تكرار پيروزي تاريخي ۴سال پيش

آرمان: تیم‌ملی والیبال ایران در دومین دیدار خود در جام قهرمانان‌بزرگ موفق به شکست تیم آمریکا شد. این دومین پیروزی متوالی سروقامتان کشورمان است. ملی‌پوشان والیبال ایران در اولین دیدار ایتالیا را از پیش‌رو برداشتند.
گزارش بازی
در دومین روز مسابقات جام قهرمانان بزرگ قاره‌ها تیم‌های ایران و آمریکا به مصاف هم رفتند. تیم ایران در ست اول دیدار خود مقابل آمریکا عملکرد چشمگیری نداشت طوری که شاگردان ایگور ست اول را با امتیاز 25 بر 20 واگذار کردند. تیم ایران در دومین ست به شدت ضعیف کار کرد. ملی پوشان ایران برخلاف مقابل ایتالیا که با انرژی و قدرت بازی می‌کردند در این ست خیلی ضعیف ظاهر شدند و مانند ست اول مغلوب بلندقامتان آمریکایی شدند. فاصله امتیازی ملی‌پوشان با تیم آمریکا در این ست زیاد بود و در نهایت شاگردان ایگور این ست را هم با نتیجه 25 بر 17 واگذار کردند. در ست سوم بلندقامتان ایران بهتر از دو ست قبلی ظاهر شدند و در حمله عملکرد بهتری داشتند. شاگردان کولاکوویچ توانستند این ست را با نتیجه 27 بر 25 به سود خود به پایان برساند. در ست چهارم موتور شاگردان ایگور روشن شد و موفق شدند با نتیجه 25 بر 21 حریف خود را شکست دهند تا کار به ست پنجم کشیده شود. در ست پنجم نیز شاگردان کولاکوویچ موفق شدند با نتیجه 15 بر 12 حریف قدرتمند خود را شکست دهند تا در نهایت این بازی با نتیجه سه بر دو به سود تیم ایران به پایان رسید. این مسابقه چهاردهمین جدال تیم‌های ایران و آمریکا در طول تاریخ بود که به سود شاگردان کولاکوویچ به پایان رسید تا ایران پنجمین برد خود را به دست آورد. تیم‌های ملی ایران و آمریکا نخستین بار ۴۷ سال پیش در مسابقات قهرمانی جهان ۱۹۷۰ در گروهی که برای تعیین رتبه‌های ۱۷ تا ۲۴ تشکیل شده بود به مصاف هم رفتند. آن بازی را آمریکا سه بر دو به سود خود رقم زد، این تیم در نهایت هجدهم شد و ایران بیست و یکم. اولین پیروزی تاریخ والیبال ایران مقابل آمریکا در مسابقات جام قهرمانان بزرگ جهان سال ۲۰۱۳ به دست آمد. آخرین پیروزی‌های ایران برابر آمریکا نیز دو برد سه بر صفر در لیگ جهانی ۲۰۱۵ در تهران بود.
نظر سرمربی


ایگورکولاکوویچ پس از پیروزی تحسین برانگیز شاگردانش برابر آمریکا در نشست خبری گفت: بازی خیلی سختی بود و لحظات خیلی سختی برای ایران در این بازی رخ داد. آمریکا در دو ست اول به‌صورت عجیبی در دریافت، حملات پس از دریافت و سرویس خوب کار کرد. وی با بیان اینکه من با بازیکنانم صحبت کردم و به آنها گفتم اگر به این صورت بازی کنید کاری از پیش نخواهیم برد، گفت: آمریکا فوق‌العاده والیبال بازی کرد، بنابراین باید برای خودمان فرصت به‌وجود می‌آوردیم و از فرصت‌هایی که قطعا تیم مقابل در طول ست‌ها در اختیارمان قرار داد، به خوبی استفاده کردیم. سرمربی تیم‌ملی والیبال ایران تصریح کرد: «آمریکا نمی‌توانست همیشه با یک روند بازی کند. باید از فرصت‌ها استفاده می‌کردیم و بازیکنانم از این فرصت استفاده کردند. بعد از آن هم تیم انرژی زیادی گرفت و به این باور رسید که می‌تواند پیروز شود. از پیروزی برابر آمریکا خوشحال هستم.»
امان از سرویس‌های آمریکا
سعید معروف در نشست خبری بعد از دیدار ایران و آمریکا که با نتیجه سه بر دو به سود ایران به پایان رسید، اظهار داشت: «خوشحالیم که پیروز شدیم. در دو ست اول حرفی برای گفتن نداشتیم. اصلا نجنگیدیم و سرویس‌های آمریکا امان تیم ایران را برید» وی با بیان اینکه حملات بعد از دریافت تیم آمریکا هم بی‌نقص بود، گفت: «بعد از ست دوم به بازی برگشتیم. به توانایی‌های خود تکیه کردیم. تعویض‌هایی که صورت گرفت نیز به تیم ایران کمک زیادی کرد.» کاپیتان تیم‌ملی والیبال ایران تاکید کرد: «همه بازیکنان برای این پیروزی تلاش کردند. خیلی خوشحالیم. این پیروزی را به همه ایرانی‌ها به بازیکنان و کادر فنی تبریک می‌گویم. بازی برابر آمریکا باور نکردنی بود و همه بازیکنان برای این پیروزی تلاش کردند.»
ناامیدی سرپرست!
امیرخوش‌خبر پس از پیروزی تیم ایران برابر آمریکا در دومین روز جام قهرمانان بزرگ جهان اظهار داشت: این پیروزی را تقدیم می‌کنیم به مردم دوست داشتنی و مهربان ایران که همیشه از تیم‌ملی والیبال ایران حمایت کردند. نتیجه این دیدار جزو افتخارات به یادماندنی ورزش و والیبال ایران خواهد ماند. سرپرست تیم‌ملی والیبال ایران تصریح کرد: ملی پوشان ایران به رغم اینکه بازی سنگینی برابر ایتالیا داشتند و آمریکایی‌ها مقابل ژاپن نسبتا مسابقه ساده‌ای برگزار کردند، موفق به کسب این پیروزی شدند. من اعتراف می‌کنم که بعد از ست دوم دیگر امیدم را به برد از دست دادم، اما بازیکنان به بازی برگشتند. وی تاکید کرد: رشادت و شجاعت بازیکنان ایران مثال‌زدنی است و بسیار خوب جنگیدند، آنان خواسته ایگور کولاکوویچ که در رختکن تاکید کرده بود تا آخرین لحظه مسابقه تسلیم نشوید را برآورده کردند. خوش‌خبر در پاسخ به این سوال که آیا با دو برد متوالی ایران می‌توانیم به سکونشینی ایران امیدوارم شویم، گفت: تلاش کادر فنی این است که بازیکنان را از حساب و کتاب این موارد دور کنیم. اینکه کدام تیم چه نتیجه می‌گیرد و اگر برنده شود وضعیتش در جدول چگونه خواهد شد، نباید برای تیم ایران اهمیت داشته باشد. مهم برای تیم ایران بازی‌های خودش است و بازیکنان بعد از هر مسابقه تنها به دیدار بعدی باید فکر کنند.
بازی بعدی
تیم‌های شرکت‌کننده در جام قهرمانان بزرگ جهان امروز (پنجشنبه) استراحت دارند و این رقابت‌ها از روز جمعه در شهر اوساکا پیگیری خواهد شد که تیم‌ملی والیبال ایران به مصاف برزیل قهرمان المپیک می‌رود.