بي‌ساماني سرویس مدارس

هر ساله با نزدیک شدن به فصل مدارس، والدین درگیر انواع دغدغه‌ها هستند؛ از ثبت‌نام فرزندان درمدارس موردنظر تا پرداخت هزینه‌ها و اطمینان از شرایط مناسب محیط آموزشی. اما یکی از دغدغه هایی که بارها خطر آفرین بودن خود را نشان داده و والدین هرگز از آن خیال آسوده ندارند، بحث سرویس مدارس است. ارائه خدمات حمل‌و‌نقل به دانش آموزان ایرانی همواره با مشکلاتی همراه بوده که برطرف کردن آن البته سخت نیست اما اغلب مورد بی توجهی قرار می گیرد. ایمنی ماشین ها و اتوبوس هایی که به عنوان سرویس استفاده می‌شود، سوار کردن دانش‌آموزان بیش از ظرفیت سرویس‌ها، عدم اطمینان از سلامت جسمی و روحی راننده، دریافت هزینه بیش از حد از خانواده‌ها و مواردی از این دست، اجازه نمی‌دهد که والدین، خاطری آسوده داشته باشند. این در حالی است که حتی یک اتفاق یا حادثه ناخوشایند در این حوزه غیر قابل قبول است و نه تنها به آینده محصلان و خانواده های‌شان ارتباط مستقیم دارد بلکه می تواند رانندگان متعهد و سامانه تاکسیرانی کشور را نیز زیر سوال ببرد.
مخاطرات سرویس مدارس در ایران
اغلب سرویس‌های مدارس، بیش‌ از حد ظرفیت دانش‌آموز سوار می‌کنند و این در حالی است که برخی از این سرویس ها از نظر ایمنی نامناسب و از نظر عمر وسایل نقلیه، فرسوده محسوب می شوند و امکان حادثه وجود دارد. این درحالی است که برخی خانواده ها نیز خارج از ضوابط مدرسه و به صورت شخصی به انعقاد قرارداد سرویس با افراد متفرقه اقدام می کنند که این موضوع نیازمند هشدار است. در طول سال های گذشته، به خصوص در رابطه با سرویس هایی که خود خانواده برای فرزندان‌شان در نظر گرفته اند، مخاطرات بسیاری اتفاق افتاده است. علاوه بر موارد ایمنی ماشین، عدم سلامت روحی راننده و آزارهای جنسی کودکان، یکی از خطرات سرویس های غیر مجاز است. انعکاس اخبار مربوط به تعرض برخی رانندگان به دانش آموزان، موید این نکته و مهر تاییدی بر افزایش مراقبت از سوی والدین است. نقش اولیای دانش‌آموزان در این خصوص حايز اهمیت است و والدین محصلان با کسب اطلاع از فرزند خویش و همچنین با ارزیابی از وضعیت رانندگان سرویس مدارس، مي‌توانند در افزايش امنيت موثر باشند و نباید از سرویس های غیرمجاز استفاده کنند. نرخ ارائه خدمات سرویس مدارس نیز، از دیگر مواردی است که نیاز به بازنگری و ساماندهی دارد.در این خصوص نرخ مصوب و معیني وجود دارد اما مدارس متاسفانه به دریافت هزینه های سلیقه ای مبادرت می‌کنند. هر ساله برای سال تحصیلی جدید، نرخ مصوبی از سوی سازمان تاکسیرانی کشور اعلام می شود اما مدارس در مواردی نه تنها به استفاده از سرویس‌های غیر مجاز می‌پردازند که به گفته والدین، نرخ‌های اعلام شده نیز اغلب یکسان نیست و هر مدرسه، ساز خود را می زند.
ضعف نظارت!


