توافق ایران، روسیه و ترکیه در مذاکرات آستانه

نشست سه‌جانبه هیات‌های عالی رتبه ایران، روسیه و ترکیه در هتل رکسوس آستانه برگزار شد. در این نشست سه ساعته جابری انصاری، لاورنتیف و اونال مذاکره کنندگان ارشد سه دولت ضامن روند آستانه، ضمن بررسی آخرین وضعیت مذاکرات و نهایی کردن توافقات کارشناسی به عمل آمده پیرامون اسناد چهارگانه ششمین کنفرانس بین المللی آستانه، در خصوص متن نهایی بیانیه پایانی این کنفرانس بحث و تبادل نظر کردند. در این نشست همچنین توافق شد هفتمین کنفرانس آستانه در اواخر اکتبر ۲۰۱۷ (دهه اول آبان ۹۶) برگزار شود.
کاهش تنش در ادلب
در این نشست مذاکره کنندگان ارشد سه دولت ضامن روند آستانه، ضمن بررسی آخرین وضعیت مذاکرات و نهایی کردن توافقات کارشناسی به عمل آمده پیرامون اسناد چهارگانه ششمین کنفرانس بین‌المللی آستانه، در خصوص متن بیانیه پایانی این کنفرانس بحث و تبادل نظر و توافق کردند. طبق توافقی که میان طرف‌ها امضا شده، مناطق کاهش تنش چهارگانه شامل بخش‌هایی از استان‌های زیر می‌شود: ۱) مناطقی از استان ادلب ۲) بخش‌هایی از استان‌های لاذقیه، حلب و حماه ۳) مناطقی درعا و قنیطره ۴) بخش‌هایی از استان‌های حمص، دمشق و غوطه شرقی. پیش‌تر در همین خصوص توماتوف مدیر بخش آسیا و آفریقا در وزارت خارجه قزاقستان در این خصوص گفته بود: شرکت کنندگان در نشست آستانه ۶ هم اکنون در حال بررسی حضور ناظران در منطقه کاهش تنش‌ در ادلب هستند.
هماهنگی سه‌جانبه


وزیر خارجه قزاقستان به نتایج نشست آستانه و توافقات به‌دست آمده در آن پرداخت. خیرت عبدالرحمن‌اف از تشکیل مرکز هماهنگی سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه برای پرهیز از حوادث در مناطق کاهش تنش در سوریه خبر داد. در بیانیه مشترک کشورهای ضامن مناطق کاهش تنش در مذاکرات آستانه ۶ که خیرت عبدالرحمن‌اف آن را قرائت کرد، آمده است: مرکز هماهنگی سه جانبه ایرانی، روسی و ترکی برای جلوگیری از حوادث در مناطق کاهش در سوریه تشکیل می‌شود. اوضاع در سوریه از ۸ ماه قبل یعنی از زمان شروع مذاکرات در آستانه به شکل زیادی تغییر کرده است و ادامه روند آستانه را ضروری می‌دانیم. کشورهای ضامن بر استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید دارند. وزیر خارجه قزاقستان تاکید کرد: درباره نشست بعدی آستانه در اواخر اکتبر توافق شد. مهلت کاهش تنش دربرخی مناطق سوریه ۶ ماهه خواهد بود که این مهلت قابل تمدید است. روسیه، ایران و ترکیه بر عزم خود برای مبارزه با تروریسم چه در داخل مناطق کاهش تنش یا خارج آن تاکید کردند. از سوی دیگر وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که ناظرانی از روسیه، ایران و ترکیه در منطقه کاهش تنش در ادلب مستقر می‌شوند.
آستانه موفقیت
رئیس هیات دولت سوریه در مذاکرات آستانه ۶ ضمن موفقیت آمیز توصیف کردن این نشست، به استقبال دمشق از هر طرحی که به خونریزی در این کشور پایان دهد، اشاره کرد. بشار الجعفری اعلام کرد: ششمین نشست آستانه با موفقیت تمام شد و ما از هر طرحی که به خونریزی در سوریه پایان دهد حمایت می کنیم. درباره منطقه کاهش تنش در ادلب توافق حاصل شد. وی در نشست خبری افزود: پیروزی نیروهای مسلح ما بر داعش در جبهه های مختلف، عزم سوریه در آزادسازی همه اراضی کشور از لوث تروریست‌ها را نشان می دهد. همه کشورهایی که این توافق را امضا کرده اند به حفظ حاکمیت سوریه، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی آن توجه دارند. این بیانیه آزمونی برای طرف‌هایی است که به کارگیری تروریسم به منظور فشار بر دولت سوریه حساب باز کرده بودند. الجعفری تاکید کرد: هر نیروی خارجی که در سوریه بدون مجوز دمشق حضور دارد غیرقانونی است. هیچ مکانی در سوریه وجود ندارد که احدی پایگاه‌های نظامی بدون موافقت دولت در آن برپا کند. وی افزود: باید از پیروزی‌های به‌دست آمده از سوی نیروهای مسلح در دیرالزور با حمایت متحدان و دوستانمان که به شکستن محاصره ساکنان شهری که از قریب سه سال در محاصره بود انجامید، تمجید کنیم.
دستاوردهای نشست
روزنامه ترکیه‌ای دیلی صباح گزارش داد: نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه در مذاکرات آستانه پایتخت قزاقستان، درباره صلح سوریه، درباره حدود مناطق کاهش تنش در این کشور توافق کردند. روسیه، ایران و ترکیه درباره مرزهای یک منطقه عاری از تنش و خشونت در استان ادلب در شمال سوریه به توافق رسیدند. ادلب در حال حاضر تحت کنترل ائتلافی از مخالفان مسلح است که سرکردگی آنها را گروه تروریستی جبهه النصره، شاخه پیشین القاعده، به عهده دارد.