چگونه از كودكان مان در برابر مجرمان محافظت كنيم؟

قتل فجيع چند كودك در سه ماه گذشته از جمله آتنا اصلاني، بنيتا و ابوالفضل كه به تازگي قرباني جنايت تلخي شده اين فكر را در ذهن متبادر مي‌كند كه چگونه از كودكان مان در مقابل محرمان خطرناك محافظت كنيم؟
آنچه مشخص است كه اين گونه مجرمان در همه جوامع حضور دارند، وكشورمان هم از اين قضيه مستثنا نبوده و حذف اين مجرمان از سطح جامعه كار ساده اي نيست.
برخلاف ساير مجرمان كه شايد بتوان با ايجاد طرح يا فنوني آن‌ها را شناسايي و طرد كرد اين دسته از مجرمان به راحتي قابل شناسايي نيستند. حال موضوع پيشگيري مطرح مي شود. از جهت پيشگيري كيفري با توجه به مجازات شديد قانونگذار باز هم شاهد اين‌گونه جرايم تلخ و آزاردهنده هستيم. اما در اين ميان پيشگيري مي‌تواند راهگشا باشد. بايد وضعيت هاي پيش از جرم را از بين برد. آموزش كودكان در اين خصوص نقش مهمي دارد. اينكه كودكان‌مان با هر فرد غريبه اي آشنا نشوند، به هر جايي نروند و به هر پيشنهادي تن ندهند كنترل محسوب مي شود و مي‌توان، در بياني ساده‌تر گفت اين تكنيك نوعي مهارت والدين است.در هر حال گرچه پيشگيري رشدمدار در خصوص مجرمان اين حوادث ضروري است، اما با توجه به سختي، هزينه و زمان بر بودن اين نوع پيشگيري بهترين گزينه است. خانواده ها بايد متوجه باشند كه هر لحظه كودكان‌شان در معرض چنين مجرماني هستند و به‌جاي جنجال و هياهو پس از وقوع چنين جرايمي و بالا‌بردن قوطي شيرخشك براي دفاع از حقوق از دست رفته‌شان و متهم‌كردن ديگران بايد پيشگيري و مراقبت از آن‌ها در دستور والدين قرار بگيرد.
البته اين موضوع نافي اقدامات دستگاه‌هاي مسئول در خصوص مجرمان حوزه كودكان و ايمن‌كردن مكان‌هاي عمومي نيست.