نشان صلح برسینه ستارگان فرهنگ وهنر ایران

نشان صلح بر سینه چهار چهره فرهنگ وهنر ایران
در مراسمی از محمدرضا شجریان، محمود دولت‌آبادی، کوروش شیشه‌گران و ناصرتقوایی تقدیر شد

شکوه مقیمی



هنر را تقدیری جز خلق زیبایی نیست، چراکه هنرمند جانشین ذات آفریدگار بر زمین است و «إِنَّ‌الله جَمِیلٌ و یحِبُّ الْجَمَال» و چه چیز از آرامش و صلح زیباتر است؟! آن هم در این جهانی که به تلخی و کشتار و فقر و بغض و کینه آغشته است و هنرمند را گریزی از نمایش تلخی‌ها نیست تا شاید با هنر، جهان لحظه‌ای به خود آید و کمی آرام بگیرد و برای لحظه‌ای «صلح» در هستی روان شود. در طول تاریخ دو روی خشونت‌طلبی و صلح‌دوستی آدمی روبه‌روی هم ایستاده‌اند و هرلحظه آتشی از جنگ در نقطه‌ای از جهان روشن بوده است. این روزها، در قرن 21، قرن تمدن، تماشای درندگی انسان‌ها گاهی نومیدی را جلو می‌اندازد تا جایی که جان را به لب می‌رساند. در این آشفته‌بازار، بیش از تمام داعیان صلح در جهان، که ادعایشان خودِ واژه صلح را هم خسته کرده است، این هنرمندان‌اند که می‌توانند آدمی را به فکر فرو برند، همچون عباس کیارستمی که در این امر دردانه است و در بحبوحه جنگ هشت‌ساله ایران، زشتی‌ها را کنار زد و زیبایی را به جهان هدیه داد. شامگاه پنجشنبه، 23 شهریورماه، آیین اهدای «نشان صلح» در سومین روز از پنجمین جشنواره بین‌المللی «هنر برای صلح» با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان هنر در خانه هنرمندان برگزار شد و نشان صلح به چهار نام باشکوه هنر ایران، محمدرضا شجریان، محمود دولت‌آبادی، کوروش شیشه‌گران و ناصرتقوایی رسید. علیرضا غفاری، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل خانه هنرمندان برنامه را با حکایتی از حسن جهرمی درباره عشق آغاز کرد و مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران پشت تریبون قرار گرفت و با بیان اینکه بین هنر و صلح یک پیوند طبیعی وجود دارد، گفت: در این چند سالی که در کنار جشنواره بوده‌ام شاهد افزایش تلاش و همت برگزارکنندگانش هستم. همراهی هنرمندان نیز افزایش پیدا کرده است و جنبه بین‌المللی جدی‌تری پیدا کرده است.
مدعیان صلح از نان مردم می‌زنند تا ادوات جنگی بخرند
در ادامه این مراسم مرتضی کاخی، شاعر، ادیب و دیپلمات سابق به روی صحنه آمد و گفت: «صلح» یکی از بی‌گناه‌ترین و غریب‌ترین کلمات است. وی با بیان خاطراتی از سفرهای خارج از کشورش گفت: من می‌توانم بگویم صلح چیست، اما نمی‌توانم بگویم آن را دیده‌ام و انگار در این زمینه خواستن نتوانستن است. آرزو دارم در جهانی زندگی کنیم که از ترس، درد و سلطه‌طلبی عاری باشد. سپس گروه بنفش قطعه «خوشی‌های کوچک» صلح را نواختند و در ادامه فریدون فربد، دبیر جشنواره «هنر برای صلح» پشت تریبون قرار گرفت و گزارشی از روند برگزاری این جشنواره ارائه کرد. او در بخشی از سخنان خود گفت: جشنواره «هنر برای صلح» به صورت کاملاً خصوصی از سال 92 آغاز به کار کرد. دوره پنجم جشنواره «هنر برای صلح» با حضور بیش از 200 هنرمند از کشورهای مختلف برگزار شد. او در ادامه با اشاره به اینکه با وجود هزینه‌های بالای این جشنواره هیچ نهادی از آن حمایت مالی نکرده است گفت: این نشان می‌دهد هنرمندان تنها بخش جامعه هستند که نقش خود را در زمینه صلح بخوبی ایفا می‌کنند. رونمایی از اثر احمد آریامنش با عنوان «سلام بر صلح» که در قالب پرفورمنسی در روز افتتاحیه پنجمین جشنواره بین‌المللی «هنر برای صلح» توسط جمعی از هنرمندان همچون محمد متوسلانی، کامبیز درم‌بخش، محمد فرنود و جمعی از مردم خلق شده بود بخش بعدی این مراسم بود.
جنگ یک اتفاق امپریالیستی است
محمود دولت‌آبادی پس از دریافت «نشان صلح» در این مراسم گفت: متأسفانه وجود جنگ باعث می‌شود که صلح معنا پیدا کند. آشتی بشری یک آرزوی بزرگ است، اما جنگ یک اتفاق امپریالیستی است و کسانی که امروزه دنیا را اداره می‌کنند اگر جنگ نکنند قدرت خود را از دست می‌دهند. بنابراین من صلح را توصیه می‌کنم اما با حفظ توانایی دفاع از خود. ما به یک قدرت بازدارنده نیاز داریم. ما هنرمندان و سربازان، پاسدار صلح خواهیم بود. او با اشاره به وضعیت این روزهای جهان گفت: متأسفم که ما مسلمانان با داشتن پیامبری که نوید صلح داده، امروز شاهد جنگ و خونریزی در کشور یمن از سوی اعراب هستیم. بودا نیز نوید دهنده صلح بوده و مکتبش را بر همزیستی و صلح بنا گذاشته و باز هم شاهدیم که پیروان او نیز امروز در میانمار دست به کشتار می‌زنند. در ادامه این مراسم پیامی از سوی استاد شجریان برای جشنواره ارائه شد و «نشان صلح» او توسط مرتضی کاخی دریافت شد. همچنین «نشان صلح» ناصر تقوایی نیز توسط همسرش مرضیه وفامهر دریافت شد. در این مراسم برای نخستین بار نشان حامیان صلح به مجید رجبی معمار به پاس تلاش‌های او برای بین‌المللی شدن این جشنواره اهدا شد. پس از آن پری ملکی به صحنه آمد تا نشان حامی صلح را به عالیه علم‌الهدی؛ مدیر مجموعه «آرتروم» و سعیده آبشناسان؛ مدیر مجموعه «گوهران» اهدا کند. لازم به یادآوری است، پنجمین جشنواره «هنر برای صلح» در کنار بخش نمایشگاه آثار تجسمی تا30 شهریورماه همه روزه با برنامه‌های متنوعی در عرصه تئاتر، موسیقی و سینما میزبان علاقه‌مندان به هنر و صلح در خانه هنرمندان است.