیش داریم.
وی با بیان اینکه چهار سال گذشته سرمایه صندوق 800 میلیارد تومان بود که اکنون به بیش از 2000 میلیارد تومان رسیده است اظهار کرد: تصمیمات غلطی گرفته شده و صندوق‌ها موجودات بی‌گناهی هستند. 400هزار میلیارد تومان در 50سال هزینه تحمیل شده ناشی از این تصمیمات بوده که منابع آن دیده نشده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم پرده از مسأله صندوق‌ها را کنار زدیم و امروز مسأله‌ها و راه حل‌های آن مشخص شده و امید است در دور دوم دولت مسأله‌ها حل شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از تدوین آیین نامه واگذاری ۱۵۰ شرکت برای خروج از بنگاه داری خبر داد و گفت: این آیین نامه بزودی در شورای عالی رفاه مطرح می شود.
پیگیر تعدیل تبعیض حقوقی میان بازنشستگان هستیم
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری هم به عنوان سومین سخنران درهمایش ملی گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان، گفت: تبعیض حقوقی که میان بازنشستگان وجود دارد چالش‌ بزرگی است که درتلاش هستیم تا در یک دوره زمانی بتوانیم آن را تعدیل کنیم.
محمود اسلامیان افزود: 26 تصمیم اشتباه در 40سال گذشته برای صندوق‌های بازنشستگی گرفته شده که هزینه‌های آن پرداخت نشده است که کاهش قدرت خرید بازنشستگان یا چالش تبعیض در پرداختی‌ها نمونه‌ای از این تبعیض است.
وی ادامه داد: کاهش قدرت خرید بازنشستگان چالشی است که در دولت های قبلی اتفاق افتاد و موجب کاهش قدرت خرید بازنشسته شد به‌طوری که قدرت خرید بازنشسته‌ها 67.6 درصد کاهش یافت.
وی با اشاره به چالش‌های صندوق بازنشستگی کشوری تأکید کرد: خوشبختانه چالش‌هایی که در صندوق‌های بازنشستگی وجود دارد توسط کارشناسان بین‌المللی مورد واکاوی قرار گرفته است و تلاش داریم تا با استفاده از تجربه مدیران بین‌المللی آن را برطرف کنیم.