لجبازی موشکی!

روز جمعه، دوباره نگاه دنیا به شرق آسیا و ماجراجویی جدید کیم جونگ اون دوخته شده بود. نه او دست بردار موشک‌بازی است و نه شورای امنیت سازمان ملل از تحریم بازی کوتاه می‌آید. هر دو طرف، تا مي‌توانند، می‌خواهند خود را در موضع قدرت نشان دهند و کوچک‌ترین ضعفی را بروز نمی‌دهند. همین مساله باعث شده تا داستان، هر بار پیچیده تر از روز گذشته شود.
داستان کره شمالی به قول مقامات اروپایی شبیه ایران نیست که بتوان با مدل برجامی آنگلا مرکل، آن را با توافقي درست و درمان، ختم به خیر کرد. اینجا دیگر خبری از کسی مثل خانم «درباز کن» ، یعنی وندی شرمن نیست که قفل بسته شده مذاکرات با پیونگ یانگ را باز کند. از لحاظ ساختار حکومتی و ایدئولوژی نيز ایران و کره شمالی‌، زمین تا آسمان با هم فرق می‌کنند. در حالی که در ایران بنا بر فتوای حکومتی، ساخت و تولید سلاح کشتار جمعی (بمب اتمی) ممنوع است، رهبر جوان کره شمالی بمب هیدروژنی را آزمایش کرده که صدها برابر ، مهلک‌تر از بمب اتمی است.
آزمایش جدید کره شمالی، بیخ گوش ژاپن!
کره شمالی بامداد جمعه به وقت محلی موشک دیگری را به سوی اقیانوس آرام پرتاب کرد که از فراز ژاپن گذشت و مردم این کشور را با دریافت آژیر خطر به پناهگاه‌ها کشاند.کره جنوبی با محکوم کردن اقدام همسایه شمالی خود، اعلام کرد که مشخصات دقیق موشک پرتاب شده تحت بررسی است اما ارزیابی اولیه نشان می دهد که برد تقریبی آن ۳۷۰۰ کیلومتر بوده و تا ۷۷۰ کیلومتر ارتفاع پرواز داشته است.به گزارش یورونیوز، کره جنوبی در واکنش، به چند پرتاب ضد موشکی دست زده و جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا از آغاز بررسی در مورد جزيیات موشک کره شمالی خبر داده است.


به گفته يكي از مقامات دولت ژاپن، موشک پرتاب شده از پیونگ یانگ پس از عبور از آسمان این کشور در ۲۰۰۰ کیلومتری جزیره هوکایدو، یعنی شمالی ترین بخش ژاپن در اقیانوس آرام فرود آمده است. توکیو تاکید کرده تمام تمهیدات لازم را برای دفاع از ملت ژاپن به‌کار خواهد بست و نحوه پاسخ به پیونگ یانگ پس از رایزنی با واشنگتن و سئول مشخص خواهد شد.
واکنش آمریکا
کاخ‌سفید می‌گوید: دونالد ترامپ، رییس جمهور در جریان این آزمایش موشکی قرار گرفته و جیمز‌متیس، وزیر دفاع این کشور گفته با همه مقام‌های مرتبط با امنیت ملی در این باره ارتباط برقرار شده است.ارتش آمریکا تایید کرده که این موشک حوالی ساعت ۱۱:۳۰ صبح جمعه به وقت هاوایی شلیک و توسط رادارهای نظامی آمریکا تعقیب شده است. بنابر اطلاعیه پنتاگون، ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در اقیانوس آرام اعلام کرده جزيیات آزمایش اين موشک بالستیک را دردست بررسی دارد اما یقین یافته که این پرتاب هیچ تهدیدی را متوجه آمریکای شمالی و جزیره گوآم نکرده است.
واکنش کره جنوبی
ستاد مشترک نیروهای مسلح کره جنوبی، روز جمعه اعلام کرد به محض اطلاع از آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی، موشک بالستیک «هیونمو - 2» را شلیک کرده است. خبرگزاری رسمی کره جنوبی «یونهاپ» اعلام کرد: مقامات کره جنوبی نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای بررسی اقدام کره شمالی به شلیک موشک جدید خواستار شدند.
هم‌پیمانی ژاپن و هند علیه کره شمالی
ژاپن و هند با اشاره غیر مستقیم به دخالت پاکستان در برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی، اعلام کردند که همه طرف‌هایی که به پیونگ یانگ در توسعه برنامه هسته‌ای‌اش کمک کرده‌اند باید وارد عمل شوند و مسئولیت لازم را برعهده بگیرند.شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن که به هند رفته بود اعلام کرد: دهلی نو و توکیو گام‌های منصفانه‌ای علیه چالش‌هایی که از سوی کره شمالی ایجاد می‌شوند، برخواهند داشت. ما کره شمالی را مجبور خواهیم کرد که از اقدامات خصمانه خود عقب نشینی کند. منابع عالی رتبه در هند اعلام کردند: تمایل اين كشور برای ایفای نقش در بحران هسته‌ای کره شمالی این واقعیت را منعکس می‌کند که دهلی علاقه‌مندی فزاینده‌ای برای بازی کردن نقشی در عرصه بین‌المللی دارد. همچنین دبیر مطبوعاتی دولت ژاپن اعلام کرد: توکیو به هند در مقابله با تهدیدات ناشی از تروریسم مرزی کمک خواهد کرد. این حمایت هم می‌تواند به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم در چهارچوب بین‌المللی انجام گیرد.