«رضا شاهرودی حسینی» کارشناس حوزه حمل‌ونقل، معتقد است که استفاده از خودروهای پیشرفته با ويژگي همسان بودن آن‌ها از لحاظ شکل ظاهری،ایمنی بالا و آلایندگی حداقلی براي جوامع پيشرفته لازم است. باوجود چنین اهمیت و جایگاهی،متاسفانه سرویس مدارس در بسیاری از مدارس کشور ما از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و گاهي در برخی خودروها،بیش از ظرفیت استاندارد،دانش آموز جابه‌جا می شود.صندلی‌های نامناسب، یکی دیگر از معایب سرویس‌های مدارس محسوب می شود و به این نقصان خودروهای فرسوده و مستهلکی راکه در ارائه خدمات‌رسانی به دانش‌آموزان قرار می گیرند نيز باید افزود. به گفته شاهرودی حسینی، راننده سرویس مدارس باید حداقل 23 سال سن داشته باشد؛نداشتن سوء پیشینه و برخورداری از گواهی سلامت جسمی و روانی و پوشش مناسب از نمونه مولفه‌هایی است که باید به‌عنوان شاخص به‌کارگیری و جذب رانندگان سرویس مدارس مد نظر قرار گیرد. همچنین لازم است مدیران مدرسه،بر عملکرد سرویس مدرسه تحت مدیریتی‌شان نظارت دقيقي داشته باشند. داشتن مدارک شناسایی و خودرویی معتبر و بیمه های شخص ثالث و بدنه وکارت معاینه و درنهایت برچسب و کارت سرویس مدرسه که به منزله مجوز ارائه سرویس است، الزامیست. تمامی تاکسی‌ها ویا وسائل نقلیه‌ای که به عنوان سرویس مدرسه در سال جاری فعالیت می‌كنند،باید توسط دستگاه‌های نظارتی ازنظر گواهینامه معتبر، بیمه سرنشین و معاینه فنی، صلاحیت‌های حرفه ای واخلاقی نظیرعدم اعتیاد، حسن رفتار، عدم سوء سابقه و... مورد بررسی و تایید قرار گیرند.
برخورد با سرویس های غیر مجاز
اما پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ روز گذشته خبر داد که قرار است نظارت های جدی تري بر روند فعالیت سرویس مدارس وجود داشته باشد. در آستانه بازگشایی مدارس و در شرایطی که تردد دانش آموزان بیش از 30 درصد به حجم ترافیک در نیمه دوم سال می افزاید، ريیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران نیز از اجرای طرح تشدید برخورد با تخلفات رانندگی در اطراف مدارس و برخورد با سرویس‌های غیر مجاز خبر داده است. «محمدرضا مهماندار» گفته که رانندگان بايد گواهی عدم خلاف و گواهی سوء سابقه به همراه داشته باشند و تنها در صورتی که تاییدیه دریافت کنند، خودروی‌شان برچسب سرویس مدارس سال 96 را دریافت می‌کند. وی تاکید کرده که مدیران مدارس و والدین برای جابه‌جایی فرزندان خود، تنها از سرویس‌های معتبر و دارای برچسب استفاده کنند. سرویس‌های غیر مجاز و فاقد برچسب نیز از سوی ماموران جریمه خواهند شد. مهماندار با بیان اینکه سرویس‌های معتبر مدارس، ایمنی کافی نیز دارد، گفت: در بررسی‌هایی که همکاران من در اداره تصادفات پلیس راهور انجام دادند، مشخص شد که در سال تحصیلی گذشته حتی یک مورد تصادف سرویس‌های مجاز دانش آموزان نیز رخ نداده، از این رو لازم است والدین برای ایمنی بیشتر فرزندان‌شان از سرویس‌های مجاز مدارس استفاده کنند.
ردیاب خودرو
بحث استفاده از ردیاب خودرو برای سرویس مدارس نیز، این روزها داغ است. کارشناسان معتقدند وقتی رانندگان سرویس بدانند که فعالیت‌های آنان تحت نظارت است، بهتر و موثرتر کار خواهند کرد. رعایت ایمنی خودرو را رعایت می کنند و می‌توان بر مواردی مانند سرعت حرکت سرویس، رانندگی پر خطر و با شتاب و رفتار راننده به طور کامل نظارت داشت. امنیت بیشتر دانش آموزان، زمان‌بندی مناسب‌تر در رفت و آمدهاو اطلاع والدین از مکان سرویس فرزند خود در صورت نیاز، از جمله مزایای استفاده از ردیاب برای سرویس مدارس است. آنچه مسلم است تامین امنیت سرویس مدارس به همکاری جدی خانواده ها، وزارت آموزش و پرورش کشور و مدارس و راهنمایی و رانندگی نیاز دارد. تامین امنیت جابه‌جایی دانش‌آموزان، رعایت قوانین راهنمایی از سوی رانندگان سرویس مدارس، اجتناب راننده از جروبحث با دانش‌آموزان، سوار كردن دانش آموزان بیش از ظرفیت قید شده درکارت خودرو ، مجهز شدن سرويس به سیستم گرمایشی و سرمایشی و وسایل ایمنی مانند جعبه کمک‌های اولیه وکپسول آتش نشانی ، بهداشت وسیله نقلیه، پوشش مناسب راننده، داشتن سلامتی کامل از نظر روحی و روانی و جسمی ، التزام والدین به قرارداد تا پایان سال ، رعایت تعداد سرنشین، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، رعایت ساعت حضور در محل منزل دانش آموزان و بازگرداندن دانش‌آموزان در سر موعد مقرر ، از مسائلی است که باید در حوزه نظارت مورد توجه باشد.