روحانی، قطعاً وعده‌های انتخاباتی را پیگیری می‌کند

 نخستین همایش جوانان، توسعه و تعالی ایران اسلامی روز پنجشنبه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
به گزارش «ایران»، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در این همایش، با اشاره به ارائه لایحه تشکیل سازمان ملی جوانان از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی، از تأخیر مجلس در بررسی و تصویب برخی از لایحه‌های ارائه شده دولت به مجلس شورای اسلامی نظیر ایجاد مناطق آزاد در برخی استان‌ها انتقاد کرد و گفت: برخی از لایحه‌های دولت در مجلس معطل می‌شوند و اگر لایحه مربوط به تشکیل سازمان ملی جوانان با تأخیر  یا مخالفت مجلس مواجه شود، رئیس جمهوری، مشاوری برای پیگیری امور جوانان منصوب خواهد کرد و من نیز شورای جوانان در نهاد ریاست جمهوری تشکیل خواهم داد تا محلی برای پیگیری امور جوانان وجود داشته باشد. وی یکی از دستاوردهای مهم و بی‌بدیل انتخابات را ایجاد امید و اعتماد در مردم دانست و اظهار داشت: حضور گسترده مردم در انتخابات منجر به افزایش سرمایه اجتماعی کشور که مهمترین سرمایه در اختیار مدیران است، شد و امیدوارم مدیران کشور با اتکا به این سرمایه عظیم بتوانند به مطالبات مردم پاسخگو باشند. نیم نگاه

دکتر جهانگیری با اشاره به یکی از جلسات اخیر شورای عالی اداری گفت: در این جلسه تصمیمات مختلفی اتخاذ شد از جمله آن که سن مدیریتی کشور باید در دوره‌ای کوتاه ۸سال کاهش یابد و تصمیم دیگر این بود که سهم زنان در مدیریت کشور باید به ۳۰ درصد برسد و رئیس جمهوری نیز در پی نوشتی که برای من فرستادند تأکید داشتند که وزیران و استانداران باید حتماً ۲ نفر از معاونان یا مشاوران و یا دستیارانشان کمتر از ۴۵ سال سن داشته باشند و حتماً از زنان و قومیت‌ها نیز استفاده شود معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: دکتر روحانی رئیس جمهوری قطعاً به وعده‌هایی که در انتخابات به مردم، جوانان و زنان دادند متعهد است و هم شخص رئیس جمهوری، هم معاون اول وی و هم سایر اعضای دولت مطالبات مردم را پیگیری خواهند کرد. وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید درک درستی از جایگاه و نقش جوانان در نظام و جامعه و کشور داشته باشیم، افزود: در وهله نخست باید تعیین کنیم که آیا جوانان را تهدید می‌دانیم  یا فرصت تلقی می‌کنیم. با همین نگاه است که مسائل و اتفاقات بعدی رخ می‌دهد. وقتی جمعیت غالب در کشور جوان باشد نوگرایی به تصمیم گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها تحمیل می‌شود چرا که مطالبات و خواسته‌های جوانان است که به سیاستگذاری‌ها جهت می‌دهد. دکتر جهانگیری دسترسی آزاد و آسان به اطلاعات را از دیگر ویژگی‌ها و مطالبات جامعه جوان برشمرد و گفت: جوانان می‌خواهند دیده شوند و نقدشان به گوش مسئولان برسد. این ویژگی جامعه جوان است و نمی‌توان انتظار داشت که جوانان نقد نکنند. معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه جامعه جوان جامعه‌ای است که به دنبال نوگرایی و تحول است، گفت: آنچه مهم است این است که برای نوگرایی و تحول خواهی جامعه جوان، برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح داشته باشیم.


دکتر جهانگیری از جوانان به عنوان موتور اصلاحات یاد کرد و گفت: در بسیاری از انتخابات‌ها، که نتایج به گونه‌ای دیگر پیش‌بینی می‌شد، وقتی جوانان به صحنه آمدند نتایج تغییر کرد و در انتخابات سال ۹۲، ۹۴و ۹۶ نیز سرنوشت انتخابات را بی‌تردید جوانان تعیین کردند.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: در سال ۹۲ که من رئیس ستاد انتخابات مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بودم پس از خروج ایشان از انتخابات که امری تحمیلی بود، همین موضوع باعث شد جوانان به صحنه بیایند و سرنوشت انتخابات را تغییر دهند و این در حالی است که در آن زمان بسیاری از سیاستمداران کهنه کار کشور مأیوس شده بودند اما با حضور جوانان شرایط تغییر کرد. وی با اشاره به برخی سفرهای انتخاباتی خود در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ گفت: برخی از سخنرانی‌ها در این استان‌ها قرار بود ساعت ۱۰ صبح انجام شود و تصور من این بود که این ساعت از روز جمعیتی حضور پیدا نخواهد کرد اما جمعیت چشمگیری در این مراسم حضور یافتند که سن اکثریت آنها کمتر از ۳۵ سال بود. دکتر جهانگیری با تأکید بر اینکه جوانان نقش پررنگ و تعیین کننده‌ای در سرنوشت کشور دارند، اظهار داشت: نقش جوانان در همه کارها از جمله در حوزه علم و فناوری نیز بی‌بدیل بوده است و در سال‌های اخیر شاهد حضور چشمگیر و نقش مؤثر جوانان در راه‌اندازی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان بوده‌ایم به گونه‌ای که برخی از شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات از رشد ۱۰ درصدی در هر هفته برخوردار بوده‌اند.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه ما در سیاستگذاری متناسب با ظرفیت جوانان کشور عقب هستیم، خاطرنشان کرد: شکاف نسلی در مدیریت سطوح بالای کشور زیاد شده و تا حدودی گرفتار پیری هرم مدیریتی کشور شده‌ایم که البته باید از طریق راهکارهای مختلف این مسأله را حل کنیم. وی افزود: برخی معتقدند که مدیران سالخورده باید کنار روند و جوانان جایگزین آنها شوند اما یکی از دغدغه‌های مهم کشور اداره امور به نحو مطلوب است و اگر می‌خواهیم امور کشور به خوبی اداره شود هم به تجربه نیازمندیم و هم به تحول طلبی و ریسک طلبی جوانان. بدنه مدیریتی کشور باید اصلاح شود و این کار را نمی‌توان از طریق یک راهبرد به تنهایی انجام داد.
دکتر جهانگیری با اشاره به یکی از جلسات اخیر شورای عالی اداری گفت: در این جلسه تصمیمات مختلفی اتخاذ شد از جمله آن که سن مدیریتی کشور باید در دوره‌ای کوتاه ۸ سال کاهش یابد و تصمیم دیگر این بود که سهم زنان در مدیریت کشور باید به ۳۰ درصد برسد و رئیس‌جمهوری نیز در پی نوشتی که برای من فرستادند تأکید داشتند که وزیران و استانداران باید حتماً ۲ نفر از معاونان یا مشاوران و یا دستیارانشان کمتر از ۴۵ سال سن داشته باشند و حتماً از زنان و قومیت‌ها نیز استفاده شود. معاون اول رئیس‌جمهوری با ابراز تأسف از اینکه معمولاً جوانانی که در حوزه سیاسی فعال هستند بیشتر پشت درها می‌مانند، گفت: البته منظور من هم طرفداران جناح اصلاح‌طلب و هم طرفداران جناح اصولگرا است و در مجموع فعالان صحنه سیاست که به استقرار دولت‌ها کمک می‌کنند نباید بیش از سایرین با محدودیت و مشکل مواجه شوند.
وی با اشاره به سخن یکی از نمایندگان جامعه جوان مبنی بر اینکه برخی فعالان ستادهای دکتر روحانی به دلیل حضور در این ستادها احضار شده‌اند، از این موضوع ابراز تأسف کرد و گفت: نباید با جوانانی که حرف رهبرشان را گوش کرده‌اند و فعالانه مردم را به صحنه انتخابات آورده‌اند این گونه برخورد شود و حتماً دولت و دستگاه قضایی باید این موضوع را پیگیری کنند.
دکتر جهانگیری به مسائل دانشجویان و دانشگاه‌ها نیز اشاره و خاطرنشان کرد: نباید برای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشجویان محدودیت‌هایی ایجاد شود زیرا هر اقدامی که منجر به مأیوس کردن دانشجو و دانشگاه‌ها شود می‌تواند جامعه را نیز دچار یأس و ناامیدی کند و اگر جامعه با این مشکل مواجه شود آرمان‌های آن جامعه از بین خواهد رفت. معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: مدیران دانشگاه‌ها باید شجاعانه از حقوق دانشجویان دفاع کنند و امیدوارم این مسائل و دغدغه‌ها با همت و تلاش مسئولان آموزش عالی کشور حل و فصل شود. وی افزود: دلیل اینکه انتخاب و معرفی وزیر علوم با تأخیر مواجه شده است این نیست که هیچ مدیری نداریم که بتواند در این جایگاه قرار گیرد بلکه دلیل این تأخیر اهمیت فراوان این جایگاه است و می‌خواهیم وزیری در این دستگاه قرار گیرد که قادر باشد مطالبات علمی، فرهنگی و سیاسی دانشجویان را محقق سازد و ایجاد نشاط در دانشگاه‌ها را پیگیری کند.
خلاقیت و پویایی جوانان منشأ  رشد جامعه
اشرف بروجردی، رئیس کتابخانه ملی نیز در این همایش با اشاره به اینکه جایگاه و نقش جوانان در توسعه ایران اسلامی بی‌بدیل است، گفت: خلاقیت، پویایی و انرژی جوانان در همه عرصه‌های مختلف می‌تواند منشأ سازندگی و رشد جامعه باشد که بخشی از این ظرفیت را دولت و بخشی را باید خود جوانان فراهم کنند.
ضرورت عدالت مدیریتی در جوانان
فرید موسوی رئیس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این همایش با اشاره به اینکه خودباوری جوانان بستر لازم را برای پیشرفت آماده کرده است، گفت: ما چالش‌های زیادی پیش رو داریم، امروز نیاز است عدالت مدیریتی در حوزه جوانان صورت بگیرد. ما در سال‌های اخیر تجربه‌های بی‌نظیری به دست آورده‌ایم و شاهد حضور جوانان در مشارکت‌های مردمی بودیم، فراموش نکنیم که همین جوانان حماسه سال ۹۲ را خلق کردند یا در سال ۹۴ در انتخابات مجلس موفق بودند و سال ۹۶ پیام امید را در همه جا پخش کردند.